Δημόσιο ανοικτό διαγωνισμό για την ενεργειακή αναβάθμιση του διατηρητέου κτηρίου των παλαιών ανακτόρων, το οποίο θεμελιώθηκε το 1836, προκήρυξε στις 14 Νοεμβρίου η αρμόδια υπηρεσία της Βουλής.

Ο διαγωνισμός με προϋπολογισμό ύψους 2,8 εκατομμυρίων ευρώ, αφορά σε παρεμβάσεις για την εξοικονόμηση ενέργειας στο σύστημα ψύξης, στο κέλυφος του κτηρίου και στα συστήματα φωτισμού και θέρμανσης.

Οι εργασίες, οι οποίες περιλαμβάνουν την τοποθέτηση νέων κουφωμάτων στις όψεις του κτηρίου και τη θερμομόνωση του δώματος, είναι απαραίτητες δεδομένου ότι οι περισσότερες εγκαταστάσεις του κτηρίου της Βουλής είναι απαρχαιωμένες. 

Όταν ολοκληρωθούν τα έργα θα επιτευχθεί εξοικονόμηση ενέργειας τουλάχιστον 30%, ενώ η ενεργειακή τάξη του κτηρίου θα ανέβει κατά τουλάχιστον μία κατηγορία. Η ενεργειακή τάξη της Βουλής τώρα εμπίπτει στην τέταρτη (Δ) κατηγορία με βάση το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης που διαθέτει το κτήριο.

Όλες οι προσφορές για το έργο πρέπει να υποβληθούν ηλεκτρονικά έως τις 12 Δεκεμβρίου στις 10 το πρωί. Η αποσφράγισή τους θα γίνει την ίδια ημέρα, ενώ οι εργασίες θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέσα σε δύο έτη από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης.

Ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα για βουλευτές Αττικής

Εκτός από την ενεργειακή αναβάθμιση του ιστορικού κτηρίου, προτεραιότητα της Βουλής είναι να συνδράμει και στην προσπάθεια της κυβέρνησης για την επέκταση της ηλεκτροκίνησης. 

Ήδη, ο πρόεδρος της Βουλής, Κωνσταντίνος Τασούλας, έχει ξεκινήσει να ενημερώνει τους βουλευτές Αττικής ότι έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία έχουν αυτονομία περίπου 200 χιλιομέτρων με κάθε φόρτιση.

Η Βουλή μάλιστα έχει συμφωνήσει με τη ΔΕΗ για την εγκατάσταση σταθμού φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ο οποίος θα τοποθετηθεί τις επόμενες εβδομάδες στον υπόγειο χώρο στάθμευσης του κτηρίου.

Η διυπουργική ηλεκτροκίνησης – Τα κίνητρα υπό εξέταση

Πριν από λίγες ημέρες συνεδρίασε για πρώτη φορά η διυπουργική επιτροπή για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, η οποία έχει ως βασικό έργο την εκπόνηση εθνικού σχεδίου για την ηλεκτρική κινητικότητα έως τις 30 Ιουνίου του 2020.

Στόχος της κυβέρνησης, όπως άλλωστε έχει τονίσει επανειλημμένως ο πρωθυπουργός, είναι να αλλάξει η ζοφερή εικόνα για την Ελλάδα η οποία είναι ουραγός στην ηλεκτροκίνηση.

Είναι χαρακτηριστικό ότι από το σύνολο των 5,6 εκατομμυρίων οχημάτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, μόλις 644 ηλεκτρικά αυτοκίνητα είχαν ταξινομηθεί έως το τέλος του 2018, ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία της διετίας 2017-2018, περίπου 200 ΙΧ ηλεκτρικής τεχνολογίας αγοράζονται κάθε χρόνο.

Το πρώτο βήμα για την εκπόνηση του εθνικού σχεδίου για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης θα πραγματοποιηθεί έως το τέλος του 2019 με την αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου Ενέργειας και Κλίματος (ΕΣΕΚ).

Στο αναθεωρημένο ΕΣΕΚ, το οποίο θα έχει δεσμευτική ισχύ από την πρώτη Ιανουαρίου του 2020, θα τεθούν συγκεκριμένοι στόχοι για τον αριθμό των ηλεκτρικών οχημάτων που θα πρέπει να κυκλοφορούν στους δρόμους της χώρας έως το 2030.

Σύμφωνα με την πρόβλεψη στο ΕΣΕΚ που εκπονήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση, το 10% του συνόλου των ΙΧ θα πρέπει να κινούνται με ηλεκτρισμό έως το 2030. Πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος αναφέρουν ότι εξετάζονται αρκετά διαφορετικά σενάρια για την αναθεώρηση του στόχου του 10%, δεδομένου ότι θεωρείται ουτοπικός. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι ενδέχεται να τεθεί στόχος για το ποσοστό των ηλεκτρικών οχημάτων που θα ταξινομούνται κάθε έτος για την επόμενη δεκαετία.

Η κυβέρνηση έχει ήδη λάβει τα πρώτα μέτρα για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, ενώ σύντομα αναμένεται η διυπουργική επιτροπή να καταλήξει σε νέα κίνητρα.

Τα πρώτα μέτρα περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο για τη φορολογική μεταρρύθμιση που έχει τεθεί σε διαβούλευση και το οποίο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή έως το τέλος του μήνα.

Μεταξύ των μέτρων, τα οποία απευθύνονται σε επιχειρήσεις, είναι η αύξηση του συντελεστή φορολογικής απόσβεσης σε 25% ανά φορολογικό έτος για μέσα μεταφοράς ατόμων μηδενικών ρύπων. Ουσιαστικά πρόκειται για το ποσοστό της αξίας του οχήματος που θα επιτρέπεται στις επιχειρήσεις να δηλώνουν ως ετήσια δαπάνη, η οποία εκπίπτει από τα ακαθάριστα έσοδα στο πλαίσιο της διαδικασίας απόσβεσης.

O κώδικας φορολογίας εισοδήματος που ισχύει τώρα ορίζει ότι ο συντελεστής φορολογικής απόσβεσης ανέρχεται σε 16% για μέσα μεταφοράς ατόμων και στο 12% για οχήματα μεταφοράς εμπορευμάτων.

Όταν ψηφιστεί ο νέος νόμος, ο συντελεστής φορολογικής απόσβεσης για ηλεκτρικά οχήματα μεταφοράς εμπορευμάτων μηδενικών ρύπων θα αυξηθεί στο 20% ανά φορολογικό έτος.

Η κυβέρνηση αναμένεται να προσχωρήσει σε μείωση του ΦΠΑ στα ηλεκτρικά οχήματα από το 24% στο 13%, προκειμένου να μειωθούν οι τιμές τους και να γίνουν πιο προσιτά στους καταναλωτές.

Εκτός από φορολογικά, η διυπουργική επιτροπή θα επεξεργαστεί οικονομικά και κυκλοφοριακά κίνητρα που θα ισχύσουν για ηλεκτρικά οχήματα, όπως εκπτώσεις στα διόδια και ελεύθερη στάθμευση σε επιλεγμένα σημεία στο κέντρο των πόλεων.

Παράλληλα, θα εξεταστεί και το ενδεχόμενο να τεθεί ένας φιλόδοξος στόχος για το ποσοστό των κρατικών οχημάτων που θα είναι ηλεκτροκίνητα εντός των επόμενων 10 ετών.

Στο πλαίσιο αυτό, ποσοστό μεταξύ 30% και 40% των νέων λεωφορείων που προτίθεται να προμηθευτεί το υπουργείο Υποδομών για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, θα είναι ηλεκτρικής τεχνολογίας.

Μεταξύ των κατηγοριών οχημάτων που θα δώσει προτεραιότητα η κυβέρνηση είναι και τα ταξί, για τα οποία αναμένεται να εξεταστεί το ενδεχόμενο επιδότησης.