Το λιμάνι του Καστελόριζου - The Port of Castelorizo Island, Dodecanese, Greece
Το λιμάνι του Καστελόριζου - The Port of Castelorizo Island, Dodecanese, Greece
Πηγή Εικόνας: wikemedia commons - Chris Vlachos

Με την παρουσία του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών, κου Ιωάννη Ξιφαρά, εκπροσώπου του Υπουργού Υποδομών & Μεταφορών, κου Κώστα Καραμανλή, και με τη συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εκπροσώπων των τοπικών παραγωγικών φορέων, κατοίκων και πολιτών του Καστελλορίζου πραγματοποιήθηκε η συνάντηση-συζήτηση εργασίας με θέμα: «Αειφόρος Ανάπτυξη του Δήμου Μεγίστης με την Δημιουργία Νέων Τουριστικών Πόρων και Προϊόντων μέσω Ανάλυσης, Τεκμηρίωσης, Μοντελοποίησης, Διαχείρισης και Διατήρησης Πολιτιστικού Αποθέματος με χρήση Εφαρμογών των Τεχνολογιών της Πληροφορικής», τη Δευτέρα, 12 Σεπτεμβρίου και ώρα 19.00-21.00 στην Αίθουσα πολιτιστικών εκδηλώσεων του Δήμου Μεγίστης.

Σύμφωνα με το σχετικό δελτίο Τύπου, ο Χωρικός Αντιπεριφερειάρχης Δωδεκανήσου κ. Χρήστος Ευστρατίου εξήρε το επιστημονικό έργο και την επιστημονική αρτιότητα του Προγράμματος. Υπογράμμισε δε την απόλυτη στήριξη του Περιφερειάρχη κ. Γ. Χατζημάρκου στο Πρόγραμμα ΑΕΙ.

Ο Αντιδήμαρχος Μεγίστης, κ. Στράτος Αμύγδαλος, αφού καλωσόρισε και εκ μέρους του Δημάρχου όλους τους παρευρισκομένους, τόνισε ότι το Καστελλόριζο αποτελεί πρότυπο πεδίο μελέτης και το Πρόγραμμα ΑΕΙ θα συμβάλλει στη βιώσιμη πορεία του κι η επιτυχία του Έργου θα είναι αειφόρος αναπνοή για το νησί.

Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Δωδεκανήσου, κ. Αντώνης Γιαννικουρής, κηρύσσοντας την έναρξη των εργασιών της συνάντησης, σημείωσε πως το ΤΕΕ Δωδεκανήσου μετέχει σε ένα πρότυπο ερευνητικό έργο, το ΑΕΙ, με το συντονισμό του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, τη συμμετοχή ιδιωτικών και δημόσιων φορέων έρευνας για τον αειφόρο σχεδιασμό της ανάπτυξης απομονωμένων περιοχών της Ελλάδας. Τόνισε πως μέσω των προτάσεων του ΑΕΙ, τα μικρά νησιά της Δωδεκανήσου – η Σύμη, η Χάλκη, το Καστελλόριζο και η Ηρωϊκή Ν. Κάσος- γίνονται ξανά φάροι καινοτομίας και προόδου, ανοιχτά εργαστήρια εφαρμογών ολοκληρωμένου σχεδιασμού και νησιωτικών πολιτικών, βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης σε συνέργεια με την τοπική κοινωνία. Είμαι περήφανος που ως πρόεδρος του ΤΕΕ συνέβαλα στη δημιουργία συναντίληψης ανάμεσα στους τοπικούς φορείς, την περιφέρεια και το ΥΠΟΜΕΔΙ, ώστε όσον αφορά στις παρεμβάσεις στο Κορδόνι του λιμανιού:
-να αποκατασταθεί η αισθητική συμβατότητα του διακόσμου του οικισμού (παγκάκια, δημοτικός φωτισμός κ.α.) σύμφωνα με την αρχιτεκτονική του οικισμού
– να εναρμονιστεί το επίπεδο του Κορδονιού με το επίπεδο των καταστημάτων της αγοράς.
Η Επιστημονικά Υπεύθυνη του προγράμματος ΑΕΙ, Ομότιμη Καθηγήτρια ΕΜΠ και μέλος της ΔΕ του ΤΕΕ, κα Αντωνία Μοροπούλου, σημείωσε τα εξής: «Απόψε στο Καστελλόριζο παρουσιάζουμε το σχέδιο ολοκληρωμένης ανάπτυξης του συμπλέγματος της Μεγίστης. Το στοίχημα είναι η υλοποίηση ενός προγράμματος που συνέχει όλους τους Καστελλοριζιούς απανταχού γης και όλες τις διαφορετικές απόψεις στο Δήμο Μεγίστης».

Υπογράμμισε την ανάγκη διεθνοποίησης του προγράμματος με τη διαμόρφωση διεθνούς δικτύου Πανεπιστημίων, ερευνητικών κέντρων, διεθνών οργανισμών και άλλων φορέων ώστε το Καστελλόριζο να γίνει Ανοιχτό Διεθνές και Ανοιχτό Εργαστήριο Ανάπτυξης. Σημείωσε πως οι πολιτιστικές και θαλάσσιες διαδρομές στο σύμπλεγμα της Μεγίστης θα αυξήσουν το χώρο των τουριστικών δραστηριοτήτων στο Καστελλόριζο και σε όλο το θαλάσσιο και χερσαίο σύμπλεγμα της Μεγίστης. Τόνισε τη σημασία της πρόβλεψης για εγκατάσταση συστημάτων ISO προστασίας και διατήρησης του περιβάλλοντος τόσο στα μονοπάτια της πρότασης της μελέτης του Υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του Οργανισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ) και του Δήμου Μεγίστης όσο και στα υπάρχοντα μονοπάτια που δεν περιλαμβάνονται σ’ αυτή καθώς και της παροχής πληροφοριών στους περιπατητές για τα σημεία πολιτιστικού και περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος που περιλαμβάνονται στις διαδρομές και μέσω διαδραστικής κεντρικής οθόνης στον οικισμό αλλά και τοπικά στις διαδρομές.

Παρουσιάζοντας το συλλογικό πόνημα όλων των φορέων του ΑΕΙ (ΕΜΠ, ΤΕΕ Δωδεκανήσου, ΙΤΕ, ΙΤΕΠ, Consortis, Telesto), υπογράμμισε την αναγκαιότητα για την άμεση συμπλήρωση, σε συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, των μελετών για τη χωρίς καθυστέρηση των έργων στο Κορδόνι του λιμανιού ώστε να εξασφαλιστεί η δομική ακεραιότητα του Κορδονιού με την αποκατάσταση του κρηπιδώματος του λιμανιού στην παραλιακή ζώνη-Κορδόνι. Υπογράμμισε τη διαθεσιμότητα του ΕΜΠ και του ΙΤΕ να προσφέρουν την εργασία τους στην κατεύθυνση αυτή.

Αναφερόμενη στην προοπτική λιμενικών επεμβάσεων, ανέφερε πως το υφιστάμενο λιμάνι μπορεί να λειτουργήσει ως τουριστικό/μαρίνα, σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού κτλ, με την ενίσχυση των λιμενοβραχιόνων για την πρόσδεση μικρών και μέσου μεγέθους τουριστικών σκαφών, καλύπτοντας τις ανάγκες δημιουργίας μαρίνας για την κίνηση σκαφών απ’ την Κύπρο και τη Μέση Ανατολή προς το Αιγαίο και τη Μεσόγειο, σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού. Στο νέο λιμάνι, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας και του Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, στο «Κόλπο Διακούρι», μπορούν να μεταφερθούν όλες οι εμπορικές χρήσεις καθώς και οι στρατιωτικές, λαμβάνοντας υπόψιν πως για την λειτουργία του είναι απαραίτητη η οδική σύνδεση με την δημιουργία δρόμου από την θέση του λιμένα έως τον οικισμό περιφερειακά. Στην περιοχή Μανδράκι μπορεί να δημιουργηθεί με την τεχνική της τεχνητής αναπλήρωσης οργανωμένη παραλία και την διατήρηση για τουριστικούς σκοπούς τμήμα της ιχθυόσκαλας αλλά και της υπάρχουσας ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης (ταρσανά) ως τουριστικού αξιοθέατου και χώρου έκθεσης ναυτικής τεχνολογίας ενώ απαραίτητη είναι η πρόβλεψη για σύγχρονες εγκαταστάσεις για ιχθυόσκαλα και ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη. Σημείωσε επίσης πως η ολοκλήρωση επισκευής & λειτουργίας λιμνοδεξαμενής στο βουνό πρέπει να συνδυαστεί με την κατάλληλη φύλαξη και διαχείρισή της ενώ πρότεινε την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της αφαλάτωσης για τη μείωση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας και της κατά κεφαλήν δαπάνης για το νερό. Προτάθηκε επίσης για τον περιορισμό της κυκλοφορίας στον ιστορικό οικισμό, η χρήση μικρών ηλεκτροκίνητων δημοτικών λεωφορείων.

Από την πλευρά του, ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών, κ. Ιωάννης Ξιφαράς, στην τοποθέτησή του σημείωσε τα εξής: «Το Καστελλόριζο είναι ένας τόπος ιδιαίτερης εθνικής σημασίας, την ανάπτυξη του οποίου η Κυβέρνηση και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, έχει θέσει ως στρατηγική προτεραιότητα. Πέρα από τα έργα που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη ή σε φάση ωρίμανσης, το επόμενο βήμα είναι η υιοθέτηση, όπως άλλωστε και η πρόταση του ΑΕΙ, μιας ολιστικής προσέγγισης στο Project Καστελλόριζο από όλα τα συναρμόδια Υπουργεία. Ο συντονισμός ανάμεσα σε Υποδομές, Μεταφορές, Ναυτιλία, Ενέργεια και Τουριστική Ανάπτυξη, χρησιμοποιώντας τα απαραίτητα χρηματοδοτικά εργαλεία για την υποστήριξη του Υπουργείου Ανάπτυξη χρησιμοποιώντας τα απαραίτητα χρηματοδοτικά εργαλεία με την υποστήριξη του Υπουργείου Ανάπτυξης αλλά και τα επιστημονικά εργαλεία που μας προσφέρουν το ΕΜΠ και το ΤΕΕ, είναι ο καταλληλότερος τρόπος για να αξιοποιήσουμε τις πραγματικές δυνατότητες του νησιού. Τέλος, εκπροσωπώντας το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τον Υπουργό, κ. Κώστα Καραμανλή, σας διαβεβαιώνω ότι θα ανταποκριθούμε θετικά σε όλες τις πρωτοβουλίες που λαμβάνονται και άπτονται της αρμοδιότητάς μας προκειμένου να συμβάλλουμε τα μέγιστα στην εξυπηρέτηση των αναγκών του Καστελλόριζου».

Ο Επίτιμος Αρχηγός ΓΕΣ και πρώην Υφυπουργός Εθνικής Αμύνης κ. Αλκιβιάδης Στεφανής ανέφερε ότι χάρη στην ήπια ισχύ και τη δυναμική υλοποίησης, το Καστελλόριζο γίνεται case study για όλη την Επικράτεια. Το μοντέλο ανάπτυξης που προβάλλεται από το Πρόγραμμα ΑΕΙ μπορεί να γίνει πρότυπο.

Στον χαιρετισμό του, ο Κοσμήτορας της Βουλής των Ελλήνων και Βουλευτής Δωδεκανήσου της ΝΔ, κ. Βασίλης Υψηλάντης, συνεχάρη το ΤΕΕ Δωδεκανήσου και το ΕΜΠ για την ένταξη των νησιών της Δωδεκανήσου στο έργο και ευχήθηκε όπως η σωστή διαχείριση του πολιτιστικού τους αποθέματος με τη χρήση εφαρμογών των τεχνολογιών της πληροφορικής, να προσδώσει σε αυτά μία νέα κατάσταση αειφορίας και προοπτικής. Εξήρε τέλος το ενδιαφέρον και τη συμβολή της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη για την υλοποίηση πολλών ενεργειών σε όφελος των νησιών και του Καστελλορίζου.

Ο Βουλευτής Δωδεκανήσου της ΝΔ, κ. Μάνος Κόνσολας τόνισε την ιδιαίτερη σημασία της κοινωνικής συμμετοχής και της συμφωνίας όλων των απόψεων στο Δήμο Μεγίστης για το πρόγραμμα που παρουσιάστηκε, τις προοπτικές υλοποίησης που δημιουργούν τα χρηματοδοτικά εργαλεία που δημιούργησε η Κυβέρνηση και σημείωσε τις μεγάλες δυνατότητες του καταδυτικού τουρισμού που επεξεργάστηκε ως Υφυπουργός Τουρισμού και ολοκληρώνουν το σχέδιο εναλλακτικού τουρισμού για το Καστελλόριζο. Ως Πρόεδρος της Επιτροπής Περιφερειών, αλλά και αυτής νησιωτικών και ορεινών περιοχών προανήγγειλε σχετικές πρωτοβουλίες.

Στην τοποθέτησή του ο κ. Αγαπητός Ξάνθης, μέλος της ομάδας εργασίας του ΤΕΕ Δωδεκανήσου για το ΑΕΙ, υπογράμμισε τη σημασία της ισορροπημένης ανάπτυξης που προτείνεται, ώστε να είναι σεβαστή και προστατευμένη η ταυτότητα και η κλίμακα του Καστελλορίζου και ταυτόχρονα να δοθούν προοπτικές απασχόλησης στους κατοίκους και κίνητρα επιστροφής στους ομογενείς.

Η κα Αγγελική Συνοδινού τ. Νομάρχης Δωδεκανήσου και τομεακή υπεύθυνη νησιωτικής πολιτικής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ. ΑΛ., εξέφρασε τα ειλικρινή της συγχαρητήρια για το στρατηγικό σχέδιο που κατέθεσε το ΑΕΙ για το Καστελλόριζο διότι αποτελεί και διαχρονικά αλλά και κοινωνικά και πολιτικά ένα πλαίσιο ενότητας των δραστηριοτήτων που ανελήφθησαν απ’ όλες τις διοικήσεις και τις πολιτικές δυνάμεις
Ακολούθησαν τοποθετήσεις και προτάσεις εκ μέρους των κατοίκων και των τοπικών φορέων.