F-35A σε πτήση
F-35A σε πτήση

Μπορεί η ελληνική Πολεμική Αεροπορία να ετοιμάζεται να αποκτήσει 85 αναβαθμισμένα στην έκδοση Viper μαχητικά αεροσκάφη F-16V GR (όπως ενημέρωσε στην πρόσφατη συνέντευξη Tύπου της Lockheed Martin, Ντένης Πλέσσας-Λεωνίδης, αντιπρόεδρος Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων Ευρώπης, Αφρικής, Μέσης Ανατολής και Αμερικής), αλλά ήδη, εδώ και μερικά χρόνια, έχει αρχίσει η διαδικασία αναζήτησης πληροφοριών από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΘΑ για την επονομαζόμενη 5η Γενιά μαχητικών αεροσκαφών.

Πρόκειται για αεροσκάφη που μπαίνουν σε υπηρεσία σε Πολεμικές Αεροπορίες όλου του πλανήτη και για το αμερικανικής προέλευσης 5ης Γενιάς Joint Strike Fighter- γνωστό στο ευρύ κοινό ως μαχητικό F-35- από τη χώρα μας έχει μέχρι στιγμής αποσταλεί η αίτηση για πρόσβαση στη ροή πληροφόρησης των αμερικανικών Ενόπλων Δυνάμεων. Αυτό έγινε με τον προβλεπόμενο τρόπο από τις διαδικασίες τρόπο, ήτοι το επονομαζόμενο Letter of Request for Information που έλαβε η αμερικανική πλευρά από τη χώρα μας προ διετίας περίπου, όπως έχει εξηγήσει ο κ.Πλέσσας. 

Την ίδια ώρα στη διεθνή σκηνή διαμορφώνονται και οι συμμαχίες στην Ευρώπη για την εξέλιξη δύο διαφορετικών για την ώρα μαχητικών αεροσκαφών 6ης Γενιάς, του Tempest -πίσω από το οποίο πλέον συστρατεύονται κύρια Βρετανοί και Ιταλοί- και του FCAS (ή SCAF, Systeme de Combat Aérien Futur, στα Γαλλικά) για το οποίο θα συνεργαστούν Γερμανία, Ισπανία και Γαλλία.

Για όλα τα δεδομένα των προγραμμάτων της αμερικανικής Lockheed Martin Aeronautics/International, τα οποία σχετίζονται με την Ελλάδα, τις δυνατότητες των προγραμμάτων συμπαραγωγής που λαμβάνουν ή θα λάβουν χώρα στην Ελλάδα και την εξελιξιμότητα αυτών, όπως και για το μέλλον μίλησε σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ ΜΠΕ ο κ.Ντένης Πλέσσας-Λεωνίδης.

Παρουσίασε δε και τις εξελίξεις γύρω από το τρέχον πρόγραμμα F-16V GR, προϋπολογισθέντος μέγιστου κόστους 1,528 δισ. δολάρια, για το οποίο εκτίμησε πως κάτω από τις παραμέτρους που έχουν συμφωνηθεί θα δημιουργήσει περί τις 300 νέες θέσεις εργασίας μόνο στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ).

Κατά τον κ.Πλέσσα πρόκειται για συμφωνία απαραίτητη για την Πολιτική Αεροπορία της Ελλάδας, αφού «τα αναβαθμισμένα F-16 με ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης (το γνωστό πλέον σε όλους AESA), με σύγχρονα συστήματα επικοινωνίας LINK 16, σύγχρονους αισθητήρες αλλά και συστήματα ασφαλείας, όπως το σύστημα αποφυγής σύγκρουσης με το έδαφος, δημιουργούν έναν σύγχρονο στόλο ικανό να αντιμετωπίσει τις τρέχουσες και μελλοντικές απειλές στην περιοχή μας. Ταυτόχρονα παρέχουν την απαραίτητη διαλειτουργικότητα με τα μαχητικά F-35 5ης γενιάς, καθώς και με διάφορες άλλες χερσαίες και θαλάσσιες πλατφόρμες». 

Ενεργή συμμετοχή για πολλές ελληνικές βιομηχανίες πέραν της ΕΑΒ

Την ίδια ώρα ο αντιπρόεδρος Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων Ευρώπης, Αφρικής, Μέσης Ανατολής και Αμερικής της Lockheed Martin (LM) μίλησε για μεγιστοποίηση της συμμετοχής της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας και σημείωσε πως «διασφαλίζεται πλήρως η ασφάλεια του εφοδιασμού και πληροφοριών του οπλικού συστήματος» ενώ εξήγησε πως «πλην της ΕΑΒ, αρκετές ελληνικές βιομηχανίες αμυντικού υλικού πρόκειται να εμπλακούν ενεργά στο πρόγραμμα προσφέροντας υπο-κατασκευαστικό έργο υποστήριξης της εν λόγω αναβάθμισης (σχεδίαση και κατασκευή καλωδιώσεων, σχεδίαση και κατασκευή δομικών τμημάτων υποστήριξης, ειδικών εργαλείων, κ.α.), θα λάβουν οφέλη με τα προγράμματα ασφάλειας εφοδιασμού και πληροφοριών (Security of Supply and Information -SSI)”.

   Επιχειρηματολογώντας δε, υπέρ της λύσης που προτείνει η αμερικανική εταιρία για την επόμενη προμήθεια της ελληνικής Πολιτικής Αεροπορίας, ο κ.Πλέσσας σημείωσε πως “για πρώτη φορά στα χρονικά προγραμμάτων μαχητικών αεροσκαφών η ανάπτυξη ενός νέου αεροσκάφους 5ης γενιάς, όπως είναι το F-35, προβλέπει ένα εξαιρετικά μικρό κόστος ανά τιμή μονάδας (fly away) σε σύγκριση με τα σημερινά προγράμματα 4ης γενιάς, όπως και σημαντικά μειωμένο κόστος κύκλου ζωής, τόσο λόγω του εξασφαλισμένου μεγάλου αριθμού παραγγελιών που σημαίνουν οικονομίες κλίμακας και κατά συνέπεια τη βιωσιμότητα του προγράμματος για τις επόμενες δεκαετίες, όσο και λόγω των σύγχρονων διαδικασιών σχεδίασης, ανάπτυξης και παραγωγής που υιοθετήθηκαν από τη LM σε όλη την μέχρι τώρα πορεία του προγράμματος”.

   Ετοιμάζεται μαχητικό έκτης γενιάς;

   Απάντησε και σε μια ερώτηση για την οποία υπάρχει μια παγκόσμια απορία στον χώρο της αεροναυπηγικής βιομηχανίας, εάν δηλαδή η LM ετοιμάζει ένα μαχητικό 6ης Γενιάς, όπως τα δύο ευρωπαϊκά προγράμματα φιλοδοξούν να κάνουν. Ανέφερε έτσι πως για την Lockheed Martin Aeronautics/International “θα ήταν λάθος” εάν δεν είχε ανθρώπους “να ετοιμάζονται για το μέλλον της αερομαχίας, για το μέλλον των απειλών, για τη διασύνδεση διαστήματος, αέρος, εδάφους και θαλάσσης”.

   Ο κ.Πλέσσας επιβεβαίωσε έτσι πως και η συγκεκριμένη βιομηχανία μελετά την 6η Γενιά μαχητικών αεροσκαφών με τη μορφή ενός συστήματος και όχι απλώς νέου αεροσκάφους: “αυτή τη στιγμή, η αερομαχία, ο πόλεμος είναι κατά βάση ηλεκτρονικός, χρειάζεται λοιπόν να επιστρατεύσουμε νέες τεχνολογίες, Κυβερνητική (σ.σ Κυβερνητικό σύστημα ονομάζεται ένα αναδραστικό πολύπλοκο σύστημα ήτοι cybernetics), Τεχνητή Νοημοσύνη”, τόνισε, σχηματοποιώντας μια νέα εποχή για τον από αέρος Πόλεμο, μια εποχή ηλεκτρονική.

   ΕΡ. Η αναβάθμιση των μαχητικών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας αποτελεί σήμερα το σημαντικότερο πρόγραμμα για τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις και εξ όσων γνωρίζουμε υλοποιείται μέσω διακρατικής συμφωνίας με τις ΗΠΑ, ένα πρόγραμμα που ξέρουμε πως ήθελε η ελληνική Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ). Τι μπορείτε να μας πείτε για αυτή τη σημαντική συμφωνία, σε ποιο σημείο βρίσκεται, πως εξελίσσεται το πρόγραμμα;

   Το συγκεκριμένο πρόγραμμα αναβάθμισης αποτελούσε, εδώ και πολλά χρόνια, την πιο κρίσιμη και επείγουσα επιχειρησιακή απαίτηση για τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις και την ΠΑ ειδικότερα. Η ΠΑ, μετά από λεπτομερή αξιολόγηση και ανάλυση,τόσο των σημερινών, όσο και των μελλοντικών απειλών, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η αναβάθμιση 85 μαχητικών αποτελεί το πλέον οικονομικά αποδοτικό πρόγραμμα, προσφέροντας μεγάλο επιχειρησιακό όφελος για την ΠΑ και τις Ένοπλες Δυνάμεις. Η ΠΑ της Ελλάδας έχει τέσσερα Block, εκσυγχρονίζουμε τα τελευταία δύο σε μια έκδοση F-16V GR (V ήτοι Viper), την πιο σύγχρονη διαμόρφωση αυτή τη στιγμή.

   Τα αναβαθμισμένα F-16 με ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης (το γνωστό πλέον σε όλους AESA), σύγχρονα συστήματα επικοινωνίας LINK 16, σύγχρονους αισθητήρες αλλά και συστήματα ασφαλείας όπως το σύστημα αποφυγής σύγκρουσης με το έδαφος, δημιουργούν έναν σύγχρονο στόλο ικανό να αντιμετωπίσει τις τρέχουσες και μελλοντικές απειλές στην περιοχή μας, ενώ ταυτόχρονα παρέχει την απαραίτητη διαλειτουργικότητα με τα μαχητικά F-35 5ης γενιάς, καθώς και με διάφορες άλλες χερσαίες και θαλάσσιες πλατφόρμες.

   Το πρόγραμμα αναβάθμισης θα επιλύσει επίσης στο μέγιστο βαθμό προβλήματα διαθεσιμότητας των αεροσκαφών που αναμενόταν να αυξηθούν στο εγγύς μέλλον, λόγω της γήρανσης των σημερινών συστημάτων και της μείωσης των πηγών παραγωγής, το αεροσκάφος θα μπορεί να φέρει νέα όπλα και αισθητήρες.

   Για όλα αυτά απαιτήθηκε και η ανασχεδίαση του πιλοτηρίου που θα επιτρέψει στον Ιπτάμενο να εκτελέσει την αποστολή του. Έχουμε δε εντάξει στο πρόγραμμα και το προαναφερθέν σύστημα ειδοποίησης και αποφυγής κρούσης με το έδαφος με το οποίο σώζονται ξέρετε ζωές. Το κόστος της διακρατικής συμφωνίας (LOA) για την αναβάθμιση των F-16 ανέρχεται σε 1,528 δισ. δολάρια, εκ των οποίων 998 εκατομμύρια δολάρια είναι το συμβόλαιο της Lockheed Martin με την αμερικανική κυβέρνηση και τα εναπομείναντα 530 εκατομμύρια δολάρια είναι το κόστος των υπηρεσιών και υλικών, που προσφέρει η αμερικανική κυβέρνηση (USAF). Να τονίσω ότι η διαδικασία LOA του FMS (Foreign Military Sales) διασφαλίζει τόσο την απόλυτη διαφάνεια του προγράμματος όσο και την υλοποίηση του εντός των τεθέντων τεχνικών προδιαγραφών, αλλά και του κόστους που έχει προσδιορισθεί ως ανωτέρω.

   ΕΡ. Ποιο θα είναι το επίπεδο συμμετοχής της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας, και πιο συγκεκριμένα της ΕΑΒ στο πρόγραμμα; Σε ποιο βαθμό θα συμμετέχει η ελληνική παραγωγική βάση και τι θα κερδίσει επίπεδο υπο-κατασκευαστικό η Ελλάδα;

   Τα οφέλη για την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία είναι διπλά. Το πρώτο αφορά τη συμμετοχή της αμυντικής βιομηχανίας αφεαυτής. Πρέπει να σας πω ότι το πρόγραμμα αναβάθμισης μαχητικών F-16, έχει δομηθεί από την αμερικανική κυβέρνηση και την κατασκευάστρια εταιρεία των F-16 Lockheed Martin με τέτοιο τρόπο, που να μεγιστοποιείται η συμμετοχή της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, αλλά και να διασφαλίζεται πλήρως η ασφάλεια του εφοδιασμού και πληροφοριών του οπλικού συστήματος. Είναι χαρακτηριστικό ότι η εγχώρια αμυντική βιομηχανία πρόκειται να υλοποιήσει όλες τις φάσεις του προγράμματος στην Ελλάδα, πλην της σχεδίασης και ανάπτυξης, της προμήθειας των επί μέρους ηλεκτρονικών συσκευών και της ανάπτυξης του απαιτούμενου λογισμικού που θα πραγματοποιηθούν από την κατασκευάστρια εταιρεία στις ΗΠΑ.

   Με τον τρόπο αυτό η εγχώρια βιομηχανία θα διασφαλίσει έργο εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων από την ενεργό συμμετοχή της στο πρόγραμμα. Η ΕΑΒ πρόκειται να ενσωματώσει όλες αυτές τις αναβαθμίσεις και πλην ενός πρωτοτύπου αεροσκάφους κανένα άλλο F-16 δεν πρόκειται να φύγει από την Ελλάδα προκειμένου να υποστεί οποιεσδήποτε εργασίες αναβάθμισης στις ΗΠΑ.

   Ταυτόχρονα πλην της ΕΑΒ, αρκετές ελληνικές βιομηχανίες αμυντικού υλικού πρόκειται να εμπλακούν ενεργά στο πρόγραμμα προσφέροντας υπο-κατασκευαστικό έργο υποστήριξης της εν λόγω αναβάθμισης (σχεδίαση και κατασκευή καλωδιώσεων, σχεδίαση και κατασκευή δομικών τμημάτων υποστήριξης, ειδικών εργαλείων, κ.α.), θα λάβουν οφέλη με τα προγράμματα SSI. Η ελληνική αμυντική βιομηχανία έτσι θα λάβει σημαντικές βιομηχανικές επιστροφές και μεγάλο φόρτο εργασίας έως και 265.000.000 δολάρια από το 1.528.000.000 δολ. του συνολικού κόστους του προγράμματος, παρέχοντας νέες θέσεις εργασίας, εξασφαλίζοντας τη βιωσιμότητα της ΕΑΒ και αυξάνοντας την οικονομική της ανάπτυξη, τα προγράμματα αυτά δε θα της δημιουργήσουν νέες τεχνολογίες και νέες υποδομές. Τεχνολογίες που θα διευκολύνουν σημαντικά το έργο της αναβάθμισης που λάβει χώρα στην ΕΑΒ. Για να ενεργοποιηθούν όλα αυτά, πρέπει προηγουμένως το ΥΠΕΘΑ και η Ελληνική Βουλή να εγκρίνουν αυτά τα προγράμματα. Είναι κάτι που ελπίζω να γίνει πολύ σύντομα.

   ΕΡ. Ποια είναι η εμπειρία της Lockheed Martin με την συνεργασία της με την ελληνική αμυντική βιομηχανία; Υπάρχει προοπτική να αυξήσει τις δυνατότητές της η ελληνική αμυντική βιομηχανία;

   Η Lockheed Martin, εντός του πλαισίου της αγοράς μαχητικών F-16, έχει υλοποιήσει κατά τη διάρκεια των τελευταίων εικοσιπέντε ετών, με απόλυτη επιτυχία, μια σειρά από προγράμματα αντισταθμιστικών, όχι μόνον με στόχο την αναβάθμιση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων των ενόπλων δυνάμεων, αλλά και την ενίσχυση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας. Η Lockheed Martin, ξέρετε, είναι η εταιρία που σχεδίασε την ΕΑΒ το 1976, είχα την τύχη να συμμετάσχω σε εκείνο το εγχείρημα όταν δημιουργήθηκε ένα εργοστάσιο που στη συνέχεια αποτέλεσε τον κύριο πυλώνα υποστήριξης της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας τόσο σε εργασίες συντήρησης όσο και σε συμπαραγωγής. Η συνεχής μεταφορά τεχνολογίας στην ΕΑΒ και σε άλλες ελληνικές εταιρείες, σε συνδυασμό με την κατασκευή σύγχρονων υποδομών αποτέλεσαν τους βασικούς παράγοντες για την ανάπτυξη της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας τα τελευταία 20 και πλέον χρόνια. Θα πρέπει δε να σας πω ότι στις περισσότερες περιπτώσεις δεν σταματήσαμε στα στενά όρια των συμβάσεων, αλλά προχωρήσαμε και επεκτείναμε πρόθυμα τη συνεργασία μας, πέραν αυτών των ορίων στηρίζοντας έμπρακτα την ελληνική αμυντική βιομηχανία. Χαρακτηριστικότερα παραδείγματα είναι τα προγράμματα συμπαραγωγής στην ΕΑΒ.

   Η ΕΑΒ αποτελεί την τελευταία 15ετία τον μοναδικό προμηθευτή της Lockheed Martin παγκοσμίως σε συγκεκριμένα τμήματα των μαχητικών F-16 (αεραγωγοί, ουραίο τμήμα, δεξαμενές καυσίμου, κ.α.), καθώς και σε μεγάλα τμήματα της ατράκτου για τα μεταγωγικά αεροσκάφη C-130J. Οι σημαντικές διεθνείς παραγγελίες για F-16 και C-130J έχουν προσδώσει στην ΕΑΒ ένα μεγάλο φόρτο εργασίας, με οφέλη την αύξηση των εξαγωγών και τη διατήρηση πολλών θέσεων εργασίας, ακόμα και στην περίοδο της κρίσης. Πρέπει δε να επισημανθεί ότι προκειμένου να καταστούν δυνατά τα ανωτέρω, η Lockheed Martin προέβη σε σημαντικές επενδύσεις στην ΕΑΒ με σκοπό την εγκατάσταση και επέκταση των γραμμών παραγωγής της, την παροχή τεχνογνωσίας σε σύγχρονες αεροπορικές κατασκευές, την εκπαίδευση του προσωπικού, την αντιμετώπιση περιβαλλοντικών προκλήσεων, κλπ. Οι επενδύσεις αυτές οδήγησαν στο εκσυγχρονισμό της ΕΑΒ και της επέτρεψαν να ανταποκριθεί στις σύγχρονες απαιτήσεις και να μπορέσει να διαγωνιστεί ξένες αμυντικές βιομηχανίες, με επιστέγασμα ένα συμβόλαιο αναβάθμισης των αεροσκαφών F-16 της USAF στην Ευρώπη. Θα έλεγα ότι μια συνεχής προσπάθεια από όλες τις ελληνικές αμυντικές βιομηχανίες είναι απαραίτητη προκειμένου να διατηρηθεί το υψηλό επίπεδο ποιότητας και παραγωγής και η διατήρηση του κόστους σε ανταγωνιστικά επίπεδα. Η συνεχής βελτίωση των επιδόσεων και η διατήρηση της ανταγωνιστικότητας έναντι άλλων υπεργολάβων διεθνώς είναι απολύτως απαραίτητες στον δύσκολο τομέα της αεροναυπηγικής και αυτό πρέπει πάντα να το έχουμε υπόψη μας.

   EΡ. Πάμε στην επόμενη ημέρα για την ελληνική Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ) η οποία είναι, και επιδιώκει παραδοσιακά να είναι στην αιχμή. Κατά την άποψη σας ποιο είναι το μέλλον της ΠΑ και τα επόμενα βήματα της; Ποιο είναι το πλαίσιο σήμερα για να υπάρξει, εφόσον μιλάμε για την εταιρεία σας, μια αγορά μαχητικών F-35;

   Η χώρα μας σήμερα, περισσότερο από ποτέ, χρειάζεται να συμμετάσχει σε μεγάλα διεθνή αμυντικά προγράμματα, εξασφαλίζοντας αφενός την αύξηση στην αποτρεπτική μας ικανότητα και αφετέρου ενισχύοντας την εγχώρια βιομηχανία. Δεδομένου ότι η αναβάθμιση των F-16 είναι ήδη υπό υλοποίηση το επόμενο βήμα για την ΠΑ μας θα είναι η απόκτηση μαχητικών αεροσκαφών 5ης γενιάς. Η Lockheed Martin είναι η μόνη εταιρεία στον κόσμο που σχεδιάζει και κατασκευάζει τα μοναδικά μαχητικά 5ης γενιάς, το F-22 και το F-35. Και δεδομένου ότι το F-22 δεν έχει παραχθεί ποτέ για οποιονδήποτε άλλο χρήστη εκτός των ΗΠΑ, το F-35 είναι το μοναδικό διαθέσιμο μαχητικό 5ης γενιάς. Το αεροσκάφος JSF F-35 Lightning II, σχεδιάστηκε με αποκλειστικό σκοπό να μετασχηματίσει τον τρόπο διεξαγωγής όχι μόνο του αεροπορικού πολέμου αλλά όλης της σύρραξης. Τα εξελιγμένα πτητικά του χαρακτηριστικά, σε συνδυασμό με τη δυνατότητα stealth, την ικανότητα ταυτόχρονης εκτέλεσης πολλαπλών αποστολών, τη μεγάλη εμβέλεια, την ενσωμάτωση τελευταίας τεχνολογίας αισθητήρων που επιτρέπουν τη συγχώνευση δεδομένων, τον δικτυοκεντρικό του χαρακτήρα, καθώς και την αξιοπιστία και την ευκολία συντήρησής του, το καθιστούν ως την κεντρική πλατφόρμα μέσω της οποίας θα διεξαχθεί το μεγαλύτερο μέρος ενός πολέμου στον 21ο αιώνα. Για πρώτη φορά στα χρονικά προγραμμάτων μαχητικών αεροσκαφών η ανάπτυξη ενός νέου αεροσκάφους 5ης γενιάς, όπως είναι το F-35, προβλέπει ένα εξαιρετικά μικρό κόστος ανά τιμή μονάδας (fly away) σε σύγκριση με τα σημερινά προγράμματα 4ης γενιάς, όπως και σημαντικά μειωμένο κόστος κύκλου ζωής, τόσο λόγω του εξασφαλισμένου μεγάλου αριθμού παραγγελιών που σημαίνουν οικονομίες κλίμακας, και κατά συνέπεια της βιωσιμότητας του προγράμματος για τις επόμενες δεκαετίες, όσο και λόγω των σύγχρονων διαδικασιών σχεδίασης, ανάπτυξης και παραγωγής που υιοθετήθηκαν από την LM σε όλη την μέχρι τώρα πορεία του προγράμματος.

   Τέλος, θέλω να τονίσω το πλαίσιο του πολυεθνικού χαρακτήρα του προγράμματος, για το οποίο αξίζει να σημειωθεί η ευρωπαϊκή διάσταση του F-35, όπου μία σειρά από ευρωπαϊκές χώρες συμμετέχουν ήδη ως εταίροι στο πρόγραμμα, υποδηλώνοντας την ανάγκη και επιθυμία των χωρών αυτών για μετάβαση σε ένα πρόγραμμα μαχητικών 5ης γενιάς. Σημειώνεται ότι η Βρετανία και η Ιταλία είναι χώρες παραγωγής του Eurofighter. Το F-35 ήταν το μέλλον πριν από λίγο καιρό. Τώρα είναι παρόν. Είναι εδώ, διαθέσιμο, το μοναδικό πραγματικό μαχητικό 5ης γενιάς με το πλέον οικονομικό κόστος αγοράς και λειτουργίας από οποιοδήποτε αεροσκάφος 4ης γενιάς.

   ΕΡ. Κλείνοντας, κ.Πλέσσα, η εταιρία σας ετοιμάζεται και για την 6η Γενιά, για ένα μαχητικό 6ης Γενιάς;

   Θα ήταν λάθος εάν δεν είχαμε ανθρώπους να ετοιμάζονται για το μέλλον της αερομαχίας, για το μέλλον των απειλών, για τη διασύνδεση διαστήματος, αέρος, εδάφους και θαλάσσης. Αυτή τη στιγμή, η αερομαχία, ο πόλεμος είναι κατά βάση ηλεκτρονικός, χρειάζεται λοιπόν να επιστρατεύσουμε νέες τεχνολογίες, Κυβερνητική (σ.σ Κυβερνητικό σύστημα ονομάζεται ένα αναδραστικό πολύπλοκο σύστημα ήτοι cybernetics), Τεχνητή Νοημοσύνη, έτσι ώστε οι νέες πλατφόρμες που θα δημιουργηθούν να είναι τέτοιες που να μπορούν να αντιμετωπίσουν προκλήσεις και απειλές του Μέλλοντος.

   

   Ο Ντένης Πλέσσας-Λεωνίδης αποφοίτησε από την Αμπέτειο Σχολή το 1968. Στην Αίγυπτο ασχολήθηκε με το Φοιτητικό κίνημα και υπήρξε ιδρυτικό μέλος και Πρόεδρος των Ελλήνων Φοιτητών Καίρου, και αργότερα επίτιμος Προεδρος. Επίσης διετέλεσε βαθμοφόρος του Σώματος Ελλήνων Προσκόπων Καιρου, και υπήρξε «Πρόσκοπος Έθνους». Διαθέτει 43 χρόνια ενασχόλησης με την Αεροναυπηγική Βιομηχανία. Η καριέρα του περιλαμβάνει συμμετοχή στους τομείς Marketing Management και Στρατηγικής Marketing (Διοίκησης marketing), δημιουργίας αεροναυπηγικών εγκαταστάσεων συντήρησης και αεροναυπηγικών τροποποιήσεων, δημιουργίας κοινοπραξιών και στρατηγικών συμμαχιών για σημαντικά διεθνή προγράμματα. Συντόνισε και ανέπτυξε εταιρικά προγράμματα στρατηγικού marketing με νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες που οδήγησαν στη δημιουργία κοινοπραξιών, συμμαχιών και πωλήσεων αεροσκαφών στην Ευρώπη, Αφρική, Μέσης Ανατολή και Αμερική.