Φώτο Αρχείου - Από την τελετή παραλαβής 40 νέων αρθρωτών λεωφορείων το 1999 .Στην φώτο εσωτερικό λεωφορείου. 28/05/1999
Φώτο Αρχείου - Από την τελετή παραλαβής 40 νέων αρθρωτών λεωφορείων το 1999 .Στην φώτο εσωτερικό λεωφορείου. 28/05/1999
Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΣΑΪΤΑΣ

Προδιαγεγραμμένη υπήρξε η ακύρωση του διαγωνισμού, με προϋπολογισμό 461 εκατ. ευρώ, για την προμήθεια συνολικά 750 λεωφορείων για τις αστικές συγκοινωνίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Η αρχική υποβολή προσφορών είχε οριστεί για την 5η Ιουλίου, μόλις δύο ημέρες πριν από τις εκλογές, αλλά λόγω…σφοδρών επικρίσεων μετατέθηκε για μετά τις εκλογές.

Εν τέλει ακυρώθηκε, καθώς ο σχεδιασμός του διαγωνισμού ήταν ασαφής, όπως εξηγούν ειδικοί στο Economix.gr.

Κι αυτό επειδή:

δεν είχε εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του έργου μέσω εξασφάλιση και κοινοτικών πόρων. Όπως εξάλλου, ανέφερε, η απόφαση του υπουργείου Υποδομών (“διενέργεια ανοικτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού για Ανανέωση Στόλου Αστικών Λεωφορείων με νέα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας”), η προμήθεια “χρηματοδοτείται από πιστώσεις του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων”, ενώ δεν “υφίσταται ανάληψη νομικών δεσμεύσεων μέχρι την οριστική ένταξη του έργου σε επιχειρησιακό πρόγραμμα της Π.Π. 2014-2020.

– το έργο συντήρησης, που δεν είναι δυνατόν να ενταχθεί σε κοινοτική χρηματοδότηση, θα άνηκε σε ιδιώτες. Έτσι, παρέμενε ασαφές ποιος θα χρηματοδοτούσε την προμήθεια των απαιτούμενων ανταλλακτικών.

Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι κατά του διαγωνισμού είχαν ασκήσει προδικαστικές προσφυγές στην Αρχή Εκδίκασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) οι εταιρείες Πέτρος Πετρόπουλος και Mercedes Benz Ελλάς, οι οποίες και δικαιώθηκαν. Κι αυτό με το σκεπτικό, σύμφωνα με την απόφαση της ΑΕΠΠ, ότι οι τεχνικές προδιαγραφές του διαγωνισμού δυσκολεύουν τις εταιρείες να καταθέσουν προσφορές με αποτέλεσμα να μειώνεται ο ανταγωνισμός.

Οι πληροφορίες του Economix.gr αναφέρουν ότι το υπουργείο Υποδομών επιδιώκει, σε πρώτη φάση, να διασφαλίσει την απαιτούμενη χρηματοδότηση, βελτιώνοντας, βέβαια, και τους όρους του διαγωνισμού, προτού προχωρήσει στην επαναπροκήρυξή του.

Με άλλα λόγια, μέχρι…νεωτέρας ο στόλος των λεωφορείων στην Αθήνα θα περιοριστεί σε περίπου 1.300 οχήματα, ενώ ακόμη 300 λεωφορεία παραμένουν ακινητοποιημένα στα αμαξοστάσια.

Τι προέβλεπε ο διαγωνισμός

Το αντικείμενο της σύμβασης, διάρκειας 17 ετών, αφορούσε την παραλαβή 490 οχημάτων, όπως και 260 ακόμη, μέσω δικαίωματος προαίρεσης.

Η προμήθεια περιλάμβανε:

-100 πετρελαιοκίνητα αρθρωτά αστικά λεωφορεία 18m, κατηγορίας EURO VI

– 200 απλά αστικά λεωφορεία συμπιεσμένου φυσικού αερίου 12 m (CNG), με δικαίωμα προαίρεσης άλλων 130, ήτοι, σύνολο 330

-190 απλά ηλεκτρικά αστικά λεωφορεία 12m, με δικαίωμα προαίρεσης άλλων 130, ήτοι, σύνολο 320.

– παρελκόμενα, ήτοι 190 σταθερούς φορτιστές βραδείας φόρτισης, με δικαίωμα προαίρεσης άλλων 130, ήτοι, σύνολο 320, 13 κινητούς φορτιστές βραδείας φόρτισης, με δικαίωμα προαίρεσης άλλων 9, ήτοι, σύνολο 22 και 19 ταχυφορτιστών, με δικαίωμα προαίρεσης άλλων 13, ήτοι, σύνολο 32, για τα ηλεκτρικά αστικά λεωφορεία.