Η ευρύτερη περιοχή της καταστροφής, σήμερα, μετά την πυρκαγιά στο Μάτι Αττικής
Η ευρύτερη περιοχή της καταστροφής, σήμερα, μετά την πυρκαγιά στο Μάτι Αττικής
Πηγή Εικόνας: Google Maps

Το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο για το Μάτι, το οικόπεδο στο οποίο μάζευαν μέχρι πρότινος την καύσιμη ύλη και οι… κατεδαφίσεις, ήταν μερικά από όσα τέθηκαν επί τάπητος στην συνάντηση που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες μέρες μεταξύ των κατοίκων της πυρόπληκτης περιοχής με φορείς και μέλη της κυβέρνησης.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του economix.gr, μέχρι το τέλος του έτους – αρχές του επόμενου, αναμένεται το ΕΧΣ για το Μάτι να κατατεθεί από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας στις αρμόδιες υπηρεσίες προκειμένου να πάρει τις τελικές εγκρίσεις. Ήδη το ΤΕΕ πραγματοποίησε σύσκεψη μέ όλους τους εμλπεκόμενους φορείς και κυρίους τους εκπροσώπους συλλόγων των κατοίκων και ζήτησε συγκεκριμένες προτάσεις για το ΕΧΣ μέχρι 10 Σεπτεμβρίου. Εκεί παρουσιάστηκε στους κατοίκους και το βασικό χρονοδιάγραμμα, το οποίο περιλαμβάνει τη σύνταξη πολεοδομικής μελέτης και ΣΜΠΕ σε ένα 3-4μηνο και ακολούθως κατά μέγιστο μέχρι 6 μήνες για τις εγκρίσεις και τις διορθώσεις – επεμβάσεις από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Πρωταρχικός στόχος τόσο της κυβέρνησης, όσο και του ΤΕΕ αποτελεί η επίλυση ζητημάτων όπως οι δασικοί  χάρτες, η οριοθέτηση των ρεμάτων και ο καθορισμός του αιγιαλού. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, για το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο για το Μάτι που πρόκειται να ολοκληρωθεί σε λιγότερο από ένα έτος από το ΤΕΕ – και ειδικά για τον δασικό χαρακτήρα, ο πρόεδρος του Γιώργος Στασινός πρότεινε συγκεκριμένα να χρησιμοποιηθούν οι αεροφωτογραφίες του 1945 στην περιοχή ως μια ενιαία και ασφαλής λύση. Το σημαντικότερο, όπως είπαν όλοι οι παρευρισκόμενοι, είναι να ευδοκιμήσει η διαδικασία και να μην υπάρξουν ζητήματα συνταγματικότητας από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Οι κάτοικοι από την πλευρά τους, αντιπρότειναν να εξεταστεί η περίπτωση εφαρμογής της λύσης μέσω Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου, κάτι που έγινε παλαιότερα στην Ανθούσα – κάτι που δεν διασφαλίζει όμως τη συνταγματικότητα της λύσης…

Πού θα τρέξει το ΕΧΣ και οι βασικές προβλέψεις

Σημειώνεται ότι η Περιοχή Επέμβασης του ΕΧΣ έχει έκταση περίπου 7.900 στρ., με τα όρια να περιλαμβάνουν ανατολικά την ακτογραμμή, νότια (από ανατολικά προς δυτικά) τις οδούς Παύλου Μελά-Δημοκρατίας-Αλ.Φλέμινγκ-Κωστή Παλαμά, δυτικά: τη Λεωφόρο Μαραθώνος και το ανατολικό όριο του Π.Δ. προστασίας του Πεντελικού Όρους και βόρεια (από δυτικά προς ανατολικά) τις οδούς Μιλτιάδου-Αεροπορίας-Ευκαλύπτων-Καποδιστρίου-Ποσειδώνος-Αεροπορίας. Παράλληλα, κύριος χαρακτήρας της περιοχής παραμένει η παραθεριστική κατοικία, με τον συντελεστή δόμησης να κυμαίνεται από 0,30 έως 0,50.

Σε γενικές γραμμές, το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο προωθεί μεταξύ άλλων:

  • Την αντιπυρική και αντιπλημμυρική προστασία για την θωράκιση και ενίσχυση της ανθεκτικότητας της Περιοχής Επέμβασης.
  • Την αντιμετώπιση των δευτερογενών επιπτώσεων των κατολισθήσεων και προστασίας από τη διάβρωση στο παράκτιο μέτωπο.
  • Την αποκατάσταση του ιδιαίτερου χαρακτηριστικού της Περιοχής Επέμβασης που ήταν η έντονη δενδρώδης και θαμνώδης βλάστηση.
  • Την ανασυγκρότηση του οικιστικού ιστού.
  • Την ιεράρχηση του Οδικού Δικτύου.
  • Την βελτίωση των οδικών συνδέσεων μεταξύ της Δημοτικής Ενότητας Ραφήνας και Νέας Μάκρης, καθώς και της Περιοχής Επέμβασης με το Ζούμπερι και το Ν. Βουτζά.
  • Δημιουργία δικτύου κίνησης πεζών και ποδηλάτων.
  • Διερεύνηση και ενίσχυση του κοινόχρηστου, δημόσιου χαρακτήρα της παραλιακής ζώνης.
  • Αποκατάσταση της φυσικής λειτουργίας των ρεμάτων, με οριοθέτηση, προστασία και ανάδειξή τους σε όλο το μήκος τους μέχρι τη θάλασσα.
Η απομάκρυνση των καμμένων και ο αμίαντος

Παράλληλα, ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης διαβεβαίωσε τους πυρόπληκτους ότι οι εργασίες στο Οικόπεδο Αντωνίου θα έχουν ολοκληρωθεί έως τις 25 Σεπτεμβρίου, ενώ κατά πάσα πιθανότητα το οικόπεδο θα χρησιμοποιηθεί και για την απομάκρυνση των κλαδιών που ακόμα δεν έχουν περισυλλεχθεί από την περιοχή λόγω έλλειψης χώρου εναπόθεσης.

Αναφορικά με την συλλογή αμιάντου, έχει δειλά – δειλά αρχίσει με την ενεργοποίηση των νέων συμβάσεων και αναμένεται να επιταχυνθεί, ενώ για το ζήτημα του αμιάντου σε κοινόχρηστους χώρους προτάθηκε η ενσωμάτωση στις τρέχουσες συμβάσεις. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία πάντως, έχει απομακρυνθεί σε περίπου 200 σπίτια και το έργο συνολικά εκτιμάται πως θα ολοκληρωθεί εντός του επόμενου 6μήνου. 

Οι κατεδαφίσεις που δεν γίνονται

Σχετικά με τις κατεδαφίσεις, τονίστηκε μεταξύ άλλων ότι λείπουν ακόμα υπεύθυνες δηλώσεις αποδοχής για να ολοκληρωθεί το έργο και να υπογραφούν οι σχετικές συμβάσεις. Μάλιστα, μέχρι σήμερα δεν έχει εκδοθεί καμία άδεια κατεδάφισης από τις κατά τόπους Πολεοδομίες λόγω γραφειοκρατικών αγκυλώσεων, ενώ στην Ανατολική Αττική όπου υπάρχει πρόβλεψη το υπουργείο Υποδομών να γκρεμίζει αδαπανώς για τους πολίτες που το επιθυμούν, η μπουλντόζα του ΥΠΟΜΕ έχει ρίξει μόλις 60 από τα 455 «κόκκινα» σπίτια σε Ραφήνα και Μαραθώνα.