Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, οι περιβαλλοντολόγοι και οι ομάδες καταναλωτών καλούν την ΕΕ να θέσει φιλόδοξους στόχους ανά χώρα για την ανάπτυξη σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.

Σε μια κοινή επιστολή, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), οι Μεταφορές και το Περιβάλλον (T&E) και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Καταναλωτών (BEUC) ζήτησαν από τους επιτρόπους για το κλίμα, τις μεταφορές, τη βιομηχανία και την ενέργεια της ΕΕ να αξιοποιήσουν τη φετινή αναθεώρηση των εναλλακτικών καυσίμων. Ο νόμος περί υποδομών θα απαιτήσει 1 εκατομμύριο δημόσια σημεία χρέωσης σε όλη την ΕΕ το 2024 και 3 εκατομμύρια το 2029.

Ο καθορισμός στόχων θα στείλει ένα ισχυρό μήνυμα στους καταναλωτές ότι ο αριθμός των δημόσιων σημείων φόρτισης θα συμβαδίσει με τις αυξανόμενες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων που αναμένεται στην Ευρώπη, αναφέρει η επιστολή. Θα έδινε επίσης την αναγκαία βεβαιότητα στην αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά και στους φορείς εκμετάλλευσης δικτύων, στους φορείς επαναφόρτισης των υποδομών και στις εταιρείες μεταφορών.

Σύμφωνα με το ΑΠΕ – ΜΠΕ, η πρόταση θα συμβάλει επίσης στη δημιουργία ενός εκατομμυρίου θέσεων εργασίας σε ολόκληρη την ήπειρο και θα βοηθήσει την ΕΕ να επιτύχει τους κλιματικούς της στόχους.

Ο William Todts, εκτελεστικός διευθυντής της T&E, δήλωσε: «Εάν θέλουμε να επιβραδύνουμε την υπερθέρμανση του πλανήτη, πρέπει να κινηθούμε γρήγορα. Για να επιταχύνουμε τη μετάβαση χρειαζόμαστε πανταχού παρούσα και εύκολη χρέωση όχι μόνο στη Νορβηγία και τις Κάτω Χώρες αλλά σε όλη την Ευρώπη. Οι στόχοι χρέωσης EV ανά χώρα είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να επιτευχθεί αυτό και η Επιτροπή πρέπει να δράσει άμεσα».

Ο Oliver Zipse, πρόεδρος της ACEA και διευθύνων σύμβουλος της BMW, δήλωσε: «Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες οδηγούν τη μετάβαση στην ηλεκτρονική κινητικότητα και κυριολεκτικά ξεπερνούν ο ένας τον άλλον στην κυκλοφορία νέων ηλεκτρικών οχημάτων. Ωστόσο, η επιτυχία αυτής της τεράστιας προσπάθειας απειλείται σοβαρά από την καθυστερημένη εγκατάσταση υποδομής φόρτισης στην ΕΕ.

Η Επιτροπή της ΕΕ πρέπει γρήγορα να αναλάβει δράση και να θέσει δεσμευτικούς στόχους για την αύξηση της υποδομής φόρτισης στα κράτη μέλη. Διαφορετικά, ακόμη και οι τρέχοντες στόχοι μείωσης για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής βρίσκονται σε κίνδυνο. Εκτός από τη δημόσια υποδομή χρέωσης, πρέπει επίσης να δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση στη φόρτιση στο χώρο εργασίας και στο σπίτι».

Ο Monique Goyens, γενικός διευθυντής της BEUC, δήλωσε: «Πρέπει να είναι τόσο εύκολο να φορτίζετε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο όσο και να τροφοδοτείτε ένα με βενζίνη. Η επαρκής – και βολική – υποδομή φόρτισης είναι η οδός που θα αυξήσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και την απορρόφηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα πρέπει επομένως να αντιμετωπίσουν τις ανησυχίες, όπως η εμφάνιση τιμολογίων χρέωσης σε τιμή ανά κιλοβατώρα και η δυνατότητα κοινών διαθέσιμων μεθόδων πληρωμής».

Οι στόχοι πρέπει να κατανέμονται σε κάθε χώρα με βάση μια απλή και δίκαιη μεθοδολογία που λαμβάνει υπόψη παράγοντες όπως πόση ιδιωτική χρέωση είναι διαθέσιμη, αναφέρει η επιστολή. Ο αριθμός των προσβάσιμων στο κοινό φορτιστών θα πρέπει να αυξηθεί σύμφωνα με τον αριθμό των ηλεκτρικών συσκευών στο δρόμο, πρότειναν οι ομάδες.

Η ΕΕ θα πρέπει ακόμα να αντιμετωπίσει τις αυξανόμενες ανάγκες των οδηγών EV με πρόσβαση σε ιδιωτικές χρεώσεις, καθώς και ηλεκτρικά ταξί και υπηρεσίες οδήγησης, καθορίζοντας στόχους για γρήγορους και εξαιρετικά γρήγορους φορτιστές σε αστικές περιοχές. Ο νόμος θα πρέπει επίσης να θέσει στόχο περίπου 1.000 σταθμούς υδρογόνου έως το 2029.

Οι ομάδες ζήτησαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προτείνει την αντικατάσταση της οδηγίας με έναν κανονισμό, ο οποίος θα συμβάλλει στην εναρμόνιση των προτύπων επαναφόρτισης, των μεθόδων πληρωμής για τους καταναλωτές, της διαφάνειας των τιμολογίων, της συντήρησης και άλλων θεμάτων σε ολόκληρη την κοινή αγορά της ΕΕ. Ένας κανονισμός θα επέτρεπε επίσης την ταχεία εφαρμογή των νέων στόχων, ενώ μια οδηγία θα απαιτούσε τη μεταφορά τους στο εθνικό δίκαιο, το οποίο μπορεί να διαρκέσει χρόνια.

Η ΕΕ θα πρέπει να στοχεύει στη διάθεση 1 εκατ. EV δημόσιων φορτιστών έως το 2024, λένε οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, οι περιβαλλοντολόγοι και οι ομάδες καταναλωτών.

Περιορισμένη η ανάπτυξη των σταθμών φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Σύμφωνα με την τελευταία μελέτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), για την συσχέτιση μεταξύ πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων και διαθέσιμων σημείων φόρτισης, που ανακοινώθηκε στις 10/11/2020, είναι περιορισμένη η ανάπτυξη των σταθμών φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Από τα 199.825 σημεία φόρτισης που είναι διαθέσιμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση μέχρι τις 10/11/2020, πάνω από το 25% βρίσκονται στις Κάτω Χώρες (50.824), 20% στη Γερμανία (40.517), 15% στη Γαλλία (30.367) και 14% στο Ηνωμένο Βασίλειο (28.538 ).

Μαζί, αυτές οι τέσσερις χώρες αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 75% όλων των σημείων χρέωσης ECV στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Αντιθέτως, οι ίδιες τέσσερις χώρες καλύπτουν μόνο το 27% της συνολικής επιφάνειας της ΕΕ.

Στο άλλο άκρο του φάσματος, μια τεράστια χώρα όπως η Ρουμανία – περίπου έξι φορές μεγαλύτερη από την Ολλανδία – μετρά μόνο 344 σημεία φόρτισης, ή 0,2% του συνόλου της ΕΕ.

Ένα στα έξι επιβατικά αυτοκίνητα ήταν ηλεκτρικά φορτισμένο όχημα

Το τέταρτο τρίμηνο του 2020, σχεδόν ένα στα έξι επιβατικά αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν ένα ηλεκτρικά φορτισμένο όχημα (16,5%). Τα πακέτα που εισήγαγαν οι κυβερνήσεις για να αυξήσουν τη ζήτηση, μετά τον άνευ προηγουμένου αντίκτυπο του COVID-19 στις πωλήσεις αυτοκινήτων, επιδίωξαν να τονώσουν τα οχήματα εναλλακτικής ισχύος, ιδίως, αυξάνοντας τη ζήτηση για αυτοκίνητα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών.

Συνολικά το 2020 , τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσώπευαν το 11,9% των συνολικών πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων σε ολόκληρη την ΕΕ, από 5,7% το 2019. Τα ηλεκτρικά φορτιζόμενα οχήματα σημείωσαν παρόμοια αύξηση της ζήτησης πέρσι, αντιπροσωπεύοντας το 10,5% όλων των νέων ταξινομήσεων αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σε σύγκριση με ένα μερίδιο αγοράς 3,0% το προηγούμενο έτος. Παρά τη συνολική πτώση των 3 εκατομμυρίων μονάδων στις ταξινομήσεις αυτοκινήτων, λόγω της πανδημίας, τα πετρελαιοκίνητα και βενζινοκίνητα οχήματα κυριαρχούσαν ακόμη στις πωλήσεις αυτοκινήτων της ΕΕ όσον αφορά το μερίδιο αγοράς (75,5%) το 2020.

Αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ

Από τον Οκτώβριο έως τον Δεκέμβριο του 2020, οι πωλήσεις ντίζελ και βενζινοκίνητων αυτοκινήτων σημείωσαν σημαντικές απώλειες. Ο αριθμός των πετρελαιοκίνητων οχημάτων που ταξινομήθηκαν στην ΕΕ μειώθηκε κατά 23,0% σε 730.837 μονάδες, ενώ η πλειονότητα των αγορών της ΕΕ σημείωσε πτώση. Ως αποτέλεσμα, το μερίδιο ντίζελ στην αγορά αυτοκινήτων μειώθηκε από 30,5% το τέταρτο τρίμηνο του 2019 σε 25,4% κατά την ίδια περίοδο το 2020 – μειώνοντας το μερίδιο αγοράς ντίζελ όλο το έτος σε 28%.

Η ζήτηση για βενζινοκίνητα αυτοκίνητα υπέστη ακόμη μεγαλύτερη πτώση (-33,7%), από πάνω από 1,7 εκατομμύρια μονάδες το 2019 σε 1,2 εκατομμύρια το τέταρτο τρίμηνο του 2020. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ένα μερίδιο αγοράς σε επίπεδο ΕΕ 40,6%, από 56,6% το τελευταίο τρίμηνο του 2019. Εκτός από την Ιρλανδία, όλες οι αγορές της ΕΕ σημείωσαν πτώση στις ταξινομήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων κατά τη διάρκεια αυτού του τριμήνου, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων μεγάλων. Συνολικά, ωστόσο, το 2020, η βενζίνη αντιπροσώπευε σχεδόν το ήμισυ (47,5%) των συνολικών πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων στην ΕΕ.

Εναλλακτικά κινητήρια οχήματα (APV)

Κατά το τέταρτο τρίμηνο, οι εγγραφές των ηλεκτρικά φορτισμένων οχημάτων (ECV) στην ΕΕ αυξήθηκαν από 130,992 μονάδες το 2019 σε σχεδόν μισό εκατομμύριο (+ 262,8%), ξεπερνώντας για πρώτη φορά τα υβριδικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αυτή η ισχυρή αύξηση της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (BEV) και υβρίδια plug-in (PHEV) – με τις εγγραφές να αυξάνονται κατά 216,9% και 331,0% αντίστοιχα – οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα κυβερνητικά ερεθίσματα για οχήματα χαμηλών εκπομπών και μηδενικών εκπομπών. Πράγματι, μερικά από τα μεγαλύτερα κέρδη παρατηρήθηκαν σε χώρες με τα πιο γενναιόδωρα κίνητρα. Στη Γερμανία, για παράδειγμα, οι εγγραφές BEV αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 500% το τελευταίο τρίμηνο του 2020.

Τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV) σημείωσαν εξίσου εντυπωσιακή αύξηση κατά το τέταρτο τρίμηνο, με τις πωλήσεις να διπλασιάζονται (+ 104,7%) από 212.612 μονάδες το 2019 σε 435.260 πέρσι, αντιπροσωπεύοντας το 15,1% της αγοράς αυτοκινήτων στην ΕΕ. Για πρώτη φορά, περισσότερες από ένα εκατομμύριο μονάδες επιβατικών αυτοκινήτων υβριδικών (1.182.792) και ηλεκτρικά φορτισμένων (1.045.831) πωλήθηκαν στην ΕΕ από τον Ιανουάριο έως τον Δεκέμβριο του 2020.

Οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα – αιθανόλη (E85), υγρό πετρέλαιο (LPG) και φυσικό αέριο (NGV) – αυξήθηκαν κατά 19,6% σε 69.877 μονάδες στην ΕΕ κατά το τέταρτο τρίμηνο. Αυτό οφείλεται κυρίως στην αξιοσημείωτη αύξηση των πωλήσεων αυτοκινήτων με καύσιμο υγραέριο (+ 69,5%), ενώ οι εγγραφές οχημάτων με φυσικό αέριο μειώθηκαν κατά την ίδια περίοδο (-35,3%).

Όλα τα οχήματα εναλλακτικής ισχύος (APV) συνδύασαν το 34,0% της αγοράς αυτοκινήτων της ΕΕ το τέταρτο τρίμηνο, με σχεδόν ένα εκατομμύριο μονάδες να καταγράφονται συνολικά (αύξηση 143,9% σε σύγκριση με το 2019). Με εξαίρεση την Κύπρο, οι εγγραφές APV αυξήθηκαν σε ολόκληρη την ΕΕ από τον Οκτώβριο έως τον Δεκέμβριο του 2020. Κοιτάζοντας τις μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτων, σημειώθηκαν σημαντικά κέρδη από τη Γερμανία (+ 236,6%), τη Γαλλία (+ 156,7%) και την Ιταλία (+ 108,9% ). Όλα ενισχύονται από την εξαιρετική αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών μπαταριών και υβριδικών αυτοκινήτων plug-in στο τέλος του έτους.