Πηγή Εικόνας: attiki-odos

Της Τέτης Ηγουμενίδη

Για σήμερα είναι προγραμματισμένο να ανοίξουν οι προσφορές των 6 οικονομικών φορέων που συμμετέχουν στη διαγωνιστική διαδικασία για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού με το ενδιαφέρον να κορυφώνεται.

Ενστάσεις επί των νομιμοποιητικών εγγράφων δεν υπήρξαν και το ΤΑΙΠΕΔ (ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου) σε συνεδρίαση του διοικητικού του συμβουλίου θα προχωρήσει στο επόμενο βήμα, στην αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών.

Οι προσδοκίες για το τίμημα είναι υψηλές. Εκτιμήσεις της αγοράς κάνουν λόγο για ποσό υψηλότερο και από τα 2,5 δις. ευρώ, ωστόσο, μένει να επιβεβαιωθεί.

Έπειτα από το άνοιγμα των προσφορών το ΤΑΙΠΕΔ θα ζητήσει από τους οικονομικούς φορείς που η προσφορά τους έχει απόκλιση μέχρι 5% από την υψηλότερη (και από αυτόν με την υψηλότερη) βελτιωμένη προσφορά και έτσι θα υπάρξει δεύτερος γύρος προσφορών και από αυτόν θα αναδειχθεί ο ανάδοχος.

Ακολούθως η προς υπογραφή σύμβαση για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού, για χρονικό διάστημα 25 ετών, χωρίς κατασκευαστικό αντικείμενο, θα κατατεθεί προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο και θα κυρωθεί όπως ορίζει ο νόμος από τη βουλή.

Στόχος του Ταμείου είναι η διαδικασία να ολοκληρωθεί εγκαίρως χωρίς να χρειαστεί παράταση της υφιστάμενης σύμβασης, που λήγει τον Οκτώβριο του 2024, με την κοινοπραξία των Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ (οι εταιρείες που κατασκεύασαν και λειτουργούν σήμερα τον αυτοκινητόδρομο).

Στους οικονομικούς φορείς που συμμετέχουν στο διαγωνισμό για την εκ νέου παραχώρηση της Αττικής Οδού περιλαμβάνονται οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας και ξένες εταιρείες διαχείρισης υποδομών: Η ισπανική Abertis Infraestructuras, ο Όμιλος ΓΕΚ Τέρνα, και οι κοινοπραξίες Brisa – Auto Estradas de Portugal – Rubicone MIDCO, B.V. – Intrakat, Macquarie Asset Management Motorway Holdings – Fincop Infrastructure (Όμιλος Κοπελούζου), VINCI Highways  – VINCI Concessions  – Μυτιληναίος Α.Ε. – Mobility Partner και Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ – Meridiam Eastern Europe Investments.

Να σημειωθεί ότι τα οικονομικά μεγέθη της Αττικής Οδού κινούνται με θετικό πρόσημο.

Στο πρώτο εξάμηνο του έτους ο κύκλος εργασιών της εταιρείας διαχείρισης της Αττικής Οδού ξεπέρασε τα 104 εκατ. ευρώ, έναντι 94,2 εκατ. ευρώ στο α’ εξάμηνο 2022 (αύξηση 10,6%). Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 54,7 εκατ. ευρώ, αύξηση 53%, ενώ τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 42,2 εκατ. ευρώ, έναντι 27,5 εκατ. το πρώτο εξάμηνο 2022, δηλαδή ενισχύθηκαν κατά 53,3%.

Η μέση ημερήσια κυκλοφορία το 2023 είναι αυξημένη κατά περίπου 10% σε σχέση με την αντίστοιχη του 2019 (α’ εξάμηνο), ενώ σύμφωνα με πληροφορίες και κατά τους μήνες Ιούλιος – Αύγουστος τα μεγέθη του αυτοκινητόδρομου κινήθηκαν ανοδικά. Αν και είθισται το καλοκαίρι η κίνηση να μειώνεται, τα μεγέθη της Αττικής Οδού είναι αυξημένα έναντι περασμένων ετών (στο ίδιο δίμηνο) κατά περίπου 10%.