Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μεγάλες πιθανότητες συγκεντρώνει το ενδεχόμενο να ολοκληρωθεί η κατασκευή των τριών πρώτων σταθμών του μετρό της επέκτασης προς τον Πειραιά, αλλά να μην είναι δυνατή η τοποθέτηση και λειτουργία πυλών εισόδου – εξόδου οι οποίες αποτελούν απαραίτητο στοιχείο του συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου. 

Οι σταθμοί της Αγίας Βαρβάρας, του Κορυδαλλού και της Νίκαιας αναμένεται να παραδοθούν στους πολίτες το καλοκαίρι του 2020. Ωστόσο, οι σταθμοί αναμένεται να λειτουργήσουν σε πρώτη φάση όπως όλα δείχνουν δίχως πύλες εισόδου – εξόδου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα έσοδα της ΣΤΑΣΥ. 

Για την εγκατάσταση πυλών και αυτόματων μηχανημάτων έκδοσης εισιτηρίων και καρτών (ΑΜΕΚ) πρέπει να διεξαχθεί διαγωνισμός από τον ΟΑΣΑ, ο οποίος δεν έχει ξεκινήσει ακόμα. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, η διοίκηση του οργανισμού αναμένεται να προχωρήσει στην προκήρυξη διαγωνισμού έως το τέλος του μήνα, με προϋπολογισμό έξι εκατομμυρίων ευρώ, για την προμήθεια και εγκατάσταση 75 μηχανημάτων έκδοσης εισιτηρίων και 66 πυλών εισόδου – εξόδου στους έξι σταθμούς του μετρό που αποτελούν την επέκταση προς τον Πειραιά. 

Η καθυστέρηση στη διεξαγωγή διαγωνισμού για τους νέους σταθμούς προβληματίζει έντονα τον ΟΑΣΑ, την Αττικό Μετρό και κατ’ επέκταση και το υπουργείο Υποδομών, δεδομένου ότι η διαδικασία δύσκολα θα έχει ολοκληρωθεί έως την παράδοση των τριών σταθμών. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, για να μην σημειωθούν καθυστερήσεις στη λειτουργία των σταθμών αναμένεται να εγκατασταθούν – ως προσωρινή λύση – ακυρωτικά μηχανήματα παρόμοια με εκείνα που λειτουργούν στα λεωφορεία, μέχρι να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός και να εγκατασταθούν πύλες από τον ανάδοχο. 

Έντονο προβληματισμό προκαλεί επίσης και το ενδεχόμενο προσφυγής στη δικαιοσύνη από τον ισπανικό όμιλο INDRA, δεδομένου ότι θα καθυστερήσει ακόμα περισσότερο την ολοκλήρωση του διαγωνισμού.  

Η ισπανική εταιρεία έχει ήδη προσφύγει στα διοικητικά δικαστήρια κατά της απόφασης της προηγούμενης διοίκησης της Αττικό Μετρό το Δεκέμβριο του 2018, να διακόψει παλαιότερη σύμβαση για την εγκατάσταση μηχανημάτων έκδοσης εισιτηρίων και τερματικών στους έξι νέους σταθμούς. 

Η INDRA προσέφυγε κατά της Αττικό Μετρό, ζητώντας να τηρηθεί η σύμβαση ύψους 8,5 εκατομμυρίων ευρώ που υπέγραψαν οι δύο εταιρείες το 2009 η οποία αφορά, μεταξύ άλλων, στην εγκατάσταση 55 μηχανημάτων και 6 τερματικών έκδοσης εισιτηρίων στους σταθμούς της επέκτασης προς τον Πειραιά.

Οι Ισπανοί μάλιστα προτίθενται, σύμφωνα με πληροφορίες, να συνεχίσουν με την άσκηση ένδικων μέσων σε περίπτωση που ο ΟΑΣΑ προχωρήσει στη διενέργεια διαγωνισμού, δεδομένου ότι θεωρούν πως δεν πρέπει να επιτραπεί σε άλλη εταιρεία να εγκαταστήσει πύλες και ΑΜΕΚ στους νέους σταθμούς. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, το ανεκτέλεστο έργο της σύμβασης του 2009 με την Αττικό Μετρό ανέρχεται σε περίπου 3,2 εκατομμύρια ευρώ. 

Η προηγούμενη διοίκηση της Αττικό Μετρό αποφάσισε να διακόψει τη σύμβαση, επικαλούμενη πρόβλημα στη συνεργασία των συστημάτων που έχει εγκαταστήσει στο μετρό ο ισπανικός όμιλος, με εκείνα που έχει κατασκευάσει και λειτουργεί η εταιρεία Hellas Smart Ticket (HST). Η τελευταία, η οποία έχει ιδρυθεί από την LG και την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, έχει αναλάβει την υλοποίηση και τη λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.

Για την υπόθεση, τα προβλήματα που πιθανόν να προκύψουν και τα προσωρινά μέτρα που σχεδιάζει ο ΟΑΣΑ έχει ενημερωθεί και η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών. 

Εκτός από το διαγωνισμό για τους σταθμούς της επέκτασης προς τον Πειραιά, ο ΟΑΣΑ εξετάζει επίσης την προμήθεια 95 αυτόματων μηχανημάτων έκδοσης καρτών και εισιτηρίων (ΑΜΕΚ) από την HST, προκειμένου να καλυφθούν κενά στα μέσα σταθερής τροχιάς. Στο δίκτυο του Τραμ, για παράδειγμα, υπάρχουν μόλις τρία σημεία πώλησης εισιτηρίων και ελάχιστα ΑΜΕΚ. 

Η έλλειψη επαρκών σημείων πώλησης εισιτηρίων και καρτών αποτυπώνεται και στα έσοδα του Τραμ, τα οποία ανέρχονται σε περίπου 250.000 ευρώ το μήνα, την ώρα που στις υπόλοιπες τρεις γραμμές του μετρό κυμαίνονται μεταξύ τεσσάρων και πέντε εκατομμυρίων ευρώ.