Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Με ρυθμό προόδου… 50% προχωρούν από την ΤΕΡΝΑ τα έργα υλοποίησης του νέου σύγχρονου αεροδρομίου Κρήτης, στο Καστέλι Ηρακλείου, όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες.

Ειδικότερα, αναφορικά με την πρόοδο της κατασκευής, τείνουν προς την ολοκλήρωσή τους οι βαριές εργασίες του αεροδρομίου που θα εκτείνεται σε 6.030 στρέμματα, με την πρόοδο υλοποίησης να διαμορφώνεται σε περίπου 50%. Ο πύργος ελέγχου εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος της άνοιξης, ενώ ο αεροσταθμός βρίσκεται σε προχωρημένο κατασκευαστικό στάδιο. Η διάστρωση της τελικής επιφάνειας των ειδικών οδοστρωμάτων προσγείωσης / απογείωσης / στάθμευσης αεροσκαφών βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη με ποσοστό υλοποίησης 60%, ο φέρων οργανισμός του αεροσταθμού έχει ήδη ολοκληρωθεί (65.000 μ3 οπλισμένου σκυροδέματος), η κατασκευή των οικοδομικών & ΗΜ εργασιών βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, ενώ η πρόοδος υλοποίησης των εργασιών της νέας οδικής σύνδεσης βρίσκεται στο 60%.

Ο νέος διεθνής αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης θα είναι ένας από τους πιο σύγχρονους της Μεσογείου. Αναπτύσσεται από την εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, με μετόχους το ελληνικό Δημόσιο (45,9%), τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (32,46%) και τον ινδικό Όμιλο GMR (21,64%), ενώ κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ Α.Ε., τον κατασκευαστικό βραχίονα του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Παρά το γεγονός ότι οι κατασκευαστικές εργασίες υλοποιούνται από την ΤΕΡΝΑ με ταχύτατο ρυθμό, ο ακριβής χρόνος έναρξης λειτουργίας του αερολιμένα θα εξαρτηθεί από τον χρόνο παράδοσης και τοποθέτησης των αεροναυτιλιακών συστημάτων από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), καθώς και από την εκπαίδευση του προσωπικού από την ΥΠΑ. Ετσι, ενώ αρχικά υπήρχε η πρόβλεψη ότι η λειτουργία θα εκκινήσει αρχές του 2027, εκτιμάται ότι θα έχουμε μετάθεση στο χρονοδιάγραμμα, χωρίς ευθύνη του επενδυτή.

Το νέο αεροδρόμιο θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων: διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200 μέτρων κατηγορίας κατά ICAO 4E, παράλληλο τροχόδρομο κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους, 8 συνδετήριους τροχόδρομους του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχόδρομο, 2 συνδετήριους τροχόδρομους με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου, χώρο στάθμευσης αεροσκαφών (Αpron) που αποτελείται από 5 σταθερές θέσεις κατηγορίας Ε (η 10 κατηγορίας C), 1 Τερματικό κτίριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 7 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 94.000 τ.μ., Πύργο Ελέγχου 780 τ.μ. και ύψους 44 μ. και Κτίριο Μετεωρολογικού σταθμού 3.100 τ.μ., 10 Κτίρια/Εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο Ενέργειας, χώρους στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων (400 μακράς και 200 μικρής διάρκειας για ΙΧ, 168 για Ταξί, 500 για ενοικιαζόμενα, 600 για Υπαλλήλους ,110 για Λεωφορεία), εσωτερικό δίκτυο οδοποιίας συνολικού μήκους 23 χλμ., χώρο Εμπορικών Χρήσεων επιφάνειας 400 στρεμμάτων.

Προβλέπονται επίσης οδός σύνδεσης Αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ στο ύψος του οικισμού Χερσονήσου μήκους περίπου 18 χλμ., 2 κλάδων με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος, οδός σύνδεσης Αεροδρομίου με την Οδό Αρκαλοχωρίου-Βιάννος μήκους περίπου 6 χλμ., με 1 λωρίδα κυκλοφορίας και διευρυμένη ΛΕΑ ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος, περιμετρική οδός Καστελίου μήκους 1,5 χλμ., εξωτερικό περιμετρικό δίκτυο Αεροδρομίου με την αναβάθμιση των χαρακτηριστικών των υφιστάμενων οδών που επηρεάζονται εκτιμώμενου συνολικού μήκους 20 χλμ.