Υπουργός και Υφυπουργοί Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Ο υφυπουργός Χωροταξίας Δημήτρης οικονόμου, ο Υφυπουργός Ενέργειας γεράσιμος θωμάς και ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης στο αμφιθέταρο του Υπουργείου στην οδό Μεσογείων
Υπουργός και Υφυπουργοί Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Ο υφυπουργός Χωροταξίας Δημήτρης οικονόμου, ο Υφυπουργός Ενέργειας γεράσιμος θωμάς και ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης στο αμφιθέταρο του Υπουργείου στην οδό Μεσογείων
Πηγή Εικόνας: Θοδωρής Καραουλάνης - economix.gr

Την εβδομάδα που συζητείται στη Βουλή το νομοσχέδιο για την περιβαλλοντική νομοθεσία (και ενεργειακά θέματα…) επέλεξε το ΥΠΕΝ και η κυβέρνηση να συζητήσουν και το πολυαναμενόμενο «χωροταξικό» νομοσχέδιο.

Έτσι λοιπόν, το ΥΠΕΝ παρουσιάζει στο Υπουργικό Συμβούλιο τους βασικούς στόχους και ρυθμίσεις του νομοσχεδίου που ετοιμάζουν εδώ και μήνες για θέματα χωροταξίας και πολεοδομίας.

Το economix.gr εξασφάλισε λίγες ώρες πριν το Υπουργικό Συμβούλιο την εισήγησης του ΥΠΕΝ και παρουσιάζει στους αναγνώστες αυτά που σε μεγάλο βαθμό θα ακούσουν και τα μέλη της κυβέρνησης!

Θυμίζουμε ότι μέρος του νομοσχεδίου υποτίθεται ότι θα ήταν στο «πρώτο» νομοσχέδιο της κυβέρνησης, το οποίο πήγες λίγους μήνες μετά – το λεγόμενο τότε αναπτυξιακό πολυνομοσχέδιο – αλλά οι περισσότερες διατάξεις συναρμοδιότητας ΥΠΕΝ βγήκαν για να πάνε σε ένα θεματικό, που τώρα ολοκληρώνεται.

Η χρονική σύμπτωση με τη συζήτηση για το περιβαλλοντικό νομοσχέδιο δεν μπορεί να είναι τυχαία, μας λένε…

Από τη μία πλευρά, εξυπηρετεί το ΥΠΕΝ να απλώσει όλη τη βεντάλια των αλλαγών που ετοιμάζει κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή, ώστε στο δημόσιο διάλογο (αλλά και στο κοινοβούλιο) να μην μπορούν όλοι να εστιάσουν σε ένα-δύο σημεία και έτσι να αδυνατίσει η κριτική που ασκείται στο ΥΠΕΝ από όσους αντιδρούν.

Από την άλλη πλευρά, το ΥΠΕΝ με την παράλληλη δημοσιοποίηση και αυτού του άξονα νομοθετικής πρωτοβουλίας, αποδεικνύει ότι έχει συνολικό μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα και στρατηγική για όλο το εύρος αρμοδιοτήτων του.

Με λίγα λόγια, ο Κωστής Χατζηδάκης και οι υφυπουργοί του, Γεράσιμος Θωμάς και σε αυτό το νομοσχέδιο ειδικά ο Δημήτρης Οικονόμου (όντας καθηγητής Χωροταξίας, στο αντικείμενό του – συνέβαλε τα μέγιστα στο νομοσχέδιο…), δείχνουν ότι αποτελούν βασικό μεταρρυθμιστικό όχημα της κυβέρνησης, καθώς το τελευταίο διάστημα μάλλον είχαν μείνει λίγο πίσω στις εντυπώσεις…

Οι πιο «διεισδυτικοί» παρατηρητές όμως θα δουν ότι με αυτά τα δύο νομοσχέδια (το περιβαλλοντικό που συζητείται στη Βουλή και το χωροταξικό που παρουσιάζεται σήμερα και έχετε τη δυνατότητα να διαβάσετε πρώτοι στο economix) ολοκληρώνεται και η πρώτη, βασική, μεταρρυθμιστική ατζέντα που έβαλε η κυβέρνηση. Ανοίγοντας, ίσως, το δρόμο και για αλλαγές, αν χρειαστεί, στο κυβερνητικό σχήμα, με σφραγίδα επιτυχίας και μεταρρυθμιστικού επιτεύγματος για τον Κωστή Χατζηδάκη. Αν όλα, φυσικά, εξελιχθούν καλώς…

Οι βασικοί στόχοι και οι 6 άξονες του νομοσχεδίου –

Όλα τα κεφάλαια

Βασικός στόχος του νομοσχεδίου, υποστηρίζει το ΥΠΕΝ, είναι η μετατροπή του χωρικού σχεδιασμού – τόσο της χωροταξίας όσο και της πολεοδομίας – από παράγοντα παρεμπόδισης των επενδύσεων και «καταστροφής του περιβάλλοντος» (όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, σε παράγοντα προώθησης της βιώσιμης ανάπτυξης

Ειδικότερος στόχος του ΥΠΕΝ είναι να επιτύχει αποτελεσματικά τη συμβολή του χωρικού σχεδιασμού στην έξοδο από τη μνημονιακή περίοδο και στην αντιμετώπιση των συνεπειών του κορωνοϊού!

Τα κύρια μέσα για την επίτευξη αυτών των στόχων που προβλέπονται στο χωροταξικό νομοσχέδιο είναι:

  • Απλούστευση και επιτάχυνση διαδικασιών χωρικού σχεδιασμού και συναφών εγκρίσεων (πρωτογενής νομοθεσία)
  • Στοχευμένες άμεσες βελτιωτικές παρεμβάσεις και στην υπάρχουσα δευτερογενή νομοθεσία μέσω του σχεδίου νόμου
  • Μετατόπιση της στρατηγικής από τις απαγορεύσεις στα κίνητρα και την αξιοποίηση της δυναμικής της αγοράς
  • Ταυτόχρονη ολοκλήρωση νέας δευτερογενούς νομοθεσίας για άμεση θεσμοθέτηση μετά την ψήφιση του νέου νόμου
  • Αξιοποίηση ψηφιακής τεχνολογίας σε όλα τα επίπεδα του σχεδιασμού
  • Outsourcing διαδικασιών στις οποίες διαχρονικά δεν μπορεί να ανταποκριθεί η Διοίκηση
Απόσπασμα από την παρουσίαση του ΥΠΕΝ στο Υπουργικό Συμβούλιο για το χωροταξικό νομοσχέδιο
Πηγή Εικόνας: economix.gr

Αλλάζει ο χωρικός σχεδιασμός σχεδιασμός – δημιουργείται ΚΕΣΥΧΩΘΑ 

Το 1ο κεφάλαιο του χωροταξικού νομοσχεδίου έχει στόχο την απλούστευση, επιτάχυνση και βελτίωση της αποτελεσματικότητας του συστήματος χωρικού και πολεοδομικού σχεδιασμού

Με τις διατάξεις που θα εισαχθούν, θα επιτευχθούν, σύμφωνα με το ΥΠΕΝ

  • Αποσαφήνιση δεσμευτικότητας μεταξύ των διαφόρων σχεδίων
  • Απλούστευση περιεχομένου πολεοδομικών σχεδίων, παράλληλα με προσθήκη βασικών διαστάσεων που έλλειπαν, όπως είναι η κλιματική αλλαγή και η αντιμετώπιση καταστροφών. Το ΥΠΕΝ τονίζει τη συνέργεια με το μαζικό πρόγραμμα πολεοδομικών σχεδίων (τα μέχρι στιγμής ΤΧΣ) που ετοιμάζεται να προκηρύξει σε όλη τη χώρα

Τα μέσα που επιστρατεύει το ΥΠΕΝ είναι:

  • Θεραπεία προβλημάτων – με ταχύρρυθμο σχεδιασμό – που αναδείχθηκαν από τη νομολογία. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στα όρια οικισμών και στο δημοτικό οδικό δίκτυο που έχουν δημιουργήσει σωρεία προβλημάτων
  • Η σύσταση για πρώτη φορά Κεντρικού Συμβουλίου Χωροταξικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΧΩΘΑ) για τη γρήγορη επίλυση προβλημάτων εφαρμογής των χωροταξικών πλαισίων, στα πλαίσια των άλλων συλλογικών οργάνων του ΥΠΕΝ (ΚΕΣΑ, ΚΕΣΥΠΟΘΑ, ΚΕΣΠΑ). Σημειώνουμε ότι μέχρι τώρα το κεντρικό όργανο ήταν το ΚΕΣΥΠΟΘΑ που ασχολούνταν κυρίως με την πολεοδομική πλευρά των θεμάτων, δηλαδή την εφαρμογή περισσότερο, «επί τόπου», παρά με τον σχεδιασμό σε επίπεδο χωροταξίας.

 

Πριμοδότηση ΒΙΠΕ-ΒΙΠΑ-ΠΟΤΑ κλπ και μείωση της εκτός σχεδίου δόμησης

Το 2ο κεφάλαιο έχει στόχο τη βελτίωση της ελκυστικότητας των οργανωμένων μορφών ανάπτυξης έναντι της κοινής εκτός σχεδίου δόμησης

Με τις ρυθμίσεις που προτείνονται το ΥΠΕΝ θέλει να φέρει, κυρίως, κατακόρυφη αύξηση της ανταγωνιστικότητας των οργανωμένων μορφών ανάπτυξης παραγωγικών δραστηριοτήτων. Αυτό θα συμβεί με αύξηση συντελεστή δόμηση κατά 50%, αύξηση συντελεστή όγκου και υψών, έλεγχο των παρασιτικών δραστηριοτήτων στην ευρύτερη περιοχή

Μαζί όμως με αυτό, το ΥΠΕΝ φέρνει επικουρικά, για πρώτη φορά κατά τα τελευταία 60 χρόνια (κίνηση εξαιρετικά  συμβολική, λένε από το ΥΠΕΝ) οριακή μείωση του συντελεστή δόμησης στις εκτός σχεδίου περιοχές κατά -10% αλλά και κατάργηση ακραίων παρωχημένων παρεκκλίσεων αρτιότητας.

Η κατάργηση της εκτός σχεδίου δόμησης παραπέμπεται προφανώς για αργότερα, όταν θα επιτευχθεί να προωθηθούν τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια, που ετοιμάζονται μάλιστα να αλλάξουν όνομα σε Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια για να έρθουν πιο κοντά σε αυτό που έχουν συνηθίσει επί 3ο χρόνια πολίτες και διοίκηση: τα ΓΠΣ, τα γνωστά σχέδια πόλης.

Όμως στο 2ο κεφάλαιο περιλαμβάνονται και ορισμένες άλλες σημαντικές οριζόντιες ρυθμίσεις. Τόσο για περιοχές εντός όσο και εκτός σχεδίου, θα προβλέπεται bonus συντελεστή δόμησης ως κίνητρο για όσους προχωρήσουν σε βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας των κτιρίων που κτίζουν. Μένει να δούμε το ακριβές κείμενο που θα υιοθετηθεί και κατά πόσον θα αλλάζει τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό (με τον οποίο παίρνουν ύψους, θυμίζουμε, οι νέες οικοδομές με αντίστοιχες προύποθέσεις – όπως συνέβη στην υπόθεση του ξενοδοχείου κάτω από την Ακρόπολη).

Ακόμη στο νομοσχέδιο θα υπάρξει και κίνητρο – ειδική ενίσχυση για κτίρια στον τομέα του τουρισμού. Προβλέπεται bonus δόμησης για μεγαλύτερους κοινόχρηστους χώρους και δωμάτια, χωρίς όμως αύξηση των κλινών.

 

Αλλάζουν οι Χρήσεις Γης – ευελιξία στον χωρικό σχεδιασμό

Το 3ο κεφάλαιο εστιάζει στην απλούστευση και βελτίωση της «ευλυγισίας» του συστήματος χρήσεων γης

Το πρώτο βήμα στο κομμάτι αυτό γίνεται με το περιβαλλοντικό σχέδιο νόμου που συζητείται τώρα στη Βουλή. Εκεί, προβλέπεται για πρώτη φορά χρησιμοποίηση των ίδιων κατηγοριών χρήσεων γης σε όλες τις μορφές χωρικού και περιβαλλοντικού σχεδιασμού.

Το δεύτερο βήμα γίνεται με το πολεοδομικό σχέδιο νόμου.

Το ΥΠΕΝ θεωρεί ότι επιτυγχάνει αύξηση της «ευλυγισίας» του σχεδιασμού με τη μείωση των γενικών χρήσεων γης από 14 σε 5. Με αυτόν τον τρόπο θα αποφευχθεί να σχεδιάζονται μονολειτουργικές περιοχές (θέμα ευαίσθητο για πολλούς, που θα δούμε τί αντιδράσεις θα δημιουργήσει). Το ΥΠΕΝ θεωρεί ότι έτσι γίνεται καλύτερη προσαρμογή της προσφοράς (στον μελετητή) χρήσεων στα συγκριτικά πλεονεκτήματα κάθε περιοχής. Πάνω – κάτω, αυτή ήταν η βασική κατεύθυνηση και του αντίστοιχου νόμου του 2014 (Χωροταξική και Πολεοδομική Μεταρρύθμιση) που ακύρωσε σε κάποιο βαθμό (όσο επέτρεψαν οι θεσμοί) ο ΣΥΡΙΖΑ.

Στο κομμάτι της «ευλυγισίας», που μάλλον ευελιξία θα έπρεπε να ονομάζεται, συμβάλλει κυρίως η δημιουργία μηχανισμού ταχείας κατ’ εξαίρεση τροποποίησης επιτρεπόμενων χρήσεων, όταν απαιτείται γρήγορη προσαρμογή στο μεταβαλλόμενο οικονομικό περιβάλλον και τη ζήτηση επενδύσεων. Την κατεύθυνση αυτή είχε βάλει έντονα το ΤΕΕ και επιστήμονες στο τραπέζι από την εποχή του ΣΥΡΙΖΑ, κάθε φορά που άλλαζε η χωροταξική και πολεοδομική νομοθεσία.

Το τρίτο βήμα του ΥΠΕΝ για την απλούστευση και βελτίωση της «ευλυγισίας» του συστήματος χρήσεων γης θα γίνει στο επόμενο διάστημα με τη δευτερογενή νομοθεσία (ΥΑ, ΚΥΑ, ΠΔ κλπ) που βρίσκεται υπό επεξεργασία. Πρόκειται αφενός για την κατάργηση της αυτοτελούς αδειοδότησης μεταποίησης στη βάση των βαθμίδων όχλησης και αφετέρου στην αντιστοίχιση των χρήσεων γης με τους ΚΑΔ. Τώρα, μετά τον κορωνοϊό, που όλη η οικονομία και η κοινωνία αντιλήφθηκαν τη χρησιμότητα των σωστών ΚΑΔ σε κάθε επιχείρηση, θα γίνει πιο εύκολο το εγχείρημα αυτό που προβλέφθηκε πρώτη φορά σε νόμο το 2013 και ετοιμάσθηκε το 2015, αλλά έβαλε στο συρτάρι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

 

Ψηφιακή Τράπεζα Γης, Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης και Ζώνες Υποδοχής εντός του έτους

Το 4ο κεφάλαιο αφορά την πολυαναμενόμενη  Ψηφιακή Τράπεζα Γης και την ενεργοποίηση – με τελείως άλλο πλάισιο από το παρελθόν – του θεσμού της Μεταφοράς Συντελεστή Δόμησης.

Το ΥΠΕΝ στοχεύει στην ενεργοποίηση της μεταφοράς συντελεστή δόμησης (που αποτελεί βασικό πολεοδομικό μηχανισμό διεθνώς, σημειώνει το Υπουργείο) μέσα στο 2020, μετά από 40 χρόνια ατελέσφορων προσπαθειών.

Το βασικό μέσο για να το πετύχει αυτό το ΥΠΕΝ είναι η Δημιουργία Ψηφιακής Τράπεζας Γης. Πρόκειται για ένα αρχείο τίτλων μεταφοράς συντελεστή και ταυτόχρονα μηχανισμό απρόσωπης αντιστοίχισης μεταξύ προσφοράς και ζήτησης μεταφερόμενου συντελεστή. Αναλυτική πρόταση για τη συγκεκριμένη λύση έχει κάνει πολλάκις τα τελευταία χρόνια ο Πρόεδρος του ΤΕΕ, και η κυβέρνηση είχε ανακοινώσει ήδη από το καλοκαίρι ότι θέλει να την προχωρήσει, με εντολή του ίδιου του Πρωθυπουργού.

Παράλληλα, βασικό εργαλείο και προϋπόθεση για να δουλέψει η Ψηφιακή Τράπεζα Γης και κυρίως η μεταφορά συντελεστή δόμησης, είναι ο καθορισμός Ζωνών Υποδοχής Συντελεστή, προϋπόθεση που έχει θέσει το ΣτΕ για να λειτουργήσει ο θεσμός. Σε πρώτο στάδιο το ΥΠΕΝ στοχεύει να τις ορίσει σε 50 πόλεις μέσα σε ένα χρόνο

Συμπληρωματική δράση για την επίτευξη αυτών των στόχων είναι η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Δήμου, που περιέχει σε ηλεκτρονικό αρχείο όλα τα πολεοδομικά δεδομένα μιας περιοχής, την οποία καθιέρωσε με τον νόμο 4495 ο Γιώργος Σταθάκης επί ΣΥΡΙΖΑ αλλά δεν πρόλαβε να εφαρμόσει.

 

Πιστοποιημένοι Αξιολογητές και Ηλεκτρονικό Μητρώο Χωρικών Μελετών

Το 5ο κεφάλαιο του χωροταξικού νομοσχεδίου αφορά τους πιστοποιημένους αξιολογητές και το Ηλεκτρονικό Μητρώο Χωρικών Μελετών

Στόχος – και μεγάλη ανάγκη ταυτόχρονα – είναι η μεγάλη επιτάχυνση των πολεοδομικών σχεδίων. Μέχρι σήμερα χρειάζονται από 10 ως 12 χρόνια κατά μέσο όρο για ένα τέτοιο σχέδιο (ΓΠΣ, ΣΧΟΑΑΠ κλπ), ενώ υπάρχουν περιπτώσεις, όπως για παράδειγμα της επέκτασης του σχεδίου πόλης στο Άργος, που χρειάστηκαν ακόμη και 25 χρόνια! Στόχος του ΥΕΠΝ είναι να κατεβάσει τον μέσο στα 2,5 χρόνια – εξαιρέσεις και πάλι θα υπάρχουν αλλά έχει μεγάλη σημασία η μείωση του χρόνου σε κάθε περίπτωση. Οι αλλαγές που προβλέπονται θα οδηγήσουν στην κάλυψη με χρήσεις γης (δηλαδή «τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται σε  κάθε σημείο του χώρου») του 50% των δημοτικών ενοτήτων από 20% που είναι σήμερα.

Κύρια αιτία των καθυστερήσεων που παρατηρούνται είναι η αδυναμία ανταπόκρισης των δημόσιων υπηρεσιών που εμπλέκονται στην παρακολούθηση των μελετών.

Η λύση που προκρίνει το ΥΠΕΝ, πιστό στις ιδεολογικές αναφορές και πολιτικές εξαγγελίες της κυβέρνησης της ΝΔ, είναι το  outsourcing της αξιολόγησης και επίβλεψης των πολεοδομικών-χωροταξικών μελετών, με Ηλεκτρονικό Μητρώο πιοστοποιημένων αξιολογητών χωρικών μελετών.

Επικουρικά, σημαντική βοήθεια θα δώσει το προβλεπόμενο ψηφιακό αρχείο εγκεκριμένων χωρικών σχεδίων, το οποίο αναπτύσσεται ως κρίσιμη και βασική συνιστώσα του υπό ανάπτυξη Ενιαίου Ψηφιακού Χάρτη που έχει σχεδιάσει και αναλάβει να υλοποιήσει το ΤΕΕ.

 

Πιο λειτουργικός Νέος Οικοδομικός Κανονισμός με νέα κίνητρα δόμησης

Το 6ο κεφάλαιο αφορά τροποποιήσεις του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ΝΟΚ) δηλαδή του νόμου 4067/2012, όπως ισχύει μετά από αλλεπάλληλες αλλαγές.

Στόχος του ΥΠΕΝ είναι η άρση προβλημάτων του ΝΟΚ όπως η ασάφεια διατάξεων, η αναντιστοιχία με τις ανάγκες της οικοδομικής δραστηριότητας σήμερα, και η αντιμετώπιση παρενεργειών ορισμένων διατάξεων

Για αυτό, το ΥΠΕΝ με το νομοσχέδιο κάνει μεγάλο αριθμό στοχευμένων σημειακών παρεμβάσεων σχεδόν σε περίπου τις μισές διατάξεις του ΝΟΚ.

Ενδεικτικά (καθώς είναι πολλές)θα αναφερθούν στο υπουργικό συμβούλιο:

  • Ευελιξία στη θέση του ακάλυπτου χώρου των οικοπέδων
  • Πριμοδότηση ενεργειακής αποδοτικότητας, της αντιθορυβικής θωράκισης και της προσβασιμότητας των κτηρίων
  • Διευκόλυνση της απόσυρσης κτηρίων (και κατά ορόφους)
  • Διευκόλυνση ανάπτυξης καθ’ ύψος, με έλεγχο ορισμένων παρενεργειών
  • Ειδικές διατάξεις για τα πολύ ψηλά κτήρια

Κάθε ένα από αυτά είναι σημαντικό ζήτημα και θα αναφερθούμε αναλυτικά στο επόμενο διάστημα.

 

Έμφαση στη βιώσιμη προσβασιμότητα – τα δημόσια κτίρια στο προσκήνιο

Στο 7ο κεφάλαιο περιλαμβάνονται διατάξεις για την βιώσιμη προσβασιμότητα.

Στόχος είναι η εξασφάλιση της προσβασιμότητας στα κτίρια, ως θεμελιώδους ανθρώπινου δικαιώματος καθώς και υποχρέωσης της χώρας, που αφορά καταρχάς στα άτομα με αναπηρία και στα εμποδιζόμενα άτομα, ταυτόχρονα όμως και εν δυνάμει στο σύνολο του πληθυσμού

Με τις διατάξεις που φέρνει το ΥΠΕΝ προσπαθεί να επιτύχει:

  • Συγκεκριμενοποίηση τεχνικών οδηγιών
  • Ρεαλιστική ενσωμάτωση αντικειμενικών δυσκολιών (πχ. των διατηρητέων κτηρίων) στους κανονισμούς

Παράλληλα όμως – και εδώ υπάρχει μεγάλη σημασία – γίνεται διάκριση των κτηρίων σε δύο κατηγορίες όσον αφορά το χρόνο ολοκλήρωσης των επεμβάσεων προσαρμογής. Πρώτη προτεραιότητα θα αποτελέσουν τα κτήρια που στεγάζουν δημόσιες υπηρεσίες με μεγάλη προσέλευσης κοινού. Και μάλιστα με όρους υποχρεωτικότητας.

 

Αλλάζουν άμεσα τα ισχύοντα Ειδικά Χωροταξικά Πλαίσια

Στο 8ο κεφάλαιο το ΥΠΕΝ προτείνει βελτιωτικές τροποποιήσεις των ισχυόντων Χωροταξικών Πλαισίων

Είναι γνωστό το πρόβλημα ότι τα Ειδικά Χωροταξικά Πλαίσια είναι παρωχημένα – το economix αναφέρθηκε αναλυτικά, για παράδειγμα, στο πρόβλημα του Ειδικού Χωροταξικού για τις ΑΠΕ πριν λίγες ημέρες.

Η μεσοπρόθεσμη λύση είναι φυσικά μεσοπρόθεσμη με την αναθεώρησή τους, που βρίσκεται σε εξέλιξη.

Αλλά το ΥΠΕΝ προσπαθεί να φέρει και άμεση, μερική λύση μέσω του σχεδίου νόμου για τη χωροταξία και την πολεοδομία. Αυτή αφορά στοχοθετημένες σημειακές βελτιώσεις σε σημεία των ισχυόντων Ειδικών Χωροταξικών Πλαισίων με διαπιστωμένες έντονες αδυναμίες και με υπάρχουσες ώριμες επεξεργασίες. Οι αλλαγές αυτές θα αφορούν τρία από τα βασικότερα ισχύοντα Ειδικά Χωροταξικά πλαίσια:

  • για τις ΑΠΕ
  • για τη Βιομηχανία
  • για τις Υδατοκαλλιέργειες

 

Και διάφορες άλλες διατάξεις με μεγάλο ενδιαφέρον

Στο 9ο κεφάλαιο περιλαμβάνονται διάφορες διατάξεις, οι οποίες στα νομοσχέδια συνήθως χαρακτηρίζονται ως »λοιπές». Είναι διατάξεις που δεν εντάσσονται νοηματικά ή νομικά σε κάποιο από τα προηγούμενα κεφάλαια. Ενδεικτικά, το ΥΠΕΝ στο χωροταξικό νομοσχέδιο περιλαμβάνει:

  • διευκόλυνση βιομηχανικών και βιοτεχνικών εγκαταστάσεων στο Πήλιο (ειδικό πρόβλημα λόγω της ακύρωσης των ορίων των οικισμών από το ΣτΕ)
  • δυνατότητα μικρής κλίμακας μετακινήσεων δασικών θυλάκων εντός Επιχειρηματικών Πάρκων, με αύξηση της έκτασης των δασικών εκτάσεων
  • διευκόλυνση της καλλιέργειας υδρόβιων φυτών σε δεξαμενές
  • επιτάχυνση της διαδικασίας οριοθέτησης των υδατορεμάτων
  • προσαρμογή των απαιτούμενων θέσεων στάθμευσης των κτηρίων στη στρατηγική της βιώσιμης κινητικότητας
  • διευκόλυνση της ανέγερσης ξενοδοχειακών μονάδων σε ιδιοκτησίες που τέμνονται από δρόμους
  • απόσυρση ή επαναλειτουργία εγκαταλελειμμένων ξενοδοχείων