Handelsblatt: «Φιλέτο» ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών
Handelsblatt: «Φιλέτο» ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών
Πηγή Εικόνας: aegeanair.com

Η απότομη στροφή του “πηδαλίου” της Aegean την περασμένη Πέμπτη οπότε ο πρόεδρος της αεροπορικής κ. Ευτύχης Βασιλάκης ανέφερε σε διαδικτυακή συζήτηση του φορέα Endeavor ότι ήταν λανθασμένη η αρχική εκτίμηση ότι τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας θα την κρατήσουν «θωρακισμένη» από την λαίλαπα του κορονοϊού, σίγουρα αναγνωρίζεται από πολλούς στην αγορά ως ασυνήθιστη επιχειρηματική ειλικρίνεια.

Ωστόσο, η κίνηση αυτή του  ισχυρού άνδρα της ελληνικής αεροπορικής αποκαλύπτει το μέγεθος των επιπτώσεων της κρίσης, ενώ φαίνεται ότι προκάλεσε επιπτώσεις και στην μετοχή της Aegean. Η ΑΡΑΙΓ δηλαδή βρέθηκε να υποχωρεί την περασμένη Δευτέρα έως και 21%, με την κεφαλαιοποίησης της εταιρίας να έχει υποχωρήσει σε περίπου 332 εκατ. ευρώ από 645 εκατ. ευρώ, αρχές της χρονιάς.

Τι είπε όμως, ο κ. Βασιλάκης την περασμένη Πέμπτη;

Ότι σήμερα, η εταιρεία έχει μόλις το 0,05% των εσόδων της, σε σχέση με τα προ κρίσης επίπεδα, ενώ υπολογίζει ότι για να ανακάμψει θα χρειαστούν περίπου έξι μήνες με αποτέλεσμα να μην ισχύουν οι προηγούμενες εκτιμήσεις σε σχέση με τη ρευστότητα.Ετ

«Δεν ντρέπομαι να πω ότι τόσο εγώ όσο και ο διευθύνων σύμβουλος αυτά που λέγαμε μεταξύ μας και στα πληρώματά μας ήταν λάθος. Όχι από άποψης αντιμετώπισης θεμάτων υγείας. Αλλά όσον αφορά τις εκτιμήσεις της ταχύτητας επανάκαμψης. Μιλάμε τουλάχιστον για έξι μήνες. […] Ήταν μία διαδικασία πολύ δύσκολη στην αρχή σε λειτουργικό επίπεδο και στο επίπεδο συνεννόησης και παρότρυνσης του κόσμου να συνεχίσει να εξυπηρετεί και να πετάει, το οποίο δεν μας επέτρεψε στην αρχή να ασχοληθούμε με πολλά οικονομικά θέματα. Είχαμε, άλλωστε και την εντύπωση -λανθασμένη προφανώς- ότι τα δικά μας ταμειακά αποθέματα ήταν τόσα πολλά που δεν θα μπορούσαμε να έχουμε οικονομικό πρόβλημα σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα. Αλλά υπάρχει πρώτη φορά για τα πάντα» ανέφερε.

Το μηνιαίο κόστος

Χρήσιμο είναι να υπενθυμίσουμε ότι βάσει όσων είχε πει τις πρώτες ημέρες της πανδημίας, η Aegean διαθέτει στο ταμείο περίπου 500 εκατ. ευρώ, τα οποία είναι ικανά να για να αντιμετωπιστεί το μηνιαίο κόστος 32-34 εκατ. ευρώ που προκαλεί το γεγονός ότι τα αεροπλάνα της είναι καθηλωμένα στο «Ελ. Βενιζέλος».

Το κόστος αυτό, όπως είχε πει τότε ο κ. Βασιλάκης, είναι δυνατόν να αντιμετωπιστεί “ακόμη κι αν η εταιρεία δεν πετάει ή δεν έχει έσοδα, στο υποθετικό σενάριο που ο στόλος της παραμείνει καθηλωμένος”.  Σίγουρα, η κρίση αυτή, όπως αναφέρουν στην αγορά, δεν προσφέρεται για βεβαιότητες. Για παράδειγμα, ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair Μάικλ Ο’ λίρι είχε προβλέψει αρχές Μαρτίου, σε σύσκεψη στελεχών αεροπορικών εταιρειών στις Βρυξέλλες,  ότι οι κρατήσεις θα ομαλοποιηθούν σε μερικές εβδομάδες και ο κόσμος θα βαρεθεί από τη συνεχή κάλυψη (σ.σ.: των μέσων ενημέρωσης) για τον κορωνοϊό», αλλά η πραγματικότητα τον διέψευσε. Αλλά και ο μεγαλοεπενδυτής Γουόρεν Μπάφετ έσπευσε να πουλήσει το χαρτοφυλάκιων των μετοχών που είχε σε αμερικανικές αεροπορικές, ενώ παραδέχτηκε δημόσια ότι έκανε λάθος που επένδυσε, καθώς ο κορονοϊός θα προκαλέσει μη αναστρέψιμες αλλαγές στις αερομεταφορές.

Όσον αφορά την Aegean, το μόνο βέβαιο είναι ότι όσο τα αεροσκάφη της είναι καθηλωμένα τόσο θα μπαίνει μέσα. Κι αν λόγω-παρέμβασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (προφανώς για το σύνολο των εταιρειών που επιχειρούν στην Ε.Ε.) – θα πρέπει να αποζημιώνει σε μετρητά τους επιβάτες της, αντί να προσφέρει κουπόνια για τα ακυρωθέντα εισιτήρια, τότε η ρευστότητά της θα ψαλιδιστεί ακόμη περισσότερο.

Σε κάθε περίπτωση, το ζητούμενο είναι πότε θα ξαναπετάξει η Aegean και με βάσει ποια υγειονομικά πρωτόκολλα, ενώ μένει να αποδειχτεί εάν οι νέες συνθήκες που δημιουργεί ο κορονοϊός μειώσουν το περιθώριο κερδοφορίας για την αεροπορική. Κι αυτό επειδή εάν θα πρέπει η μεσαία θέση να μένει κενή, τότε μειώνεται σημαντικά η πληρότητα, όταν υπολογίζεται ότι χρειάζεται τουλάχιστον τα 2/3 των θέσεων μιας αεροπορικής να έχουν πωληθεί, ώστε να υπάρχει κερδοφορία.