Πηγή Εικόνας: απε - μπε

Τα τελευταία 100 χρόνια και παρόλο που τα μηχανήματα, τα υλικά και οι μέθοδοι έχουν βελτιωθεί, η οδοποιία έμοιαζε σε μεγάλο βαθμό να μένει η ίδια, παράγοντας παρόμοια αποτελέσματα. Η εικόνα αυτή, όμως, έχει αρχίζει να αλλάζει.

Τα σύγχρονα έργα οδοποιίας εισέρχονται σε μια νέα εποχή καθώς οι απαιτήσεις για ακρίβεια, αποτελεσματικότητα και αυτονομία, σε συνδυασμό με τους στόχους βιωσιμότητας, ωθούν τις κατασκευαστικές εταιρείες να στρέφουν το βλέμμα στην έρευνα και το πώς τα σημερινά σύγχρονα υλικά μπορούν να εφαρμοστούν με υπερ-αποτελεσματικότητα χρησιμοποιώντας νέα μηχανήματα.

Κάνοντας τη μηχανική μάθηση πραγματικότητα

Σε αντίθεση με άλλους κλάδους στις κατασκευές, τα οδικά έργα έχουν μια μοναδική ευκαιρία να αναπτύξουν ιδιαίτερα προηγμένη μηχανική μάθηση χωρίς άλλες καθυστερήσεις. Οι αυτόνομες και ημι-αυτόνομες λύσεις είναι περισσότερο εφαρμόσιμες στη σταθερή και οριζόντια μορφή των δρόμων, των λεωφόρων και των αυτοκινητοδρόμων του κόσμου.

Ο Paul Jaworski, διευθυντής προϊόντων στην αμερικανική Minnich Manufacturing, εταιρεία κατασκευής ειδικού εξοπλισμού διάτρησης και δόνησης, σημειώνει ότι η εταιρεία του θα αφιερώσει περισσότερο χρόνο τα επόμενα πέντε χρόνια στην έρευνα και ανάπτυξη. Όπως αναφέρει στο International Construction τα κέρδη από τη μηχανική μάθηση και την αυτονομία θα είναι τεράστια για την οδοποιία. Σύμφωνα με τον ίδιο, η τάση την επόμενη 5ετία είναι τα συνεχή ερευνητικά προγράμματα με τη συμμετοχή και των εταιρειών, τα οποία αφορούν και τις δύο πλευρές της εξίσωσης, τόσο από την πλευρά του σχεδιασμού του μίγματος όσο και από την πλευρά του πραγματικού χειριστή του μηχανήματος.

Ο Jaworski λέει ότι η Minnich υποστηρίζει επίσης πανεπιστήμια που μελετούν κάθε πτυχή της οδοποιίας και πώς αυτή μπορεί να γίνει πιο οικονομική. «Το τελικό παιχνίδι είναι να προσδιορίσουμε όλη την επιστήμη πίσω από [τα έργα οδοποιίας] από τη δοσολογία μέχρι αυτό που σχεδιάζεται στο εργαστήριο και να αφαιρέσουμε μεγάλο μέρος της μεταβλητότητας από τη διαδικασία», σχολιάζει.

«Εξετάζουμε περισσότερο τα θέματα βιωσιμότητας και ανθεκτικότητας. Έτσι ώστε όλες οι διαδικασίες μελλοντικά να είναι όσο το δυνατόν πιο αυτόνομες» σημειώνει.

Μια σημαντική πρόκληση είναι να διασφαλιστεί ότι οι σημερινές διαδικασίες και τα μηχανήματα οδοποιίας είναι εξοπλισμένα με τα κατάλληλα εργαλεία και την κατάλληλη τεχνολογία για τα νέα προϊόντα σκυροδέματος και ασφάλτου.

Με την εμπειρία του και ως πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Αμερικανικού Ινστιτούτου Σκυροδέματος (ACI) των ΗΠΑ, προσθέτει ότι ο κλάδος των οδικών έργων που κάνει ευρεία χρήση τσιμέντου θα πρέπει να αναμένει μεγάλες αλλαγές στο μέλλον.

Με άλλα λόγια, παρόλο που το «στρώσιμο» του σκυροδέματος θα εξακολουθεί να μοιάζει το ίδιο σε πέντε χρόνια, η διαδικασία που θα ακολουθείται θα είναι εντελώς ανασχεδιασμένη και η αρχή θα γίνεται ήδη από την παραγωγή του. «Βασικά τα πάντα» θα αλλάξουν, υποστηρίζει.

Η έλλειψη εργατών ανοίγει τον δρόμο στην καινοτομία

Στην Ιαπωνία, η Sumitomo Construction Machinery – η οποία κατασκευάζει οδοστρωτήρες, κυλίνδρους και άλλα μηχανήματα οδοποιίας – σημειώνει ότι η μειωμένη προσφορά στην αγορά εργασίας έχει οδηγήσει σε καινοτομίες που σχετίζονται με την αυτονομία.

«[Ο] ενεργός πληθυσμός συνεχίζει να μειώνεται χρόνο με το χρόνο λόγω του χαμηλού ποσοστού γεννήσεων και της γήρανσης του πληθυσμού στην Ιαπωνία. Ιδιαίτερα στον κατασκευαστικό κλάδο, η γήρανση και η συνταξιοδότηση εργαζομένων με υψηλή εξειδίκευση – επίσης, το χαμηλό ποσοστό διατήρησης/υψηλό ποσοστό εναλλαγής των νέων εργαζομένων – έχει οδηγήσει σε σοβαρή έλλειψη εργατικού δυναμικού και μείωση των δεξιοτήτων», αναφέρει η Sumitomo στο International Construction. «Η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί και στο μέλλον» προσθέτει.

«Από την άλλη πλευρά, τα ιαπωνικά εργοτάξια οδοστρωσίας ενδιαφέρονται τόσο πολύ για την ποιότητα που απαιτείται μεγάλος αριθμός εργαζομένων εκτός από τους χειριστές μηχανημάτων που προετοιμάζουν τις άκρες του οδοστρώματος, διορθώνουν τις ανωμαλίες κ.λπ.», συνεχίζει η εταιρεία. «Για τους λόγους αυτούς, θα είναι δύσκολο να εξασφαλιστούν αυτοί οι εργαζόμενοι στο μέλλον και είναι σημαντικό να αυξηθεί η παραγωγικότητα στο εργοτάξιο διάστρωσης για να διατηρηθεί η υπάρχουσα ποιότητα».

Η εταιρεία ανέδειξε τις εξελίξεις στην αυτόματη επέκταση και ανάσυρση της τσιμεντοκονίας, καθώς και την αυτόματη οδήγηση. Η αυτόματα ελεγχόμενη οδήγηση εξαλείφει την ανάγκη για σταθμούς και τρισδιάστατα όργανα μέτρησης, γεγονός που σύμφωνα με την εταιρεία μειώνει το κόστος εγκατάστασης και εξαλείφει την ανάγκη για τρισδιάστατο σχεδιασμό – μειώνοντας περαιτέρω την ανάγκη για ανθρώπινους πόρους και εργατοώρες.

Ορισμένα αυτόνομα μηχανήματα δοκιμάζονται ήδη στο πεδίο. Κοντά στα σύνορα Αυστρίας/Σλοβενίας, ο κατασκευαστικός όμιλος Strabag με έδρα την Αυστρία δοκίμασε πρόσφατα έναν αυτόνομο ασφαλτοποιητή στον αυτοκινητόδρομο A9.

Ο οδοστρωτήρας τοποθέτησε την άσφαλτο σε δοκιμαστικό τμήμα μήκους 180 μέτρων εντελώς αυτόνομα. Το σύστημα χρησιμοποιεί μια ειδική μονάδα για τον αυτόνομο έλεγχο των μηχανημάτων. Συνδέεται απευθείας ψηφιακά με τον ασφαλτοστρωτήρα και τροφοδοτεί το μηχάνημα με τα δεδομένα του στόχου για το τμήμα διάστρωσης. Το μηχάνημα διαθέτει επίσης αισθητήρες αναγνώρισης αντικειμένων και δορυφορική πλοήγηση (GNSS) για να διατηρείται στη σωστή πορεία.

Η μονάδα περιλαμβάνει ένα πρόσφατα αναπτυγμένο εξάρτημα οδοστρωτήρα που ενσωματώνει ένα καλώδιο οπτικών ινών εξοπλισμένο με αισθητήρες απευθείας στην επιφάνεια κατά τη διάρκεια της διάστρωσης. Μαζί με τους αισθητήρες θερμοκρασίας και κίνησης, η τεχνολογία τροφοδοτεί το μηχάνημα με πληροφορίες σχετικά με το φορτίο της ασφάλτου κατά τη χρήση.

Ο Sebastian Czaja, επικεφαλής του TPA Group PSS (Process Stability in Road Construction), εκτιμά ότι «στο μέλλον, το προσωπικό των οδοστρωτήρων θα ασχολείται όλο και περισσότερο με τον έλεγχο. Θα μπορεί, επομένως, να εργάζεται από απόσταση και θα εκτίθεται σε λιγότερους ατμούς και αερολύματα κατά τη διάρκεια της διαδικασίας διάστρωσης».

Μπορεί η οδοποιΐα να είναι μία παραδοσιακή εργασία, ωστόσο, η αλλαγή έχει αρχίσει ήδη να συντελείται. Με γνώμονα τόσο τις εσωτερικές όσο και τις εξωτερικές προσδοκίες, το επόμενο χρονικό διάστημα ίσως αποδειχθεί από τα πιο παραγωγικά στην οδοποιία, μέχρι στιγμής τουλάχιστον.