Θέμα ημερών είναι για την κυβέρνηση να  στείλει πρόσκληση ενδιαφέροντος για  αγορά 4 φρεγατών για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη θα τρέξει άμεσα το εξοπλιστικό πρόγραμμα, υλοποιώντας τις βασικές αρχές των προηγούμενων κυβερνήσεων και είχαν ως πυξίδα την Άμυνα και τη  Διπλωματία, μεγιστοποιώντας τα οφέλη για τη χώρα.


Μετά τη συμφωνία με τους Γάλλους για την απόκτηση των 18 Rafale, εύκολα κάποιοι μπορεί να υποθέσουν ότι οι νέες φρεγάτες θα έχουν των χρώματα των ΗΠΑ, για να επιβεβαιωθεί η διαχρονική στρατηγική σε θέματα αμυντικών εξοπλισμών με αρκετές δόσεις διπλωματίας.

Η «ναυμαχία» για τις φρεγάτες μόλις άρχισε, με τους ενδιαφερόμενους να έχουν φτάσει  στην Αθήνα για επαφές με σκοπό να προωθήσουν τις  δικές τους προτάσεις  προς τους αρμόδιους κυβερνητικούς παράγοντες.

Δεν πρόκειται για πλειοδοτικό διαγωνισμό με την καλύτερη οικονομική και τεχνική  προσφορά και τα αντισταθμιστικά οφέλη που θα λάβει η αμυντική βιομηχανία χώρας καθώς πρέπει να  εξυπηρετηθούν  οι αρχές της άμυνας  και της διπλωματίας Η εκκίνηση θα δοθεί από το Πολεμικό Ναυτικό το οποίο θα ανοίξει τη διαδικασία.  Με επιστολή προς τους ενδιαφερόμενους που θα τους ενημερώνει τις τεχνικές  προδιαγραφές των νέων φρεγατών.

Η κυβέρνηση έχει αποκλείσει το ενδεχόμενο να  χτίσει τις νέες φρεγάτες  με διαφορετική τεχνολογία. Ένας θα αναλάβει και τις 4 φρεγάτες καθώς το σενάριο να μη δυσαρεστήσει κανέναν δεν μπορεί να υλοποιηθεί καθώς θα αυξηθεί το κόστος  συντήρησης για τη χώρα και κυρίως θα χαθούν τα οικονομικά και άλλα οφέλη για τη χώρα μας με την παραγγελία.

Στο σημείο εκκίνησης  βρίσκονται ήδη  οι πρώτοι ενδιαφερόμενοι. Η αμερικανική εταιρεία Lockheed Martin, ο γαλλικός Όμιλος Naval Group και αναμένεται να εμφανιστούν και οι Ολλανδοί που διαθέτουν ανταγωνιστικές λύσεις .

Ο προϋπολογισμός για τις νέες φρεγάτες θα ανέλθει σε 5 δισεκατομμύρια ευρώ και αναμένεται να δοκιμάσει τις συμμαχίες, την τεχνολογική εξέλιξη των πλοίων, όπως και την τεχνογνωσία που θα αποκτήσει η αμυντική  βιομηχανία και, ειδικότερα, η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία.

Έμπειρο στέλεχος της αγοράς λέει ότι το χτίσιμο μιας φρεγάτας σε ένα ναυπηγείο αντιστοιχεί στο 15% της συνολικής αξίας του νεότευκτου πλοίου και το υπόλοιπο 85% αντιπροσωπεύει την τεχνολογία και τον αμυντικό εξοπλισμό που θα προστεθεί στο πλοίο.

Η πρόταση της Lockheed Martin σε συνεργασία με το Ναυτικό των ΗΠΑ λέει ότι ικανοποιεί πλήρως τις ελληνικές απαιτήσεις για εγχώρια κατασκευή, μεταφορά τεχνολογίας-τεχνογνωσίας και δημιουργία θέσεων εργασίας  με την κατασκευή τουλάχιστον τριών εκ των τεσσάρων MMSC-HN στην Ελλάδα. Προβλέπει τον εκσυγχρονισμό των πλοίων MEKO 200HN τα οποία θα συνεργάζονται απόλυτα με τις νέες φρεγάτες, καθώς θα εγκατασταθεί πιο εξελιγμένη τεχνολογία. Επίσης, οι τρεις από τις τέσσερις φρεγάτες θα κατασκευαστούν στα ελληνικά ναυπηγεία.

Από την πλευρά τους οι Γάλλοι λένε ότι η δική τους πρόταση θα διασφαλίσει ότι οι δυνατότητες του ΠN θα αναβαθμιστούν για να καλύψουν τις άμεσες ανάγκες (αναβάθμιση MEKO και  ενδιάμεση λύση), αλλά επίσης θα προετοιμαστεί και για το μέλλον με 4 φρεγάτες τελευταίας γενιάς, με κάποιες να κατασκευάζονται στην Ελλάδα.

Το Naval Group θα προχωρήσει στην κατασκευή της 1ης φρεγάτας στη Γαλλί  για να εξασφαλίσει την επιχειρησιακή αξιοποίηση για την Ελλάδα στο συντομότερο χρονικό διάστημα, ενώ εγγυάται τη μεταφορά τεχνολογίας για την κατασκευή 3 φρεγατων στην Ελλάδα. Εκτιμά ότι θα διασφαλίσει τη μακροπρόθεσμη αυτονομία του ΠΝ και σημαντικά οικονομικά οφέλη τόσο για τα ναυπηγεία όσο και την αλυσίδα εφοδιασμού στην Ελλάδα. Αξίζει να σημειωθεί  ότι ο όμιλος Naval Group  έχει υπογράψει συμφωνία συνεργασίας με 8 εγχώριες εταιρείες, οι οποίες θα  συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Ανάμεσα τους είναι η εταιρεία MEVACO, η εταιρεία Ελληνικά Καλώδια, η IDE Intracom και η ΜΕΤΚΑ του Ομίλου Μυτιληναίου.