Ο Υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, φορώντας μάσκα, ανακοινώνει μέτρα στήριξης της οικονομίας από τις επιπτώσεις της πανδημίας, στο Υπουργείο
Ο Υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, φορώντας μάσκα, ανακοινώνει μέτρα στήριξης της οικονομίας από τις επιπτώσεις της πανδημίας, στο Υπουργείο
Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Παρότι η επιστρεπτέα προκαταβολή είναι ένα μέτρο που πιστώνεται στον Θόδωρο Σκυλακάκη και αυτός έχει το «κλειδί» του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, υπάρχουν μέτρα και επιλογές στην εφαρμογή των αποφάσεων που έχουν δυσαρεστήσει πολλούς πολίτες και χρεώνονται στο γραφείο του Υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα. Αυτός άλλωστε επέλεξε να κάνει τις ανακοινώσεις για τα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων…

Σε τί αναφερόμαστε; Κατά πρώτον, στη βάση υπολογισμού για την τελευταία επιστρεπτέα προκαταβολή. Που ήταν μόλις ένας μήνας! Και πάρα, πάρα πολλοί επιτηδευματίες και επιχειρήσεις κόπηκαν και δεν είναι στους δικαιούχους ακριβώς για αυτόν τον λόγο.

Εξηγούμαστε: το χρονικό διάστημα αναφοράς για τη σύγκριση των τζίρων, ώστε να αποφασιστεί αν μια επιχείρηση έχει πτώση τζίρου, αποφασίζεται κάθε φορά με την υπουργική απόφαση για τον καθορισμό του μέτρου κάθε κύκλου της επιστρεπτέας προκαταβολής.

Ήδη από την πρώτη εφαρμογή του μέτρου, τον μακρινό Απρίλιο του 2020, φάνηκε – και αποδείχθηκε στην πράξη έκτοτε πολλές φορές – ότι η επιλογή να γίνεται σύγκριση μήνα – μήνα (δηλαδή Απρίλιος 2020 με Απρίλιο 2019, ή στην πιο πρόσφατη περίπτωση Ιανουάριος 2021 – Ιανουάριος 2020) είναι αποτυχημένη, διότι δεν λαμβάνει υπόψιν τη γενικότερη επίδοση μιας επιχείρησης και την κυκλικότητα ή μη του τζίρου της.

Για αυτό από την 3η Επιστρεπτέα, η ΑΑΔΕ δημιούργησε ξεχωριστή εφαρμογή όπου καταχωρούνται οι τζίροι ανά μήνα για κάθε επιχείρηση που θέλει να κάνει αίτηση επιστρεπτέας προκαταβολής, ακόμη και για αυτές που έχουν απλογραφικά (ή Β κατηγορίας) βιβλία και δεν κάνουν συχνά μηνιαίο απολογισμό, αφού και για το ΦΠΑ (που αποτελεί άμεσο έσοδο του κράτους) η περίοδος αναφοράς είναι τρίμηνη.

Όμως ξαφνικά το ΥΠΟΙΚ, στον τελευταίο κύκλο της επιστρεπτέας προκαταβολής επανέφερε τη σύγκριση ανά μήνα, παρά το ότι στους προηγούμενους κύκλους που μεσολάβησαν η περίοδος αναφοράς ήταν – και ορθώς – μεγαλύτερη.

Διότι ένα μήνα μπορεί μια επιχείρηση να καθυστερήσει να κόψει τιμολόγια κλπ, καθώς δεν έχουν όλες οι επιχειρήσεις τη λειτουργία του λιανικού εμπορίου με τις επιτόπου αποδείξεις… Ένα έργο ή μια υπηρεσία μπορεί να «δουλεύεται» καιρό…

Αφήστε που στην ανά μήνα σύγκριση μπορούν να πέσουν πολλά «μαγειρέματα – ξέρουν καλά λογιστές και οικονομικά στελέχη τί και πώς… Για αυτό ακόμη και στις εισηγμένες εταιρείες ή τις χρηματοοικονομικές κλπ, η ελάχιστη περίοδος αναφοράς και σύγκρισης είναι το τρίμηνο…

Αλλά όλα αυτά για το ΥΠΟΙΚ και τους φωστήρες στο γραφείο του Υπουργού Οικονομικών φαίνεται να είναι λεπτομέρειες…

Σοβαρό πρόβλημα – έλλειψη θάρρους;

Δεν αντιλαμβάνονται, προφανώς, ότι έχουν κάνει ένα σοβαρό λάθος που δημιουργεί ένα ακόμη πρόβλημα στην κυβέρνηση: πολλοί που ενισχύθηκαν στους τελευταίους κύκλους έμειναν έξω από τον τελευταίο κύκλο της Επιστρεπτέας. Ακριβώς λόγω της σύγκρισης μεγεθών μόνο ανά μήνα. Αν και κάποιοι – όχι πάντως πολλοί αναλογικά – έμειναν εκτός λόγω της συνολικής αύξησης τζίρου το 2020 σε σχέση με το 2019…

Αν έχουν το κουράγιο ΥΠΟΙΚ και ΑΑΔΕ, ας ανακοινώσουν πόσα ΑΦΜ έχουν πάρει ενίσχυση όχι μόνο ανά κύκλο – όπως κάνουν μέχρι τώρα – αλλά με συγκεντρωτικά και συγκετρωτικά στοιχεία, πχ. με το πόσα ΑΦΜ έχουν λάβει σε 6, σε 5, σε 4, σε 3, σε 2, σε 1 και σε κανέναν κύκλο.

Και μάλιστα για ορθότερη απεικόνιση τα στοιχεία των τριών πρώτων κύκλων πρέπει να είναι ξεχωριστά, γιατί τότε αποκλείονταν οι μικρές επιχειρήσεις…

Έχει το κουράγιο το ΥΠΟΙΚ να ανακοινώσει τέτοια στοιχεία;

Γιατί μαθαίνουμε ότι το θέμα έχει φτάσει και στο Μαξίμου, λόγω της δυσαρέσκειας πολλών φορέων της αγοράς. Μήπως τουλάχιστον εκεί μπορούν να στείλουν τα στοιχεία; Διότι αν και αυτό δεν γίνεται, σημαίνει κάτι άλλο για την κυβερνητική λειτουργία….

Και άλλες περιπτώσεις

Να αναγνωρίσουμε ότι το ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ ανέδειξε και μια άλλη αδικία με έμπνευση του ΥΠΟΙΚ και της ΑΑΔΕ. Ότι ορισμένοι αποκλείστηκαν από την ΕΠ διότι οι ενισχύσεις συνυπολογίζονται στα έσοδα και έτσι παρουσίασαν εντέλει αυξημένα έσοδα, ακόμη και αν ήταν σε πραγματικό τζίρο ελλειμματικοί….

Μα, ειλικρινά, λογιστική δεν ξέρουν στο ΥΠΟΙΚ; Κοτζάμ έδρα στο ΟΠΑ, δεν μπορεί να τους μάθει δύο τρία πράγματα ο Σταϊκούρας;

Κλείνοντας, να σημειώσουμε ότι κοινό πεδίο συζήτησης πολλών επιχειρηματιών (που έχουν χρόνο για κουβέντες, αφού δεν έχουν πολλές δουλειές…)είναι οι επιλογές που θα κάνει το ΥΠΟΙΚ στον νέο κύκλο Επτιστρεπτέας Προκαταβολής που ήδη εξαγγέλθηκε, αλλά και πάλι χωρίς λεπτομέρειες…