Πηγή Εικόνας: Photo by Max Andrey from Pexels

Ένα από τα πιο δύσκολα τμήματα του διαγώνιου οδικού άξονα Λαμίας- Ιτέας -Αντιρρίου, ξεκίνησε να υλοποιείται από τον Μπράλο και την Γραβιά της Άμφισσας, τονίζει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.


Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συνοδευόμενος από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είχε την ευκαιρία χθες να ενημερωθεί για την εξέλιξη των εργασιών, καθώς έχουν ολοκληρωθεί όλες οι πρόδρομες εργασίες και η ανάδοχος εταιρεία αρχίζει τη διάτρηση του τούνελ που παρακάμπτει πλέον όλο τον ορεινό όγκο.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας ενημερώνοντας τον πρωθυπουργό υπογράμμισε τη σημασία του έργου για την ενδοχώρα, τονίζοντας πως αποτελούσε το κατεξοχήν αίτημα μιας ολόκληρης περιοχής για να βγει από την απομόνωση.

Ο περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας , Φάνης Σπανός, έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη σημασία του έργου για την κεντρική Ελλάδα και στο γεγονός ότι «αυτό το τμήμα της εθνικής οδού ενώνει όλες τις γωνιές της χώρας».

Ο κ. Μητσοτάκης, κατά τη διάρκεια της επιθεώρησης των εγκαταστάσεων, δεν έκρυψε το ενδιαφέρον του για τις λεπτομέρειες της κατασκευής, ιδιαίτερα στον τομέα της ασφάλειας της κυκλοφορίας. Χαρακτήρισε το συγκεκριμένο διαγώνιο άξονα σαν την κατεξοχήν εναλλακτική διαδρομή μεταξύ της Δυτικής και της Κεντρικής Ελλάδας, σημειώνοντας ότι αυτό το έργο στην εξέλιξή του βγάζει από την οδική απομόνωση πολλές περιοχές της Φθιώτιδας, της Φωκίδας και της Αιτωλοακαρνανίας ενώ με την ολοκλήρωσή του βελτιώνει τα μέγιστα και τις κυκλοφοριακές συνθήκες στο τουριστικό άξονα Δελφοί-Καλαμπάκα.

Τα χαρακτηριστικά του διαγώνιου Λαμίας-Ιτέας-Αντιρρίου

Ο διαγώνιος, όπως αποκαλείται, οδικός άξονας Λαμίας- Ιτέας Αντιρρίου τμήμα του οποίου είναι τα 24 χιλιόμετρα που ξεκίνησαν να κατασκευάζονται ενώνει τον αυτοκινητόδρομο Αθήνας -Θεσσαλονίκης: Τον αυτοκινητόδρομο Ε65 που ξεκινά από την Λαμία και φτάνει μέχρι την Εγνατία μετά την Καρδίτσα και τα Τρίκαλα, με την Ιόνια οδό που ξεκινά από το Αντίρριο και φτάνει μέχρι τα Γιάννενα, ενώνει την Κεντρική Ελλάδα με την Πελοπόννησο μετά τη γέφυρα του Ρίου-Αντιρρίου και σε προέκταση με την Ολυμπία οδό που ξεκινά από την Ελευσίνα φτάνει στην Πάτρα και τον Πύργο.

Το έργο που πρόσφατα εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ 2021-2027 έχει προϋπολογισμό 285,5 εκ. ευρώ και ανάδοχος είναι η εταιρεία ΑΒΑΞ που υπέγραψε σύμβαση στις 16 Φεβρουαρίου 2023 αναμένεται να ολοκληρώσει τις εργασίες σε 4 χρόνια.

Το έργο έχει 4 διακριτά τμήματα. Το πρώτο που είναι στην συγκεκριμένη εργολαβία ξεκινά από τον Μπράλο και φτάνει μέχρι την αρχή της παράκαμψης της Γραβιάς και έχει μήκος 7,3 χιλιόμετρα. Ακολουθεί η παράκαμψη της Γραβιάς μήκους 2 χιλιομέτρων που έχει κατασκευαστεί. Το επόμενο είναι ένα τμήμα 5 χλμ που έχει ενταχθεί σε άλλη εργολαβία και αναμένεται να ξεκινήσει. Το τελευταίο τμήμα 17 χλμ περίπου, είναι ενταγμένο σε αυτή την εργολαβία που ξεκίνησε και αρχίζει από τον ισόπεδο κόμβο των Μεταλλείων Βωξίτη και φτάνει μέχρι την Άμφισσα. Στο τμήμα αυτό προβλέπονται να κατασκευαστούν δύο σήραγγες η μεν μία μήκους 2.225 m και η δεύτερη 2.485 μέτρων, ένας μεγάλος αριθμός από ισόπεδους κόμβους, 7 γέφυρες αλλά και ένα δίκτυο παράλληλων και κάθετων δρόμων για τη σύνδεση του υφιστάμενου δικτύου.

Χρ. Σταϊκούρας: Το έργο έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση ύψους 262,2 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ

Το πλήρες κείμενο της ομιλίας του κ. Σταϊκούρα, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, έχει ως εξής: 

«Σήμερα παρουσιάζουμε δημόσια την έναρξη κατασκευής του Τμήματος Μπράλος – Άμφισσα, του διαγώνιου οδικού άξονα Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο.

Ένα έργο που σχεδίασε, ωρίμασε, δρομολόγησε και υλοποιεί η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.

Γι’ αυτόν τον λόγο, θέλω να ευχαριστήσω προσωπικά την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και συγκεκριμένα τον κ. Καραμανλή, τον κ. Καραγιάννη και την κα. Γεράρδη, καθώς και τα αρμόδια υπηρεσιακά στελέχη του Υπουργείου, για τη σημαντική συμβολή τους στον σχεδιασμό, την προώθηση και πλέον την κατασκευή του συγκεκριμένου έργου.

Τον Αναπληρωτή Υπουργό κ. Παπαθανάση και τον Γενικό Γραμματέα κ. Σκάλκο, για την καθοριστική συμβολή τους στην εύρεση χρηματοδότησης του έργου.

Και πάνω από όλα τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, που προέταξε – μεταξύ άλλων – την υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου.

Ένα, ακόμη, εμβληματικό έργο υποδομής και ανάπτυξης για τη χώρα μας.

Ο Διαγώνιος Οδικός Άξονας Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο συνιστά τμήμα του διεθνούς οδικού δικτύου Ε65.

Αποτελεί τον συνδετήριο άξονα μεταξύ των αυτοκινητοδρόμων ΠΑΘΕ και Ιονίας Οδού, αλλά και σύνδεσης Ιονίου και Αιγαίου Πελάγους.

Εξυπηρετεί πλήθος διατοπικών και ευρύτερων μετακινήσεων από την Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα προς περιοχές της Δυτικής και Νότιας χώρας, με αυξημένη οδική ασφάλεια και ταχύτητα.

Το φυσικό αντικείμενο του έργου είναι η μελέτη και κατασκευή των παρεμβάσεων βελτίωσης του τμήματος Μπράλος – Άμφισσα, σε 2 υπο-τμήματα, το Μπράλος – Αρχή παράκαμψης Γραβιάς και Μεταλλεία Βωξίτη – Άμφισσα, συνολικού μήκους 24 χλμ., που αποτελεί και το αντικείμενο της παρούσας εργολαβίας.

Βέβαια, στο ίδιο οδικό τμήμα, υπάρχουν άλλα 2 χλμ. κατασκευασμένου έργου, που είναι η παράκαμψη της Γραβιάς, καθώς και το τμήμα από το τέλος της παράκαμψης Γραβιάς έως τα Μεταλλεία Βωξίτη, μήκους 5 χλμ., που αποτελεί αντικείμενο άλλης εργολαβίας, η οποία έχει ξεκινήσει εργασίες εφέτος.

Συνεπώς, το οδικό τμήμα Μπράλος – Άμφισσα, που κατασκευάζεται, είναι συνολικού μήκους 31 χλμ.

Στο αντικείμενο της σύμβασης του συγκεκριμένου έργου, μήκους 24 χλμ., περιλαμβάνεται η κατασκευή μεγάλων τεχνικών έργων, όπως είναι η κατασκευή δύο (2) σηράγγων συνολικού μήκους περίπου 4,7 χλμ., επτά (7) γεφυρών συνολικού μήκους άνω του 1 χλμ., έξι (6) ισόπεδων κόμβων, ανισόπεδων και υπόγειων διαβάσεων, καθώς και ενός δικτύου δευτερευουσών οδών για τη σύνδεση με το λοιπό υφιστάμενο οδικό δίκτυο.

Το σημαντικό αυτό έργο αποτελεί μέρος του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών.

Έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση ύψους 262,2 εκατ. ευρώ, αφού είναι συγχρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ 2021-2027, το πρώτο οδικό έργο στο νέο ΕΣΠΑ, με προϋπολογισμό μελέτης 285,5 εκατ. ευρώ.

Δημοπρατήθηκε στις 15 Φεβρουαρίου 2022.

Η σύμβαση υπεγράφη έναν χρόνο αργότερα, στις 15 Φεβρουαρίου 2023.

Στις 26 Σεπτεμβρίου 2023, μετά από συνεργασία των Υπουργείων Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών και Υποδομών & Μεταφορών, το έργο εντάχθηκε στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 2021-2027», με δικαιούχο το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Στην παρούσα φάση έχει εγκατασταθεί η Ανάδοχος Εταιρεία, η Άβαξ, εκτελούνται γεωτεχνικές έρευνες, εκπονούνται οι οριστικές μελέτες του έργου, έχουν εκκινήσει πρόδρομες εργασίες και έχουν ανοίξει μέτωπα του έργου.

Η συμβατική ημερομηνία περαίωσης του έργου είναι η 15η Αυγούστου 2027.

Ημερομηνία που θα πρέπει να επιδιώξουμε, όλοι μας, Ανάδοχος Εταιρεία και Πολιτεία, να επιτευχθεί!

Με αφορμή την έναρξη κατασκευής του σημερινού έργου, αυτή τη στιγμή, σε όλη την επικράτεια, βρίσκονται σε εξέλιξη εκατοντάδες μικρά και μεγάλα οδικά έργα, με στόχο τις σύγχρονες υποδομές και τις ασφαλείς μεταφορές.

Ανάμεσα σε αυτά και μεγάλα, εμβληματικά οδικά έργα στην ευρύτερη περιοχή της Στερεάς Ελλάδας.

Ως αποτέλεσμα, ενδεικτικά μεταξύ άλλων, σημαντικό τμήμα του Ε-65 αναμένεται να παραδοθεί σε κυκλοφορία τους πρώτους μήνες του 2024.

Η οδική σύνδεση Άκτιο – Αμβρακία θα παραδοθεί, στο σύνολό της, τους αμέσως προσεχείς μήνες.

Τμήμα του οδικού άξονα Λαμία – Καρπενήσι επαναδημοπρατήθηκε.

Και η παράκαμψη της Χαλκίδας προχωρά.

Ενώ στα αρδευτικά έργα, το Φράγμα Πολλαπλών Χρήσεων στο Μπουγάζι, η κατασκευή Αρδευτικού Δικτύου στην Ηράκλεια, το Αρδευτικό Δίκτυο της Ανατολικής Βίστριζας, ο Ταμιευτήρας του Τολοφώνα, το Αρδευτικό Δίκτυο του Ελαιώνα και το Φράγμα στη Σκύρο, προχωρούν με καλούς ρυθμούς και όπου υφίστανται προβλήματα, αυτά αντιμετωπίζονται.

Όλα αυτά και πολλά άλλα, έχουμε την ισχυρή βούληση, μαζί με τον Υφυπουργό, κ. Ταχιάο και τον Γενικό Γραμματέα Υποδομών, κ. Μαγουλά, καθώς και τις υπηρεσίες του Υπουργείου, να τα τρέξουμε με καλούς ρυθμούς, με ποιότητα, αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα, ώστε να ενισχύσουμε τους ρυθμούς οικονομικής μεγέθυνσης και ανάπτυξης, να δημιουργήσουμε ακόμη περισσότερες, νέες, καλές θέσεις απασχόλησης και να τονώσουμε την κοινωνική και περιφερειακή συνοχή.

Το μπορούμε και θα το πετύχουμε!».

Κ. Μητσοτάκης: Τους πρώτους μήνες του 2024 έτοιμο το Νότιο Τμήμα του Ε65

Από την πλευρά του, όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρωθυπουργός στον χαιρετισμό του επισήμανε τα εξής:

   «Θυμάμαι την πρώτη φορά που ο Γιάννης Μπούγας μου μίλησε για την ανάγκη να προτάξουμε αυτό το πολύ σημαντικό οδικό έργο -την αρχή της κατασκευής του οποίου επισκεπτόμαστε σήμερα-, αναδεικνύοντάς μου την σημασία να “σπάσουμε” την απομόνωση της Φωκίδας και τονίζοντάς μου το γεγονός ότι η προσοχή του κράτους πρέπει να στρέφεται κατεξοχήν σε εκείνες τις Περιφέρειες οι οποίες έχουν μεγαλύτερη ανάγκη σημαντικών έργων υποδομής, ώστε πράγματι -όπως είπε και ο Υπουργός- να τονωθεί η κοινωνική συνοχή και η περιφερειακή ανάπτυξη.

   Πράγματι, μετά από μία πολύ συστηματική δουλειά του Υπουργείου Υποδομών, είμαστε σήμερα στην ευχάριστη θέση να βρισκόμαστε εδώ, σε αυτή την πανέμορφη φύση και να επισκεπτόμαστε ένα ενεργό εργοτάξιο, ένα έργο το οποίο έχει ήδη αρχίσει να κατασκευάζεται.

   Και θα ήθελα, με την ευκαιρία αυτή, να ευχαριστήσω την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την πολύ σημαντική δουλειά που έκανε, έτσι ώστε το έργο αυτό, δύσκολο έργο, να ωριμάσει, να δημοπρατηθεί, να χρηματοδοτηθεί και να φτάσουμε σήμερα στο σημείο να είμαστε πολύ αισιόδοξοι ότι θα υλοποιηθεί εντός των χρονοδιαγραμμάτων τα οποία έχουμε θέσει.

   Για την ευρύτερη σημασία του έργου δεν νομίζω ότι χρειάζεται να πω πολλά πράγματα. Οι κάτοικοι της περιοχής γνωρίζετε πολύ καλά την μεγάλη ταλαιπωρία αλλά και τον κίνδυνο ως προς την οδική ασφάλεια που συνεπάγεται η χρήση του παλιού οδικού δικτύου.

   Εγώ να τονίσω μόνο ότι το έργο αυτό είναι ένα έργο το οποίο θα κατασκευαστεί με τις πιο σύγχρονες περιβαλλοντικές προδιαγραφές. Είναι πράγματι πολύ εντυπωσιακό πώς μπορεί ο άνθρωπος να δαμάζει τη φύση, αλλά να το κάνει πια με έναν τέτοιο τρόπο ώστε να μην επιβαρύνει σημαντικά το περιβάλλον.

   Και βέβαια, θέλω να τονίσω και το γεγονός ότι το έργο αυτό έχει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Δεν το λέω αυτό τυχαία. Το 2024, ξέρετε, είναι μια πολύ σημαντική χρονιά, πολιτικά σημαντική χρονιά για τη χώρα μας, 50 χρόνια από την Αποκατάσταση της Δημοκρατίας, σημαντική χρονιά για την παράταξή μας, 50 χρόνια από την ίδρυση της Νέας Δημοκρατίας.

   Είναι όμως και χρονιά ευρωεκλογών. Και είναι πάρα πολύ σημαντικό να θυμόμαστε ότι το αποτύπωμα της Ευρώπης όλα αυτά τα χρόνια, από την εποχή που η χώρα μας μπήκε στην ευρωπαϊκή οικογένεια, είναι πάρα πολύ έντονο και συνεχίζεται. Το έργο αυτό χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2021-2027, είναι το πρώτο οδικό έργο -όπως είπε και ο Υπουργός- το οποίο χρηματοδοτείται από το νέο ΕΣΠΑ και από το τομεακό πρόγραμμα των Μεταφορών.

   Και είναι πάντα σημαντικό καθώς θα προσερχόμαστε στις κάλπες των ευρωεκλογών να ψηφίσουμε, να θυμόμαστε ποιο είναι εκείνο το κόμμα, ποια είναι η παράταξη που μπορεί να εκπροσωπεί επάξια τη χώρα στην Ευρώπη και να μπορεί να διεκδικεί σημαντικούς ευρωπαϊκούς πόρους, για να μπορούμε να κάνουμε τη δική σας τη ζωή, τη δική σας την καθημερινότητα καλύτερη.

   Δύο ακόμα παρατηρήσεις. Το έργο αυτό, αγαπητέ Φάνη (Σπανέ), δεν είναι το μόνο σημαντικό οδικό έργο -για τα αρδευτικά έργα μίλησε ο Υπουργός-, το οποίο δρομολογείται στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας. Η παράκαμψη της Χαλκίδας μάς ταλαιπώρησε, η αλήθεια είναι, πολύ. Έχει μπει όμως το νερό στο αυλάκι και το έργο αρχίζει να κατασκευάζεται.

   Το ίδιο θα ισχύσει σύντομα και για το βασικό τμήμα της σύνδεσης της Λαμίας με το Καρπενήσι. Άρα και τα τρία μεγάλα οδικά έργα τα οποία αλλάζουν την όψη της Περιφέρειας δρομολογούνται, υλοποιούνται και πιστεύω θα ολοκληρωθούν από αυτή την κυβέρνηση.

   Το δεύτερο που θέλω να τονίσω είναι ότι καθώς βρισκόμαστε πια στην αρχή της δεύτερης θητείας μας, έχουμε περάσει από τη φάση της μελέτης, της ωρίμανσης στη φάση της κατασκευής και της παράδοσης. Και, όπως είπε και ο υπουργός, τώρα ο πήχης των προσδοκιών είναι ψηλά και τα χρονοδιαγράμματα τα οποία έχουμε θέσει πρέπει να τηρηθούν.

   Αυτό το οποίο έχει πια σημασία είναι να μπορούμε τα έργα τα οποία με τόσο κόπο ωριμάσαμε, μελετήσαμε και δημοπρατήσαμε, να τα υλοποιούμε και εντός του προϋπολογισμού και εντός του χρονοδιαγράμματος που έχουμε θέσει.

   Δεν έχω καμία αμφιβολία ότι η ανάδοχος εταιρεία, με μεγάλη εμπειρία, όχι απλά θα τηρήσει τα χρονοδιαγράμματα ώστε το έργο να παραδοθεί το καλοκαίρι του 2027 αλλά θα κάνει και ό,τι περνάει από το χέρι της για να μπορέσει αυτό το χρονοδιάγραμμα να το επισπεύσει.

   Και βέβαια, τους επόμενους μήνες θα έχουμε την ευκαιρία να εγκαινιάσουμε πια -όχι απλά να παραβρεθούμε σε έργα εν εξελίξει- σημαντικούς οδικούς άξονες, κάποιοι από τους οποίους βρίσκονται και στην ευρύτερη περιοχή σας.

   Το Νότιο Τμήμα του Ε65 θα είναι έτοιμο τους πρώτους μήνες του 2024. Σύνδεση πια της Αθήνας με την Καλαμπάκα, έτσι ώστε να απομένει μόνο το βόρειο κομμάτι του Ε65, το οποίο και αυτό θα ολοκληρωθεί τα επόμενα δύο χρόνια.

   Η Αμβρακία Οδός θα παραδοθεί και αυτή εντός των επόμενων εβδομάδων ουσιαστικά, έτσι ώστε να μπορέσουμε να σπάσουμε και την απομόνωση της δυτικής Αιτωλοακαρνανίας.

   Ταυτόχρονα, άλλα σημαντικά οδικά έργα προχωρούν με μεγάλη ταχύτητα. Ενδεικτικά να αναφέρω το εμβληματικό έργο της σύνδεσης της Πάτρας με τον Πύργο, το Πάτρα – Πύργος, το οποίο και αυτό προχωράει με πολύ μεγάλη ταχύτητα, και να αναδείξω επίσης την πολύ μεγάλη σημασία των παρεμβάσεων που κάνουμε στα υφιστάμενα οδικά δίκτυα.

   Οι παρεμβάσεις που κάναμε στο κομμάτι Πάτρας-Πύργου, στον υφιστάμενο δρόμο, είχαν ως αποτέλεσμα τον τελευταίο χρόνο να μην έχουμε κανένα θανατηφόρο ατύχημα. Διότι η άλλη όψη της ταχείας πρόσβασης είναι η οδική ασφάλεια και η οδική ασφάλεια εξασφαλίζεται όταν έχουμε καλούς και ασφαλείς δρόμους. Αυτό θα πετύχουμε και με το σημαντικό αυτό έργο, το οποίο θα συνδέσει τελικά την Άμφισσα με τη Φθιώτιδα, με τον Μπράλο και θα μπορεί να σας παρέχει τη δυνατότητα να μετακινείστε γρήγορα, αλλά κυρίως με ασφάλεια.

   Κρατώ, λοιπόν, τελειώνοντας, τη δέσμευση του Υπουργείου για συστηματική παρακολούθηση της προόδου των εργασιών. Είμαστε εδώ για να αντιμετωπίσουμε τα όποια προβλήματα ανακύπτουν. Αλλά, πιστεύω ότι όλοι αντιλαμβάνονται πια ότι αυτό το οποίο είχαμε πει το 2019, ότι θα μετατρέψουμε την Ελλάδα σε ένα απέραντο εργοτάξιο, γίνεται ήδη πράξη.

   Και τα εργοτάξια πια κλείνουν και στη θέση των εργοταξίων παραδίδουμε έτοιμα έργα, τα οποία αλλάζουν την καθημερινότητα των πολιτών. Το ίδιο θα συμβεί και εδώ μέσα στα επόμενα τέσσερα χρόνια. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ».