FSRU Αλεξανδρούπολης
LNG terminal
FSRU Αλεξανδρούπολης
LNG terminal
Πηγή Εικόνας: Jan Arrhénborg / AGA / Creative Commons
Χωρίς καμία απολύτως έκπληξη με βάση τα μέχρι σήμερα δεδομένα έγινε η ανακοίνωση του οριστικού προγράμματος εκφορτώσεων από τον ΔΕΣΦΑ για τον τερματικό σταθμό στη Ρεβυθούσα. Τα «παράπονα» που προέκυψαν μετά τη διαδικασία, όπως φαίνεται, δεν κατάφεραν να επιλυθούν παρά και τις συστηματικές προσπάθειες όλων των πλευρών.
Πιο συγκεκριμένα, κανείς από τους συμμετέχοντες δεν διαφοροποίησε τις δηλώσεις του με αποτέλεσμα οι εταιρείες Μυτιληναίος και Elpedison να φέρνουν από 22 φορτία, η ΔΕΠΑ να φέρνει 14 και 5 η εταιρεία ΗΡΩΝ. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι από τις εταιρείες που έφεραν πέρυσι φορτία και είχαν εκδηλώσει και φέτος το ενδιαφέρον τους, δηλαδή τη Motor Oil Hellas και τη ΔΕΗ, καμία δεν κατάφερε να πάρει slots.
Όλο το προηγούμενο διάστημα μετά και τις 22 Νοεμβρίου που έγινε η κατάθεση των τελικών αιτημάτων υπήρξε μία συστηματική προσπάθεια για τη διαχείριση της δυσφορίας που προέκυψε από τις δύο εταιρείες και την εξεύρεση λύσης για το θέμα. Όπως φαίνεται εκ του αποτελέσματος και παρά τις προσπάθειες όλων των πλευρών και κυρίως της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), η διαδικασία δεν ευδοκίμησε.
Το πρόβλημα για τον ΔΕΣΦΑ ξεκινούσε από το γεγονός ότι οι δηλώσεις για slots ήταν διπλάσιες της ετήσιας κατανάλωσης αερίου στην Ελλάδα (100 φορτία που ισοδυναμούν με 100 εκατ. MW/h). Σε κάθε περίπτωση, δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο να υπάρξει η δυνατότητα εισαγωγής LNG κατά τη διάρκειας της χρονιάς σε όσους έμειναν έξω από τη διαδικασία.
Σημειώνεται ότι η διαδικασία ξεκινάει στις 1/1/2020 με την εταιρεία Μυτιληναίος και ακολουθεί στις 5/1/2020 η ΔΕΠΑ.
ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
Στην προκειμένη φάση παραμένει άγνωστο αν οι εταιρείες θα επιδιώξουν να κλιμακώσουν με κάποιο τρόπο την αντίδρασή τους. Η επιχειρηματολογία που αναπτύσσουν οι εταιρείες που έμειναν εκτός και αντιδρούν για τη διαδικασία αφορά τα κριτήρια του ΔΕΣΦΑ καθώς υποστηρίζουν ότι άφηνε ανοιχτό το πεδίο για υπερδήλωση φορτίων. Σε κάθε περίπτωση προτεραιότητα είχαν οι εταιρείες που παρουσιάζουν μεγαλύτερο όγκο κατ’ έτος ενώ ο Διαχειριστής αυστηροποίησε τις διαδικασίες για την ακύρωση ενός δηλωμένου φορτίου και αύξησε το penalty.