Νέους παίκτες προσελκύει η αγορά υδροπλάνων
Νέους παίκτες προσελκύει η αγορά υδροπλάνων
Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σε σύντομο χρονικό διάστημα από τη ψήφιση του νομοσχεδίου για την αλλαγή του καθεστώτος αδειοδότησης υδατοδρομίων προχώρησε το υπουργείο Ανάπτυξης στην ένταξη στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020» της πράξης που αφορά την περιβαλλοντική κατάταξη πρότυπων περιβαλλοντικών δεσμεύσεων (ΠΠΔ) που αφορούν στην ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά;

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο νόμου για την απλούστευση κατασκευής και λειτουργίας υδατοδρομίων, αντί για την έκδοση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, που απαιτεί περίπου έναν χρόνο, η περιβαλλοντική αδειοδότηση των υδατοδρομίων θα υπόκειται σε Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις (ΠΠΔ). Δεδομένου ότι οι ΠΠΔ απαιτούν χρονικό διάστημα ολοκλήρωσης μόλις μίας εβδομάδας, η διαδικασία αδειοδότησης επιταχύνεται σημαντικά.

Τι σημαίνει η υπαγωγή σε ΠΠΔ

Για την υπαγωγή σε ΠΠΔ απαιτείται η εκπόνηση μελέτης που έχει ως αντικείμενο τη σύνταξη κριτηρίων περιβαλλοντικής κατάταξης πρότυπων περιβαλλοντικών δεσμεύσεων (ΠΠΔ) που αφορούν στην Ίδρυση και Λειτουργία Υδατοδρομίων στο Θαλάσσιο Χώρο της Ελλάδας.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στην απόφαση, θα επιτευχθεί η ενίσχυση της ικανότητας των  περιβαλλοντικών αρχών, ως προς την υιοθέτηση κατάλληλων, επιστημονικά τεκμηριωμένων (από περιβαλλοντική άποψη), κριτηρίων ή/και ορίων για τον διαχωρισμό των υδατοδρομίων.

Ειδικότερα η υποστήριξη αυτή είναι τεχνική και αφορά στην προετοιμασία, ωρίμανση και υλοποίηση δράσεων που αφορούν στην υιοθέτηση κατάλληλων, κριτηρίων ή/και ορίων για τον διαχωρισμό των Υδατοδρομίων μεταξύ Α΄ και Β΄ κατηγορίας. Τα αποτελέσματα θα συμπεριληφθούν στην επικείμενη τροποποίηση της Υπουργικής Απόφασης, που αφορά στην κατάταξη έργων και δραστηριοτήτων και για τα οποία απαιτείται περιβαλλοντική αδειοδότηση, καθώς και στην σύνταξη των απαραίτητων Πρότυπων Περιβαλλοντικών Δεσμεύσεων για τα Υδατοδρόμια Β΄ Κατηγορίας προκειμένου να εκδοθεί άμεσα σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ).

Εντυπωσιάζει βέβαια το γεγονός ότι η πρόσφατη νομοθεσία για την αλλαγή του καθεστώτος αδειοδότητης προβλέπει ότι η περιβαλλοντική αδειοδότηση των υδατοδρομίων θα υπόκειται, καθολικά, σε Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις – ενώ η μελέτη που ανατίθεται ζηξτά κριτήρια για υπαγωγή σε κατηγορία Α (δηλαδή ΑΕΠΟ και όχι ΠΠΔ) και κατηγορία Β (ΠΠΔ). Ενδεχομένως, βέβαια, με την αναθεώρηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας της οποίας τη διαβούλευση, χθες,  ολοκλήρωσε το υπουργείο Περιβάλλοντος και αυτό να αλλάξει.

Την μελέτη, που θα ολοκληρωθεί στις 24 Μαΐου βάσει χρονοδιαγράμματος, θα διαδεχτεί η έκδοση της ΚΥΑ με τις συγκεκριμένες πρότυπες περιβαλλοντικές δεσμεύσεις (ΠΠΔ) στην οποία θα βασιστεί η αδειοδότηση των υδατοδρομίων. Το ερώτημα όμως, που τίθεται είναι εάν θα είναι δυνατόν να ξεκινήσουν πτήσεις με υδροπλάνα το φετινό καλοκαίρι.

Παράγοντες της αγοράς εξηγούν ότι πριν ξεσπάσει ο κορωνοϊός ήταν εφικτό να δραστηριοποιηθούν ορισμένα υδροπλάνα, σε πιλοτική βάση και μετά τα μέσα του καλοκαιριού. Προϋπόθεση βέβαια, ήταν η Περιφέρεια Ιονίων νήσων να προχωρήσει τη διαδικασία αδειοδότησης των υδατοδρομίων σε Κεφαλονιά, Ιθάκη, Λευκάδα, Μεγανήσι και Ζάκυνθο, τα οποία είχαν προχωρήσει με το προηγούμενο καθεστώς.  Ωστόσο, η Περιφέρεια δεν έχει κινήσει τις διαδικασίες, ενώ, πλέον, λόγω και της αναστολής της κρουαζιέρας στην οποία έχουν προχωρήσει οι περισσότερες εταιρίες, είναι πρακτικά αδύνατον να υπάρξουν δρομολόγια με υδροπλάνα το φετινό καλοκαίρι. Κι αυτό επειδή οι εταιρείες υδροπλάνων στηρίζουν σε μεγάλο βαθμό το business plan τους στις συνέργειες με την κρουαζιέρα.