Η Ελληνική Σημαία δίπλα στην Ευρωπαϊκή Σημαία
Η Ελληνική Σημαία δίπλα στην Ευρωπαϊκή Σημαία
Πηγή Εικόνας: European Commission - EC Audiovisual Service / Mauro Bottaro

Εκτός από τους πανηγυρισμούς για το ύψος των κονδυλίων που φαίνεται να εξασφαλίζει η χώρα από το νέο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2021-2027 και το Ταμείο Ανάκαμψης «Νέα Γενιά ΕΕ», τα οποία συνεχίζονται, η κυβέρνηση κάπου φαίνεται να «χάθηκε στη μετάφραση» των μέτρων, κατά μία ανάγνωση…

Το Υπουργικό Συμβούλιο την προηγούμενη εβδομάδα είχε προγραμματιστεί ανεξαρτήτως της ανακοίνωσης της Κομισιόν, καθώς περιείχε πληθώρα νομοσχεδίων. Ανάμεσα σε αυτά και δύο του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και ένα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Και τα δύο με ευθείες αναφορές στις βασικές ευρωπαϊκές πολιτικές των επόμενων ετών: τα ψηφιακά νομοσχέδια αφορούν ευθέως την πολιτική «Ψηφιακή Ευρώπη» και το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση αφορά ευθέως την «Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία». Και οι δύο πολιτικές παραμένουν προτεραιότητα της ΕΕ και ενισχύονται τόσο από το ΠΔΠ όσο και από το NGEU. Αλλά στο Υπουργικό Συμβούλιο μάλλον το… ξέχασαν, προφανώς διότι δεν ήταν έτοιμοι.

Για να καταλάβετε, πιο συγκεκριμένα, αναφέρουμε ενδεικτικά ότι, για παράδειγμα, η αύξηση των πόρων για την Πολιτική Συνοχής, ακόμη και μέσα στα επόμενα 2 χρόνια, εντός του τρέχοντος ΚΠΣ/ΕΣΠΑ, ακυρώνει στην πραγματικότητα πολιτικά τις προσπάθειες του Υπουργείου Ανάπτυξης να αναδιανείμει τους πόρους από τα Επιχειρησιακά Προγράμματα προς όφελος των κεντρικών δράσεων για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του COVID-19.

Επίσης, για παράδειγμα, το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ για την ηλεκτροκίνηση έγινε με έναν Α σχεδιασμό τόσο για την ύπαρξη δημόσιων και κοινοτικών πόρων όσο και για τη δυνατότητα κινητοποίησης ιδιωτικών πόρων. Αλλά η πραγματικότητα μετά τις ανακοινώσεις της Κομισιόν (εφόσον εγκριθούν) είναι τελείως διαφορετική με πολλούς περισσότερους πόρους και εργαλεία. Ίσως ακόμη και ένα πρόγραμμα απόσυρσης – ακόμη και πανευρωπαϊκό, αν δεν θέλουμε εθνικό – να μην είναι πολύ μακριά. Σίγουρα πάντως η δυνατότητα επιδότησης και δανειοδότησης για τη δημιουργία δικτύου ηλεκτροφορτιστών αυξάνεται κατά πολύ μετά τις ανακοινώσεις της ΕΕ. Αλλά σε αυτά δεν είδαμε καμία αναφορά στις κυβερνητικές ανακοινώσεις για το Υπουργικό Συμβούλιο. Ίσως, με την ψυχή στο στόμα, να προλάβουμε να δούμε πιο συγκεκριμένα μέτρα (όχι οριστικά…) την 5η Ιουνίου που θα ανακοινωθεί το «πακέτο ηλεκτροκίνησης και βιώσιμης κινητικότητας» από τον Πρωθυπουργό.

Και, εντάξει, άντε, για το ύψος των πόρων παιζόταν πολιτικό παιχνίδι σε υψηλό επίπεδο και ας πούμε και ας δεχθούμε ότι η μπίλια έκατσε καλά τις τελευταίες ημέρες – ώρες (κάτι για άριστη συνεργασία Μητσοτάκη – Σχοινά ακούμε…) της διαπραγμάτευσης….

Αλλά για το κομμάτι του πού θα πάνε οι πόροι; Δηλαδή τί προτεραιότητες και εργαλεία θα προτείνει η Κομισιόν; Ούτε εκεί ήμασταν προετοιμασμένοι; Αν δεν μπορούμε να έχουμε τέτοιες πληροφορίες και αναλύσεις με τους εγχώριους παίκτες (βάζουμε μέσα και πρεσβείες και αντιπροσωπείες…), μήπως ήρθε η ώρα να κάνουμε αυτό που κάνουν και τα υπόλοιπα σοβαρά κράτη της Ένωσης; Να εκμεταλλευτούμε δηλαδή τους πολλούς και δικτυωμένους Έλληνες και Ελληνίδες που εργάζονται στην Κομισιόν, στο Συμβούλιο, στο Ευρωκοινοβούλιο και στους Ευρωπαϊκούς οργανισμούς (άντε, μη βάλω δύσκολα και βάλω και τους διεθνείς οργανισμούς…), ώστε να έχουμε άμεση και έγκυρη πληροφόρηση και για τις κατευθύνσεις και για τις αντεγκλήσεις όταν αποφασίζονται τέτοια μέτρα;

Μήπως να προετοιμαζόμαστε γιατί καλή η έκπληξη του ύψους των πόρων, αλλά τώρα θα δυσκολέψουν τα πράγματα με τα συγκεκριμένα προγράμματα που πρέπει να υποβληθούν και να εγκριθούν;