Την εκτίμηση ότι «για πρώτη φορά ίσως, το παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον είναι τόσο φιλικό προς τα χαρακτηριστικά της ελληνικής οικονομίας» διατύπωσε ο επικεφαλής της Διεύθυνσης Τραπεζικής Μικρών Επιχειρήσεων της Alpha Bank, Σπύρος Ρεντεράκος, μιλώντας σήμερα από το βήμα του 4ου Family Business Congress, στη Θεσσαλονίκη.

Επιπλέον, κατά τον κ.Ρεντετάκο, χάρη σε εργαλεία όπως το Ταμείο Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ και ο αναπτυξιακός νόμος, οι επιχειρήσεις έχουν σήμερα στη διάθεσή τους μια μεγάλη χρηματοδοτική «φαρέτρα» και τον «ευχάριστο πονοκέφαλο» να χρειάζεται να αποφασίσουν ποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα θα επιλέξουν.

Το 2023, υπενθύμισε, ο προϋπολογισμός του ΕΣΠΑ για την πράσινη μετάβαση εκτιμάται σε 700 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων -σύμφωνα με πληροφορίες- περίπου το 50% θα είναι το ποσοστό της επιχορήγησης, συν άλλα 300 εκατ. για ψηφιακό μετασχηματισμό. Κι αυτά μαζί με τον αναπτυξιακό νόμο.

Ο κ.Ρεντεράκος είπε ακόμα ότι το χρηματοδοτικό εργαλείο του Ταμείου Ανάκαμψης «δεν έχει προηγούμενο», καθότι μέχρι και το 50% του επενδυτικού σχεδίου μπορεί να χρηματοδοτηθεί από τους πόρους του, με επιτόκιο -σήμερα για τις ΜΜΕ- μόνο 0,35%, σταθερό για 12-15 χρόνια και ίδια συμμετοχή 20%-30% και το υπόλοιπο καλύπτεται από την τράπεζα με εμπορική χρηματοδότηση.

Στο σκηνικό αυτό, πρόσθεσε, σημαντικός είναι και ο συμβουλευτικός ρόλος των τραπεζών, καθώς αυτό που χρειάζονται οι ΜΜΕ είναι ένα βιώσιμο επενδυτικό σχέδιο, το οποίο θα συνδιαμορφώσουν μαζί με τους συμβούλους τους, αφότου εντοπιστούν τυχόν αδυναμίες.

Το μικρό ψάρι και οι συνέργειες

Η «φαρέτρα» λοιπόν υπάρχει και το ζήτημα σήμερα δεν είναι η έλλειψη χρηματοδοτικών εργαλείων. Τα ζητήματα είναι δύο: το τι χρειάζεται -και το τι θέλουν- να κάνουν οι ελληνικές επιχειρήσεις ώστε να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες, δηλαδή η ξεκάθαρη στρατηγική στόχευση, αλλά και η σύναψη συνεργασιών, όπως επισήμανε ο διευθυντής στρατηγικής ανάπτυξης και λειτουργίας της IDS Consulting, Σπύρος Ιγνατιάδης.

«Όταν σε μια παγκοσμιοποιημένη αγορά δεν έχεις μέγεθος, δεν μπορείς να λειτουργήσεις στο εξωτερικό. Το μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό. Οι ελληνικές επιχειρήσεις είναι πάρα πολύ μικρές και αν δεν δημιουργηθούν συνέργειες μεταξύ τους, δεν θα πάμε μπροστά. Είναι μεν δύσκολη εξίσωση αυτό, αλλά πρέπει να το δούμε» πρόσθεσε,

Ενδεικτικά ανέφερε ότι το παράδειγμα μεγάλης αλυσίδας λιανεμπορίου με 148.000 σημεία πώλησης στην ανατολική Ευρασία, στην οποία οι εξαγωγείς προσπάθησαν να προωθήσουν τα ελληνικά κρασιά. «Τους άρεσε το προϊόν, συμφώνησαν να το δοκιμάσουν και μας ζήτησαν να τους στείλουμε …75.000 φιάλες για δείγμα! Πού να βρούμε τέτοιες ποσότητες; Κοιταζόμασταν μεταξύ μας» είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ότι για αυτό οι συνέργειες μεταξύ των Ελλήνων παραγωγών σε όλους τους κλάδους είναι απαραίτητες.

100 εκατ. εργαζόμενους απασχολούν οι ΜΜΕ στην Ευρώπη

Πάνω από 200.000 επιχειρήσεις στηρίζει κάθε χρόνο η ΕΕ μέσα από τα διάφορα χρηματοδοτικά εργαλεία της, όπως επισήμανε ο Πάνος Γρέδης, εκπρόσωπος του European Public Law Organization (EPLO) στις Βρυξέλλες, υπενθυμίζοντας ότι στην ενωμένη Ευρώπη οι 25 εκατ. ΜΜΕ (ποσοστό 85% του συνόλου) απασχολούν περίπου 100 εκατ. εργαζομένους.

Ενδεικτικά ανέφερε εργαλεία και προγράμματα όπως το COSME, το Innofin (Ηorizon 2020), τον επιταχυντή EIC, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Εγγυήσεων (EFG), τα μικροδάνεια του EASi, το «πακέτο ανακούφισης» και το Invest EU Fund, στο πλαίσιο του οποίου περίπου 10 δισ. ευρώ διατίθενται με στόχο τις βιώσιμες υποδομές, 6,6 δισ. για έρευνα, καινοτομία και ψηφιοποίηση, 6,9 δισ. Για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και 2,8 δισ. για την κοινωνική επιχειρηματικότητα.