Μηχανικός σε υπολογιστή, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Μηχανικός σε υπολογιστή, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Πηγή Εικόνας: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ corporate video

Της Τέτης Ηγουμενίδη

Έχοντας πλέον το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων, με διαφορά από όλα τα υπόλοιπα στη χώρα, η ΓΕΚ Τέρνα μελετά την αξιοποίηση του ως χρηματοδοτικό εργαλείο, όπως είπε χθες, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου, Γιώργος Περιστέρης, στο πλαίσιο της έκτακτης γενικής συνέλευσης των μετόχων.

«Πράγματι ο τομέας των παραχωρήσεων έχει μεγαλώσει πολύ σαν δραστηριότητα, ενώ σε αυτόν επενδύουμε σημαντικά κεφάλαια» είπε, ωστόσο ξεκαθάρισε ότι «δεν έχει ληφθεί καμία σχετική απόφαση».

Πρόσθεσε πως «θα γίνουν μελέτες για το πως θα αξιοποιηθεί ο τομέας χρηματοοικονομικά» κάνοντας χρήση του όρου Financial Engineering (ανάπτυξη και την υλοποίηση νέων χρηματοοικονομικών εργαλείων). Όπως εκτιμάται θα εξεταστεί, μεταξύ άλλων, πιθανή έκδοση ομολόγου, εισαγωγή της ΓΕΚ Παραχωρήσεις στο Χρηματιστήριο κ.α.

Το χαρτοφυλάκιο του Ομίλου ΓΕΚ Τέρνα, περιλαμβάνει το 100% των αυτοκινητοδρόμων, Νέα Οδός και Κεντρική Οδός, το 17% της Ολυμπίας Οδού, το 32,5% του νέου υπό κατασκευή από την ίδια αεροδρομίου στο Ηράκλειο Κρήτης, το  49% του επίσης υπό κατασκευή Ολοκληρωμένου Τουριστικού Συγκροτήματος με καζίνο στο Ελληνικό, υποδομές διαχείρισης απορριμμάτων, σταθμούς αυτοκινήτων κ.α.

Στο εν λόγω χαρτοφυλάκιο το επόμενο διάστημα θα προστεθούν δύο από τις μεγαλύτερες συμβάσεις παραχώρησης, η Αττική Οδός για την οποία έχει πλειοδοτήσει στο διαγωνισμό με προσφορά 3,3 δις. ευρώ, η Εγνατία Οδός (το 75%) με προσφορά περίπου 1,5 δις. ευρώ και σε συνεργασία με την Egis Projects, αλλά και το μεγαλύτερο τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) Ηράκλειο – Χανιά, προϋπολογισμού κατασκευής 1,8 δις. ευρώ, στο οποίο η ΓΕΚ Τέρνα είναι μειοδότης με την επίσημη ανακοίνωση να αναμένεται σε λίγες ημέρες.

Σύμφωνα με στοιχεία που έχει δημοσιοποιήσει η διοίκηση της ΓΕΚ Τέρνα τα συνολικά μερίσματα που θα εισπράξει ο Όμιλος από τις συμβάσεις παραχώρησης σε όλη τη διάρκεια ζωής τους (συνήθως 25 έτη) θα διαμορφωθούν σε 11 δις. ευρώ, εκ των οποίων τα 8 δις. θα προέλθουν από τις παραχωρήσεις των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων (δεν περιλαμβάνεται ο ΒΟΑΚ).

Όπως είπε χθες ο κ. Περιστέρης η διαδικασία για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού προχωρά κανονικά και η προοπτική είναι η σύμβαση να υπογραφεί σε μερικούς μήνες και αυτό παρά την προσφυγή που έχει γίνει στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) από την κοινοπραξία με τη δεύτερη καλύτερη προσφορά (Μυτιληναίος – Vinci). «Ο διαγωνισμός ήταν απολύτως διαφανής και δεν πιστεύουμε ότι θα υπάρξει κάποιο ζήτημα» σημείωσε σχετικά ο επικεφαλής της ΓΕΚ Τέρνα, απαντώντας επίσης σε ερώτημα μετόχου.

Αναφορικά με την Αττική Οδό θεωρείται πιθανό αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία ανάθεση της στην ΓΕΚ Τέρνα να υπάρξει συμφωνία (μια ή περισσότερες) εισόδου και άλλων μετόχων στην παραχώρηση (ενδεχομένως άλλων κατασκευαστικών ομίλων ή επενδυτικών κεφαλαίων).

Για την Εγνατία Οδό σημείωσε ότι από την πλευρά της ΓΕΚ Τέρνα έχουν δοθεί όλα τα αναγκαία έγγραφα περιλαμβανομένων των εγγυήσεων για τη διαθεσιμότητα των χρημάτων και είναι θέμα της Πολιτείας να προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης. Εκτίμησε πάντως ότι είναι θέμα εβδομάδων.

Κατά τον ίδιο δεν υπάρχει καμία αντίδραση από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών για τις πρότυπες προτάσεις που έχει καταθέσει ο Όμιλος τον περασμένο Μάιο. Η πρώτη, σε κοινοπραξία με τις Άβαξ και Άκτωρ Παραχωρήσεις, αφορά τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Ραφήνα, Λαύριο καθώς και την σήραγγα Ηλιουπόλεως και η δεύτερη τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Οινόφυτα που θα παρακάμπτει την Αττική και θα συμβάλλει στην αποσυμφόρηση του Κηφισού.

Απαντώντας σε άλλο ερώτημα ο επικεφαλής του κατασκευαστικού – ενεργειακού ομίλου σημείωσε ότι το πρόβλημα της έλλειψης εργατικού προσωπικού δεν έχει την ίδια οξύτητα σε όλη τη χώρα, ενώ σχολιάζοντας το μεγάλο ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων που έχει ο Όμιλος (7,3 δις. αν συμπεριληφθεί ο ΒΟΑΚ) είπε πως το 60% αυτού είναι ιδιωτικά έργα με τη συμμετοχή και της ΓΕΚ Τέρνα, και αυτό προσδίδει ασφάλεια στον Όμιλο ενώ συμπλήρωσε: «Είναι γνωστό ότι εκτελούμε τα έργα με ποιότητα και με ταχύτητα, τελειώνουν στην ώρα τους, άρα το ανεκτέλεστο «τρώγεται» πολύ γρήγορα».

Ο κ. Περιστέρης δεν διέψευσε ότι βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις για την πώληση της Τέρνα Ενεργειακής, χωρίς όμως να πει τίποτα σχετικό.

Η έκτακτη γενική συνέλευση της ΓΕΚ Τέρνα χθες ενέκρινε τη διαδικασία της επιτυχούς διάθεσης σε θεσμικούς επενδυτές 6 εκατ. μετοχών της που της απέφερε στο ταμείο της το συνολικό ποσό των 79,2 εκατ. ευρώ.

Η ιδιωτική τοποθέτηση (placement) έγινε με τιμή 13,2 ευρώ ανά μετοχή (18.1.24) και οι μετοχές που διατέθηκαν προήλθαν από συμφωνία δανεισμού τους μεταξύ του μετόχου Perge Ltd, συμφερόντων του κ. Περιστέρη, και της Πειραιώς Α.Ε.Π.Ε.Υ. που ενήργησε ως ενδιάμεσος, προκειμένου να διευκολυνθεί και επισπευσθεί η διάθεση με ιδιωτική τοποθέτηση.

Οι δανεισμένες αυτές μετοχές διατέθηκαν στους επενδυτές της ιδιωτικής τοποθέτησης και τώρα η Πειραιώς αποκτά ισάριθμες νέες μετοχές μέσω της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου προκειμένου να τις επιστρέψει στην Perge Ltd.

Για το λόγο αυτό η γενική συνέλευση αποφάσισε, μεταξύ άλλων, την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Εταιρείας κατά ποσό 3.420.000 ευρώ με καταβολή μετρητών, με την έκδοση 6.000.000 κοινών μετοχών ονομαστικής αξίας 0,57 εκάστης και με τιμή διάθεσης 13,20 ανά Νέα Μετοχή, και τον αποκλεισμό του δικαιώματος προτίμησης των υφιστάμενων μετόχων της Εταιρείας.

Ο κ. Περιστέρης επεσήμανε κατά τη διάρκεια της συνέλευσης ότι η διαδικασία που επελέγη με δανεισμό από μέρους του μετοχών δεν είχε κανένα όφελος για τον ίδιο ή για εταιρίες συμφερόντων του.