Πηγή Εικόνας: JESHOOTS στο pexels

Το τρίτο, κατά σειρά, πτωτικό τρίμηνο, κατέγραψαν η παγκόσμια αγορά smartphones το διάστημα Ιανουαρίου – Μαρτίου 2022. Οι πωλήσεις smartphones μειώθηκαν κατά 8,9% σε ετήσια βάση το 1ο τρίμηνο του 2022, σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία από το Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker της International Data Corporation (IDC).

Αυτό σηματοδοτεί το τρίτο συνεχόμενο τρίμηνο πτώσης για την αγορά smartphone, καθώς οι αποστολές μειώθηκαν στα 314,1 εκατομμύρια μονάδες το τρίμηνο, περίπου 3,5% χαμηλότερα από την πρόβλεψη της IDC τον Φεβρουάριο, ενημερώνει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας – ΣΕΠΕ.

“Αν και αναμενόταν κάποια πτώση το 1ο τρίμηνο, λόγω των συνεχιζόμενων προκλήσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα και στην αγορά των βασικών εξαρτημάτων, η αγορά φαίνεται πως πήρε μια στροφή προς το χειρότερο”, σχολιάζει η IDC. Όπως εξηγούν οι αναλυτές, το καταναλωτικό κλίμα σε όλες τις περιοχές του πλανήτη και ιδιαίτερα στην Κίνα – τη μεγαλύτερη αγορά για τη βιομηχανία των smartphones – είναι γενικά αρνητικό.

Οι δε έντονες ανησυχίες για τον πληθωρισμό και την οικονομική αστάθεια περιορίζουν περαιτέρω τις δαπάνες καταναλωτών και επιχειρήσεων. Σε αυτές τις δυσμενείς συνθήκες θα πρέπει να προστεθεί και το αυξανόμενο κόστος προμήθειας και μεταφοράς εξαρτημάτων από τα πρόσφατα lockdowns στη Σαγκάη.

Επιπρόσθετα, η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία όχι μόνο επηρεάζει δυσμενώς την ευρωπαϊκή αγορά smartphones, αλλά ρίχνει βαριά σκιά στον κλάδο παγκοσμίως. Δεδομένων όλων αυτών των αβεβαιοτήτων, οι περισσότεροι κατασκευαστές smartphones, παγκοσμίως, υιοθετούν μια πιο συντηρητική στρατηγική ανάπτυξης για το 2022.

Από γεωγραφικής πλευράς, η αγοράς smartphones της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης (ΚΑΕ) ήταν αυτή που υπέστη ένα από τα μεγαλύτερα πλήγματα, λόγω του συνεχιζόμενου πολέμου στην Ουκρανία. Οι πωλήσεις smartphones στην περιοχή υποχώρησαν κοντά στο 20% κατά τη διάρκεια του τριμήνου, με τις προοπτικές για πολλές από αυτές τις αγορές να παραμένουν αβέβαιες, σύμφωνα τους αναλυτές.

Ωστόσο, με δεδομένο ότι η ΚΑΕ αντιπροσωπεύει μόνο το 6%-7% των παγκόσμιων πωλήσεων smartphones από άποψη όγκου και περίπου το 5% των εσόδων της αγοράς, το πλήγμα για τη βιομηχανία δεν ήταν μεγάλο. Η μεγαλύτερη μείωση του παγκόσμιου όγκου προήλθε από την Κίνα και άλλα μέρη της Ασίας/Ειρηνικού, που αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ήμισυ του συνόλου των αποστολών smartphones παγκοσμίως και μειώθηκε κατά 12,3% το 1ο τρίμηνο του 2022.

“Είναι αυτονόητο ότι ο κόσμος συνεχίζει να αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις, είτε πρόκειται ΓΙΑ γεωπολιτικές, είτε πανδημικές είτε για μακροοικονομικές. Σχεδόν όλα όσα συμβαίνουν τους τελευταίους μήνες λειτουργούν δυσμενώς για την αγορά των smartphones, όπως και για άλλα τμήματα της αγοράς τεχνολογίας”, σχολιάζει η IDC.

Παρά το δύσκολο περιβάλλον, η κατάταξη των κορυφαίων κατασκευαστών smartphones δεν άλλαξε κατά το 1ο τρίμηνο του 2022. Η Samsung ηγήθηκε της κούρσας, καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση και μερίδιο 23,4%, το μεγαλύτερο μερίδιο από το 1ο τρίμηνο του 2018. Η Apple ήρθε δεύτερη με μερίδιο 18,0%, ενώ οι Κινέζοι πωλητές Xiaomi, OPPO και vivo ακολούθησαν το επόμενο τρεις θέσεις με μερίδιο 12,7%, 8,7% και 8,1% αντίστοιχα.

Υποχώρησαν ελαφρά και οι πωλήσεις tablet

Μικρή υποχώρηση κατέγραψαν οι πωλήσεις tablets στην παγκόσμια αγορά τους τρεις πρώτους μήνες του 2022, μετά από οκτώ συνεχόμενα τρίμηνα ανόδου. Το 1ο τρίμηνο διατέθηκαν στη διεθνή αγορά 38,6 εκατ. συσκευές tablets, αριθμός μειωμένος κατά 3% σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της εταιρείας ερευνών Canalys, ενημερώνει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας – ΣΕΠΕ, οι παγκόσμιες αποστολές tablets μειώθηκαν ελαφρά έναντι του εξαιρετικά ισχυρού τριμήνου του 2021. Η Apple κατέλαβε την πρώτη θέση της παγκόσμιας αγοράς από πλευράς όγκου πωλήσεων, σημειώνοντας πτώση 2% στις αποστολές το 1ο τρίμηνο, καθώς απέστειλε 14,9 εκατ. iPad παγκοσμίως.

Στη δεύτερη θέση του “top 5” των κορυφαίων κατασκευαστών tablets για το 1ο τρίμηνο βρέθηκε η Samsung. Η νοτιοκορεάτικη εταιρεία είδε τις πωλήσεις της να μειώνονται κατά 2% και να διαμορφώνονται στα επίπεδα των 7,9 εκατ. tablets το 1ο τρίμηνο του 2022.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η Amazon ξεπέρασε τη Lenovo για να κατακτήσει την τρίτη θέση της αγοράς, πετυχαίνοντας ρυθμό ανάπτυξης πωλήσεων 3%. Η Lenovo, από την πλευρά της, σημείωσε το δεύτερο μεγαλύτερο ποσοστό μείωσης μεταξύ των πέντε κορυφαίων προμηθευτών, με τις αποστολές της να μειώνονται κατά 20% σε ετήσια βάση και να κατέρχονται σε 3 εκατ. μονάδες.

Η Huawei είναι η εταιρεία που ολοκλήρωσε την πρώτη πεντάδα, καταγράφοντας, ωστόσο, πτώση πωλήσεων κατά 22%, με τις πωλήσεις της εταιρείας να μειώνονται στα επίπεδα του 1,7 εκατ. tablets.

Όπως σχολιάζουν οι αναλυτές, ενώ η ζήτηση συσκευών για επαγγελματική χρήση παραμένει υγιής, η επιβράδυνση των πωλήσεων tablets προς καταναλωτές, καθώς και η κόπωση της αγοράς για εκπαιδευτικούς σκοπούς επηρέασε αρνητικά τη βιομηχανία των tablets.
“Κοιτάζοντας το μέλλον, η αγορά αναμένεται να αντιμετωπίσει μεγαλύτερη πίεση στην προσφορά εξαιτίας της σύγκρουσης Ρωσίας – Ουκρανίας και τα lockdowns που σχετίζονται με τον COVID στην Κίνα”, αναφέρει η Canalys.

Από γεωγραφικής σκοπιάς, η περιοχή της Ασίας – Ειρηνικού θα αποτελέσει την ατμομηχανή της ανάπτυξης για τα tablets, καθώς οι συγκεκριμένες συσκευές εξυπηρετούν χρήστες σε αγορές, όπου η ευρυζωνική συνδεσιμότητα είναι πολυτέλεια. Για παράδειγμα, ορισμένες εφαρμογές εκπαίδευσης στην Ινδία συνδυάζουν tablets με δωρεάν πακέτα δεδομένων κινητής τηλεφωνίας, για να εξασφαλίσουν ότι οι μαθητές είναι εξοπλισμένοι για να χειρίζονται νέες ψηφιακές διαδικασίες εκμάθησης.

Σε τέτοιες αγορές, τα tablet μπορούν, επίσης, να υποστηρίξουν τις βασικές ανάγκες παραγωγικότητας σε προσιτές τιμές και με καλύτερη προσβασιμότητα.

Σε πτώση τα Chromebooks

Μεγάλη πτώση κατέγραψαν, στο μεταξύ, οι πωλήσεις Chromebooks κατά το 1ο τρίμηνο του 2022, με την αγορά να διαμορφώνεται στα 4,9 εκατ. μονάδες, που μεταφράζεται σε πτώση 60% από την επίδοση – ρεκόρ την αντίστοιχη περίοδο του 2021.
Δεν είναι τυχαίο ότι η αγορά της Βόρειας Αμερικής, η οποία αποτελεί το 72% των παγκόσμιων αποστολών Chromebook, υποχώρησε κατά 64%.
Η Lenovo βρέθηκε στην κορυφή της παγκόσμιας αγοράς Chromebook, η Acer πέρασε στη δεύτερη θέση, ενώ η Dell στην τρίτη. HP και Asus είναι οι δύο κατασκευαστές, που συμπλήρωσαν το top 5.