Τον Μάιο θα πραγματοποιηθεί η αύξηση κεφαλαίου 60 εκατ. ευρώ της Aegean, χρήματα που θα βάλουν οι ιδιώτες μέτοχοι της αεροπορικής, κίνηση απαραίτητη για να εκταμιευθούν τα 120 εκατ. ευρώ της κρατικής ενίσχυσης. Η αεροπορική, που έχει ρευστότητα πάνω από 480 εκατ. ευρώ, διαθέτει τα αναγκαία κεφάλαια για να πορευτεί τουλάχιστον για τους επόμενους 18 μήνες, σύμφωνα με όσα είπε, χθες, ο πρόεδρος της εταιρίας Ευτ. Βασιλάκης. Να αναφέρουμε στο σημείο αυτό ότι η εταιρία προέβη στην εξασφάλιση χρηματοδοτικής γραμμής κεφαλαίου κίνησης ύψους 120 εκατ. ευρώ τον Απρίλιο του 2020, από τις τέσσερις ελληνικές συστημικές τράπεζες. Το ποσό που έχει εκταμιευθεί από την γραμμή κεφαλαίου κίνησης έως σήμερα ανέρχεται σε 92 εκατ. ευρώ, ενώ έχει υπάρξει συμφωνία επέκτασης της διάρκειας μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2022.

Επίσης, κάνοντας χρήση του Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων COVID-19, άντλησε δάνειο πενταετούς διάρκειας ύψους 150 εκατ. ευρώ τον Οκτώβριο του 2020, με την κατά 80% εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, από τις τέσσερις ελληνικές τράπεζες.

Τι προβλέπει

Στο conference call των αναλυτών για τα αποτελέσματα του 2020 https://www.economix.gr/2021/04/12/zimies-228-ekat-evro-gia-tin-aegean-to-2020/ ο κ. Βασιλάκης εκτίμησε ότι το φετινό καλοκαίρι θα έχει σοβαρές προοπτικές να είναι κανονικό από τις αρχές του Ιουνίου και μετά. Αναμένεται επίσης, από τον Ιούλιο η δραστηριότητα της Aegean να αντιστοιχεί μέχρι και στο 75% του 2019. Όλα αυτά, υπό τον όρο ότι οι εμβολιασμοί θα τρέξουν γρήγορα και μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού θα έχει εμβολιαστεί το 50% του ενήλικου πληθυσμού σε Ελλάδα και Ευρώπη.

Πάντως, η Aegean έχει διαμορφώσει, πια, τη βάση κόστους, ώστε ακόμη και ο τουρισμός να μην κάνει rebound φέτος, να έχει πολύ μικρότερες απώλειες, συγκριτικά με πέρυσι. Πώς προέκυψε η μείωση κόστους; Από την επιμήκυνση της παραλαβής των 46 νέων αεροπλάνων (έχει πάρει ήδη οκτώ), από το περιορισμένο hedging πετρελαίου, από τα κυβερνητικά μέτρα στήριξης της απασχόλησης και από τον ευρύτερο περιορισμό δαπανών.

Το δύσκολο 2020

Η Aegean ξεκίνησε το 2020 προγραμματίζοντας ένα έτος ανάπτυξης και επενδύσεων. Οι δύο πρώτοι μήνες του έτους ξεκίνησαν με θετικούς ρυθμούς σε ότι αφορά την επιβατική κίνηση και τις πληρότητες. Από την τελευταία εβδομάδα του Φεβρουαρίου του 2020 όμως και ύστερα, η πρωτόγνωρη υγειονομική κρίση και τα επακόλουθα περιοριστικά μέτρα που επιβλήθηκαν είχαν σημαντική αρνητική επίδραση στην επιχειρηματική δραστηριότητα και την οικονομική κατάσταση του oμίλου όπως άλλωστε και στο σύνολο του κλάδου των αερομεταφορών.

Τα περιοριστικά μέτρα και το κλείσιμο των συνόρων συνέβαλαν στην καθήλωση του μεγαλύτερου μέρους του στόλου σχεδόν στο σύνολο του δεύτερου τριμήνου του έτους. Κατά το τρίτο τρίμηνο του έτους με τη μερική άρση των περιορισμών, η eταιρεία επανέφερε μέρος του δικτύου της, όπου αυτό ήταν εφικτό. Συγκεκριμένα, το τρίτο τρίμηνο του 2020, η Εταιρεία πραγματοποίησε το 45% της πτητικής δραστηριότητας σε σχέση με το 2019, έχοντας επαναφέρει το 40% των πτήσεων εξωτερικού και το 60% των πτήσεων εσωτερικού. Από τον Οκτώβριο 2020 μέχρι και το τέλος του έτους, η εξάπλωση του δεύτερου κύματος της πανδημίας και η επιβολή εκ νέου περιοριστικών μέτρων, συνετέλεσε στην καθήλωση μεγάλου μέρους του στόλου της εταιρείας.