

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Στην ΕΚΤΕΡ φαίνεται να καταλήγει ο διαγωνισμός για την ανέγερση νέου Σταθμού Επιβατών στο λιμένα της Σούδας (ενδιάμεση φάση), ένα έργο αρχικού προϋπολογισμού 12,29 εκατ. ευρώ (αξία χωρίς ΦΠΑ στα 9,91 εκατ. ευρώ). Η κατασκευαστική εταιρεία αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος με προσφορά 11,065 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί σε ποσοστό μέσης έκπτωσης 10% επί του προϋπολογισμού. Το έργο, εκτιμώμενης διάρκειας 12 μηνών, προωθείται από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) του Υπερταμείου να λειτουργεί για λογαριασμό του υπουργείου. Το έργο χρηματοδοτείται από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης –NextGenerationEU. Το κτίριο αποτελείται από υπόγειο, ισόγειο, Α΄ όροφο και μεσοπάτωμα. Προβλέπεται η πλήρης κατασκευή του συνόλου των απαιτούμενων εργασιών (στατικών, αρχιτεκτονικών και ηλεκτρομηχανολογικών) και η παράδοσή του έτοιμου για λειτουργία.
Το αντικείμενο του έργου
Το κτίριο οργανώνεται σε τρείς περιοχές συνθέτοντας ένα ενιαίο λειτουργικό σύστημα, σε καθολική ανάπτυξη με εσωτερική οργάνωση και εξυπηρετήσεις που παραπέμπουν σε αντίστοιχες διατάξεις αεροδρομίων (TERMINAL) και συγκεκριμένα από:
α. τη βάση (χώροι υποδοχής, χώροι επικύρωσης – check in, γραφειακοί χώροι, τουριστικά γραφεία, τελωνείο, τουριστική αστυνομία, χώροι υγιεινής, βοηθητικοί χώροι καθώς και χώροι προσβάσεων και κινήσεων), που αποτελεί ένα ευκρινές πεδίο διαχωρισμού των ισόγειων λειτουργιών ενός τερματικού σταθμού. Οργανώνεται σε έναν εσωτερικό δρόμο κινήσεων και γύρω από το υπερκείμενο εσωτερικό αίθριο, έχοντας άμεση αντιληπτική του χώρου.
β. το κέλυφος (χώροι αναμονής σε στάθμη ορόφου, με δυνατότητα διμερούς διαχωρισμού επιβατών εσωτερικού – κρουαζιέρας, καθώς και δυνατότητα ένταξης χώρων ελέγχου μετάλλων και αντίστοιχων χώρων υγιεινής), που αποτελεί μια κοίλη ανάπτυξη μιας ενιαίας γραμμικής κτιριακής δομής, ως ένας ενιαίος εσωτερικός χώρος, στραμμένος στο λιμάνι. Περιλαμβάνει εσωτερικό μεσοπάτωμα, με χρήση αναψυκτήριου και με άμεση πρόσβαση από τη στάθμη ισογείου, χωρίς να επηρεάζεται η λειτουργία της αναμονής.
γ. το belvedere, ως ένα υπαίθριο δώμα εκτόνωσης του ορόφου, μόνον για τους επιβάτες αναχώρησης, ανοιχτό στη θέα και στον κόλπο, ελεγχόμενης ροής και πρόσβασης, ως δυνατότητα αξιοποίησης του οπτικού πεδίου του λιμανιού.