Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ - ΜΠΕ

«Μετάθεση ευθυνών επιχείρησε με την κατάθεσή της στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής για την τραγωδία των Τεμπών η πρόεδρος της ΡΑΣ, Ιωάννα Τσιαπαρίκου, προσπαθώντας να μειώσει τον ρόλο της Αρχής στη χορήγηση εγκρίσεων ασφαλείας του σιδηροδρομικού δικτύου».

Αυτό αναφέρουν κύκλοι της πλειοψηφίας της Εξεταστικής Επιτροπής για τα Τέμπη και προσθέτουν:

«Παρά την προφανή της απόπειρα να το υποβαθμίσει, υποχρεώθηκε να παραδεχθεί ότι το πόρισμα της ΡΑΣ σχετικά με το σχέδιο διαχείρισης ασφάλειας για το δυστύχημα στα Τέμπη διαπιστώνει ανθρώπινο λάθος». Η κυρία Τσαπαρίκου, «αφού επισήμανε ότι ακόμη δεν ολοκληρώθηκε η αυτεπάγγελτη έρευνα της Αρχής, σημείωσε ότι στο υπηρεσιακό πόρισμα αναφέρεται ότι «ο σταθμάρχης δεν λειτούργησε όπως έπρεπε, οι μηχανοδηγοί δεν επικοινώνησαν ως όφειλαν, βρήκαμε ενδείξεις ότι πιθανώς δεν ολοκληρώθηκαν όλες οι ώρες εκπαίδευσης και ότι υπήρχαν αστοχίες σε διάφορα επίπεδα ελέγχου» αναφέρουν οι ίδιοι κύκλοι, υπογραμμίζοντας ότι υπήρχε ανθρώπινο λάθος και από τις δύο πλευρές (σταθμάρχη και μηχανοδηγών). Η κυρία Τσιαπαρίκου ήταν ξεκάθαρη ως προς τις παραλείψεις, καθώς -με λύπη της όπως είπε- διαπιστώνεται ότι «οι δύο μηχανοδηγοί δεν επικοινώνησαν». Σε ερώτηση του κ. Κόκκαλη, πώς θα μπορούσαν να επικοινωνήσουν, η πρόεδρος της ΡΑΣ διευκρίνισε ότι η ραδιοεπικοινωνία- ασχέτως GSM-R- λειτουργούσε, αναφέρουν οι κύκλοι της πλειοψηφίας στην επιτροπή και συνεχίζουν: «”Εφόσον δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση δεν μπορούμε να ελέγξουμε ένα σύστημα που δεν υπήρχε” τόνισε η πρόεδρος της ΡΑΣ, προσθέτοντας ότι “ακόμη κι αν δεν έχει τηλεδιοίκηση ένα τμήμα του δικτύου, οφείλουμε να δώσουμε έγκριση ασφάλειας με βάση τα υπάρχοντα συστήματα και τις προτάσεις και διασφαλίσεις από τον διαχειριστή του δικτύου”. Διευκρίνισε δε, ότι ο ΟΣΕ είναι υποχρεωμένος να καταθέσει έναν τεράστιο φάκελο προκειμένου να λάβει άδεια για θέση σε λειτουργία μέσα στον οποίο αναφέρεται αν η κυκλοφορία γίνεται με τηλεδιοίκηση ή με κλειδούχο και σταθμάρχη. Εύκολα συμπεραίνει κανείς, λοιπόν, ότι ανεξάρτητα από το εάν υπάρχει εν λειτουργία τηλεδιοίκηση ή όχι, η άδεια ασφαλείας χορηγείται με βάση τις διασφαλίσεις από τον διαχειριστή του δικτύου, του ΟΣΕ, όχι με βάση του ελέγχους της ΡΑΣ. Σε άλλο σημείο, η κυρία Τσιαπαρίκου, αναφερόμενη στην εξέλιξη των έργων είπε ότι “ειδικά μετά τον Μάιο του 2022 γνωρίζαμε το χρονοδιάγραμμα αλλά και τον μήνα υλοποίησης των εκτελούμενων έργων, προκειμένου να έρθουν για πιστοποίηση στη ΡΑΣ”».

Παράλληλα, οι ίδιοι κύκλοι αναφέρουν ότι «απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με την κατάργηση του προϊστάμενου αμαξοστοιχίας και τη μεταφορά των καθηκόντων του στον συνοδό, η κυρία Τσιαπαρίκου είπε ότι “οποιαδήποτε δικλείδα ασφαλείας θα ήταν απαραίτητη έτσι όπως είναι ο ελληνικός σιδηρόδρομος”, παρότι αρχικά επιχείρησε να πείσει ότι δεν ήταν απαραίτητη η παρουσία του. Η πρόεδρος της ΡΑΣ κατέθεσε στην επιτροπή ότι στην ΕΕ το 2015 καταργήθηκε η έννοια του προϊσταμένου, επειδή πλέον ισχύει το σύστημα TSI operation, ωστόσο παραδέχθηκε ότι στη χώρα μας συνεχίζουμε να είμαστε σε μεταβατικό στάδιο. Ερωτώμενη σχετικά, η πρόεδρος της ΡΑΣ παραδέχτηκε ότι ακόμη και σε συνομιλίες της με συνδικαλιστές, παρότι όλοι ήξεραν την ύπαρξη προβλημάτων “ούτε οι ίδιοι πίστευαν ότι θα γίνει τέτοιο δυστύχημα”».

Τέλος, σημειώνουν: «Επιπλέον, η πρόεδρος της ΡΑΣ πέταξε το μπαλάκι στη Hellenic Train σχετικά με την κατάσταση της υγείας του μηχανοδηγού, για τον οποίο τόνισε ότι “είναι δεδομένο και αποδεδειγμένο ότι δεν έκανε σωστά τη δουλειά του”. Όπως είπε η κυρία Τσιαπαρίκου, η ευθύνη, βάσει νομοθεσίας, για την ενημέρωση της ΡΑΣ σχετικά με την κατάσταση της υγείας των μηχανοδηγών ανήκει στη Hellenic Train. Η πρόεδρος της ΡΑΣ, αναφορικά με το ιατρικό έγγραφο του νοσοκομείου Πατρών του 2017, όπου βεβαιώνεται ότι ο μηχανοδηγός είχε υποστεί εγκεφαλικό και διεγνώσθη με ανεύρυσμα, τόνισε ότι δεν υπήρξε σχετική ενημέρωση της Αρχής. Αποκάλυψε, δε, ότι είναι η πρώτη φορά που βλέπουν σε ιατρικό φάκελο κάποιος να έχει υποστεί εγκεφαλικό, πολλώ δε μάλλον, δύο εγκεφαλικά. Αίσθηση, προκάλεσε εξάλλου η τοποθέτησή της ότι “υπάλληλοι της ΡΑΣ προέταξαν την κομματική τους ιδιότητα έναντι της υπηρεσίας τους στην Αρχή για την εποπτεία των σιδηροδρόμων”, ερωτηθείσα σχετικά με μετάταξη υπαλλήλου στον ΣΥΡΙΖΑ. Ζήτησαν να μετακινηθούν από τη ΡΑΣ στον ΣΥΡΙΖΑ, είπε η πρόεδρος της ΡΑΣ, σημειώνοντας ότι η ίδια είχε άριστη συνεργασία με την κυβέρνηση της ΝΔ».

Τσιαπαρίκου: Ανθρώπινα λάθη και πιθανή μη ολοκλήρωση εκπαίδευσης σταθμαρχών βρήκε το πόρισμα της ΡΑΣ

Στο πόρισμα του αυτεπάγγελτου ελέγχου της ΡΑΣ, που καταγράφει ανθρώπινο λάθος και από την πλευρά του σταθμάρχη και από την πλευρά των μηχανοδηγών αλλά και ενδείξεις για πιθανή μη ολοκλήρωση του συνόλου τής εκπαίδευσης των σταθμαρχών, αναφέρθηκε η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, Ιωάννα Τσιαπαρίκου, καταθέτοντας ως μάρτυς στην εξεταστική επιτροπή «για τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών».

 

Όπως είπε η πρόεδρος της ΡΑΣ, ο σταθμάρχης δεν λειτούργησε όπως έπρεπε, δεν επικοινώνησαν οι μηχανοδηγοί, υπήρχε αστοχία σε διάφορα επίπεδα ελέγχων, ενώ ελέγξαμε την εκπαίδευση των σταθμαρχών προκειμένου να δούμε ότι όντως ολοκληρώθηκε, σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών, το οποίο μας είχε κατατεθεί και είχε εγκριθεί. «Βρήκαμε κάποιες ενδείξεις ότι πιθανό να μην ολοκληρώθηκαν όλες οι ώρες που προβλέπονται στο πρόγραμμα, γιατί δεν υπήρχαν ενυπόγραφα παρουσιολόγια κατά τη διάρκεια της πρακτικής εκπαίδευσης» είπε η κυρία Τσιαπαρίκου. Σε ερώτηση για τον ρόλο της τηλεδιοίκησης είπε ότι με την εξέλιξη των έργων που είχαμε ενημερωθεί ότι θα υλοποιηθούν, θα είχε πιθανά αποφευχθεί ένα τέτοιο δυστύχημα. Επισήμανε ωστόσο, ότι η ΡΑΣ δεν έκανε διερεύνηση δυστυχήματος και ότι εφόσον εκεί δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση, δεν μπορούμε να πούμε για μια διαδικασία που δεν υπήρχε.

 

Σε ερώτηση για την κατάργηση του προϊσταμένου ασφαλείας στους συρμούς τον Μάρτιο του 2019, ειδικά όταν δεν είχαν ολοκληρωθεί τα νέα έργα ασφάλειας στον σιδηρόδρομο, η κυρία Τσιαπαρίκου είπε ότι η θέση αυτή δεν υπάρχει πλέον στους ευρωπαϊκούς σιδηροδρόμους εκφράζοντας την εκτίμηση ότι «πιθανόν τότε να θεωρούσαν ότι θα είχαν τελειώσει όλα στην ώρα τους». Σημείωσε πάντως ότι έτσι όπως είναι ο ελληνικός σιδηρόδρομος, «η όποια δικλείδα ασφαλείας θα ήταν απαραίτητη».

 

Με αφορμή τις αναφορές της για υποστελέχωση της Αρχής, ειδικά το πρώτο διάστημα που ανέλαβε την ηγεσία της ΡΑΣ (2017), ο πρόεδρος της επιτροπής Δημήτρης Μαρκόπουλος την ρώτησε εάν είχε δεχθεί πιέσεις από πολιτικά πρόσωπα για αποσπάσεις. Η κυρία Τσιαπαρίκου είπε ότι υπήρξαν αιτήσεις για αποσπάσεις δύο διοικητικών υπαλλήλων στον ΣΥΡΙΖΑ και σε βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ.

 

Όσο για την υγεία του μηχανοδηγού και τις πληροφορίες που είδαν χθες τη δημοσιότητα για ιστορικό εγκεφαλικών του, η κυρία Τσιαπαρίκου είπε ότι δεν είχε περιέλθει στην Αρχή τέτοια πληροφόρηση και ότι εάν η σιδηροδρομική επιχείρηση στην οποία εργαζόταν (Hellenic Train) το γνώριζε θα έπρεπε να τον στείλει για ιατρική εξέταση ή να μην τον χρησιμοποιεί ως μηχανοδηγό. Σε ό,τι αφορά τις αρμοδιότητες μας, είχε γίνει πλήρης, ενδελεχής-ευλαβικός έλεγχος σε ό,τι αφορά τις ιατρικές βεβαιώσεις αλλά και γενικά την επάρκεια των μηχανοδηγών είπε η κυρία Τσιαπαρίκου και προσέθεσε: Το ότι υπήρχε εισαγωγή του, δεν το έχουμε στα χέρια μας. Το άκουσα από εσάς. Για το αν υπήρχε θέμα με την ικανότητα του συγκεκριμένου, «εμείς είχαμε τις πιστοποιήσεις των γιατρών που τον κρίνουν ως ικανό. Εάν ίδιος δεν είχε δηλώσει κάτι στους γιατρούς, είτε γνώριζε η επιχείρηση που τον απασχολούσε και δεν το αξιολόγησε ιατρικά, δεν μπορώ να το γνωρίζω αυτό».

 

Από την πλευρά του, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Βασίλης Κόκκαλης είπε ότι η αναφορά της ΝΔ σε ιστορικό εγκεφαλικών του μηχανοδηγού αποτελεί «άθλια προσπάθεια» συγκάλυψης των πραγματικών ευθυνών για το δυστύχημα, ενώ η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Μ. Αποστολάκη είπε ότι η πλειοψηφία επιδιώκει να αποδείξει αιτιώδη συνάφεια της απόσπασης διοικητικών υπαλλήλων με το δυστύχημα, τη στιγμή που υπάρχει το μέγα ζήτημα της παράνομης μετάταξης του σταθμάρχη.

Τέλος, σημειώνεται ότι η εξεταστική επιτροπή αποφάσισε ομοφώνως να ζητήσει νέα παράταση λειτουργίας της για ένα ακόμα μήνα και έως τις 22 Φεβρουαρίου 2024.

Τον φάκελο νοσηλείας του μηχανοδηγού, από το νοσοκομείο Πατρών, και τις αναρρωτικές του άδειες, από την Hellenic Train, ζητά η εξεταστική επιτροπή για τα Τέμπη

Την κατάθεση αιτημάτων προς το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Πατρών για χορήγηση του φακέλου νοσηλείας του θανόντος μηχανοδηγού και προς την Hellenic Train για το εάν δόθηκαν (στον μηχανοδηγό) αναρρωτικές άδειες το 2017, αποφάσισε η εξεταστική επιτροπή για «τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών». Παρόντων των βουλευτών της ΝΔ, του Ν. Καραθανασόπουλου από το ΚΚΕ και του ανεξάρτητου βουλευτή Κ. Φλώρου, και μετά από πρόταση του βουλευτή της πλειοψηφίας Ιάσωνα Φωτήλα, η εξεταστική αποφάσισε ομόφωνα να κατατεθούν αιτήματα:

1-Προς την Hellenic Τrain να χορηγήσει βεβαίωση από την οποία να προκύπτει εάν κατά τη διάρκεια του έτους 2017, με συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα, χορηγήθηκε στον αποθανόντα μηχανοδηγό Γεώργιο Κουτσούμπα αναρρωτική άδεια και με ποια αιτιολογία,

2-Προς το Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Πατρών «Παναγιά η Βοήθεια», να χορηγήσει τον ιατρικό φάκελο νοσηλείας του αποθανόντος στο σιδηροδρομικό ατύχημα των Τεμπών μηχανοδηγού Γεωργίου Κουτσούμπα.

Όπως διευκρίνισε ο βουλευτής της ΝΔ Ν. Βλαχάκος θέλουμε από το Νοσοκομείο Πατρών το ενημερωτικό εξόδου και το πιστοποιητικό νοσηλείας και συγκεκριμένα το ενημερωτικό σημείωμα σχετικά με τις οδηγίες που έλαβε κατά τη διάρκεια εξόδου ο ασθενής από το νοσοκομείο, την φαρμακευτική του αγωγή και πάνω απ’ όλα τις ημέρες της αναρρωτικής άδειας που έλαβε μετά από το περιστατικό.

Ο πρόεδρος της επιτροπής εξέφρασε τη θλίψη του διότι, πλην της ομάδας της ΝΔ και των κκ Καραθανασόπουλου και Φλώρου δεν είχαν παραμείνει έως τη λήξη της 12ωρης συνεδρίασης και οι υπόλοιποι βουλευτές. «Στα λόγια όλοι θέλουμε να βοηθήσουμε αυτή την υπόθεση. Όταν όμως ολοκληρώνουμε μία διαδικασία και κάποια μέλη έχουν αποχωρήσει, πετώντας λευκή πετσέτα, αυτό δεν τιμά την επιτροπή» είπε ο κ. Μαρκόπουλος.