Πηγή Εικόνας: Photo by Max Andrey from Pexels

Με νέο διαγωνισμό και υπό νέους όρους θα πρέπει πλέον να προχωρήσει η διαδικασία για την υλοποίηση ενός σημαντικού οδικού έργου στην κεντρική Ελλάδα, ύψους 200 εκατ. ευρώ. Το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών μόλις προ ημερών  ακύρωσε επισήμως τη διαγωνιστική διαδικασία για το έργο «Οδικός Άξονα Λαμία – Καρπενήσι, τμήμα Σύνδεση πέρατος παράκαμψης Μακρακώμης με ανατολικό μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστού», όπου είχαν υποβληθεί προσφυγές από ενδιαφερόμενα κατασκευαστικά σχήματα (κοινοπραξία ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕ.ΝΑ.), όπως άλλωστε είχε συμβεί και στον διαγωνισμό για τον αυτοκινητόδρομο «Ιωάννινα – Κακκαβιά» (από την ίδια κοινοπραξία).

Όπως αναφέρεται από το υπουργείο, «σύμφωνα με την με αρ. πρωτ. Δ.Ο.Υ./293667/03-10-2023 Απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών ακυρώθηκε η με αρ. ΚΗΜΔΗΣ 23PROC012661421 2023-05-12 Διακήρυξη – Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος του έργου “Οδικός Άξονας Λαμία – Καρπενήσι, τμήμα Σύνδεση πέρατος παράκαμψης Μακρακώμης με ανατολικό μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστού”, σε συμμόρφωση της υπ’ αριθμ. 1211/2023 Απόφασης της ΕΑΔΗΣΥ, καθώς και η διενέργεια του διαγωνισμού σύμφωνα με την κλειστή διαδικασία του άρθρου 28 του Ν. 4412/2016 μέσω ΕΣΗΔΗΣ με Α/Α συστημικό αριθμό 200092». Κατά συνέπεια, όπως έχει προαναγγείλει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, αναμένεται η νέα προκήρυξη.

Σύμφωνα με τα παλιότερα δεδομένα, το συνολικό μήκος του έργου είναι περίπου 30 χλμ. και εκτείνεται στο σύνολό του εντός των ορίων της Π.Ε. Φθιώτιδας, βελτιώνοντας το επίπεδο της οδικής ασφάλειας και μειώνοντας δραστικά τον χρόνο διαδρομής όλων των οχημάτων, σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση. Η αφετηρία του έργου, είναι το πέρας του ανατολικού μετώπου της υφιστάμενης Σήραγγας Τυμφρηστού. Το τέλος του έργου είναι το δυτικό όριο της κατασκευασθείσας παράκαμψης Μακρακώμης. Το έργο στο σύνολο σχεδόν του μήκους του (με εξαίρεση μικρά τμήματα στα άκρα του έργου) ακολουθεί νέα χάραξη. Η αξία χωρίς ΦΠΑ υπολογίζεται σε 161,29 εκατ. ευρώ, άρα με ΦΠΑ κάπου στα 200 εκατ. ευρώ. Η διάρκεια της σύμβασης είχε οριστεί σε 54 μήνες. Η χρηματοδότηση του έργου θα γίνει από εθνικούς πόρους ενώ, όπως αναφέρονταν στην προκήρυξη, υπάρχει πιθανότητα να χρηματοδοτηθεί από διαρθρωτικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η κατασκευή του οδικού τμήματος αποσκοπεί στη δημιουργία ενός σύγχρονου και ασφαλούς οδικού δικτύου σύνδεσης της Λαμίας με το Καρπενήσι (και εν συνεχεία με την πόλη του Αγρινίου), ο οποίος θα συμβάλλει αποφασιστικά στην τουριστική και εμπορική ανάπτυξη και συνολικά στην οικονομική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής της Στερεάς Ελλάδας. Επιπλέον, κύρια σκοπιμότητα του έργου αποτελεί η άρση της δυσχερούς πρόσβασης στην Π.Ε. Ευρυτανίας και στο δυτικό ορεινό τμήμα της Π.Ε. Φθιώτιδας, μέσω της εξυπηρέτησής της από το νέο οδικό τμήμα. Στο αντικείμενο του υπόψη έργου προβλέπονταν, μεταξύ άλλων, η κατασκευή μεγάλων τεχνικών γεφύρωσης, οπλισμένων επιχωμάτων, τοίχων οπλισμένης γης, οπλισμένων τοίχων αντιστήριξης στέψης συνέχειας πτερυγότοιχων χαραδρογεφυρών, τοίχων ορύγματος, οπλισμένων βάσεων επιχωμάτων, οπλισμένων τοίχων ποδός, ισόπεδων κόμβων, τεχνικών άνω και κάτω διαβάσεων καθώς επίσης και πλήθος ορθογωνικών και σωληνωτών οχετών ενώ απαιτείται και διευθέτηση ρεμάτων.

Προχωρά εκ νέου η «Επέκταση Ιόνιας Οδού Τμήμα: Ιωάννινα – Κακαβιά»

Πάντως, ήδη το υπουργείο, ως γνωστόν, προχώρησε στην επαναδημοπράτηση του έργου «Επέκταση Ιόνιας Οδού Τμήμα: Ιωάννινα – Κακαβιά», αρχικού προϋπολογισμού 310.000.000 (τα 76 εκατ. η προαίρεση) που έχει «ναυαγήσει» κάμποσες φορές. Το έργο, μήκους 70 χλμ., αποτελεί οδικό τμήμα του Δυτικού Άξονα. Είναι η συνέχεια της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή της Κακαβιάς, διασχίζοντας τον νομό Ιωαννίνων. Ο άξονας αυτός θεωρείται ως ο δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού και εντάσσεται στο κεντρικό (core) Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών της χώρας. Είναι έργο ιδιαίτερης σημασίας για την Ήπειρο, τη Δυτική Ελλάδα, αλλά και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, καθώς πρόκειται να αναβαθμίσει τις προοπτικές μεταξύ της Ελλάδας και των χωρών των Νοτιοδυτικών Βαλκανίων, στους τομείς των μεταφορών, του εμπορίου, του τουρισμού και των logistics. Ο νέος οδικός άξονας θα βελτιώσει τις κυκλοφοριακές συνθήκες στην πόλη των Ιωαννίνων, εκτρέποντας υπερτοπικούς φόρτους από την Περιφερειακή Οδό των Ιωαννίνων, ενώ η σύνδεση με τη Βιομηχανική Περιοχή θα επιτρέψει τη διοχέτευση της βαριάς κυκλοφορίας στο δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων.

Παράλληλα, το έργο θα εξασφαλίσει στην περιοχή της Κόνιτσας πρόσβαση στην Ιόνια Οδό και κατ’ επέκταση στις περιοχές της Φλώρινας και της Καστοριάς. Στα σημαντικά οφέλη του οδικού άξονα «Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά» περιλαμβάνονται επίσης η εξυπηρέτηση του αεροδρομίου των Ιωαννίνων, καθώς και του κύριου όγκου της κυκλοφορίας μεταξύ Αλβανίας – Ελλάδας, αφού η συνέχεια της οδού μετά την Κακαβιά εξυπηρετεί τις παραλιακές περιοχές της Αλβανίας και τα Τίρανα, από τις οποίες προέρχεται μεγάλος αριθμός χρηστών της οδού.

Το έργο περιλαμβάνει δυο υποτμήματα:

– Υποτμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι. Με αρχή το τέλος της σύμβασης παραχώρησης (Χ.Θ. 4+800) και πέρας το τέλος του AK Καλπακίου (Χ.Θ. 51+237,37) και συνολικό μήκος 46,4 χλμ νέας χάραξης. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι (6) Ανισόπεδοι Κόμβοι, εκ των οποίων ο ΑΚ Κ3 Πασσαρώνος (Χ.Θ. 21+940 – Χ.Θ. 23+441) μήκους 1,47 χλμ., αποτελεί την Προαίρεση 1.

– Υποτμήμα 2: Καλπάκι – Κακαβιά. Με αρχή το πέρας του ΑΚ Καλπακίου (Χ.Θ. 51+237,37) και πέρας τον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς (Χ.Θ. 74+349,66) και συνολικό μήκος 23,11 χλμ, προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού, που αποτελεί την Προαίρεση 2.