Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Με στόχο τον εκσυγχρονισμό των Μέσων Μεταφοράς και την ενίσχυση του «πράσινου» στόλου οχημάτων των Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δρομολογεί την προμήθεια νέων ηλεκτρικών λεωφορείων. Ειδικότερα, «τρέχει» διαγωνισμό για την προμήθεια 125 Ηλεκτρικών Αστικών Οχημάτων 12 μέτρων καθώς και των παρελκομένων (φορτιστών βραδείας φόρτισης) αυτών. Στο αντικείμενο της προμήθειας συμπεριλαμβάνεται και η κατάρτιση έκθεσης εγκατάστασης των φορτιστών βραδείας φόρτισης στα αμαξοστάσια της Αττικής. Επίσης, στην προμήθεια συμπεριλαμβάνονται όλα τα εγχειρίδια, τα τεχνικά έγγραφα και οι εικονογραφημένοι κατάλογοι εξαρτημάτων που είναι απαραίτητα για την εκπαίδευση οδηγών, τη λειτουργία, τη συντήρηση, τη γενική επισκευή, την ανίχνευση και αποκατάσταση βλαβών και την επισκευή των οχημάτων, των παρελκομένων, καθώς και του βιβλίου «ιστορικού» του κάθε οχήματος.

Το ύψος της προμήθειας ανέρχεται σε 88,35 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ). Η δαπάνη του διαγωνισμού βαρύνει τις πιστώσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και ειδικότερα το έργο «ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ – ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ», που έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ο συνολικός χρόνος παράδοσης του συνόλου των Λεωφορείων στην Αττική ορίζεται σε 270 ημερολογιακές ημέρες από την ημερομηνία υπογραφής της Σύμβασης.

Το λεωφορείο θα πρέπει να πληροί τα παρακάτω χαρακτηριστικά ως προς τους μεταφερόμενους επιβάτες από αυτό:

• Ελάχιστος συνολικός αριθμός επιβατών (χωρίς τον οδηγό και τον ΑμεΑ): 70.

• Ελάχιστος αριθμός καθήμενων επιβατών (χωρίς τον οδηγό και τον ΑμεΑ): 27.

• Θέσεις ΑμεΑ: (τουλάχιστον) 1.

Σύμφωνα με τα προδιαγραφές της προκήρυξης, κάθε όχημα θα μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα, τουλάχιστον 70km/h, ενώ θα έχει δυνατότητα να εκκινήσει από στάση και να αναπτύξει ταχύτητα 12km/h, σε ανωφέρεια με κλίση τουλάχιστον 12%, με το μέγιστο αριθμό επιβατών του και λειτουργία της κλιματιστικής συσκευής του, στην ονομαστική της ισχύ. Το λεωφορείο θα έχει αυτονομία κίνησης 200 km.

Σε όλη την επιφάνεια του δαπέδου, της οροφής και των πλευρών του αμαξώματος τους, τα λεωφορεία θα φέρουν θερμομόνωση. Η θερμομόνωση θα εξασφαλίζει, σε συνδυασμό με το σύστημα κλιματισμού, τις θερμοκρασιακές συνθήκες στο εσωτερικό του λεωφορείου.

Σε περίπτωση ύπαρξης ανοικτής θύρας, το λεωφορείο δε θα μπορεί να εκκινήσει. Θα υπάρχει όμως διακόπτης απενεργοποίησης του παραπάνω συστήματος ασφαλείας στον κεντρικό ηλεκτρικό πίνακα, με χειρισμό κατά προτίμηση μέσα στο λεωφορείο, ώστε το λεωφορείο να μπορεί να κινηθεί σε περίπτωση βλάβης.

Τα λεωφορεία θα φέρουν στη δεύτερη (μεσαία) θύρα τους κεκλιμένο αναδιπλούμενο επίπεδο (ανακλινόμενη ράμπα), ώστε να διευκολύνεται η επιβίβαση και αποβίβαση ΑμεΑ. Η ανάπτυξη και η επαναφορά της ανακλινόμενης ράμπας θα γίνεται είτε με αυτόματο χειρισμό από τον πίνακα οργάνων (ταμπλό) του οδηγού, είτε με τηλεχειριστήριο, είτε με τοπικό χειροκίνητο χειρισμό από τον οδηγό.

Η εσωτερική διακόσμηση του λεωφορείου θα γίνεται με υλικά που (α) διευκολύνουν τον καθαρισμό και (β) έχουν αντιβανδαλιστικές ιδιότητες και προστασία έναντι των “γκράφιτις”. Οι συνδυασμοί αποχρώσεων που θα χρησιμοποιηθούν, θα πρέπει να διευκολύνουν άτομα με προβλήματα οράσεως.