Κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας
Κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας

«Βλέπουμε ότι η πλαστική ρύπανση, η ρύπανση της θάλασσας έχει φτάσει σε μέρη, που εμείς δεν βλέπουμε με γυμνό μάτι, στα 35, στα 50 μέτρα και πιο βαθιά κάτω από τη θάλασσα, αλλά και το ότι υπάρχει αρκετή συγκέντρωση»: αυτός είναι ο τρόπος που η Αγγελική Κοσμοπούλου, εκτελεστική διευθύντρια του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανασίου Κ.Λασκαρίδη, περιγράφει ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ- ΜΠΕ, Πρακτορείο 104,9 FM, την εικόνα του βυθού των θαλάσσιων περιοχών του Αιγαίου, με βάση τα συμπεράσματα της πρώτης περιόδου της δράσης του ειδικού πλοίου Τυφώνας (σ.σ Typhoon).

Σχετικό αναλυτικό ρεπορτάζ για την πρωτοβουλία του ιδρύματος Λασκαρίδη και το ειδικό πλοίο είχε δημοσιεύσει το economix.gr πριν από λίγες ημέρες.

Ενας «Τυφώνας» έρχεται να βάλει τέλος στη θαλάσσια ρύπανση

Το πλοίο Τυφώνας είναι κατασκευασμένο στην Νορβηγία το 2004, έχει μήκος 72 μέτρα και φάρδος 16 μέτρα, διαθέτει σύγχρονα συστήματα ναυτικής πλοήγησης και βασικό εξοπλισμό καταπολέμησης πετρελαϊκών ρυπάνσεων, καθώς και πυροσβεστικές ικανότητες, κατά βάση όμως θα αποτελέσει το όχημα για το νέο πλέγμα δράσεων του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανασίου Κ.Λασκαρίδη, όπως εξηγεί η κ.Κοσμοπούλου, που μεταφέρει τα πρώτα αποτελέσματα των επιχειρήσεων από τα τέλη του Ιουλίου 2019 όπως τον συνολικό σχεδιασμό μέχρι σήμερα. «Είναι το βαρύ πυροβολικό μας, έχει μόνιμο προσωπικό, το οποίο μπορεί να λειτουργεί και να παράγει έργο σε όλη τη διάρκεια του χρόνου. Επιλέγουμε περιοχές επιβαρυμένες από τη θαλάσσια ρύπανση, κάνουμε καθαρισμούς σε μεγάλη κλίμακα και μπορούμε να πάμε σε μέρη όπου συνήθως οι Οργανώσεις δεν μπορούν να πάνε όπως βραχονησίδες και απρόσιτες ακτές», σημειώνει η εκτελεστική διευθύντρια του Κοινωφελούς Ιδρύματος, που μιλά για «εντυπωσιακά, ως πως το πόσο δυσάρεστα είναι, αποτελέσματα μέχρι τώρα».

 Άδειες βραχονησίδες αποδέκτες σκουπιδιών

«Μόνο στον Πάτροκλο, που είναι μια ακατοίκητη νήσος απέναντι από το Λαύριο, η ομάδα του Typhoon μάζεψε ενάμιση τόνο απορρίμματα, απορρίμματα που έφτασαν εκεί από τη θάλασσα σε μεγάλο βαθμό βέβαια, κάτι όμως που μας δείχνει και λίγο την κατεύθυνση. Αυτά είναι αποτελέσματα και της αδιαφορίας μας, σε έναν μεγάλο βαθμό όμως είναι και άλλοι παράγοντες, όπως η φύση, ο τρόπος με τον οποίο κινούνται τα θαλάσσια ρεύματα, η κακή διαχείριση στα απορρίμματα στη στεριά», εξηγεί η κα Κοσμοπούλου, που ενημερώνει πως με βάση τα δεδομένα που διαθέτει το Ίδρυμα, τα στελέχη του γνωρίζουν πως «το 80% αυτών που εμείς συλλέγουμε στη θάλασσα προέρχεται από χερσαίες πηγές». Τέτοιες δε πηγές είναι «ένα ρέμα, σκουπίδια από έναν ποταμό, από μια χωματερή που καταλήγει στη θάλασσα, από κάτι που δεν έγινε δηλαδή σωστά και στην ώρα του» σημειώνει.

Όλα τα απορρίμματα δε, καταγράφηκαν σε ηλεκτρονική βάση δεδομένων, που τηρεί το Ίδρυμα σε συνεργασία με το Δίκτυο Συνεργασίας για το Θαλάσσιο Περιβάλλον, προκειμένου να προσμετρηθούν στα εθνικά δεδομένα για τη θαλάσσια ρύπανση, αλλά και να μελετηθούν από τους ειδικούς επιστήμονες που συνεργάζονται με το Ίδρυμα

Για το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανασίου Κ.Λασκαρίδη, τα συγκεκριμένα πρώτα αποτελέσματα είναι μόνο η αρχή. «Εκτός από τη δουλειά της απορρύπανσης που ακολουθεί και τα υπόλοιπα προγράμματα του Ιδρύματος και την υποστηρίζει, αυτό που θέλουμε είναι το σκάφος να έχει και ερευνητική χρήση. Να μπορεί να χρησιμοποιηθεί από Έλληνες σε πρώτη φάση, και αργότερα ερευνητές από άλλες χώρες, οι οποίοι μπορούν να ανέβουν στο σκάφος και να το χρησιμοποιήσουν σαν εφαλτήριο για έρευνα» εξηγεί η κ.Κοσμοπούλου που σημειώνει πως η συνολική στόχευση αφορά έρευνα που είναι πολύ σημαντική «για να λύσουμε το πρόβλημα στη χώρα», έρευνα «τα αποτελέσματα της οποίας συχνά στη χώρα μας δεν συνδέονται με την πολιτική μετά». «Στόχος μας λοιπόν είναι η δουλειά που κάνουμε στο πεδίο να μπορέσει να διαμορφωθεί και σε μια πολιτική πρόταση, η οποία θα οδηγήσει σε κάποια λύση», καταλήγει η εκτελεστική διευθύντρια του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανασίου Κ.Λασκαρίδη.

 «Είναι πράγματι η Καλυψώ μας»

«Το Typhoon Project ναι, είναι η δική μας Καλυψώ (σ.σ το σκάφους του διάσημου Ζακ Υβ Κουστώ), συμπληρώνει το έργο που επιτελεί ήδη το ίδρυμα στη προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, μέσω των δικών του προγραμμάτων και της υποστήριξης του έργου άλλων φορέων και η φιλοδοξία είναι να αξιοποιηθούν οι δυνατότητες αυτού του μοναδικού στη Μεσόγειο πλοίου, για να καθαρίσουν οι απρόσιτες ακτές της χώρας μας, αυτές που δεν προσεγγίζονται από συμβατικά μέσα και προσπάθειες μικρής κλίμακας» προσθέτει η κ.Κοσμοπούλου, που αναφέρθηκε και στο πλαίσιο της έρευνας, μέσα στο οποίο είναι επιθυμία να κινηθούν οι ενέργειες όλο και περισσότερο από εδώ και στο εξής.

«Πριν από τρεις εβδομάδες είχαμε τη χαρά να φιλοξενήσουμε σε μια πενθήμερη εξόρμηση με τον Τυφώνα την ομάδα του Εργαστηρίου Θαλάσσιας Γεωλογίας και Φυσικής Ωκεανογραφίας του Τμήματος Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, οι οποίοι υπό την επιστημονική διεύθυνση του καθηγητή Γιώργου Παπαθεοδώρου έριξαν βαθυσκάφος (σ.σ κατευθυνόμενο υποβρύχιο όχημα, ήτοι R.O.V) και παρακολούθησαν το ταξίδι του πλοίου δίνοντας μας δεδομένα για το τι υπάρχει στον βυθό, αυτόν τον άγνωστο βυθό» αναφέρει η κ.Κοσμοπούλου και περιγράφει με γκρίζα χρώματα τα πρώτα αποτελέσματα των δύο μηνών που προέκυψαν και από αυτή τη δράση κατόπτευσης στα νερά και τον πυθμένα του Αιγαίου.

«Βλέπουμε ότι η πλαστική ρύπανση, η ρύπανση της θάλασσας έχει φτάσει σε μέρη που εμείς δεν βλέπουμε με γυμνό μάτι, στα 35 και στα 50 μέτρα κάτω από τη θάλασσα αλλά και το ότι υπάρχει αρκετή συγκέντρωση. Στη θάλασσα, ξέρετε, λόγω της έκτασής της, δεν θα δει κάποιος μια χωματερή στη μέση του Πελάγους, αλλά κάνοντας μια αναγωγή με αυτό που βλέπεις λες πως εάν βρήκα σε αυτή τη Χ έκταση τόσα απορρίμματα, σε μια άλλη θα βρω άλλα. Αποτελέσματα τα οποία αρχίζουν δυστυχώς να γίνονται τρομακτικά. Όλα αυτά θέλουμε να τα αξιοποιήσουμε και να τα μεταφέρουμε στο κοινό γιατί χρειάζεται αυτή η γνώση, χρειάζεται να φτάσει σε ένα μεγάλο ακροατήριο, ώστε να γίνει ο κόσμος πιο υπεύθυνος και αυτή είναι η αρχή» σημειώνει η εκτελεστική διευθύντρια του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανασίου Κ.Λασκαρίδη ενώ περιγράφει τα βενθικά απορρίμματα που παρατηρήθηκαν σε βάθη πολλών μέτρων με τη χρήση του συγκεκριμένου υψηλής τεχνολογίας κατευθυνόμενου υποβρύχιου οχήματος (R.O.V).

«Η συνέχεια είναι να μιλήσουμε με την Πολιτεία, να μιλήσουμε με τη βιομηχανία, δεν μπορούμε εμείς μόνοι μας να λύσουμε ένα τεράστιο, διεθνές πια πρόβλημα αλλά είναι σημαντικό να αναλάβει ο κάθε ένας από εμάς ένα κομμάτι που του αναλογεί και να μπορέσει να γίνει μέρος της λύσης από απόφαση», αναφέρει το στέλεχος του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανασίου Κ.Λασκαρίδη δίνοντας την επισκοπική ματιά στις δράσεις των εθελοντών, των στελεχών και των επιστημόνων. Από τις αρχές Σεπτεμβρίου, το Typhoon υποστηρίζει δε τα τρέχοντα προγράμματα του ιδρύματος, ο σχεδιασμός όμως έχει ετοιμαστεί ώστε να επεκταθεί σε παράκτιους και υποθαλάσσιους καθαρισμούς στο Αιγαίο και στο Ιόνιο και στόχος είναι «να λειτουργεί το Typhoon σε όλη τη διάρκεια του χρόνου όσο επιτρέπουν οι καιρικές συνθήκες», καταλήγει η κα Κοσμοπούλου.

BLUE Prototype by ΤΕΕ-ΕΛΚΕΘΕ: ένας τεχνοδικτυακός επιταχυντής καινοτόμων ιδεών για τη θαλάσσια οικονομία