Ανακοινώθηκε και επίσημα, πως λόγω κορωνοΐού η Ανάρτηση της Αθήνας θα… αργήσει. Όπως έχει ήδη γράψει το economix.gr, η διαδικασία μετατίθεται για την 1η Ιουνίου, δεδομένου των εξελίξεων που επικρατούν στην χώρα εξαιτίας της πανδημίας.


Σύμφωνα με το Κτηματολόγιο, στο διάστημα που μεσολαβεί μέχρι τότε, οι ιδιοκτήτες ακίνητης περιουσίας στο Δήμο της Αθήνας, θα ενημερωθούν με κάθε δυνατό τρόπο για τις διαδικασίες, τις προθεσμίες και τις ψηφιακές διευκολύνσεις για τον έλεγχο, την επιβεβαίωση ή τη διόρθωση της καταγραφής των δικαιωμάτων τους στο Κτηματολόγιο.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι μέχρι αργά το βράδυ χθες ήταν σε εξέλιξη το ΔΣ του Φορέα, από το οποίο πάρθηκε μια σειρά αποφάσεων, όπως και το κλείσιμο των κτηματολογικών γραφείων και των υποθηκοφυλακείων μέχρι τις 2 Απριλίου.

Όπως ανακοίνωσε, η ΚΥΑ προβλέπει τη προσωρινή μερική απαγόρευση λειτουργίας των έμμισθων και άμισθων υποθηκοφυλακείων, καθώς των κτηματολογικών γραφείων Ρόδου, Κω-Λέρου, των κτηματολογικών γραφείων Πειραιά, Θεσσαλονίκης, καθώς και των κτηματολογικών γραφείων και υποκαταστημάτων του Φορέα «Ελληνικό Κτηματολόγιο», στο σύνολο της Επικράτειας, για προληπτικούς λόγους δημόσιας υγείας, για το χρονικό διάστημα από 20.03.2020 έως και 2.4.2020.

Έτσι, αναστέλλονται:

α) οι κάθε είδους συναλλαγές, καθώς και ο έλεγχος των αρχείων,

β) κάθε προθεσμία σχετική με τη μεταγραφή, εγγραφή, καταχώριση αιτήσεων και πράξεων ή τη λήψη πιστοποιητικών και αντιγράφων και

γ) η παραγραφή κάθε συναφούς αξιώσεως.

Σημειώνεται ότι από την παραπάνω απαγόρευση εξαιρούνται οι διοικητικές λειτουργίες των έμμισθων υποθηκοφυλακείων, καθώς των κτηματολογικών γραφείων Ρόδου, Κω-Λέρου, των κτηματολογικών γραφείων Πειραιά, Θεσσαλονίκης, καθώς και των κτηματολογικών γραφείων και υποκαταστημάτων του Φορέα «Ελληνικό Κτηματολόγιο».

Στα της Αθήνας τώρα, ο σχεδιασμός του Κτηματολογίου πριν όλα αυτά, ήταν για πρώτη φορά στην πρωτεύουσα να εφαρμοστεί το μοντέλο «ανάδοχος – διαμεσολαβητής». Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τα ανάδοχα σχήματα θα αναλάβουν χρέη διαμεσολαβητή σε μια προσπάθεια να μην χάνεται ούτε χρόνος αλλά ούτε και χρήμα. Ειδικότερα, με το νέο σύστημα εξέτασης αντιρρήσεων ο αριθμός τους από ένα εκατομμύριο που εκτιμώνται με την ολοκλήρωση του τρέχοντος προγράμματος κτηματογράφησης, θα μειωθεί στις 500 χιλιάδες. Ταυτόχρονα, στην περίπτωση που ο θιγόμενος δεν συμφωνεί με τη γνωμάτευση του «διαμεσολαβητή κτηματογράφησης», τότε η υπόθεσή του θα παραπέμπεται σε Επιτροπή Εξέτασης Υποθέσεων Κτηματογράφησης.

Σύμφωνα με πηγές του Κτηματολογίου, μόλις ο ένας στους πέντε ιδιοκτήτες μπήκε στο σύστημα για να ελέγξει την ορθότητα των στοιχείων που αφορούν τα ακίνητά του. Έτσι, ο Φορέας έχει αποφασίσει να δώσει μία δεύτερη ευκαιρία στους ιδιοκτήτες να επικαιροποιήσουν τα στοιχεία τους τόσο πριν τη διαδικασία της ανάρτησης όσο και κατά τη διάρκειά της μέσω μίας νέας φόρμας, για την οποία θα ειδοποιηθούν.

Στο διαδικαστικό κομμάτι, όσοι δικαιούχοι εντοπίζουν κατά την ανάρτηση σφάλματα στην καταγραφή της ιδιοκτησίας τους (είτε γεωμετρικά, είτε αναφορικά με τους τίτλους χωρίς να αφορούν ζητήματα δικαστικής διεκδίκησης) θα μπορούν πλέον να καταθέτουν αιτήσεις διόρθωσης στο γραφείο κτηματογράφησης και θα συντάσσεται υποχρεωτικά έκθεση αποδοχής ή απόρριψης στην οποία θα έχουν πρόσβαση οι ενδιαφερόμενοι μέσω της ιστοσελίδας του Κτηματολογίου με τη χρήση των κωδικών TAXISNET.

Εν συνεχεία, τα στοιχεία της ανάρτησης θα μεταβάλλονται αιτιολογημένα χωρίς να απευθύνονται πλέον σε Επιτροπές Ενστάσεων, οι οποίες επιβαρύνουν τον πολίτη. Όταν ο θιγόμενος δεν συμφωνεί ή όταν οι διορθώσεις είναι εκτεταμένες (αφορούν σφάλματα σε πολλά ακίνητα) ή είναι αναγκαία η προάσπιση δημοσίου συμφέροντος το γραφείο κτηματογράφησης θα παραπέμπει σε Επιτροπές Εξέτασης Υποθέσεων Κτηματογράφησης, οι οποίες θα συσταθούν για τον σκοπό αυτό.

Βασικός στόχος παραμένει να αποκτήσουν όλα τα ακίνητα Κωδικό Αριθμό Εθνικού Κτηματολογίου με καταρχήν δικαιούχο κυριότητας και να καταγραφούν οι εκκρεμείς διεκδικήσεις, οι οποίες σε δεύτερο χρόνο θα λυθούν στις δικαστικές αίθουσες.

Όπως έχει ήδη γράψει το economix.gr, το διάστημα 22 Απριλίου – 24 Ιουνίου όπου «έτρεχε» η διαδικασία της προανάρτησης για την Αθήνα, αιτήσεις διόρθωσης στοιχείων έκαναν 15.046 πολίτες. Τα Ολυμπιακά Ακίνητα Γαλατσίου, δηλαδή το Κεντρικό Γραφείο Κτηματογράφησης επισκέφτηκαν 25.874 άτομα. Από αυτούς, δηλώσεις παρέλαβαν οι 8.652 και συμπληρωματικές αιτήσεις στοιχείων έδωσαν οι 2.156. Την ηλεκτρονική διαδικασία, όσον αφορά τις αιτήσεις επανεξέτασης στοιχείων, διάλεξαν 27.069 πολίτες.

Ειδικότερα, οι αιτήσεις για στοιχεία διόρθωσης δικαιούχου ανέρχονται στις 5.546, για στοιχεία γεωτεμαχίου 804, για είδος δικαιώματος 1914, για διαφορά εμβαδού κτηματογράφησης/αμφισβήτηση ορίων 140, για λανθασμένο εντοπισμό 44, για μη εντοπισμό ακινήτου 29 και για στοιχεία τίτλου/μεταγραφής/εγγραφής 1900.

Η προανάρτηση της Αθήνας, με βάσει τα στοιχεία που δηλώθηκαν το 2008, αφορά 544.682 φυσικά και 7.645 νομικά πρόσωπα, με το πλήθος των ακινήτων να είναι 726.951 ακίνητα και 56.377 γεωτεμάχια. Πιο συγκεκριμένα, το ποσοστό γεωτεμαχίων για τα οποία υποβλήθηκαν δηλώσεις ανέρχεται στο 96,6%, που σημαίνει ότι υποβλήθηκαν 1.538.128 δηλωθέντα δικαιώματα, εκ των οποίων τα 33.173 απορρίφθηκαν. Αντίστοιχα, 11.630 είναι τα δικαιώματα που προκύπτουν από στοιχεία τρίτων, τα οποία όμως δεν έχουν δηλωθεί.