Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

“Το σύστημα ανταμοιβών χρειάζεται για δύο πολύ απλούς λόγους. Ο ένας, είναι διότι οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν έχουν επαρκή οικονομικά κίνητρα στη διάρκεια της εργασιακής τους ζωής και ο δεύτερος, ότι οι κυβερνήσεις δεν έχουν επαρκή εργαλεία από πλευράς κινήτρων για να κινητοποιούν τη δημόσια διοίκηση για την επίτευξη των συγκεκριμένων στόχων” εξήγησε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης υποστηρίζοντας στην Ολομέλεια το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών «Σύστημα στοχοθεσίας, αξιολόγησης και ανταμοιβής για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης και άλλες διατάξεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα».

Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Σκυλακάκης ανέφερε πως το σύστημα των κινήτρων είναι πολύ πιο ορθολογικό από τις τιμωρίες, αν κάποιος δεν κάνει καλά τη δουλειά του, Υπογράμμισε πως διεθνώς, στον ΟΟΣΑ που είναι οι αναπτυγμένες χώρες, η συντριπτική πλειοψηφία τους έχει ένα σύστημα ανταπόδοσης και κινήτρων στο δημόσιο. Εξήγησε πως πρόκειται για ένα σύστημα κινήτρων και τόνισε πως «δεν είναι επίδομα. Δεν αφορά όλους και δεν μπορεί να αφορά όλους. Ένα επίδομα αφορά όλους. Ένα σύστημα κινήτρων, όταν αφορά όλους, παύει να είναι σύστημα κινήτρων και αφεύκτως θα διολισθήσει στο επίδομα”.
Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών ανέφερε πως το νέο σύστημα θα ισχύσει πρώτα από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και δεν θα πάρουν όλοι οι υπάλληλοι το μπόνους της ανταμοιβής. Θα υπάρχουν, είτε υπηρεσίες εξειδικευμένες, που θα έχουν στοχοθεσία, θα την πετύχουν και θα πάρουν, είτε συμμετέχουν σε έργα που θα γίνουν και θα το λάβουν θα τα πάρουν και αυτό θα ισχύσει γενικότερα.

Οι στόχοι, είπε ο κ. Σκυλακάκης, ορθώς μπαίνουν από την Κυβέρνηση και την πολιτική ηγεσία σε συνεργασία με τη διοίκηση. Όμως για το ποιοι υπάλληλοι μπαίνουν στο σύστημα και μετά αργότερα για το ποιοι υπάλληλοι θα ανταμειφθούν, εκεί τον μοναδικό και καθοριστικό ρόλο τον παίζει ο διευθυντής, ο προϊστάμενος μιας μονάδας ή ενός έργου. Και αυτό γίνεται διότι έτσι θα δώσουμε πραγματική δύναμη διοικητική στους ανθρώπους αυτούς από τους οποίους ζητάμε να πετύχουν τους στόχους.

Οι στόχοι, είπε ο κ. Σκυλακάκης, δεν τίθενται για να δώσουμε τα λεφτά, όπως γίνεται στην περίπτωση της διολίσθησης στο επίδομα. Τα λεφτά δίνονται για να πετύχουμε τους στόχους.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Ζαχαριάδης καταλόγισε στον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών πως δεν έχει καταλάβει αυτό που βιώνει ο μέσος δημόσιος υπάλληλος μέσα σε αυτήν την οικονομική κρίση και μέσα σε αυτήν την οικονομική περιθωριοποίηση με την ενεργειακή φτώχεια.

Η πρόσφατη έκθεση του ΙΝΕ της ΓΣΕΕ, είπε ο βουλευτής, αναφέρει ότι για τους χαμηλόμισθους συμπολίτες μας η επίδραση του πληθωρισμού στον μισθό τους και στα οικογενειακά τους έσοδα δεν είναι στο 9%, 10%, 11% που ανακοινώνει κάθε μήνα η ΕΛΣΤΑΤ, αλλά είναι πάνω από 18%. Και τον ρώτησε εάν «έχετε κάποια στρατηγική για το πώς μπορεί όλος αυτός ο μισθωτός κόσμος που αντιμετωπίζει αυτά τα προβλήματα να αντέξει την ακρίβεια ή θα μας κάνετε γενικά περιγράμματα θεωριών περί μπόνους και μη μπόνους σαν να κάνουμε διάλεξη στο πανεπιστήμιο; Σκέφτεστε να μειώσετε τον ΦΠΑ στα είδη πρώτης ανάγκης, τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα, κάποια μισθολογική ενίσχυση στους χαμηλόμισθους στο δημόσιο, για να μπορέσουν να περάσουν αυτήν τη δυσκολία;».

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών απαντώντας στον κ. Ζαχαριάδη είπε ότι «μου κάνει εντύπωση ότι από την πλευρά της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, που ως γνωστόν έκανε διαδοχικές αυξήσεις της φορολογίας και μείωσε το βιοτικό επίπεδο όλου αυτού του κόσμου για λόγους που είναι γνωστοί, έρχεται τώρα και δείχνει το ενδιαφέρον της ακόμα και σε άσχετο νομοσχέδιο» και του υπενθύμισε πως στα μέτρα της Κυβέρνησης είναι να δοθούν 380 εκατομμύρια σε αυτούς που πλήρωσαν υπερβολικούς λογαριασμούς, και αυτό περιλαμβάνει όλους, το “fuel pass”, όπως και πιθανόν και άλλα μέτρα σύμφωνα με τον δημοσιονομικό χώρο.

Πλήρη διαφάνεια στη αξιολόγηση στο Δημόσιο ζήτησε από την πλευρά του ο επικεφαλής της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΠΑΣΟΚ, Μιχάλης Κατρίνης παρεμβαίνοντας στη συζήτηση του νομοσχεδίου για την αξιολόγηση στο Δημόσιο που συζητείται στην Ολομέλεια της Βουλής.
«Από ποιους θα αξιολογούνται οι δημόσιοι υπάλληλοι; Από προϊσταμένους που τοποθέτησε η κυβέρνηση με κομματικά κριτήρια ή από μετακλητούς;», αναρωτήθηκε και κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι έχει ξεπεράσει κάθε όριο με την τοποθέτηση μετακλητών σε θέσεις προϊσταμένων.

Ζήτησε την ενίσχυση της διαφάνειας και την ουσιαστική ενίσχυση του ρόλου του ΑΣΕΠ. «Το μήνυμα μας είναι η πλήρης και απόλυτη αποκομματικοποίηση στη δημόσια διοίκηση. Καμία πρόσληψη δεν θα γίνεται εκτός ΑΣΕΠ, ενώ θα περιοριστεί ο αριθμός των μετακλητών. Δεν δεχόμαστε και δεν ανεχόμαστε να παραμένει το κράτος εργαλείο στα χέρια της εκτελεστικής και οικονομικής εξουσίας. Είναι ισχυρή μας δέσμευση ένα κράτος δικαίου, ισονομίας και ισοπολιτείας, ένα κράτος που διασφαλίζει τα δικαιώματα και θέτει τους κανόνες», κατέληξε.
«Η Κυβέρνηση προωθεί την απαξιολόγηση του δημοσίου με στόχο την περαιτέρω λεηλασία των δημοσίων αγαθών υπέρ της τοξικής ολιγαρχίας» ανέφερε ο γραμματέας του ΜέΡΑ25 Γιάνης Βαρουφάκης κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια.

Ο κ. Βαρουφάκης, σημείωσε πως το ερώτημα είναι τι είδους πραγματικά αξιολόγηση θέλουμε να έχουμε. Υπάρχουν είπε, δύο είδη, η ενεργητική και η παθητική αξιολόγηση. Στον ιδιωτικό τομέα έχεις φερ’ ειπείν την υποκειμενική, προϊσταμενο-κεντρική αξιολόγηση, όμως αυτή θα αναπαράγει το υφιστάμενο status-quo στη δημόσια διοίκηση. Υπάρχει και η ποσοτική, δήθεν αντικειμενική, δεικτο-κεντρική αξιολόγηση, που αξιολογεί την αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα. Αυτή έχει κανόνες μεν, όμως η τραγωδία της ποσοτικής αξιολόγησης είναι πως όταν υπάρξει “στοχοποίηση” του δείκτη, ξαφνικά δημιουργείται ένα νέο κλίμα που δεν είναι καλό, καθώς ο δείκτης γίνεται στόχος και υποχωρούν οι αξίες.

Εμείς θέλουμε, είπε ο κ. Βαρουφάκης, αναβάθμιση της δημόσιας διοίκησης με συμμετοχικούς θεσμούς και αυτοβελτίωση. Προκρίνουμε μια “αξιολόγηση” από κλιμάκια κληρωτών δημοσίων υπαλλήλων που για 6 μήνες θα αξιολογούν σε μια άλλη πόλη και μία άλλη υπηρεσία. Η κλήρωση σε αυτές τις περιπτώσεις είναι εξαιρετικά σημαντική για μας γιατί σπάει τους μηχανισμούς της φαυλοκρατίας, μαζί με τις συμμετοχικές και υποκειμενικές διαδικασίες. Παράλληλα, θέλουμε το ανώτατο προσωπικό να εκλέγεται από Κοινωνική Επιτροπή Ανώτατου Προσωπικού απαρτιζόμενη κατά το 1/3 από κληρωτούς δικαστές, κατά 1/3 κληρωτούς πολίτες και κατά 1/3 από ειδικούς που θα προτείνουν τα κόμματα ανάλογα με την κοινοβουλευτική τους δύναμη.

Επίσης πρότεινε τα Διαβουλευτικά Συμβούλια Κληρωτών και Εκλεγμένων Πολιτών (ΔΙΑΣΚΕΠ) στα οποία θα πρέπει να λογοδοτούν μια σειρά από δημόσιους φορείς και θεσμούς και τα οποία επίσης αποτελούνται κατά 1/3 από κληρωτούς του κλάδου, 1/3 κληρωτούς πολίτες και 1/3 από ειδικούς που θα καθορίσουν τα κόμματα ανάλογα με την κοινοβουλευτική τους δύναμη.

Απέναντι λοιπόν σε αυτή την ποσοτική, εξωτερική αξιολόγηση που εισάγει το τοξικό νομοσχέδιο της Κυβέρνησης του κ. Μητσοτάκη, ανέφερε ο γραμματέας του ΜέΡα25, εμείς αντιπροτείνουμε συμμετοχικούς θεσμούς.

Με διαφορετικές προσεγγίσεις οι τοποθετήσεις των εισηγητών και ειδικών αγορητών των κομμάτων στο σχέδιο νόμο του Υπουργείου Εσωτερικών για το «Σύστημα στοχοθεσίας, αξιολόγησης και ανταμοιβής για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης και άλλες διατάξεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα» στην Ολομέλεια, τονίζει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Ο εισηγητής της ΝΔ Παναγής Καππάτος, υποστήριξε το σχέδιο νόμου, τονίζοντας πως φέρνει μια μεγάλη μεταρρύθμιση συνολικά στην δημόσια διοίκηση, σημειώνοντας πως καμία στοχοθεσία, καμία αξιολόγηση, κανένα κίνητρο δεν μπορούν να εκπληρώσουν τον σκοπό τους αν δεν συνοδεύονται από την υιοθέτηση μιας στρατηγικής για τη διαχείριση της αλλαγής. «Η ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της διοίκησης περνά μέσα από την εφαρμογή των ρυθμίσεων που ψηφίζουμε σήμερα, φέρουν τα επιτελικά στελέχη και τη διοίκηση του δημοσίου ιεραρχικά ενώπιον της διαχείρισης μιας σημαντικής αλλαγής στη μέχρι σήμερα οργανωτική κουλτούρα» σημείωσε ο κ. Καππάτος και ανέφερε πως οι λειτουργοί της δημόσιας διοίκησης είναι έτοιμοι και σύμφωνοι για μια τέτοια αλλαγή όπως και η κοινωνία. «Η κυβέρνηση έχει την πολιτική δύναμη να ακούει τη φωνή της κοινωνίας, τις προκλήσεις της διοίκησης και τις ανάγκες των υπαλλήλων κάθε βαθμίδας». Σήμερα, είπε ο εισηγητής της πλειοψηφίας, έχουμε μια “προσχηματική” αξιολόγηση στο δημόσιο όπου το 90% σχεδόν των αξιολογούμενων να λαμβάνει πολύ υψηλή βαθμολογία και είναι ηλίου φαεινότερο ότι κάτι πάει λάθος και από την οποία δεν βγήκε κερδισμένος κανείς. «Εμείς υιοθετούμε ένα πλαίσιο δεξιοτήτων για το σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού της δημόσιας διοίκησης με μια διπλή διάσταση: τον προσδιορισμό αφενός του επιπέδου δεξιοτήτων του υπαλλήλου συνδυαστικά με τις αρμοδιότητες της μονάδας του, την κατάρτιση και αφετέρου ενός πλάνου πρωτοβουλιών απαραίτητων για τη συνεχή ανάπτυξη και ενδυνάμωση του ανθρώπινου δυναμικού. Εισάγουμε τον θεσμό του συμβούλου ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού στη δημόσια διοίκηση, ένα εργαλείο οριζόντιου χαρακτήρα που τίθεται στη διάθεση των δημόσιων υπηρεσιών και των προϊσταμένων, ώστε να αποτελέσει σημείο επαφής για θέματα ανθρώπινου δυναμικού, σε κάθε υπουργείο και σε ανεξάρτητες αρχές. Παράλληλα προχωράμε και σε μια ακόμη καινοτομία με την καθιέρωση συστήματος κινήτρων και ανταμοιβής για τους υπαλλήλους που επιτυγχάνουν τους προσυμφωνημένους στόχους. Σε ό,τι αφορά τους συνεργάτες των ιδιαίτερων γραφείων υιοθετούνται με διατάξεις όλες οι συστάσεις της GRECO ενισχύοντας τη διαφάνεια, την ακεραιότητα και την λογοδοσία».

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, αμφισβήτησε πως η νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης απαντά με θετικό και πειστικό τρόπο στα θεμελιώδη ερωτήματα από τα οποία κρίνεται αν ένα σύστημα αξιολόγησης είναι αξιόπιστο και αποτελεσματικό. Με το νέο σύστημα, ανέφερε ο βουλευτής, αξιολογείται η ατομική επίδοση και απόδοση των υπαλλήλων και των προϊσταμένων και όχι η απόδοση της οργανικής μονάδας μέσα στην οποία εργάζονται, χωρίς να εξετάζεται αν οι μονάδες αυτές έχουν διασφαλίσει τις αναγκαίες οργανωτικές προϋποθέσεις για να φτάσουν οι εργαζόμενοι στην επίτευξη του στόχου τους, αν διαθέτουν τους απαραίτητους πόρους και την υλικοτεχνική υποδομή, αν είναι κατάλληλα στελεχωμένες και οργανωμένες. «Απουσιάζει, οποιαδήποτε πρόβλεψη για ένα πλαίσιο υποστήριξης των μονάδων με πόρους και τρόπους βελτίωσης του εργασιακού περιβάλλοντος. Οι δημόσιοι υπάλληλοι και οι προϊστάμενοι αξιολογούνται βάσει ενός πλαισίου δεξιοτήτων, πολλές από τις οποίες ορίζονται ασαφώς και αόριστα, αφήνοντας τραγικά περιθώρια για υποκειμενισμό και φαινόμενα διαφάνειας» προσέθεσε ο εισηγητής της μειοψηφίας. Επισήμανε πως στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ δεν είναι αντίθετοι στο να γίνεται αξιολόγηση βάσει δεξιοτήτων, «άλλωστε και ο νν. 4369/2016 της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ θέσπισε συγκεκριμένα κριτήρια αξιολόγησης των υπαλλήλων, με τη διαφορά όμως ότι με τη μέθοδο που ακολουθήσαμε σκιαγραφούνταν πλήρως το διοικητικό και προσωπικό προφίλ του κάθε υπαλλήλου σε σχέση με τη φύση των εκτελούμενων από αυτόν καθηκόντων». Λέτε, είπε, πως η επιδίωξή σας είναι η αξιολόγηση να αποτελεί μια βελτιωτική διαδικασία για τον υπάλληλο αλλά δεν γίνεται η παραμικρή αναφορά για επιμόρφωση και εκπαίδευση των υπαλλήλων πάνω στις συγκεκριμένες δεξιότητες. Το νέο σύστημα στοχοθεσίας, παρατήρησε, χαρακτηρίζεται από μια συγκεντρωτική αντίληψη που εξαντλείται μόνο στα ανώτερα ιεραρχικά κλιμάκια. «Πώς θα επιτευχθούν συγκεκριμένοι στόχοι, όταν αυτοί δεν αποτελούν προϊόν συμφωνίας, αλλά επιβολής; Στους αξιολογητές υπάρχει επίσης ένα κορυφαίο ζήτημα ηθικής τάξης καθώς στις περισσότερες δημόσιες υπηρεσίες οι υπηρετούντες προϊστάμενοι έχουν κατά κύριο λόγο αναλάβει τα καθήκοντά τους με απλή ανάθεση, χωρίς να έχουν περάσει τη διαδικασία της τακτικής κρίσης από τα υπηρεσιακά συμβούλια. Το ποιος, δε, λαμβάνει το μπόνους αποδοτικότητας θα το επιλέγουν οι προϊστάμενοι οι οποίοι ουδέποτε αξιολογήθηκαν για να λάβουν τη θέση που κατέχουν». Επισήμανε πως το σύνολο της αντιπολίτευσης στο Κοινοβούλιο αλλά και η πλειοψηφία των φορέων ανέφερε πως το σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής που εισάγεται δημιουργεί πολλές και διαφορετικές κατηγορίες υπαλλήλων, καθώς θα αμείβονται ανάλογα με στόχους που θα είναι μόνο ποσοτικοί και αποκλείονται έτσι οι υπάλληλοι των οποίων η εργασία μπορεί να αξιολογηθεί μόνο βάσει ποιοτικών στόχων και δεικτών. Έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την τοπική αυτοδιοίκηση, το μπόνους να πριμοδοτήσει ένα κύμα αιτημάτων κινητικότητας προς υπηρεσίες των οποίων οι υπάλληλοι είναι επιλέξιμοι για την πρόσθετη ανταμοιβή, με αποτέλεσμα να αποδυναμωθούν οι υπόλοιποι φορείς και υπηρεσίες. Εν κατακλείδι, ο εισηγητής του ΣΥΡΖΑ-ΠΣ είπε πως «λυπάμαι, γιατί μια σύνθετη υπόθεση, όπως είναι η διαδικασία της αξιολόγησης με πολλαπλούς σκοπούς, την κάνετε να μοιάζει μέσα από το νομοθέτημά σας ως ένα άθροισμα υπεραπλουστεύσεων».
Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Χάρης Καστανίδης, επισήμανε πως το ελληνικό διοικητικό σύστημα ίσως είναι το μόνο από τα διοικητικά συστήματα των προηγμένων χωρών που δεν αξιολογείται. «Δεν υπάρχει ένα αποτελεσματικό συνεκτικό σύστημα αξιολόγησης που να βοηθά και τον δημόσιο υπάλληλο να γίνει καλύτερος και τη δημόσια διοίκηση να εργάζεται υπέρ του δημοσίου συμφέροντος και για το καλό των πολιτών.

»Το νομοσχέδιο, όμως, αυτό που εισηγείται η κυβέρνηση είναι απολύτως δαιδαλώδες, γραφειοκρατικό και δεν θα οδηγήσει απολύτως πουθενά. Κινείται από πάνω προς τα κάτω, ο ιεραρχικώς προϊστάμενος κρίνει τον υφιστάμενο. Το πλαίσιο των δεξιοτήτων που περιγράφεται και η στοχοθεσία οδηγεί σε μια βαθμολόγηση με βάση μια πενταβάθμια κλίμακα. Ο αξιολογητής δεν έχει τη διοικητική και ηθική νομιμοποίηση, αλλά ούτε διασφαλίζεται πως η αξιολόγηση δεν θα έχει στοιχεία είτε κομματικού οφέλους είτε τη γνωστή λογική της συναδελφικής αλληλεγγύης» ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Καστανίδης. Σήμερα, είπε ο βουλευτής, σύμφωνα με τον Ν. 4622, ο έκαστος γραμματέας, γενικός ή ειδικός, υπογράφει συμβόλαιο απόδοσης με τον υπουργό που τον προτείνει και με βάση το συμβόλαιο απόδοσης, κρίνεται κατ’ έτος, αλλά κανείς δεν ξέρει πόσα από αυτά τα συμβόλαια έχουν υπογραφεί και ποια ήταν η απόδοσή τους. Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ διαφώνησεο υφιστάμενος να καλείται επωνύμως να αξιολογήσει στα έντυπα σφυγμού ομάδας τον προϊστάμενο, λέγοντας πως αυτό δεν μπορεί να λειτουργήσει. Υποστήριξε πως οποιοδήποτε σύστημα αξιολόγησης για να πετύχει πρέπει να είναι εξωτερικό προς τις ιεραρχικές σχέσεις. Δηλαδή, ο αξιολογητής να μην προέρχεται από τη δημόσια διοίκηση, αλλά μπορεί να ανήκει σε ένα εθνικά διαμορφωμένο μητρώο αξιολογητών. Ο κ. Καστανίδης ανέφερε πως το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ είναι συνολικά απορριπτικοί για το νομοσχέδιο, πλην ελαχίστων διατάξεων.

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιώργος Λαμπρούλης, χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ως μια συνέχεια σε όλες τις αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις για την προσαρμογή της Δημόσιας Διοίκησης και του Κράτους στις σύγχρονες ανάγκες του κεφαλαίου και της καπιταλιστικής οικονομίας. Εξέφρασε την πλήρη αντίθεση του καθώς -όπως είπε- αυτές ενισχύουν την ταξικότητα του αστικού κράτους εναντίον των εργαζομένων και του λαού, εξυπηρετώντας μόνο τις επιδιώξεις που αφορούν τον περιορισμό των κρατικών υπηρεσιών, την ενίσχυση της εμπορευματοποιημένης λειτουργίας τους και την παράδοση υπηρεσιών σε ιδιώτες. Ο τρόπος της νέας αξιολόγησης που εισάγεται, είπε ο βουλευτής, δεν έχει καμία σχέση με την επιστημονική εξέλιξη και βελτίωση των δημοσίων υπαλλήλων και των υπηρεσιών για την κάλυψη των διευρυμένων κοινωνικών αναγκών. «Τα προβλήματα, χρησιμοποιούνται προσχηματικά και συνδέονται με στόχο νέων περικοπών σε μισθούς και απολύσεις. Εντείνεται η επίθεση στα δικαιώματα των εργαζομένων και η εντατικοποίηση της εργασίας».

Για την εισαγωγή του πλαισίου δεξιοτήτων, υποστήριξε πως αυτό δεν έχει σχέση με τις ολόπλευρες γνώσεις και την επιστημονική ειδίκευση των υπαλλήλων, αλλά στοχεύουν στο διασφαλιστεί μια τυφλή υπακοή των εργαζομένων. Ο σύμβουλος Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, ανέφερε, αποδεικνύει ότι η αξιολόγηση αποτελεί έναν πολιτικό στρατηγικό στόχο. Για την αναστολή της μείωσης της προσωπικής διαφοράς για τους δημοσίους υπαλλήλους, ο κ. Λαμπρούλης σημείωσε πως πρόκειται για μια απαράδεκτη διάταξη που είχε φέρει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και τώρα η σημερινή κυβέρνηση όχι μόνο δεν την καταργεί, αλλά παρουσιάζει την αναστολή της ως παροχή και αύξηση των αποδοχών. Για δε τα μπόνους επιβράβευσης, ο βουλευτής υποστήριξε πως θα αφορούν συγκεκριμένες κατηγορίες υπαλλήλων και το χαρακτήρισε ως έναν χυδαίο μηχανισμό πειθάρχησης και εξαγοράς των δημοσίων υπαλλήλων. Για τη μονάδα εσωτερικού ελέγχου που θα μπορεί να εκχωρηθεί σε ιδιώτες σημείωσε πως είναι απαράδεκτη και αντιδραστική διάταξη.

Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Κωνσταντίνος Χήτας, ανέφερε πως η Κυβέρνηση προσπαθεί με επικοινωνιακές τακτικές, με πολιτικές με βαρύγδουπους τίτλους και χαρακτηρισμούς να αντιμετωπίσει ένα πρόβλημα για αυτό και δεν θα έχει και πάλι αποτέλεσμα. «Λέτε ότι φέρνετε στο δημόσιο νέες μεθόδους, σύγχρονα εργαλεία, πετυχημένα μοντέλα από το εξωτερικό. Πράγματι, η δημόσια διοίκηση πρέπει να αναβαθμιστεί. Αυτό όμως δεν σημαίνει όπως μπορεί να επιτευχθεί εισάγοντας αθρόα ξενόφερτα συστήματα που δεν μπορούν να εφαρμοστούν στο ελληνικό δημόσιο. Ούτε σημαίνει αθρόα ψηφιοποίηση, χωρίς να υπάρχουν κατάλληλες δικλείδες ασφαλείας» είπε ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης. Το μείζον θέμα της δημόσιας διοίκησης, ανέφερε, είναι η υποστελέχωσή της και «εάν θέλατε να το λύσετε δεν θα μπλοκάρατε την κινητικότητα, για παράδειγμα». Εκτίμησε πως εσωτερική αξιολόγηση δεν μπορεί να επιτευχθεί. Το νέο σύστημα αξιολόγησης κοστίζει, είπε, σε πολλές ανθρωποώρες για να εφαρμοστεί όπως και η στοχοθεσία. Δεν μπορεί, είπε επίσης, να δίνονται πριμ παραγωγικότητας για να κάνουν οι δημόσιοι υπάλληλοι τη δουλειά τους. Αυτό που χρειάζεται, ανέφερε ο βουλευτής, είναι ένας ψηφιακός χάρτης του Δημοσίου. «Πρέπει να κάνουμε τον χάρτη του Δημοσίου, να δούμε τι έχουμε στα χέρια μας, ποιο είναι επιτέλους αυτό το ρημάδι το Δημόσιο, πόσους υπαλλήλους έχουμε, πού βρίσκονται αυτοί, πού πονάμε, για να το καταγράψουμε. Ο ψηφιακός χάρτης θα αποτυπώνει ανάγλυφα πόσες δημόσιες υπηρεσίες υπάρχουν, ποιος είναι ο ακριβής αριθμός υπαλλήλων. Με αυτό τον τρόπο θα φαίνονται ταυτόχρονα και οι κενές θέσεις, τα προβλήματα λειτουργίας όπου υπάρχουν».

Η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ 25 Φωτεινή Μπακαδήμα, αντιτάχθηκε με το νομοσχέδιο, σημειώνοντας πως δημιουργούνται ανισότητες. «Μετατρέπει το Δημόσιο σε ένα υβριδικό δημιούργημα, να λειτουργεί με όρους ιδιωτικού τομέα και πολυεθνικής. Ο προϊστάμενος θα είναι ο CEO. Αυτό δεν είναι εξυγίανση του Δημοσίου, δεν είναι αξιοποίηση των στελεχών, δεν είναι βελτίωση του τρόπου λειτουργίας των υπηρεσιών. Είναι μια ξεκάθαρη αλλαγή όχι προς το καλύτερο, αλλά είναι μια αλλαγή που σίγουρα εντάσσεται πλήρως και ακουμπάει πλήρως στη δική σας ιδεολογία περί του Δημοσίου και του τρόπου λειτουργίας του. Αντιγράφετε με τον χειρότερο τρόπο ένα κακέκτυπο ιδιωτικής εταιρείας, πολυεθνικής, στο Δημόσιο. Θέλετε να πείσετε τους πολίτες πως πραγματικά αν οι υπάλληλοι στο Δημόσιο τρέχουν για να πετύχουν τους στόχους που θα θέσει ένας μάνατζερ, αύριο το πρωί δεν θα υπάρχει κανένα πρόβλημα, όλα τα προβλήματα, όλες οι παθογένειες, όλα τα ζητήματα θα έχουν λυθεί στο Δημόσιο» ανέφερε μεταξύ άλλων.