

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Δύο χρόνια έχουν περάσει, περίπου, από την ανακήρυξη της κοινοπραξίας Hellenic Train – Damco (τον Μάιο του 2023) ως αναδόχου στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την ανάθεση της Σύμβασης Παραχώρησης για τη Λειτουργία, Συντήρηση, Εκμετάλλευση, Ολοκλήρωση Μελετών, Κατασκευής Έργων και Προμήθεια Εξοπλισμού του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) Θριασίου Πεδίου, και προς το παρόν η διαδικασία πάει από…παράταση σε παράταση.
Χτες, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποφάσισε, για μια ακόμα φορά, να μεταθέσει το χρονικό ορόσημο για την ολοκλήρωση της οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων, καθώς έκρινε απαραίτητη την παράταση της χρονικής ισχύος της προσφοράς του αναδόχου μέχρι 31-03-2025 με ταυτόχρονη παράταση των αντίστοιχων εγγυητικών επιστολών, προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων και ο προσυμβατικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Οι εκκρεμότητες «σέρνονται» επί μήνες, ενώ θυμίζουμε ότι, στην πορεία, στην εξίσωση εισήλθε και ο εκτενής έλεγχος της Επιτροπής Ανταγωνισμού προκειμένου να εξεταστούν συνθήκες περιορισμού της λειτουργίας του ανταγωνισμού. Να σημειωθεί ότι η Επιτροπή έδωσε έγκριση αλλά μόνο υπό προϋποθέσεις και παραμέτρους, ενώ σε όλο αυτό πρέπει να προστεθεί και ότι γενικά το κλίμα για τον σιδηρόδρομο και την Hellenic Train είναι «βαρύ» με αφορμή το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Πάντως, από το υπουργείο αναφέρουν ότι η διαδικασία πρέπει να προχωρήσει, υπό την προϋπόθεση της επίλυσης θεμάτων με τα συμβατικά τεύχη, καθώς εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον. Σε κάθε περίπτωση, σχεδόν 2 έτη από τότε που η κοινοπραξία ορίστηκε ανάδοχος (17-05-2023), καταγράφονται κυρίως καθυστερήσεις και εκκρεμότητες.
Η επένδυση αφορά στην ανάπτυξη μεγάλου logistics center σύγχρονου κέντρου συνδυασμένων μεταφορών και αποθήκευσης. Η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης, περιλαμβανομένης και της περιόδου εκτέλεσης του τεχνικού έργου, ορίστηκε στα 30 έτη. Η ανάπτυξη προωθείται σε ακίνητο κυριότητας του ΟΣΕ Α.Ε., σε έκταση περίπου 1.450 στρεμμάτων, μία από τις μεγαλύτερες στην Αττική, όπου υφίστανται σιδηροδρομικές υποδομές, οδοί πρόσβασης, σιδηροδρομικός σταθμός διαλογής, χώροι εναπόθεσης φορτίων, χώροι τελωνείου και γραφείων και άλλα κτήρια υποστηρικτικών υπηρεσιών.
Βάσει όσων αναφέρονταν σε προκηρύξεις, η σύμβαση παραχώρησης έχει ως αντικείμενο την εκτέλεση του τεχνικού έργου (ολοκλήρωση μελετών, κατασκευή έργων και προμήθεια Εξοπλισμού) του σιδηροδρομικού terminal, καθώς και τη παροχή των υπηρεσιών, τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του κατά τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης. Εντός του Χώρου Παραχώρησης υπάρχει και λειτουργεί Σιδηροδρομική Υποδομή και θα παρέχονται υπηρεσίες σιδηροδρομικής εξυπηρέτησης λαμβάνοντας υπόψη τις προβλέψεις της Σύμβασης Παραχώρησης. Στην πλήρη διαμόρφωσή του, στο πλαίσιο εκτέλεσης της υπό ανάθεση Σύμβασης Παραχώρησης, ο χώρος αναμένεται να αποτελείται από τις ακόλουθες λειτουργικές ενότητες/περιοχές λειτουργίας: α) Σιδηροδρομικό Σύστημα, β) Χώρος Μεταφόρτωσης Συνδυασμένων Μεταφορών, γ) Χώρος Εξυπηρέτησης Ε/Κ, δ) Χώρος Μεταφόρτωσης Φορτίου Βαγονιών, ε) Χώροι Μεταφόρτωσης Γενικού Φορτιού, στ) Χώρος Μεταφόρτωσης Οχημάτων, ζ) Οδικό Σύστημα, η) Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου, θ) Χώρος Μεταφόρτωσης Υγρών Φορτίων.