Υδροπλάνα
Υδροπλάνο σε υδατοδρόμιο
Υδροπλάνο σε υδατοδρόμιο

Σχέδιο δράσης για την υλοποίηση των υδατοδρομίων ανέλαβαν τέσσερις υπουργοί και δύο  υφυπουργοί που συμμετείχαν σε σύσκεψη που έγινε στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με τον υπουργό κ. Άδωνι Γεωργιάδη να αναλαμβάνει το ρόλο του συντονιστή για το ξεμπλοκάρισμα των επενδύσεων.

Όπως ήδη γράψαμε, στη συνεδρίαση συμμετείχαν οι υπουργοί Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Γιάννης Πλακιωτάκης, Τουρισμού, κ. Χάρης Θεοχάρης και οι Υφυπουργοί Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ Νίκος Παπαθανάσης και Μεταφορών και Υποδομών, κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης.

Μίνι υπουργικό υπό τον Άδωνι: Σε 2 μήνες το νέο πλαίσιο για τα υδατοδρόμια

Τί στόχο έχει η κυβέρνηση;

Ο στόχος της κυβέρνησης είναι σε διάστημα 12 μηνών τα υδροπλάνα να είναι μία πραγματικότητα, όπως εξηγούν κυβερνητικοί κύκλοι στο economix.gr. Πιστεύουν μάλιστα ότι κάτι τέτοιο είναι  αναγκαίο καθώς θεωρούν ότι μπορεί να αλλάξει της εικόνας της χώρας προς το εξωτερικό.

Η ad hoc διυπουργική Επιτροπή επιδιώκει την απλούστευση των αδειοδοτικών διαδικασιών για την κατασκευή και εκμετάλλευση υδατοδρομίων, με στόχο να ξεπεραστούν τα προβλήματα και να έχουμε την επανεκκίνηση των πτήσεων με υδροπλάνα την άνοιξη του 2020. Το υπουργείο Μεταφορών θα προσπαθήσει να ελαχιστοποιήσει  τον αριθμό των σχετικών αδειών, προχωρώντας παράλληλα στη δημοσίευση κάποιων κρίσιμων ΚΥΑ για την αποσαφήνιση του νέου θεσμικού πλαισίου για τα υδατοδρόμια.

Θυμίζουμε ότι το economix.gr ανέλυσε το μοντέλο «Ελληνικού – Άδωνι» που φαίνεται να ακολουθεί η κυβέρνηση για την προώθηση επενδύσεων, με τα υδταδρόμια να πέρνουν σειρά, όπως αποδεικνύει η συγκρότηση της νέας ad hoc διυπουργικής.

Ελληνικό: Το «μοντέλο Άδωνι» στο μικροσκόπιο

Η προσέγγιση της αγοράς

Όπως επισημαίνεται από στελέχη εταιρειών τα υδροπλάνα από πτητικής πλευράς, αλλά και ευρύτερης επιχειρησιακής λειτουργίας, βρίσκονται πολύ κοντά στα χαρακτηριστικά λειτουργίας των ελικοπτέρων. Υπάρχουν πολλά σημεία στο νόμο των Υδατοδρομίων, που αν είχαν εναρμονιστεί με τα αντίστοιχα σημεία του νόμου των ελικοδρομίων θα είχαν επιταχυνθεί κατά πολύ οι διαδικασίες.

Ως γνωστόν τα ελικοδρόμια-ελικόπτερα λειτουργούν πολλές δεκαετίες στην Ελλάδα και έχει αποδειχθεί εμπράκτως ότι η δική τους νομοθεσία είναι επαρκής και ασφαλής. Με βάση τα ανωτέρω θα πρέπει, για λόγους ισονομίας, το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των υδατοδρομίων να είναι αντίστοιχο με το νομοθετικό πλαίσιο για τα ελικοδρόμια, λαμβάνοντας βεβαίως υπόψιν τις ιδιαιτερότητες της θάλασσας, τονίζουν.

Ποιοι θέλουν να δραστηριοποιηθούν στα υδατοδρόμια

Στην εγχώρια αγορά δραστηριοποιούνται δυο εταιρείες:

  • η Ελληνικά Υδατοδρόμια με την Άκτωρ Facilitiy Management να κατέχει το 55% και
  • η Hellenic Seaplanes,

οι οποίες έχουν προσελκύσει, σύμφωνα με δηλώσεις στελεχών τους, ιδιωτικά κεφάλαια.

Το εγχώριο και διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον είναι σημαντικό και στην συγκεκριμένη αγορά  θέλει να αποκτήσει παρουσία και ο Ελληνομεξικανός Ricardo Farias Nicolopoulos που δραστηριοποιείται στην αεροπορική βιομηχανία, μέσω δικών του εταιρειών (Bi-National Air, Air Choice One κ.ά.).

Πού θα γίνουν τα υδατοδρόμια τελικά;

Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, το πρώτο δίκτυο υδατοδρομίων θα δημιουργηθεί στο Ιόνιο Πέλαγος και τη Δυτική Ελλάδα.

Όμως, το μεγάλο ερώτημα που απασχολεί την αγορά των υδροπλάνων, είναι η βιωσιμότητα της επένδυσης.

Όπως αναφέρουν στελέχη του κλάδου, τα υδροπλάνα είναι συγκεκριμένης χωρητικότητας και συγκεκριμένων επιχειρησιακών δυνατοτήτων.

Σε καμία περίπτωση δεν έρχονται να υποκαταστήσουν αεροπλάνα ή πλοία, αλλά να λειτουργήσουν συμπληρωματικά.

Αξίζει  να σημειωθεί ότι, τρία υδατοδρόμια έχουν αδειοδοτηθεί  και πρόκειται για τα λιμάνια της Κέρκυρας, των Παξών και της Πάτρας, ενώ τέσσερα ακόμα υδατοδρόμια σε Θεσσαλονίκη, Ίο, Ηράκλειο και Πύλο είναι υπό αξιολόγηση από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.

Ακόμη εκκρεμούν περισσότερες από 20 επιπλέον αιτήσεις προς έγκριση και ότι στην περιοχή της Αθήνας σχεδιάζεται μητροπολιτική βάση υδροπλάνων.