Φώτο Αρχείου - Από την τελετή παραλαβής 40 νέων αρθρωτών λεωφορείων το 1999 .Στην φώτο εσωτερικό λεωφορείου. 28/05/1999
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΣΑΪΤΑΣ
Φώτο Αρχείου - Από την τελετή παραλαβής 40 νέων αρθρωτών λεωφορείων το 1999 .Στην φώτο εσωτερικό λεωφορείου. 28/05/1999

Σχέδια προκειμένου τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς να επανέλθουν σε ρυθμούς… κανονικότητας και να μην υφίσταται περαιτέρω ταλαιπωρία το επιβατικό κοινό, δρομολογεί ο ΟΑΣΑ με το υπουργείο Μεταφορών.

Μεταξύ των αλλαγών που θα τεθούν σε ισχύ από 1.1.2020, περιλαμβάνονται και οι εβδομαδιαίοι έλεγχοι αποδοτικότητας των εργαζομένων από την διοίκηση και στην συνέχεια ενημέρωση στο ΥΠΟΜΕ, σε μια προσπάθεια να εντοπιστούν τα κακώς κείμενα. Πρόκειται για πρόταση που είχε κάνει ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής κατά την επίσκεψη του, στο κέντρο ελέγχου λειτουργίας του μετρό στο Σύνταγμα και το αμαξοστάσιο τροχαίου υλικού στα Σεπόλια και η οποία πριν λίγες μέρες πήρε το πράσινο φως και από το ΔΣ του Οργανισμού. Παράλληλα, αποφασίστηκε ο ΟΑΣΑ να έχει τον τελικό έλεγχο στο πρόγραμμα βαρδιών και όχι η ΟΣΥ και η ΣΤΑΣΥ, όπως γινόταν δηλαδή μέχρι τώρα και έτσι, προκλήθηκαν αντιδράσεις από τους υπαλλήλους.

Μάλιστα, όπως διαμηνύουν, αν δεν υπάρξει συνάντηση τις επόμενες 10 ημέρες  με την Διοίκηση και αν δεν αν ληφθούν υπόψη τα αιτήματα τους, θα προχωρήσουν σε κινητοποιήσεις.

Όπως αναφέρουν σε επιστολή τους προς τον διευθύνοντα σύμβουλο Νίκο Αθανασόπουλο, παρά το γεγονός ότι εγκρίθηκε η εκπόνηση των προγραμμάτων δρομολόγησης (καθορισμός βαρδιών, δρομολογίων) για τις γραμμές 1, 2 και 3 του μετρό και του τραμ από τον ΟΑΣΑ, «αγνοούμε αν ζητήθηκε και ελήφθη υπόψη η άποψη των υπηρεσιακών παραγόντων της ΣΤΑΣΥ, που και γνώση και πολυετή εμπειρία διαθέτουν». Ταυτόχρονα, σημειώνουν πως είναι «ανεξήγητη» και «οξύμωρη» απόφαση το να γίνει μεταφορά του προσωπικού από την ΣΤΑΣΥ στον ΟΑΣΑ, δεδομένου τις προσλήψεις που έχουν κατά καιρούς αιτηθεί τα Σωματεία της Σταθερής Τροχιάς αλλά δεν έχουν γίνει.

Η νέα ηγεσία του ΥΠΟΜΕ, έχει κάνει από την αρχή που ανέλαβε καθήκοντα σαφές πως η εικόνα που επικρατεί στα μέσα δεν είναι η πρέπουσα και θα προχωρούσε σε ενέργειες για να αναστρέψει την εικόνα. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο ΟΑΣΑ που έχει προβεί σε μέτρα προκειμένου να αλλάξει σελίδα και το επιβατικό κοινό να μην δυσανασχετεί κάθε φορά που χρησιμοποιεί τα ΜΜΜ. Στις δράσεις της περιλαμβάνεται και το Γενικό Σχέδιο Μεταφορών, που αναμένεται να είναι έτοιμο τον Φεβρουάριο του 2020.

Προς το παρόν πάντως και συγκεκριμένα από τις αρχές Σεπτεμβρίου, δόθηκε 1 εκατ. ευρώ για να αγοραστούν ανταλλακτικά στα λεωφορεία που βρίσκονταν επί μήνες στα αμαξοστάσια της ΟΣΥ, έτσι ώστε να επιδιορθωθούν βλάβες και να βγουν 100 επιπλέον οχήματα στους δρόμους της Αθήνας.

Παράλληλα, ο ΟΑΣΑ «τρέχει» την εντατικοποίηση των ελέγχων κομίστρου, την άμεση αποκατάσταση όσο το δυνατόν περισσότερων οχημάτων και συρμών λόγω σοβαρής έλλειψης ανταλλακτικών και τον επαναπρογραμματισμό των δρομολογίων.

Όσον αφορά τους ελέγχους που μέχρι σήμερα ήταν από ελάχιστοι έως μηδαμινοί, ο ΟΑΣΑ δεν θα κάνει στην παρούσα φάση προσλήψεις, ωστόσο θα αναθέσει περισσότερους ελέγχους ανά ελεγκτή. Ειδικότερα, προβλέπεται όριο τουλάχιστον 200 ελέγχων κομίστρου ανά υπάλληλο στην βάρδια του, επιχειρώντας κατά αυτό τον τρόπο να μειωθεί η τρύπα στα οικονομικά μεγέθη του ΟΑΣΑ που προκαλείται και από την εισιτηριοδιαφυγή. Ταυτόχρονα, οι ελεγκτές θα έχουν πλήρη συνεργασία με την Αστυνομία, ενώ κάθε κλιμάκιο θα βγαίνει για έλεγχο συνοδεία αστυνομικού για να επιβάλλεται το πρόστιμο ακόμα και όταν ο παραβάτης δεν συνεργάζεται δίνοντας τα στοιχεία του.

Σύμφωνα πάντως με τον ΟΑΣΑ, το Γενικό Σχέδιο Μεταφορών Αττικής:

  • Θα περιλαμβάνει προτάσεις για τη διαμόρφωση όλων των μεταφορικών δικτύων της Αττικής.
  • Θα περιλαμβάνει θέματα που αφορούν στην κατανομή του μεταφορικού έργου στα διαφορετικά μέσα μεταφοράς, θέματα που αφορούν στη σχέση ζήτησης μετακινήσεων και απόδοσης των δικτύων καθώς και θέματα που αφορούν στην ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών.
  • Θα αναλύει και θα επιδιώκει την ελαχιστοποίηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, με τη χρήση νέων φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων και την προώθηση ήπιων μορφών μετακίνησης (ποδήλατο, πεζή μετακίνηση).
  • Θα κάνει προβολές διαφόρων κοινωνικο-οικονομικών μεγεθών και θα εκτιμήσει την μελλοντική μεταφορική ζήτηση για διάφορα έτη-στόχους.
  • Θα χρησιμοποιήσει το συγκοινωνιακό μοντέλο ΟΑΣΑ για την αξιολόγηση εναλλακτικών προτάσεων για τα δίκτυα μεταφοράς και τη λειτουργία τους.
  • Θα καθορίσει δείκτες αξιολόγησης των μεταφορικών δικτύων και του επίπεδου εξυπηρέτησης και θα παράσχει τη μεθοδολογία για τη χρήση τους.
  • Θα προτείνει το περιβάλλον ανταγωνισμού και συνεργασίας μεταξύ των μέσων, καθώς και τα απαιτούμενα μέτρα για την κυκλοφορία και τη στάθμευση.

Στην παρούσα φάση εκπονείται από τον ΟΑΣΑ η σχετική μελέτη που στοχεύει στη σύνταξη των προδιαγραφών για το νέο ΓΣΜΑ, η οποία εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το Φεβρουάριο του 2020. Απαραίτητο  συστατικό στοιχείο της διαδικασίας είναι η διαβούλευση και συναντίληψη του ΟΑΣΑ, της πολιτείας, της τοπικής αυτοδιοίκησης και των υπόλοιπων εμπλεκομένων φορέων.