Τέλος και οι σιωπηρές παρατάσεις του Κτηματολογίου
Τέλος και οι σιωπηρές παρατάσεις του Κτηματολογίου
Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Την επίσπευση εξέτασης των ενστάσεων τόσο για παλαιά προγράμματα, όσο και για τις τρέχουσες δηλώσεις Κτηματολογίου, φέρνει τροπολογία που κατέθεσε το υπουργείο Περιβάλλοντος το βράδυ της περασμένης Πέμπτης με αποτέλεσμα να «ξεπαγώσουν» περί τις 200.000 αντιρρήσεις.

Συγκεκριμένα, πλέον θα εξετάζονται από τα κατά τόπους γραφεία κτηματογράφησης, ενώ για… δύσκολες περιπτώσεις, ο έλεγχος θα γίνεται από τις επιτροπές που έχουν συσταθεί από τον Φορέα και θα απαρτίζονται από εδώ και στο εξής και με πολιτικούς μηχανικούς. Μάλιστα, δίνεται και επίσημα το πράσινο φως προκειμένου να εξετάζονται και μέσω τηλεδιασκέψεων, προκειμένου να ολοκληρώνονται πιο γρήγορα και ο ιδιοκτήτης να έχει την δυνατότητα να αξιοποιήσει άμεσα το ακίνητο του. 

Όπως εξηγούν πηγές από το Φορέα στο economix.gr, πρόκειται για περίπου 200.000 ενστάσεις οι οποίες στοιβάζονταν σε συρτάρια, αφού η υποστελέχωση του Κτηματολογίου εμπόδιζε την διαδικασία να τρέξει με αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες να μην μπορούν να προχωρήσουν σε μεταβίβαση ή πώληση του ακινήτου τους. Τώρα, με την ηλεκτρονική διαδικασία που θα τεθεί άμεσα σε ισχύ, οι ενδιαφερόμενοι (ιδιοκτήτες, δικηγόροι, κλπ) θα μπορούν να ζητούν, να εξοφλούν και να παραλαμβάνουν ηλεκτρονικά όλα τα πιστοποιητικά από τα κτηματολογικά γραφεία που ανήκουν στο Κτηματολόγιο. 

Επιπλέον, μετά τα μέσα Ιουνίου, οι πωλήσεις, οι μεταβιβάσεις, οι γονικές παροχές, οι κληρονομιές, αλλά και οι κάθε είδους εγγραπτέες πράξεις  θα μπορούν να υποβάλλονται από τους δικηγόρους και τους συμβολαιογράφους ηλεκτρονικά στο Φορέα.

Τι όμως συνέβαινε; Ο σχεδιασμός του Κτηματολογίου πριν όλα αυτά, ήταν για πρώτη φορά στην πρωτεύουσα να εφαρμοστεί το μοντέλο «ανάδοχος – διαμεσολαβητής». Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τα ανάδοχα σχήματα θα αναλάβουν χρέη διαμεσολαβητή σε μια προσπάθεια να μην χάνεται ούτε χρόνος αλλά ούτε και χρήμα. Ειδικότερα, με το νέο σύστημα εξέτασης αντιρρήσεων ο αριθμός τους από ένα εκατομμύριο που εκτιμώνται με την ολοκλήρωση του τρέχοντος προγράμματος κτηματογράφησης, θα μειωθεί στις 500 χιλιάδες. Ταυτόχρονα, στην περίπτωση που ο θιγόμενος δεν συμφωνεί με τη γνωμάτευση του «διαμεσολαβητή κτηματογράφησης», τότε η υπόθεσή του θα παραπέμπεται σε Επιτροπή Εξέτασης Υποθέσεων Κτηματογράφησης.

Στο διαδικαστικό κομμάτι, όσοι δικαιούχοι εντοπίζουν κατά την ανάρτηση σφάλματα στην καταγραφή της ιδιοκτησίας τους (είτε γεωμετρικά, είτε αναφορικά με τους τίτλους χωρίς να αφορούν ζητήματα δικαστικής διεκδίκησης) θα μπορούν πλέον να καταθέτουν αιτήσεις διόρθωσης στα κατά τόπους γραφεία κτηματογράφησης αλλά και ηλεκτρονικά, ενώ θα συντάσσεται υποχρεωτικά έκθεση αποδοχής ή απόρριψης στην οποία θα έχουν πρόσβαση οι ενδιαφερόμενοι μέσω της ιστοσελίδας του Κτηματολογίου με τη χρήση των κωδικών TAXISNET.

Εν συνεχεία, τα στοιχεία της ανάρτησης θα μεταβάλλονται αιτιολογημένα χωρίς να απευθύνονται πλέον σε Επιτροπές Ενστάσεων, οι οποίες επιβαρύνουν τον πολίτη. Όταν ο θιγόμενος δεν συμφωνεί ή όταν οι διορθώσεις είναι εκτεταμένες (αφορούν σφάλματα σε πολλά ακίνητα) ή είναι αναγκαία η προάσπιση δημοσίου συμφέροντος το γραφείο κτηματογράφησης θα παραπέμπει σε Επιτροπές Εξέτασης Υποθέσεων Κτηματογράφησης, οι οποίες θα συσταθούν για τον σκοπό αυτό.

Βασικός στόχος παραμένει να αποκτήσουν όλα τα ακίνητα Κωδικό Αριθμό Εθνικού Κτηματολογίου με καταρχήν δικαιούχο κυριότητας και να καταγραφούν οι εκκρεμείς διεκδικήσεις, οι οποίες σε δεύτερο χρόνο θα λυθούν στις δικαστικές αίθουσες.