Πηγή Εικόνας: απε - μπε

Πρακτικό οδηγό για τους κανόνες που πρέπει να ακολουθούν οι επιχειρήσεις σε κάθε ανακοίνωση μείωσης τιμής προς τον καταναλωτή, τις βασικές αρχές της προβολής και ανακοίνωσης των προσφορών, εκπτώσεων και προωθητικών ενεργειών, καθώς και τρόπους αναγνώρισης και αποφυγής παραπλανητικών πρακτικών, όπως οι διαφημίσεις δόλωμα ή άλλες τεχνικές προσέλκυσης του καταναλωτή, εξέδωσε ο ΣΕΒ σε συνεργασία με το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Το νέο πλαίσιο για την παρουσίαση των προσφορών – εκπτώσεων και τους κανόνες προστασίας του καταναλωτή παρουσιάστηκε σε εκδήλωση που διοργάνωσε πρόσφατα ο ΣΕΒ με συμμετοχή του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων ‘Αδωνι Γεωργιάδη, του Αντιπροέδρου του ΣΕΒ και επικεφαλής της ομάδας εργασίας καταναλωτή Ιωάννη Γιώτη και του γενικού Γραμματέα Εμπορίου Σωτήρη Αναγνωστόπουλου. Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα το υπουργείο θέσπισε «Κώδικα Δεοντολογίας περί ανακοινώσεων μείωσης της τιμής» (ΦΕΚ 2640 Β’, 21-4-2023).

Στην εκδήλωση παρουσιάστηκαν οι κρίσιμες εξελίξεις στο πεδίο της προστασίας του καταναλωτή, όπως:

· Ο νέος νόμος για τις αντιπροσωπευτικές αγωγές με τον οποίο παρέχεται για πρώτη φορά η δυνατότητα στους καταναλωτές να λάβουν αποζημίωση και αποκατάσταση της ηθικής ή υλικής τους βλάβης, στο πλαίσιο μιας αγωγής που θα ασκήσουν για λογαριασμό τους οι καταναλωτικές ενώσεις. Με τον τρόπο αυτό συλλογικής προστασίας τους, οι μεμονωμένοι καταναλωτές ενδυναμώνονται στην διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους ακόμη και απέναντι σε προμηθευτές και εμπόρους με έδρα εκτός της ελληνικής επικράτειας.

· Το νέο «δίκαιο της πώλησης» αφενός καλύπτει το κενό που υπήρχε στην προστασία των καταναλωτών κατά την προμήθεια ψηφιακών αγαθών και υπηρεσιών, όπως η αγορά έξυπνων συσκευών, και αφετέρου επαναπροσδιορίζει, μεταξύ άλλων, τα δικαιώματα των καταναλωτών σε περίπτωση που το αντικείμενο δεν ανταποκρίνεται στη σύμβαση, προβλέποντας την αποκατάσταση της ανταπόκρισης, τη μείωση του τμήματος, την υπαναχώρηση από τη σύμβαση ή την αίτηση για αποζημίωση.

· Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αναμένονται αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο επισημαίνονται τα προϊόντα με έμφαση την αποφυγή παραπλανητικών περιβαλλοντικών ισχυρισμών όπως “συσκευασία από ανακυκλωμένο πλαστικό με στόχο τη στροφή των καταναλωτών στη βιώσιμη κατανάλωση.

· Τέλος, καταναλωτές και επιχειρήσεις καλούνται να επιλύουν τις μεταξύ τους διαφορές αξιοποιώντας τον θεσμό της συμβιβαστικής επίλυσης που παρέχεται μέσω φορέων εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών όπως η Ανεξάρτητη Αρχή του Συνηγόρου του Καταναλωτή, η οποία προσφέρει γρήγορη και ανέξοδη λύση.