Μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις έγινε αποδεκτή από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η πρόταση της ΕΡΓΟΣΕ για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή που θα συνδέει την Πάτρα με το λιμάνι της πόλης, η οποία παρουσιάστηκε από τον υπουργό Υποδομών την περασμένη Παρασκευή.  

Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές, η Κομισιόν αποδέχθηκε την πρόταση της ελληνικής πλευράς για την κατασκευή υπόγειας γραμμής που θα έχει μήκος 5,1 χιλιόμετρα και προϋπολογισμό 514 εκατομμυρίων ευρώ υπό δύο όρους. 

Ο πρώτος ήταν να μην κατασκευαστούν υπόγειοι σταθμοί και ο δεύτερος να μην υπονομευτεί η λειτουργία του προαστιακού σιδηροδρόμου της πόλης, δεδομένου ότι υλοποιήθηκε με ευρωπαϊκούς πόρους.

Οι αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έβαλαν τον πρώτο όρο λαμβάνοντας υπ’ όψιν την εμπειρία του παρελθόντος και ειδικότερα την πρόταση της προηγούμενης κυβέρνησης για την κατασκευή υπόγειου σταθμού στον Άγιο Διονύσιο της Πάτρας, με κόστος ύψους 120 εκατομμυρίων ευρώ. 

Τα σχέδια της ΕΡΓΟΣΕ για τη νέα γραμμή που θα συνδέει το σιδηροδρομικό δίκτυο με το λιμάνι της Πάτρας προβλέπουν την κατασκευή 9 στάσεων, οι οποίες αποτελούν πολύ πιο απλή υποδομή με αισθητά χαμηλότερο κόστος που δεν υπερβαίνει τα 12 εκατομμύρια ευρώ. 

Παρουσιάζοντας τη νέα σιδηροδρομική γραμμή, ο Κώστας Καραμανλής ανέφερε ότι η προηγούμενη κυβέρνηση έταξε ένα φαραωνικό έργο το οποίο αδυνατούσε να υλοποιήσει, δεδομένου ότι προέβλεπε την κατασκευή υπόγειας γραμμής σε μήκος άνω των 10 χιλιομέτρων με πανάκριβους σταθμούς. 

Πρόσθεσε ότι ουσιαστικά θα καταργούσε τον προαστιακό και κατά συνέπεια δε θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από την ΕΕ με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την υλοποίηση του έργου. 

Ο κ. Καραμανλής ξεκαθάρισε ότι η σιδηροδρομική γραμμή θα ακολουθήσει την ίδια ακριβώς χάραξη και από μονή θα γίνει διπλή, με ηλεκτροκίνηση σε όλο το μήκος της. 

Με την υπογειοποίηση θα απελευθερωθεί μεγάλο μέρος εντός του αστικού ιστού που καταλαμβάνει τώρα η υφιστάμενη γραμμή, το οποίο θα αποκατασταθεί με αναπλάσεις σε περίπου 70 στρέμματα.  

O υπουργός Υποδομών τόνισε επίσης ότι ο προαστιακός θα συνεχίσει απρόσκοπτα τη λειτουργία του, καθώς διατηρούνται και οι 8 υφιστάμενες στάσεις στο μήκος του έργου και 6 από αυτές μετατρέπονται σε υπόγειες, ενώ παράλληλα προστίθεται και μια επιπλέον τερματική στάση στο νέο λιμάνι.

Τα σχέδια του έργου προβλέπουν την κατάργηση όλων των υφιστάμενων ισόπεδων διαβάσεων και την αντικατάστασή τους από ανισόπεδες διαβάσεις οχημάτων και δέκα πεζογέφυρες. 

 

 

 

Οι εξαγγελίες του Κώστα Καραμανλή προκάλεσαν την έντονη αντίδραση του προκατόχου του, Χρήστου Σπίρτζη. Ο κ. Σπίρτζης υποστήριξε ότι ο υπουργός Υποδομών «επί της ουσίας ακύρωσε τα σχέδια για πλήρη υπογειοποίηση του σιδηροδρόμου από το Ρίο έως τον Άγιο Ανδρέα, κάτι που αποτελεί πάγιο αίτημα των κατοίκων, των φορέων και της δημοτικής αρχής της Πάτρας». 

Ο πρώην υπουργός Υποδομών διατείνεται ότι υπήρχαν μελέτες για την πρόταση που είχε υποβάλει η ΕΡΓΟΣΕ επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, τονίζοντας ότι «ο κύριος Καραμανλής έβαλε ταφόπλακα στην επέκταση του αστικού ιστού της Πάτρας προς το Ρίο κάτι που ακυρώνει και τα σχέδια για το γραμμικό πάρκο και τις υποδομές που αυτό θα φιλοξενούσε». 

Τα επόμενα βήματα για τη δημοπράτηση του έργου

Ο ορισμός τεχνικού και οικονομικού συμβούλου θα αποτελέσει το επόμενο βήμα της ΕΡΓΟΣΕ σε ό,τι αφορά την προετοιμασία για τη δημοπράτηση του έργου της σύνδεσης του σιδηροδρομικού δικτύου με το λιμάνι της Πάτρας. 

Η σχετική διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί το φθινόπωρο, δεδομένου ότι η ΕΡΓΟΣΕ θα προσλάβει τους συμβούλους με συνοπτικό διαγωνισμό και με κόστος το οποίο δε θα υπερβεί τις 60.000 ευρώ. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, για ορισμένα από τα τμήματα της νέας υπόγειας γραμμής η οποία θα έχει μήκος 5,1 χιλιόμετρα έχουν ήδη εκπονηθεί προμελέτες. 

Οι υποψήφιοι ανάδοχοι του έργου θα αναλάβουν την εκπόνηση του συνόλου των μελετών, δεδομένου ότι η ΕΡΓΟΣΕ προτίθεται να δημοπρατήσει το έργομε τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου.

Τα βασικά χαρακτηριστικά του έργου είναι τα εξής:

  • Όταν θα ολοκληρωθεί η νέα γραμμή, η υπερταχεία αμαξοστοιχία θα κάνει από την Αθήνα ως το νέο λιμάνι της Πάτρας, μία ώρα και 40 λεπτά. 
  • Η υπεραστική επιβατική κίνηση, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1,1 εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, σχεδόν 1,5 εκατομμύρια επιβάτες.
  • Η επιβατική κίνηση στον προαστιακό, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1,9 εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, πάνω από 2,6 εκατομμύρια. 
  • Η νέα γραμμή σε πρώτη φάση θα εξυπηρετεί 3 εμπορικές αμαξοστοιχίες την ημέρα ανά κατεύθυνση στο τμήμα Κόρινθος – Πάτρα και τέσσερις την ημέρα το 2040 στο τμήμα Θριάσιο – Πάτρα.
  • Το έργο αναμένεται να χρηματοδοτηθεί από πόρους της επόμενης προγραμματικής περιόδου (2021 – 2027), ενώ το αίτημα προς την Κομισιόν για την εξασφάλιση πόρων θα υποβληθεί μετά την ολοκλήρωση του συνόλου των μελετών.

Σύμφωνα με τον Χρήστο Βίνη, Αντιπρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ, η εταιρεία έχει στόχο το έργο να δημοπρατηθεί με τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου εντός του β’ 6μήνου του 2021 και με τα σημερινά δεδομένα σχεδιάζεται να περιλαμβάνει όχι μόνο το αμιγώς σιδηροδρομικό έργο αλλά και τις αστικές αναπλάσεις, τις πεζογέφυρες κλπ.