του Νίκου Θεοδωρόπουλου

Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για τη δημοσιοποίηση της προκήρυξης που αφορά την Παραχώρηση της Αττικής Οδού. Πρόκειται για ένα από τα καλύτερα «φιλέτα» της Δημόσιας Περιουσίας που βγάζει στο …σφυρί το ΤΑΙΠΕΔ, κάνοντας το πρώτο βήμα για την παραχώρηση του έργου για 25 χρόνια.

Πρόκειται για διεθνή διαγωνισμό που θα απευθύνεται σε εταιρείες παγκόσμιας εμβέλειας και θα τις προσκαλεί να συμμετέχουν στη διαδικασία παραχώρησης.

Αντίστοιχοι διαγωνισμοί παραχώρησης προσελκύουν το ενδιαφέρον διεθνών συνταξιοδοτικών ταμείων που αξιοποιούν όσο καλύτερα μπορούν τα αποθεματικά τους.

Αντίστοιχη επενδυτική κουλτούρα δεν διαθέτουν τα Ελληνικά Ασφαλιστικά και Συνταξιοδοτικά Ταμεία τα οποία αρκούνται σε μία υποτυπώδη διαχείριση και τίποτε περισσότερο.

Σύμφωνα με πληροφορίες στην προκήρυξη δεν θα εμποδίζει αντίστοιχους φορείς να εκδηλώσουν συμμετοχή με τη διαφορά ότι θα πρέπει να έχουν δημιουργήσει ένα εταιρικό σχήμα το οποίο θα έχει δημοσιοποιήσει οικονομικές καταστάσεις τα τρία τελευταία χρόνια. Στην περίπτωση που το έργο παραχώρησης περάσει σε ξένα χέρια ή σε εταιρεία αλλοδαπών συμφερόντων τα έσοδα από την Αττική Οδό και τα κέρδη της εταιρείας θα μετατρέπονται σε μερίσματα τα οποία θα πηγαίνουν σε εταιρεία του εξωτερικού.

Αντίθετα αν η παραχώρηση καταλήξει σε εταιρεία ή κοινοπραξία ελληνικών συμφερόντων τα χρήματα θα ανακυκλωθούν μέσα στην ελληνική οικονομία .

Αξίζει να σημειωθεί ότι το έργο έχει αποσβεστεί από το υπάρχον εταιρικό σχήμα ελληνικών συμφερόντων ενώ το νέο σχήμα θα έχει κόστη μόνο από τη συντήρηση του έργου και τίποτε περισσότερο.

Πάντως η πολιτική αύξησης των διοδίων θα παραμείνει στη δικαιοδοσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών όπως και σήμερα.

Αν υπολογιστεί ότι την τελευταία δεκαετία η Αττική οδός έδινε ετήσια μερίσματα από 50 έως 80 εκατ. ευρώ σηματοδοτεί ότι το τίμημα παραχώρησης θα ξεπεράσει τα 2 δις ευρώ.

Σήμερα η Αττική Οδός ανήκει σε ποσοστό 65,75% στην Άκτωρ Παραχωρήσεις Α.Ε, με 24,19% συμμετέχει η εταιρεία ΑΒΑΞ ΑΕ, η ΕΤΕΘ ΑΕ με 10,02% και η EGIS Projects ,με 0,04%.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον ελληνικά σχήματα με διευρυμένη μετοχική βάση για να είναι σε θέση να καλύψουν το τίμημα και να ανταγωνιστούν επάξια τα διεθνή σχήματα.

Οι βασικές ημερομηνίες του έργου:

28/02/1995 Υποβολή προσφοράς

23/05/1996 Υπογραφή Σύμβασης Παραχώρησης

06/03/2000 Οικονομικό κλείσιμο για τη δανειακή χρηματοδότηση

19/03/2001 Έναρξη λειτουργίας πρώτου τμήματος Αττικής Οδού (Γέρακας – Αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος»)

28/03/2001 Έναρξη λειτουργίας αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος»

13/08/2004 Έναρξη Ολυμπιακών Αγώνων Αθήνας.