Στις 5 και 6 Οκτωβρίου πραγματοποιήθηκε το 11ο e-Βusiness World & Digital Marketing 2022 της Smartpress, υπό τις ευγενικές χορηγίες των εταιρειών Intertech, Knowcrunch, ACS, Cosmote, Generation Y, Γερμανός και Samsung. Πέρα από το ότι επιστρέφουμε (περιχαρείς) στα συνέδρια με φυσική παρουσία (με τα όποια μέτρα και προφυλάξεις απαιτούνται για κάτι τέτοιο), μπορούμε να πούμε ότι εκείνο το κλισέ που λέγεται μετά την ολοκλήρωση κάθε εκδήλωσης, πως πραγματοποιήθηκε «με μεγάλη επιτυχία και πλήθος κόσμου», αυτή τη φορά δεν αποτελεί υπερβολή. Και αυτό είναι σίγουρα κάτι που μπορεί να επιβεβαιώσει οποιοσδήποτε βρέθηκε στο Σεράφειο του Δήμου Αθηναίων την περασμένη Τετάρτη και Πέμπτη, σε μια γιορτή για το ηλεκτρονικό επιχειρείν.

Με την πρώτη ημέρα να είναι αφιερωμένη στο e-business και τη δεύτερη στο digital marketing, αποδείχθηκε, μέσω των ομιλιών που πραγματοποιήθηκαν και που παρακολουθήσαμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, πως το «ηλεκτρονικό επιχειρείν» αποτελεί ένα νόμισμα που από τη μια πλευρά εμφανίζει το e-commerce και από την άλλη το digital marketing. Και έγινε σαφές πως καμία από τις δύο πλευρές δεν μπορεί να σταθεί μόνη της εάν δεν υπάρχει και η δεύτερη για να συνεπικουρεί αποτελεσματικά τη λειτουργία της. Με άλλα λόγια, «το ‘να χέρι νίβει τ’ άλλο και τα δυο το πρόσωπο» – με το πρόσωπο, στην περίπτωση μας, να είναι η επιχειρηματικότητα. Άλλωστε, δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή e-shop που να σέβεται τον εαυτό του και να μην χρησιμοποιεί τα κοινωνικά δίκτυα και το ψηφιακό marketing για προβολή και προώθηση των προϊόντων του. Την ίδια στιγμή, πολλά μεγάλα brands έχουν εισέλθει στον κόσμο του ηλεκτρονικού εμπορίου.
nl-0-2
Κατά τη διάρκεια των χαιρετισμών, ο κ. Κώστας Νόστης, CEO της Smart Press, τόνισε πως οι εξελίξεις γύρω από τον χώρο του e-business είναι πολλές και σημαντικές: τα marketplaces πολλαπλασιάζονται, οι «μικρότεροι» προσπαθούν να ενισχύσουν την παρουσία τους στην αγορά, ενώ μεγαλώνει η απόσταση των «μεγάλων» από εκείνους που έπονται. Παράλληλα, την εμφάνιση τους κάνουν και τάσεις όπως τα box και το buy now pay later, που διαμορφώνουν ένα διαφορετικό τοπίο για επιχειρήσεις και καταναλωτικό κοινό. Ο κ. Γιώργος Μαρκατάτος, Πρόεδρος του ΣΕΚΕΕ, ανέφερε, στον δικό του χαιρετισμό, πως το e-commerce και το e-business έχουν κυριαρχήσει, κάτι που οι επιχειρήσεις αντιλήφθηκαν τα τελευταία χρόνια λόγω του covid, με πολλές λύσεις να διεκδικούν μια θέση στο οικοσύστημα. Σημείωσε, δε, αναφερόμενος και στη σημασία των εξαγωγών, πως εκείνοι που τολμούν να κάνουν κάτι διαφορετικό είναι και εκείνοι που ξεχωρίζουν.

Είναι πολύ σημαντικό, σύμφωνα με την κ. Μαρίνα Βασιλαρά, Γενική Γραμματέα του GRECA, ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν αρχίσει την επέκταση τους και στο λεγόμενο «cross border e-commerce», συμφωνώντας πως τόσο το ηλεκτρονικό εμπόριο όσο και το ψηφιακό marketing αποτελούν απαραίτητα στοιχεία για την ανάπτυξη των πωλήσεων. Άλλωστε, βάσει της έρευνας που παρουσιάστηκε, ο τομέας του ευρωπαϊκού ηλεκτρονικού εμπορίου αυξήθηκε, μέσα στο 2021, κατά 13%, φτάνοντας τα 718 δισεκατομμύρια ευρώ, με τα μηνύματα να παραμένουν αισιόδοξα παρά τις κρίσεις που κάνουν την εμφάνιση τους. Στον δικό της χαιρετισμό, η Berina Tanovic, Messaging Partnership Manager της Rakuten Viber, υπογράμμισε πως ένα ποσοστό που ξεπερνά το 60% των καταναλωτών χρησιμοποιούν smartphone για online shopping και πως περισσότερο από το 72% των πωλήσεων στο e-commerce πραγματοποιείται μέσω mobile συσκευής. Σύμφωνα με την κ. Tanovic, οι χρήστες θέλουν ολοένα και περισσότερο να έχουν απευθείας επικοινωνία με τα brands.
nl-0-3
Στην πρώτη ενότητα, με τίτλο «Αξιοπιστία: το “κλειδί” για τον ψηφιακό κόσμο», η συντονίστρια κ. Σόνια Χαιμαντά, Δημοσιογράφος, σημείωσε πως η αξιοπιστία χαρακτηρίζει εκείνον που κάνει πράξη αυτά που λέει, αποτελώντας το κλειδί που ανοίγει την «πόρτα» για τον ψηφιακό κόσμο, τόσο στο e-business όσο και στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Και αυτό γιατί βρισκόμαστε σε έναν κόσμο στον οποίο οι απαιτήσεις ολοένα και αυξάνονται. Ο κ. Δημήτρης Δρόσος, Επίκουρος Καθηγητής από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, σε μια ομιλία με τίτλο «Ψηφιακή Μυωπία», ανέφερε πως, σύμφωνα με στοιχεία που προέρχονται από το Shopify, σημειώθηκε μια δεκαετία ανάπτυξης μέσα σε μόλις τρεις μήνες, με τον ίδιο να τονίζει πως πρέπει να σκεφτούμε «λίγο διαφορετικά» τα πράγματα, να βάλουμε την αξιοπιστία μέσα στην εταιρεία μας, να σκεφτούμε δημιουργικά και καινοτομικά, δοκιμάζοντας και αντισυμβατικές προσεγγίσεις marketing. «Πρέπει να βλέπουμε πίσω μας, γύρω μας, ψηλά, μπροστά και όσο το δυνατόν πιο μακριά», υπογράμμισε χαρακτηριστικά.

Τον λόγο πήρε ο κ. Μιχάλης Κλιαμενάκης, Προϊστάμενος Εφοδιασμού Δικτύων της ΓΕΡΜΑΝΟΣ, σε μια παρουσίαση με τίτλο «G-CLICK & COLLECT – Σύγκλιση ψηφιακού και φυσικού κόσμου». Σύμφωνα με τον κ. Κλιαμενάκη, το e-commerce αποτελεί μια αναγκαιότητα, πίσω από την οποία βρίσκονται πολλές ευκαιρίες που αν δεν τις αξιοποιήσουμε και αν δεν είμαστε αξιόπιστοι, είναι σίγουρο ότι θα είμαστε ευκαιριακοί. Χρειάζεται αξιοπιστία στις αγορές μας, στο περιεχόμενο που δείχνουμε, στις τιμές, στις συναλλαγές, στην παράδοση. Η κ. Άννα Μαρία Φίλιππα, Δικηγόρος, Εξειδικευμένη στο Δίκαιο του Internet και το Ηλεκτρονικό Έγκλημα, στην παρουσίαση της με τίτλο «Ψηφιακή Επιχειρηματικότητα: Προκλήσεις και Ασφάλεια», ανέφερε πως ο νομοθέτης «αγκομαχά» να ακολουθήσει τις εξελίξεις της τεχνολογίας. «Δεν τα καταφέρνει πολύ καλά, αλλά κάποια στιγμή θα το κάνει και θα σφίξει πολύ περισσότερο ο κλοιός για το e-commerce», δήλωσε, αναφερόμενη και στη σημασία του θέματος της κυβερνοασφάλειας και της προστασίας των δεδομένων. Περισσότερη ασφάλεια σημαίνει περισσότερες πωλήσεις και κέρδη, σύμφωνα με την κ. Κλιαμενάκη.
nl-0-4
Στην έναρξη της δεύτερης ενότητας, με τίτλο «Η “εργαλειοθήκη” του ηλεκτρονικού εμπορίου», ο συντονιστής, κ. Χρήστος Κοτσακάς, Δημοσιογράφος, σημείωσε πως όπως κάθε εργασία απαιτεί μια σειρά εργαλείων για την πραγματοποίηση της, το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με το ηλεκτρονικό εμπόριο. «Όμως, αυτά τα εργαλεία, αν και απαραίτητα για τη δραστηριοποίηση μιας επιχείρησης στο ecommerce, παρουσιάζουν έναν βαθμό δυσκολίας σε σχέση με την επιλογή του κατάλληλου, του πιο αποδοτικού, εκείνου που ταιριάζει στην εκάστοτε περίπτωση». Η κ. Νανά Ιωακειμίδου, Chief Communications Officer – Junior Partner, Generation Y, αναφέρθηκε στη σχέση που αναπτύσσει ένα ηλεκτρονικό κατάστημα με τον πελάτη του, «μια σχέση προσωπική», με την ίδια να αναφέρεται και στη σημασία του να αισθανθεί κάποιος «μοναδικός». Παρουσιάζοντας συγκεκριμένα παραδείγματα, υποστήριξε πως «όταν κάνεις τον άλλο να αισθάνεται μοναδικός, έχεις κερδίσει συναισθηματικά την επιλογή του και σε ακολουθεί σε ότι και να κάνεις», ακόμη και αν είσαι ακριβότερος.

Ο κ. Θωμάς Σλάμαρης, CEO της Iwant2help, στην παρουσίαση που έφερε τον τίτλο «Omni Channel Customer Service: Τι είναι και πως μπορεί μια μικρή επιχείρηση να το πετύχει», ανέφερε πως δεν είναι μόνο το θέμα της εξατομίκευσης ή το να προσφέρεις στο πελάτη προϊόντα που πιθανώς τον ενδιαφέρουν, αλλά όταν θα έχει πρόβλημα ή θα θελήσει να ρωτήσει κάτι, να μπορεί να βρει μια απάντηση – και να τη βρει σύντομα. Ο μικρομεσαίος επιχειρηματίας, σύμφωνα με τον κ. Σλάμαρη, μπορεί να πετύχει με λίγα χρήματα, αρκεί να έχει φαντασία και όρεξη. Ο κ. Νίκος Πελέκης, E-commerce Manager της Funky Buddha, στην παρουσίαση με τίτλο «The toolkit of an e-commerce manager: What, how and why», είπε χαρακτηριστικά πως «τα εργαλεία δεν κάνουν τον μάστορα» και πως χρειάζεται κάποιος να γνωρίζει γιατί χρησιμοποιεί το εκάστοτε εργαλείο, να βάζει προτεραιότητα στο τι θα επιλέξει, να χτίζει και να εκπαιδεύει ομάδες στην καλή χρήση τους – «τις οποίες ομάδες καλούμαστε να εμπνεύσουμε και να συντονίσουμε για να τα χρησιμοποιούν αρμονικά και με θετικό όφελος για την επιχείρηση μας».
nl-0-5
Στην τρίτη ενότητα, με τίτλο «Conversion is the new currency», ο συντονιστής κ. Βαγγέλης Ξανθάκης, Δημοσιογράφος, αναφέρθηκε στη σημασία του conversion, δηλαδή στη μετατροπή ενός επισκέπτη σε πελάτη, δίνοντας τον λόγο στον κ. Δημήτρη Θεοφάνου, CEO της eTurn, σε μια παρουσίαση με τίτλο «Site Conversion or Business Conversion?». Σε αυτήν, ο κ. Θεοφάνους διευκρίνισε πως το τι κοιτούν οι πελάτες δεν έχει να κάνει με το τι κοιτάει ο ιδιοκτήτης ενός ηλεκτρονικού καταστήματος κάθε μέρα – που είναι η ίδια η επιχείρηση. «Η δική μου άποψη είναι ότι το site και το conversion είναι ένα μέρος μιας αλυσίδας. Αν στο τέλος της ημέρας κάνει convert το site αλλά δεν κάνει convert το business, κάνουμε μια τρύπα στο νερό. Κάποια πράγματα πρέπει να τα κοιτάμε σειριακά, κάποια πράγματα πρέπει να τα κοιτάμε ταυτόχρονα. Και πολλές φορές, πρέπει να δουλεύουμε αντίστροφα. Από κάτω προς τα πάνω».

Ο κ. Γιάννης Καραλής, co-founder της Findbar, σε μια παρουσίαση με τίτλο «On-site search: Ο κρυμμένος θησαυρός του eCommerce», μίλησε για το on-site search, κάτι που όσοι ασχολούνται με το e-commerce έχουν στο site τους αλλά δεν έχουν «σκάψει» αρκετά, συμπληρώνοντας πως όταν κάποιος ψάχνει να βρει κάτι, έχει την προδιάθεση να το καταναλώσει – «και αυτό πάμε να λύσουμε στο e-commerce, γιατί σήμερα η αναζήτηση είναι κάτι που χωλαίνει». Κλείνοντας τη συγκεκριμένη ενότητα, ο κ. Κάρολος Τσιλιγκιριάν, CEO & Founder της GIM Agency, στην παρουσίαση του με τίτλο «E-Shop! Μπορεί το καλό να γίνει καλύτερο;», υποστήριξε πως τα προηγούμενα χρόνια η έμφαση ήταν στο να φέρουμε περισσότερο κόσμο στο e-shop μας, αλλά πλέον, επειδή εξελίσσονται τα πράγματα και υπάρχει περισσότερος ανταγωνισμός, ο κόσμος σκέφτεται ολοένα και περισσότερο πως μπορεί να ανεβάσει την απόδοση του ηλεκτρονικού καταστήματος που έχει αναπτύξει. Άλλωστε, όπως έδειξε στην παρουσίαση του, μόνο 2,17% των επισκέψεων ηλεκτρονικού εμπορίου μετατρέπονται σε αγορές.
nl-0-6
Η επόμενη ενότητα, με τίτλο «The last change of the last mile» και συντονιστή τον κ. Ξανθάκη, ξεκίνησε με την ομιλία του κ. Χρήστου Παπανδρόπουλου, CMO της BOX NOW, ο οποίος αναφέρθηκε στο γιατί οι θυρίδες παράδοσης δεμάτων (lockers) είναι η καινοτομία που αλλάζει το e-commerce και την εμπειρία του πελάτη. «Δεν θέλουμε να φέρουμε κάτι ανταγωνιστικό σε καμία εταιρεία courier στην Ελλάδα. Θεωρούμε ότι είμαστε στο ίδιο market, ότι είμαστε συναγωνιστές, βοηθάμε τις εταιρείες courier, μέσα από τα δικά μας κουτιά, να παραδώσουν καλύτερα και αντίστοιχα βοηθάμε τον τελικό καταναλωτή να αγοράσει περισσότερο, γιατί βρίσκει το value και μια ξεχωριστή εμπειρία», δήλωσε ο κ. Παπανδρόπουλος. Ο κ. Επαμεινώνδας Πλυταριάς, Product & Sales Supervisor της Intertech, στην ομιλία του με τίτλο «Smart Locker – Optimizing Customer Experience», υποστήριξε πως τα τελευταία δύο χρόνια διαμορφώθηκε μια νέα κανονικότητα στις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών, κάτι που έχει οδηγήσει σε πολύ μεγάλο όγκο διαχείρισης ηλεκτρονικών παραγγελιών προς άμεση εκτέλεση. Λύση στις προκλήσεις προσφέρουν και τα smart lockers, καθώς οδηγούν και σε μείωση των κλήσεων στα κέντρα εξυπηρέτησης, ενώ ο τυπικός χρόνος pickup για τον πελάτη είναι μόλις 5 δευτερόλεπτα. Σημαντικός παράγοντας αποτελεί ότι τα smart lockers είναι αυτόνομα και λειτουργούν 24 ώρες την ημέρα, 7 ημέρες την εβδομάδα, για παράδοση και παραλαβή.

Ο κ. Νικόλας Χατζηδάκης, CTO & Co-Founder της After Sales Pro, στην παρουσίαση του με τίτλο «From Last Mile to Smart Mile!», τόνισε πως το last mile στην μετα-covid εποχή προσφέρει πολυάριθμες επιλογές σε courier και εταιρείες διανομής, πολλαπλά κανάλια πώλησης, αυτοματοποιημένες διαδικασίες και ενοποιημένα συστήματα διαχείρισης. Σήμερα, «δεν μιλάμε πλέον για ένα last mile αλλά για ένα smart mile, με περισσότερες επιλογές για τον τελικό καταναλωτή», όπως quick commerce, ευέλικτους τρόπους παραλαβής και αυτοματοποίηση. Κλείνοντας τη συγκεκριμένη ενότητα, η κ. Φωτεινή Σκαπινάκη, Commercial Manager της Logika4PL και ο κ. Παναγιώτης Καλικατζαράκης, Co–Founder του The Fashion Project, σε μια κοινή παρουσίαση με τίτλο «How to Scale Up Your eCommerce Order Fulfillment Strategy: The Fashion Project Story», αναφέρθηκαν στο ζήτημα που σχετίζεται με τις αποθήκες των ηλεκτρονικών καταστημάτων, παρουσιάζοντας την απόφαση του Fashion Project να επαναξιολογήσει το μοντέλο logistics που υιοθετούσε και να μπει σε μια διαδικασία αποφάσεων για αναδιοργάνωση σε σχέση με το supply chain, φεύγοντας από τη «ζώνη άνεσης» του, σε συνεργασία με τη Logika4PL.
nl-0-7
Φτάνοντας στα keynotes, ο κ. Πάρης Κορωναίος, Country Manager της Apco Systems, στην ομιλία του με τίτλο «All payment gateways are not equal», μίλησε για τις πύλες πληρωμών και για το ότι «δεν είναι όλες ίδιες». Σύμφωνα με τον ίδιο, ένα payment gateway είναι ο φύλακας των δεδομένων που σχετίζονται με τις πληρωμές των πελατών ενός καταστήματος, με έναν εξαιρετικά κρίσιμο ρόλο, λόγω της ασφάλειας που προσφέρει. Εντούτοις, ένα payment gateway που υιοθετεί προηγμένη τεχνολογία «μπορεί να παρέχει πάρα πολλές υπηρεσίες», πρόσθεσε. Στο δεύτερο keynote της ημέρας, με τίτλο «Μικρά μυστικά με μεγάλη αποδοτικότητα του e-Commerce», ο κ. Φώτης Αντωνόπουλος, e-Commerce Advisor, αναφέρθηκε στη σημασία των δεδομένων, τα οποία χαρακτήρισε ως το πιο σημαντικό «αγαθό», προσθέτοντας πως όταν έχουμε έναν σωστό συνδυασμό τεχνολογίας και δεδομένων το αποτέλεσμα, πολλές φορές, μπορεί να είναι εκκωφαντικό. Άλλωστε, με τα δεδομένα μπορούμε να μειώσουμε τα κόστη, δεν παίρνουμε αποφάσεις στην τύχη ή βάσει ενστίκτου και μπορούμε να προσφέρουμε νέες υπηρεσίες και προϊόντα βάσει των στοιχείων που μας προσφέρουν οι καταναλωτές.
nl-0-8
Ακολούθησε η απονομή των e-BIZZ Awards 2022, εννέα στον αριθμό. Αναλυτικά, η λίστα των βραβείων:

Logistics Solution of the Year: ΕΛΤΑ
Innovator of the Year: WARPLY
B2B Solution of the Year: Advisable
Digital Transformation of the Year: ΓΕΡΜΑΝΟΣ
Best Customer Experience of the Year: Funky Buddha
Total Business Transformation of the Year: Public
eTailer of the Year: Cosmos Sport
Ε-Commerce Manager of the Year: Φίλιππος Μελλισουργός
Entrepreneur of the Year: Μιχάλης Τσικνάκης
Leader of the Year: Γιάννης Βασιλάκος
nl-0-9
Στο Leaders Summit που ακολούθησε και που έκλεισε την πρώτη ημέρα του συνεδρίου, με τίτλο «Η επόμενη μέρα του e-Commerce», συντονιστή τον κ. Ξανθάκη και με τη συμμετοχή των Δημήτρη Ανδριώτη, CEO, BOX NOW, Γιάννη Βασιλάκου, CEO, Κωτσόβολος, Κωνσταντίνου Βούζα, Διευθυντή BU Retail Ομίλου ΟΤΕ, Ηλία Πίτσαβου, Head of Klarna Greece, οι leaders της αγοράς συζήτησαν για τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες, τις λύσεις, την επόμενη μέρα και το πώς διαμορφώνεται το τοπίο της αγοράς.

Ο κ. Βούζας υποστήριξε ότι ο covid ήταν επιταχυντής εξελίξεων αλλά, παρά το ότι αυξάνονται οι πωλήσεις μέσω του διαδικτύου, υπάρχουν ακόμα θέματα που πρέπει να λυθούν. «Πρέπει να βρούμε κάποιος τρόπους έξυπνους, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία και το AI, να δείξουμε την γκάμα μέσα στα μαγαζιά». Παράλληλα, αναφέρθηκε στο θέμα του last mile και στο κομμάτι του after sales, ενώ μίλησε και για τα περιθώρια κέρδους, όπου εντοπίζονται προιοντικές κατηγορίες οι οποίες συμπιέζονται. Ο κ. Βασιλάκος ανέφερε, με τη σειρά του, πως η Κωτσόβολος βρίσκεται στο last mile, καθώς φτάνει μέχρι τα σπίτια των πελατών, έχοντας κληθεί να αναπτύξει όλα τα κομμάτια της εφοδιαστικής αλυσίδας. Παράλληλα, είναι χαρακτηριστικό, σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκο, πως η εταιρεία βρίσκεται στην πρώτη θέση, όσον αφορά στην παραγωγή καταναλωτικών δανείων, αποτελώντας και τον μεγαλύτερο broker, παράγοντας έναν σημαντικό αριθμό ασφαλιστικών συμβολαίων κάθε χρόνο.

Ο κ. Ανδριώτης υποστήριξε πως ένα μικτό μοντέλο είναι τελικά εκείνο που δείχνει ότι είναι πιο κατάλληλο, τουλάχιστον για την ελληνική αγορά. Το σημείο καμπής, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι ότι όσο αυξάνει ο βαθμός της τεχνολογίας, τόσο οι ανάγκες για συνεργασία με τρίτους εξειδικευμένους παίκτες γίνεται πιο επιτακτική. Ο κ. Πιτσαβός δήλωσε πως είναι πολύ αισιόδοξος για το μέλλον του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα, εντοπίζοντας μεγάλη ανάγκη για καινοτομία. Η Klarna, σύμφωνα με τον ίδιο, ήρθε στην Ελλάδα για να προσφέρει μια υπηρεσία «πολύ πιο υγιή και πιο βιώσιμη, σε σχέση με το παραδοσιακό μοντέλο της πιστωτικής κάρτας».