

Της Τέτης Ηγουμενίδη
Σε μερίδιο 20 – 25% των ΣΔΙΤ (συμβάσεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα) που θα “τρέξουν” το επόμενο διάστημα στη χώρα στοχεύει η Μέτκα (θυγατρική της Metlen) σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρίας, Ντίνο Μπενρουμπή.
Όπως είπε στο πλαίσιο της χθεσινής παρουσίασης της Metlen (Capital Markets Day 2025) στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου, ο Όμιλος, μέσω της Μέτκα και της M Παραχωρήσεις, διαθέτει μοναδικό πλεονέκτημα για την αξιοποίηση του κύματος επενδύσεων σε υποδομές ύψους άνω των 18 δισ. στην Ελλάδα (βάσει εκτίμησης του ΙΟΒΕ).
Βάσει των στοιχείων που παρουσιάστηκαν επί συνολικών EBITDA της τάξεως των 2 δις ευρώ (χωρίς εξαγορές και συγχωνεύσεις, αλλά με οργανική ανάπτυξη) της Metlen, περίπου 150 εκατ. θα αναλογούν στον τομέα Υποδομών και Παραχωρήσεων (Μέτκα και Μ Παραχωρήσεις) σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, ενώ από τον τομέα Παραχωρήσεων η εισηγμένη αναμένει κατά μέσο όρο απόδοση (IRR) 15%.
Η παραπάνω διπλή δομή που συνδυάζει την εκτέλεση τεχνικών έργων με την ανάπτυξη παραχωρήσεων μακράς διάρκειας – δημιουργεί ένα αυτοτροφοδοτούμενο μοντέλο που συνδέει την κατασκευή έργων με επαναλαμβανόμενα έσοδα.
Σημειώνεται ότι η Μέτκα διπλασίασε το EBITDA (κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων) της το 2024, στα 50 εκατ. ευρώ, ενώ διαθέτει ανεκτέλεστο έργων ύψους 1,5 δισ. ευρώ.
O κ. Μπενρουμπή υπογράμμισε ότι παρατηρείται επενδυτικό κενό για τις υποδομές στην Ελλάδα ύψους 80 δις ευρώ λόγω υστέρησης στον τομέα αυτόν τα προηγούμενα πολλά χρόνια και επανέλαβε ότι ο όμιλος είδε «ευκαιρία» σε δημόσια και ιδιωτικά έργα. Για αυτό και δίνει ιδιαίτερη βάση στον τομέα υποδομών και κυρίως στις Παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ αφού με όπλο την ισχυρή χρηματοοικονομική του θέση δύναται να έχει τον ρόλο τόσο του κατασκευαστή όσο και του επενδυτή.
Σε σχετική παρουσίαση της Metlen επίσης καταγράφεται ότι τα EBITDA ύψους 56 εκατ. (2024) της Μέτκα επιτεύχθηκαν σε λιγότερο από 2 χρόνια, διπλασιάζοντας την απόδοση από έτος σε έτος, ενώ το περιθώριο EBITDA σκαρφάλωσε πέρυσι σε 19% από 14% το 2023.
Σχετικά με τη δομή του ανεκτέλεστου, από το 1,5 δις ευρώ (ποσοστό 70% υπό εκτέλεση και 30% συμβάσεις προς υπογραφή) το 44% αφορά σε LEED πιστοποιημένα κτίρια και 56% σε βαριές υποδομές. Επίσης, το 22% σχετίζεται με ΣΔΙΤ/Παραχωρήσεις, 36% με δημόσια έργα και 42% με ιδιωτικά.
Η διοίκηση του εν λόγω ομίλου ανέφερε ακόμη ότι η Metlen στοχεύει να ηγηθεί στον τομέα των υποδομών παραδίδοντας έργα με ασφάλεια, εντός χρονοδιαγράμματος, με τεχνική υπεροχή και βέλτιστη διαχείριση κόστους, καθώς και ότι εμβληματικά έργα όπως το Flyover της Θεσσαλονίκης, οι βιοκλιματικές σχολικές μονάδες και το αρδευτικό πρόγραμμα της Θεσσαλίας αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα ολοκληρωμένης προσέγγισης.
[ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ]