Δίχως πύλες εισόδου – εξόδου θα ξεκινήσει η λειτουργία των τριών νέων σταθμών της επέκτασης του μετρό προς τον Πειραιά, παρά το γεγονός ότι η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών έχει επανειλημμένως διαμηνύσει σε όλους τους τόνους ότι η πάταξη των μετακινήσεων χωρίς εισιτήριο στα μέσα μεταφοράς αποτελεί βασική προτεραιότητα. 


Στους σταθμούς της Αγίας Βαρβάρας, του Κορυδαλλού και της Νίκαιας, οι οποίοι θα εγκαινιαστούν σήμερα παρουσία του πρωθυπουργού, θα τοποθετηθούν περίπου 60 ακυρωτικά μηχανήματα λεωφορείων ως μεταβατική λύση μέχρι να εγκατασταθεί σύστημα ηλεκτρονικού εισιτηρίου. 

Για να συμβεί αυτό, ωστόσο, θα πρέπει να περάσει χρονικό διάστημα το οποίο σίγουρα θα υπερβεί το ένα έτος, δεδομένου ότι ο ΟΑΣΑ δεν έχει ακόμα ξεκινήσει τη διενέργεια διαγωνισμού. 

Προηγείται η τροποποίηση της σύμβασης μεταξύ του ΟΑΣΑ και της Hellas Smart Ticket (HST), η οποία έχει αναλάβει το έργο του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. 

Η τροποποίηση στη σύμβαση, η οποία έχει καθυστερήσει σημαντικά, είναι αναγκαία προκειμένου το σύστημα που θα εγκαταστήσει ο ανάδοχος στους έξι νέους σταθμούς να είναι δυνατό να συνδεθεί με εκείνο της HST το οποίο λειτουργεί εδώ και περίπου δύο χρόνια στο μετρό, το Τραμ και τους ΗΣΑΠ. 

Το διοικητικό συμβούλιο του ΟΑΣΑ έχει λάβει απόφαση από τον περασμένο Δεκέμβριο για την τροποποίηση της σύμβασης, ωστόσο η διαδικασία απαιτεί χρόνο καθώς η HST, η οποία ιδρύθηκε από την LG και την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, θα πρέπει να τη σειρά της να τροποποιήσει επιμέρους συμβάσεις με τους δικούς της προμηθευτές.  

Η δικαστική διαμάχη και η επιστολή της INDRA στον Καραμανλή

Η εγκατάσταση πυλών εισόδου εξόδου και αυτόματων μηχανημάτων έκδοσης εισιτηρίων και καρτών (ΑΜΕΚ) στους συνολικά έξι νέους σταθμούς της επέκτασης προς τον Πειραιά ενδέχεται να καθυστερήσει ακόμα περισσότερο, λόγω της δικαστικής διαμάχης μεταξύ της Αττικό Μετρό και του ισπανικού ομίλου INDRA Sistemas.

Η διαμάχη μεταξύ των δύο εταιρειών ξεκίνησε στο τέλος του 2018 όταν η προηγούμενη διοίκηση της Αττικό Μετρό αποφάσισε να διακόψει σύμβαση του 2009 με τον ισπανικό όμιλο, η οποία προέβλεπε, μεταξύ άλλων, την εγκατάσταση 55 ΑΜΕΚ και έξι τερματικών έκδοσης εισιτηρίων στους νέους σταθμούς της γραμμής 3 του μετρό προς τον Πειραιά.

Το διοικητικό συμβούλιο της Αττικό Μετρό έλαβε την απόφαση επικαλούμενο προβλήματα στη διαλειτουργικότητα των συστημάτων που έχει εγκαταστήσει η INDRA στο μετρό με εκείνα που έχει κατασκευάσει και λειτουργεί η εταιρεία HST. 

Πηγές του ισπανικού ομίλου, ο οποίος έχει υλοποιήσει σειρά έργων στο μετρό της Αθήνας, τονίζουν ότι οι λόγοι που επικαλέστηκε η προηγούμενη διοίκηση της Αττικό Μετρό για τη διακοπή της σύμβασης είναι αβάσιμοι, δεδομένου ότι από τα μηχανήματά της INDRA έχουν εκδοθεί στο πλαίσιο του ηλεκτρονικού εισιτηρίου περίπου 1,5 εκατομμύρια εισιτήρια. 

Στις 24 Ιουνίου ο γενικός διευθυντής της INDRA, Χουάν Αντόνιο Μάρτς Γκαρσία, έστειλε επιστολή στον υπουργό Υποδομών, Κώστα Καραμανλή, τονίζοντας ότι η υπόθεση «ενδέχεται να προκαλέσει προβλήματα στην εξέλιξη και ολοκλήρωση της επέκτασης της γραμμής 3 του μετρό». 

Στην επιστολή του ο κ. Γκαρσία αναφέρει επίσης ότι «εάν επιτραπεί στην INDRA να ολοκληρώσει τη σύμβαση η εταιρεία είναι σίγουρη ότι οι έμπειροι μηχανικοί και προγραμματιστές της έχουν ήδη αποδείξει την ικανότητά τους στο να βρίσκουν λύσεις για την ομαλή ενοποίηση των συστημάτων μας με τα υφιστάμενα συστήματα του πελάτη (ΟΑΣΑ)». 

Το υψηλόβαθμο στέλεχος του ισπανικού ομίλου επισημαίνει στην επιστολή του ότι η τροπή που έχει πάρει η υπόθεση αποτελεί άδικο πλήγμα στη φήμη της INDRA. 

Πηγές της εταιρείας αναφέρουν στο economix ότι η απόφαση για τη διακοπή της σύμβασης του 2009 έχει προκαλέσει την έντονη δυσαρέσκεια της ισπανικής πρεσβείας στην Αθήνα, ενώ προσθέτουν ότι είναι πολύ πιθανό η INDRA να προχωρήσει και στην κατάθεση αίτησης ασφαλιστικών μέτρων ζητώντας να μην εγκατασταθεί κανένα άλλο σύστημα ηλεκτρονικού εισιτηρίου στους έξι νέους σταθμούς.  

Το Μάρτιο του 2019 η INDRA κατέθεσε προσφυγή κατά της Αττικό Μετρό στο διοικητικό εφετείο Αθηνών, ζητώντας να τηρηθεί η σύμβαση ύψους 8,5 εκατομμυρίων ευρώ που υπέγραψαν οι δύο εταιρείες το 2009.  

Όπως αναφέρουν πηγές από τον ισπανικό όμιλο, το ανεκτέλεστο έργο της σύμβασης του 2009 με την Αττικό Μετρό ανέρχεται σε περίπου 3,2 εκατομμύρια ευρώ. 

Όπως τονίζουν, για το θέμα θα ενημερωθούν και οι αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεδομένου ότι η σύμβαση του 2009 με την Αττικό Μετρό για την εγκατάσταση εξοπλισμού στους σταθμούς της επέκτασης προς τον Πειραιά χρηματοδοτήθηκε με ευρωπαϊκά κονδύλια.  

Δείτε τα έγγραφα