Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Οι παγκόσμιες αγορές αυτοκινήτων σημείωσαν πτώση το 2022, με τα SUV να έχουν το πρώτο λόγο στις πωλήσεις, προκαλώντας περαιτέρω ανησυχίες σχετικά με τον αντίκτυπό τους για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Από την άλλη, η αύξηση των πωλήσεων των ηλεκτρικών μοντέλων δεν ήταν αρκετή για να αποτρέψει τις αυξημένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που προέρχονται από τα SUV. Έτσι παγκοσμίως οι εκπομπές ρύπων έφτασαν σχεδόν το 1 δισεκατομμύριο τόνους το 2022, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (ΙΕΑ).

Ωστόσο, οι συνολικές πωλήσεις αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 0,5% αγγίζοντας τα 75 εκατομμύρια μονάδες το 2022, με την μεγαλύτερη μείωση να σημειώνεται στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρωπαϊκή Ένωση (πτώση πωλήσεων 8% και 4% αντίστοιχα). Από την άλλη, η Κίνα είδε τις πωλήσεις των επιβατικών αυτοκινήτων να αυξάνονται κατά 10%.

Τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα συνεχίστηκαν και την προηγούμενη χρονιά με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να καταγράφουν ανοδική πορεία. Οι πωλήσεις τους αυξήθηκαν σε όλες τις αγορές και ενισχύθηκαν ακόμη περισσότερο από τις αυξημένες τιμές των υγρών καυσίμων. Η αύξηση παγκοσμίως ήταν περίπου 60% το 2022, ξεπερνώντας τα 10 εκατομμύρια για πρώτη φορά, από 6,6 εκατομμύρια που ήταν το 2021. Στις μεγάλες αγορές αυτοκινήτων, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν στην πρώτη γραμμή των πωλήσεων, καθώς περισσότερα από ένα στα τέσσερα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στην Κίνα, πάνω από ένα στα πέντε στην Ευρωπαϊκή Ένωση και σχεδόν ένα στα δέκα στις Ηνωμένες Πολιτείες ήταν ηλεκτρικά το 2022, σύμφωνα με την εταιρεία παροχής δεδομένων EV Volumes.

Οι παγκόσμιες πωλήσεις SUV αυξήθηκαν, επίσης, παρά τα εμπόδια στην εφοδιαστική αλυσίδα και τον αυξανόμενο πληθωρισμό, αυξάνοντας το ποσοστό τους κατά περίπου 3%. Το 2022, τα SUV αντιπροσώπευαν περίπου το 46% των παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων, με αξιοσημείωτη ανάπτυξη στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ινδία και την Ευρώπη. Από τον συνολικό όγκο το 16% ήταν ηλεκτρικά.

Το 2022 κυκλοφόρησαν πάνω από 400 μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων, εκ των οποίων περίπου το 55% ήταν SUV. Η στροφή προς βαρύτερα αυτοκίνητα είχε ως συνέπεια την αύξηση των καυσίμων. Μεταξύ των ετών 2021 και 2022, η χρήση πετρελαίου στα συμβατικά αυτοκίνητα, εξαιρουμένων των SUV, παρέμεινε περίπου η ίδια, αλλά η κατανάλωση καυσίμων στα SUV αυξήθηκε παγκοσμίως κατά 500.000 βαρέλια την ημέρα, αντιπροσωπεύοντας το 1/3 της συνολικής αύξησης της ζήτησης πετρελαίου. Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των SUV που σχετίζονται με την κατανάλωση αυξήθηκαν κατά σχεδόν 70 εκατομμύρια τόνους το 2022. Συνολικά, τα 330 εκατομμύρια SUV που κυκλοφορούν σήμερα στο δρόμο εκπέμπουν σχεδόν 1 δισεκατομμύριο τόνους διοξειδίου του άνθρακα .

Τέλος, η ραγδαία αύξηση του αριθμού των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο δρόμο αντί των συμβατικών αυτοκινήτων είναι βασικός παράγονντας για την επίτευξη των καθαρών μηδενικών εκπομπών. Ταυτόχρονα, τα SUV απαιτούν μεγαλύτερες μπαταρίες για την τροφοδοσία τους, άρα και μεγαλύτερο αποτύπωμα στην κατασκευή τους, αλλά και στην ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιούν. Η αντιμετώπιση αυτών των συνεπειών στο περιβάλλον μπορούν να μειωθούν εάν μειωθούν οι όγκοι των αυτοκινήτων και αυτά που κυκλοφορούν να αποκτήσουν πιο αεροδυναμικό σχήμα, να γίνουν ελαφρύτερα και γενικά να αλλάξει ο τρόπος κατασκευής και χρήσης των μπαταριών τους.