Η Ολομέλεια της Βουλής
Η Ολομέλεια της Βουλής
Η Ολομέλεια της Βουλής
Η Ολομέλεια της Βουλής
Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Κατά πλειοψηφία ψηφίσθηκε επί της Αρχής το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών «Σύστημα στοχοθεσίας, αξιολόγησης και ανταμοιβής για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης και άλλες διατάξεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα» από την Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής.


Ειδικότερα, όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, επί της Αρχής «υπέρ» του σχεδίου νόμου τάχθηκε η ΝΔ. Αντίθετα, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ και ΜέΡΑ 25 το καταψήφισαν, ενώ η Ελληνική Λύση επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί στην Ολομέλεια.

Ο υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης, ολοκληρώνοντας και την επί των άρθρων συζήτηση του νομοσχεδίου στην Επιτροπή, τόνισε με το παρόν νομοσχέδιο εισάγεται μια άλλη φιλοσοφία στην αξιολόγηση, την στοχοθεσία των οργανωτικών δομών. Με αυτό το σχέδιο νόμου, υπογράμμισε ο κ. Βορίδης «χτίζεται μια συνεργατική διαδικασία για τον εντοπισμό των δυνατών και αδύναμων σημείων κάθε εργαζομένου για να τον παρακινήσει να τα βελτιώσει». Η αντίληψη της αξιολόγησης που εισάγουμε, ανέφερε ο υπουργός «είναι να αναπτύξει στο εσωτερικό μιας οργανωτικής μονάδας έναν διάλογο βελτιώσεων και ενδυνάμωσης των δεξιοτήτων και δεν έχει καμία σχέση με το «βαθμολογικό» σύστημα που υπάρχει σήμερα. Και αυτή είναι η μεγάλη μεταβολή που κάνουμε».

Αναγνώρισε πως αυτό το σχέδιο νόμου της Κυβέρνησης «είναι προφανές να δημιουργεί αμηχανία στην αριστερή Αντιπολίτευση, καθώς είναι ιδιαίτερα καινοτόμο, αλλάζει τα δεδομένα και είναι προφανές πως αντιμετωπίζει αποφασιστικά τις παθογένειες της αξιολόγησης».

Χαρακτήρισε «εξ επαγγέλματος» και όχι επί της ουσίας την κριτική της αντιπολίτευσης, επειδή πρέπει να διαφωνήσει με μια νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης. Σημείωσε, μάλιστα, ότι από τη ακρόαση των φορέων διαφάνηκε ότι το παρόν σχέδιο νόμου συγκεντρώνει ευρύτερες συναινέσεις παρά το γεγονός ότι ιστορικά μια τέτοια συζήτηση πυροδοτούσε μεγάλες αντιδράσεις σε επίπεδο συνδικάτων, επισημαίνοντας πως, ενώ η ΑΔΕΔΥ και η ΠΟΕ-ΟΤΑ είχαν κληθεί στην ακρόαση, αυτές δεν προσήλθαν. Ο υπουργός, τόνισε πως η αξιολόγηση των υπαλλήλων με βάση τις «δεξιότητες» είναι το σύστημα που χρησιμοποιείται σε όλο τον κόσμο και όλους τους οργανισμούς. Απέρριψε, ως τροχοπέδη της αξιολόγησης στο δημόσιο τομέα, τις ενστάσεις της Αντιπολίτευσης που υποστήριξε πως οι διευθυντές και οι προϊστάμενοι δεν μπορεί να προχωρήσουν τις αξιολογήσεις των υφισταμένων τους, όταν ακόμα εκκρεμούν από το ΑΣΕΠ οι δικές τους τοποθετήσεις, αλλά και γιατί ακόμα δεν έχει προχωρήσει η αξιολόγηση των δομών. Παρατήρησε πως η βούληση του νομοθέτη και αυτή καταγράφεται στο νομοσχέδιο, είναι πως η στοχοθεσία γίνεται σε συνεννόηση, , με συνεργατικότητα και συναινετικά. Μόνο όταν υπάρχει διαφωνία ως προς την επίτευξη του στόχου, τότε, προβλέπουμε ότι θα υπερισχύει η άποψη του αξιολογητή, ώστε να αποφευχθεί η έλλειψη στοχοθεσίας.

Ο υπουργός, διαφώνησε με τις προσεγγίσεις πως το μπόνους παραγωγικότητας καταργεί το ενιαίο μισθολόγιο λέγοντας ότι αυτά τα δύο πράγματα δεν έχουν καμία σχέση μεταξύ τους. Το μπόνους παραγωγικότητας, δεν είναι μισθός, είναι μια πρόσθετη οικονομική παροχή που συνδέεται με την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων για όσους τους επιτυγχάνουν. Πρόκειται, δηλαδή, για μια επιβράβευση σε όσους παράγουν ένα πρόσθετο έργο και αναρωτήθηκε γιατί πρέπει να παραμείνουμε σε μια λογική «εξισωτισμού» που λέει ότι «στο δημόσιο, είτε κάνεις πολλά, είτε λίγα τον ίδιο μισθό θα πάρεις, στον ίδιο βαθμό θα παραμείνεις, κανείς δεν θα στο αναγνωρίσει;»

Σχετικά με τον αριθμό των Επιτροπών Εποπτείας Αξιολόγησης, ο κ. Βορίδης ανέφερε πως αυτές δεν θα είναι περισσότερες από δεκαπέντε. Ο υπουργός, τέλος, ενημέρωσε την Επιτροπή ότι από την πλευρά του Υπουργείου Εσωτερικών θα υπάρξει μια τροπολογία που θα έρθει στην Ολομέλεια σχετικά με την ενσωμάτωση επιμέρους συγκεκριμένων θεμάτων που έχουν να κάνουν με τις παρεκκλίσεις, το σύστημα κινητικότητας, ενώ καταργούμε και μία διάταξη για τις αποστάσεις ανάμεσα σε ορισμένου χρόνου συμβάσεις. Πρόκειται, είπε ο υπουργός, για κάποια ειδικά ζητήματα τα οποία όμως είναι χρήσιμα.

Οι τοποθετήσεις των εισηγητών και ειδικών αγορητών της αντιπολίτευσης

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος καταλόγισε στον υπουργό πως αρέσκεται να λέει την μισή αλήθεια, καθώς οι φορείς κατά την ακρόασή τους μπορεί να επαίνεσαν την προσδοκία που δημιουργεί η εν λόγω νομοθετική πρωτοβουλία. Όμως, δεν έμειναν μόνο στον έπαινο. Ανέπτυξαν και συγκεκριμένους προβληματισμούς.
Χαρακτηριστικά ανέφερε πως «ο εκπρόσωπος της ΕΛΠΕ σας είπε ότι το σχέδιο νόμου αναφέρεται στη δομή των Υπουργείων, απαλείφοντας τις υπόλοιπες βαθμίδες της δημόσιας διοίκησης. Στην οργανωτική δομή των δήμων και των Περιφερειών έχουμε πιο πολλούς προϊστάμενους, σήμερα, από υπαλλήλους. Η ΚΕΔΕ, διατήρησε επιφυλάξεις για το σύστημα ανταμοιβής, στην πράξη και σας είπε ότι ενδέχεται να χαθεί ο αρχικός της προσανατολισμό. Σας είπαν πως δεν είναι δυνατόν η αξιολόγηση να περιορίζεται ατομικά μόνο στον υπάλληλο και να μην επεκτείνεται στην οργανική μονάδα του δημοσίου. Χωρίς να διασφαλίζονται οι όροι και οι πόροι για την εφαρμογή της αξιολόγησης». Ο μοναδικός φορέας που σας επαίνεσε, ανέφερε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, ήταν «η Ένωση Ανώτερων Στελεχών του ιδιωτικού τομέα. Όλοι οι υπόλοιποι φορείς που αφορούν τη δημόσια διοίκηση, ανέπτυξαν συγκεκριμένους προσανατολισμούς και προβληματισμούς, οι οποίοι δεν έχουν σχέση με την Αριστερή Αντιπολίτευση που λέτε εσείς και αυτή είναι η πραγματικότητα”.

Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Χάρης Καστανίδης ανέφερε πως εμείς έχουμε μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση στα θέματα της αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων. Έχουμε μια διαφορετική φιλοσοφική και διοικητική ματιά, για το πώς μπορεί να είναι επαρκές και αποτελεσματικό ένα σύστημα αξιολόγησης που δεν μας επιτρέπει να δεχτούμε το συζητούμενο νομοσχέδιο επί της αρχής και βέβαια και επί των άρθρων έχουμε σοβαρότατες διαφορές. Χαρακτηριστικά ανέφερε πως στα κριτήρια δεξιοτήτων υπάρχουν απροσδιόριστες έννοιες χωρίς σηματοδότηση, νοηματοδότηση. Αναρωτήθηκε με ποια διοικητική νομιμοποίηση θα αξιολογήσουν οι προϊστάμενοι και οι διευθυντές, καθώς είναι ελάχιστοι εκείνοι που έχουν αξιολογηθεί από το ΑΣΕΠ. Επίσης, πόσοι Γενικοί και οι Ειδικοί Γραμματείς στο δημόσιο έχουν αξιολογηθεί με βάση τα συμβόλαια απόδοσης. Οι Επιτροπές Εποπτείας Αξιολόγησης, έτσι όπως περιγράφονται στο νομοσχέδιο μπορεί να φτάσουν μέχρι και τις 380 Επιτροπές αλλά και 25 να είναι το ΑΣΕΠ όπως είναι ήδη επιφορτισμένο δραματικά δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί.

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιώργος Λαμπρούλης επέμεινε πως πρόκειται για ένα ακόμα νομοσχέδιο – εργαλείο προσαρμογής της δημόσιας διοίκησης στις σημερινές ανάγκες της οικονομίας, στην κατεύθυνση υλοποίησης και προώθησης συγκεκριμένων στρατηγικών επιλογών του κεφαλαίου, Ευρωπαϊκής Ένωσης, των στόχων του ΟΟΣΑ, προκειμένου να ενισχυθεί, να στηριχθεί ο ανταγωνισμός και η κερδοφορία του κεφαλαίου των επιχειρηματικών ομίλων. Χαρακτήρισε απόλυτα δικαιολογημένες τις επιφυλάξεις που έχουν οι εργαζόμενοι του δημοσίου για ζητήματα που σχετίζονται με την υποκειμενική κρίση . Χαρακτήρισε ψευδεπίγραφο τον ισχυρισμό ότι η αξιολόγηση δεν έχει χαρακτήρα τιμωρητικό. Μια χαμηλή βαθμολογία υπαλλήλου στις δεξιότητες θα επιφέρει την παραπομπή του στο υπηρεσιακό συμβούλιο, ως μη προακτέο. Η κακή βαθμολόγηση του προϊσταμένου από τον αξιολογητή του, συνιστά σοβαρό – όπως αναφέρεται – υπηρεσιακό λόγο απαλλαγής του από τα καθήκοντά του και γίνεται παραπομπή στα σχετικά άρθρα του Υπαλληλικού, όπου αναφέρεται η δυνατότητα παύσης του προϊσταμένου από τα καθήκοντά του, λόγω πλημμελούς άσκησης τους. Ένας υπάλληλος για να κριθεί επαρκής πρέπει να εντοπίζεται με τρείς καλές δεξιότητες. Εάν όμως έχει λιγότερες τι θα γίνεται; Δεν θα θεωρείται επαρκής; Αναρωτήθηκε πόσο αντικειμενική είναι η στοχοθεσία που τίθεται με τις ανάγκες του λαού; Τους στόχους τους θέτει η κυβέρνηση και ο εκάστοτε αρμόδιος Υπουργός. Παρατήρησε, μεταξύ άλλων, πως ακόμα και το πολυδιαφημισμένο μπόνους αυτό αφορά μόνο συγκεκριμένες κατηγορίες υπαλλήλων που εμπλέκονται σε διαδικασίες που αποτελούν προτεραιότητα για το κεφάλαιο, για τη στρατηγική και την πολιτική που θα υλοποιούν οι υπηρεσίες.

Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Κωσταντίνος Χήτας, υποστήριξε πως η αξιολόγηση αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο για ένα καλύτερο δημόσιο, αλλά θα πρέπει να γίνεται με αξιοκρατικά, με αντικειμενικά κριτήρια. Και ο βασικότερος και υψηλότερος στόχος του δημοσίου σε οποιαδήποτε μεταρρύθμιση, είναι η εξυπηρέτηση του πολίτη. Το περιεχόμενος του πλαισίου των δεξιοτήτων, ανέφερε ο βουλευτής δεν θα πρέπει να μπορεί να το αλλάξει ο κάθε Υπουργός Εσωτερικών με απόφασή του γιατί αυτό συνιστά υπέρμετρη εξουσιοδότηση. Για την στοχοθεσία, είπε πως δεν μπορεί όλες οι δημόσιες υπηρεσίες να έχουν τους ίδιους μετρήσιμους στόχους. Ζήτησε οι αξιολογήσεις των υφισταμένων για τους προϊσταμένους τους να είναι ανώνυμες. Για τον Σύμβουλο Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, ο βουλευτής είπε πως δεν είμαστε αντίθετοι σε όποια εργαλεία, πρακτικές και μεθόδους προάγουν το δημόσιο και το εκσυγχρονίζουν προς όφελος του πολίτη, όμως πριν πάμε στον Σύμβουλο θα πρέπει να επιλυθούν οι μεγάλες ελλείψεις σε προσωπικό, υποδομές και τεχνολογικό εξοπλισμό που υπάρχει στο δημόσιο. Για τους μετακλητούς υπαλλήλους, επέμεινε πως αυτές οι στρατιές του πελατειακού και κομματικού Κράτους θα πρέπει να καταργηθούν. 

Η ειδική αγορήτρια του ΜέΡα 25 Φωτεινή Μπακαδήμα διαφώνησε πως το νομοσχέδιο αυτό αποτελεί καινοτόμο βήμα και ότι κάνει ένα άλμα προς τον εκσυγχρονισμό του δημόσιου τομέα. Αυτό που απεικονίζει, είπε, είναι την ακραία νεοφιλελεύθερη άποψη που έχει η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Που αντιμετωπίζει τις πραγματικές ανάγκες μέσα από ένα κομματικό και βαθιά ιδεολογικό πρίσμα, με παράβλεψη των αρχών της χρηστής δημόσιας διοίκησης, με μια στενόμυαλη αντίληψη δημιουργίας θέσεων, managers, που θα καλυφθούν, ως συνήθως, από κομματικούς φίλους οι οποίοι θα φροντίσουν να προωθήσουν το συμφέρον της παράταξης και όχι το κοινό καλό συμφέρον. Χαρακτήρισε τα κριτήρια αξιολόγησης που εισάγονται ασαφείς και αόριστες έννοιες, όπως η πολιτοκεντρικότητα, η προσαρμοστικότητα, ο προσανατολισμός στο αποτέλεσμα, ο σφυγμός της ομάδας, καθιστώντας τη διαδικασία ευάλωτη στην αδιαφάνεια και την υποκειμενικότητα. Το σύστημα των κινήτρων και των ανταμοιβών, είπε η βουλευτής, μπορεί πολύ εύκολα να μετατραπεί σε έναν μηχανισμό αναπαραγωγής πελατειακών σχέσεων. Η δημιουργία των συμβούλων ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού είναι μια κακή αντιγραφή της νοοτροπίας μιας πολυεθνικής εταιρείας. Θεσπίζονται κίνητρα για συγκεκριμένες κατηγορίες υπαλλήλων καταστρατηγώντας το ενιαίο μισθολόγιο. Ορίζεται, επίσης, ένα κοινό πλαίσιο αξιολόγησης και τίθενται οι διαδικασίες πιστοποίησης και διάκρισης δημόσιων οργανισμών. Με τη νεοφιλελεύθερη λογική που διέπει το νομοσχέδιο, ο σχεδιασμός επάνδρωσης της διοίκησης δεν σχετίζεται με την εκτίμηση των αναγκών που πρέπει να καλυφθούν, αλλά με την πιστοποίηση των δημόσιων οργανισμών. Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου κάνει ένα ακόμη βήμα προς την ιδιωτικοποίηση του κράτους, εισάγοντας αμφιλεγόμενες ρυθμίσεις για την αξιολόγηση και κίνητρα μισθολογικής ανισότητας, επεκτείνει τον ιδιωτικό εσωτερικό έλεγχο, είπε η βουλευτής του ΜέΡΑ 25.

Θετική η αποτίμηση από τους φορείς – Προτάσεις βελτίωσης σε επιμέρους θέματα    

Τη θετική κατεύθυνση του σχεδίου νόμου στη μεγάλη προσπάθεια που πρέπει να γίνει για μια αποτελεσματικότερη δημόσια διοίκηση, αναγνώρισε η πλειοψηφία των φορέων κατά την ακρόασή τους στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης στο πλαίσιο της συζήτησης του νομοσχεδίου του Υπουργείου Εσωτερικών «Σύστημα στοχοθεσίας, αξιολόγησης και ανταμοιβής για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης και άλλες διατάξεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα». 

Ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού και Συμπεριφορικών Αναλύσεων της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας Ιωάννης Φουστανάκης τόνισε πως οι εισαγόμενες διατάξεις του νομοσχεδίου συμμορφώνονται, εν πολλοίς, με τις συστάσεις της GRECO στην τελευταία έκθεση αξιολόγησης. 

Η πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης Παρασκευή Δραμαλιώτη, ανέφερε ότι το παρόν σχέδιο νόμου είναι ολοκληρωμένο, ευέλικτο, βελτιστοποιημένο και μετασχηματιστικό για την δημόσια διοίκηση. Διαβεβαίωσε πως το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης θα στηρίξει τη συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία, με τη μεγάλη εμπειρία και τεχνογνωσία που έχει αποκτήσει όλα αυτά τα χρόνια. Ανέφερε πως η στοχοθεσία του δημοσίου λαμβάνει κεντρική θέση στα επιμορφωτικά προγράμματα του Κέντρου καθώς θεωρούμε πως αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Στο πλαίσιο αυτό έχουμε διαμορφώσει ένα νέο μαθησιακό οικοσύστημα το οποίο θα ενδυναμώνει τα στελέχη να μάθουν, να αναπτυχθούν και να πετύχουν. Το τελευταίο διάστημα «ξεκλειδώνουμε» νέες δυνατότητες, δημιουργώντας μαθησιακές διαδρομές που συνδέονται με την επαγγελματική εξέλιξη των υπαλλήλων. Σχετικά με το νέο σύστημα αξιολόγησης που εισάγεται, ανέφερε, αυτή γίνεται πιο συλλογική, πιο συμμετοχική και σε καμία περίπτωση τιμωρητική και το ΕΚΔΔΑ θα είναι δίπλα στο Υπουργείο για την επιτυχή υλοποίηση των νέων προβλέψεων. 

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος Παναγιώτης Νίκας ανέφερε πως δεν έχουν επί της Αρχής του νομοσχεδίου κάποιες αντιρρήσεις και εξέφρασε την ελπίδα ότι αυτό θα μπορέσει να επιφέρει μια διαφορετική κατάσταση στο δημόσιο τομέα ώστε αυτή να πατάει γερά στα πόδια του και να αποδίδει.

 Σχετικά με την αξιολόγηση, παρατήρησε πως εδώ και καμία 40αρία χρόνια ασχολούμαστε με το θέμα αυτό. «Σήμερα έχουμε υπαλλήλους με «βαριούς» φακέλους προσόντων αλλά αυτό δεν αντικατοπτρίζεται σε απόδοση». Εξέφρασε επιφυλάξεις σχετικά με τις τριμηνιαίες ή εξαμηνιαίες στοχοθεσίες καθώς μπορεί η διαδικασία να λειτουργήσει ως μια περιττή γραφειοκρατία. Για μας, είπε, πρέπει να αλλάξει η οργανωτική δομή των Περιφερειών, ενδεχομένως και των Δήμων. Πρέπει να υπάρξουν νέοι οργανισμοί για όλες τις Περιφέρειες. Για τα οικονομικά κίνητρα ζήτησε να υπάρξει μια μεγάλη προσοχή γιατί μπορεί να γίνει το «έλα να δεις» με τις μεγαλύτερες αρμοδιότητες, εξουσίες που παίρνει ο προϊστάμενος, σε ποιον δίνει και γιατί δίνει ένα μπόνους. Ζήτησε από το Υπουργείο να εξετάσει το κίνητρο της εθελουσίας πρόωρης εξόδου για όσους το επιθυμούν ώστε να επιταχυνθεί και η ανανέωση. Χαρακτήρισε θετική τη μονάδα εσωτερικού ελέγχου με την προϋπόθεση όμως να έχουμε τους υπαλλήλους για να την στελεχώνουν. 

Το μέλος του Δ.Σ. και πρόεδρος Επιτροπής Θεσμών της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, ανέφερε πως το νομοσχέδιο φέρνει μια σειρά από νέες καινοτομίες και παρεμβάσεις και καθορίζει ένα ενιαίο πλαίσιο δεξιοτήτων για το σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού της δημόσιας διοίκησης που δεν υπάρχει μέχρι σήμερα. Εξέφρασε την άποψη, για το εάν θα έπρεπε πριν την αξιολόγηση των προσώπων να υπάρξει η αξιολόγηση των δομών γιατί όπως είπε εάν δεν έχουμε αξιολογημένες δομές, πως θα αξιολογήσουμε το προσωπικό. Επίσης, παρατήρησε πως δεν προβλέπεται ένα πρόγραμμα εφαρμογής μέσω του οποίου θα μπορούσαν να διασφαλιστούν οι όροι αλλά και οι πόροι υποστήριξης της εφαρμογής των διατάξεων του νομοσχεδίου και πρότεινε εάν αντί για μια άμεση εφαρμογή του συστήματος κινήτρων και ανταμοιβής υπαλλήλων, να υπήρχε μια περίοδος πιλοτικής εφαρμογής του. 

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Προσωπικού Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Μάρκος Δαρδαμάνης ανέφερε πως είμαστε υπέρ της αξιολόγησης και γνωρίζουμε πως κανένα σύστημα δεν θα πετύχει εάν δεν είναι απολύτως αντικειμενικό και της απόλυτης αποδοχής. Ζήτησε από την αξιολόγηση να εξαιρεθούν το εργατοτεχνικό προσωπικό, λόγω της φύσεως, του τρόπου, αλλά και του τόπου εργασίας τους. Σε πολλούς, δε δήμους, δεν υπάρχει Οργανισμός ή είναι πλασματικός λόγω ελλείψεων προσωπικού και ειδικά επιστημονικού προσωπικού. Θεωρούμε, είπε, ότι θα πρέπει να εξεταστεί ένα κίνητρο για τον καθένα που θα συμβάλλει στην επίτευξη του στόχου και όχι μόνο των προϊσταμένων. 

Ο γενικός γραμματέας του ΔΣ της Εταιρείας Ανωτάτων Στελεχών Επιχειρήσεων Γιάννης Παπαχρήστου ανέφερε πως ο δημόσιος και ιδιωτικός τομέας μπορούν να συνεργαστούν στενότερα προς όφελος της κοινωνίας, ανταλλάσσοντας καλές πρακτικές διοίκησης. Υποστήριξε πως το νομοσχέδιο κινείται προς την πολύ σωστή κατεύθυνση και εκτίμησε πως θα εκσυγχρονίσει το υφιστάμενο καθεστώς. Βελτιωτικά πρότεινε οι προθεσμίες για τις νέες διαδικασίες που περιγράφονται για τη στοχοθεσία και την αξιολόγηση αντί για μέσα Ιανουαρίου θα μπορούσαν να οριστούν μέσα Φεβρουαρίου. Επίσης, στο πλαίσιο της δημιουργίας κινήτρων για τη βελτίωση της απόδοσης, αλλά και της αξιοκρατίας, μπορεί να υπάρξει κάποια περαιτέρω ανταμοιβή για τους αξιολογούμενους που επιτυγχάνουν υψηλή βαθμολογία. 

Ο πρόεδρος της Ένωσης Αποφοίτων Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης Γιώργος Σπανουδάκης σχετικά με τις ρυθμίσεις των κινήτρων σε συγκεκριμένες κατηγορίες υπαλλήλων, παρατήρησε πως καταστρατηγείται ακόμα μια φορά το ενιαίο μισθολόγιο δημιουργώντας δημοσίους υπαλλήλους πολλών ταχυτήτων, καθώς, πλέον, οι εξαιρέσεις θα είναι περισσότερες από τους κανόνες. Ανέφερε πως το νομοσχέδιο επικεντρώνεται σε μια περίπλοκη διαδικασία αξιολόγησης, τη στιγμή που απουσιάζει οποιαδήποτε ρύθμιση ή αναφορά για το ζήτημα της επιλογής προϊσταμένων, η οποία γίνεται κατά κύριο λόγο με ανάθεση και όχι με τη διαδικασία των κρίσεων, αποτελώντας μια διαχρονική παθογένεια της ελληνικής δημόσιας διοίκησης. Το θέμα που προκύπτει λοιπόν είναι ποιοι θα κρίνουν; Ποιοι θα αξιολογούν; Ποιοι θα βάζουν στόχους και ποιοι θα κατανέμουν τα μπόνους επίτευξης στόχων; Μετακλητοί; Υπάλληλοι από τον ιδιωτικό τομέα με μισθούς 4.000 και 8.000 ευρώ, όπως στο παράδειγμα του ΕΦΚΑ, αλλά και προϊστάμενοι που δεν έχουν κριθεί; Με ποια κριτήρια και με ποια μεθοδολογία θα δείχνονται οι στόχοι και πώς θα υπολογίζεται η εκπλήρωση τους; Για τα κριτήρια αξιολόγησης είπε πως εισάγονται ασαφείς και δυσνόητες έννοιες, όπως ο «προσανατολισμός στον πολίτη», η «προσαρμοστικότητα», η «ηγετικότητα», ο «προσανατολισμός στο αποτέλεσμα» και ο «σφυγμός της ομάδας». Για τους Συμβούλους Ανθρώπινου Δυναμικού είπε πως κατά τη γνώμη μας, δεν τεκμηριώνεται επαρκώς η ανάγκη δημιουργίας της εν λόγω θέσης με δεδομένο ότι υπάρχει διεύθυνση ανθρώπινου δυναμικού σε κάθε υπουργείο και σε κάθε φορέα. 

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Γεωτεχνικών Δημοσίων Υπαλλήλων Νίκος Κακαβάς ανέφερε πως το σχέδιο νόμου έχει έναν βαρύγδουπο τίτλο που δεν συνάδει με το περιεχόμενό του. Εμείς, είπε ως Γεωτεχνικοί είμαστε υπέρ ενός συστήματος αντικειμενικής, αμερόληπτος αξιολόγησης -ποτέ δεν τη φοβηθήκαμε- η οποία θα διακατέχεται, όμως, από τις έννοιες της χρηστής διοίκησης, της αξιοκρατίας, της ισονομίας, της δικαιοσύνης και της αμεροληψίας. Και αυτό το σχέδιο νόμου δεν είναι σύμφωνο με αυτές τις αρχές. Σήμερα είπε έχουμε ένα υπό-στελεχωμένο και υπό-χρηματοδοτούμενο δημόσιο τομέα, όπου καλούνται οι εργαζόμενοι ακόμα μία φορά να κριθούν από αξιολογητές, οι οποίοι έχουν τοποθετηθεί και δεν έχουν κριθεί, χωρίς καμία πρόνοια να κατανεμηθούν οι αδυναμίες του Δημοσίου σε υποστελέχωση και υποχρηματοδότηση, πολυνομία και γραφειοκρατικών αδυναμιών. Οι εργαζόμενοι, φορτώνονται αποκλειστικά την ευθύνη για τη λειτουργία του Δημοσίου. Με τις διατάξεις των μετακλητών φαίνεται ότι ο νομοθέτης ενδιαφέρεται για το βόλεμα των κολλητών και όχι των ειδικών. Καταργείται η διαδικασία της αυτοαξιολόγησης από τον υπάλληλο. Νομοθετούμε για να νομοθετούμε. Παντρεύεται η διαδικασία της στοχοθεσίας με την αξιολόγηση και την κάνει υποχρεωτική για όλους. Η στοχοθεσία, είπε, έτσι όπως γίνεται μαζί με τα μπόνους θα επιφέρει μια ανθρωποφαγία μεταξύ των συναδέλφων. Και εκτίμησε ότι ο βασικός στόχος αυτής της νομοθετικής πρωτοβουλίας είναι η απαξίωση του δημοσίου για να δικαιολογηθεί πως το κράτος θα πρέπει να περάσει αρμοδιότητες στον ιδιωτικό τομέα.