Κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης - Σταθμός
Κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης
Κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης - Σταθμός
Κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης

«Η απορρόφηση των χρηματικών διαθεσίμων της Αττικό Μετρό σημαίνει ότι πραγματικά κάνει έργα και εκεί πηγαίνουν τα λεφτά» ανέφερε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Καραγιάννης απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστου Γιαννούλη.

Ο υφυπουργός εξήγησε ότι «οι εταιρείες του Ελληνικού Δημοσίου, όπως είναι η Αττικό Μετρό, δεν έχουν κέρδη ώστε να δημιουργούν αποθεματικά και είναι άλλο πράγμα το αποθεματικό και άλλο τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας».

Απαντώντας στην επίκριση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ ότι η Αττικό Μετρό στις 30 Ιουλίου του 2019 είχε 920 εκατ. ευρώ και σήμερα το ποσό αυτό κυμαίνεται από τα 250 έως 270 εκατ. ευρώ, ο υφυπουργός απάντησε πως τα 920 εκατ. ευρώ ήταν από τα δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και από το συγχρηματοδοτούμενο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ποσό που προορίζονταν αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση των έργων του Μετρό, την κάλυψη των τοκοχρεολυσίων και την κάλυψη κάθε είδους λειτουργικών δαπανών της εταιρείας, όπως είναι οι μισθοί, οι αμοιβές τρίτων και τα γενικά έξοδα». Επίσης, παρατήρησε, πως μέσα σε αυτά τα 920 εκατ. ευρώ ήταν και τα χρήματα που δόθηκαν και σε διαιτησίες.

Ο κ. Γ. Καραγιάννης τόνισε πως «δεν έχουμε να κρύψουμε τίποτα» και ανέφερε ότι η Αττικό Μετρό το διάστημα της διακυβέρνησης της ΝΔ έχει υλοποιήσει σημαντικά έργα. Ειδικότερα ανέφερε, πως από αυτά τα 920 εκατ. ευρώ και μέχρι 30/6/2021 χρησιμοποιήθηκαν 318 εκατ. ευρώ για έργα όπως: για το Μετρό στον Πειραιά 84,5 εκατ. ευρώ, για το Μετρό Θεσσαλονίκης- το βασικό έργο- 190,23 εκατ. ευρώ, για το Μετρό Θεσσαλονίκης στην Καλαμαριά 30 εκατομμύρια, για το τραμ του Πειραιά 9,87 εκατ. ευρώ, καθώς για δευτερεύουσες βοηθητικές συμβάσεις 3,22 εκατ. ευρώ. Η καταβολή του ΦΠΑ για τα έργα από τη 1/10/2019 έως και 30/6/2021 ανήλθε περίπου στα 70 εκατ. ευρώ, για τόκους και έξοδα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων καταβλήθηκαν περίπου 167 εκατ. ευρώ, για χρεολύσια που αφορούν αποπληρωμή κεφαλαίων 168 εκατ. ευρώ. Επίσης σε μισθοδοσία καταβλήθηκαν 22,5 εκατ. ευρώ και σε λειτουργικά έξοδα με ΦΠΑ 7,35 εκατ. ευρώ.

Ο υφυπουργός, σημείωσε πως η Αττικό Μετρό σε αυτούς τους 21 μήνες εκτός από τα 920 εκατ. ευρώ είχε έσοδα από την επιστροφή ΦΠΑ, από είσπραξη τόκων, από την είσπραξη δαπανών από δαπάνες Covid και από την εκμετάλλευση των πάρκινγκ.

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Γιαννούλης από τη δική του πλευρά επισήμανε ότι επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ υπήρχε το 2016-2019 χρηματοδότηση για έργα με ετήσιο μέσο όρο 300 με 350 εκατ. ευρώ, ενώ η κυβέρνηση της ΝΔ στους 21 μήνες διέθεσε μόλις 317 εκατ. ευρώ, όσα δηλαδή η προηγούμενη διοίκηση διέθετε περίπου σε έναν χρόνο. Αναρωτήθηκε δε πώς γίνεται η διαχείριση των χρημάτων αυτών. Ζήτησε να πληροφορηθεί εάν έχει αιτηθεί η Αττικό Μετρό σε αυτό το διάστημα χρηματοδότηση από ευρωπαϊκά κονδύλια καθώς πολλά είναι συγχρηματοδοτούμενα έργα. Τόνισε πως 26 μήνες το ελληνικό Δημόσιο δεν έχει χρηματοδοτήσει την Αττικό Μετρό σχεδόν ούτε με ένα ευρώ. Καταλόγισε τέλος στην κυβέρνηση ότι έχουν καταβληθεί οι αποζημιώσεις των αναδόχων από τις καθυστερήσεις, την αδράνεια και το τέλμα.