Υδροπλάνα
Υδροπλάνο σε υδατοδρόμιο
Υδροπλάνα
Υδροπλάνο σε υδατοδρόμιο
Πηγή Εικόνας: Photo by Amanda Maroulitsas from Pexels

Εφικτό και συνάμα δύσκολο χαρακτηρίζουν, όσοι γνωρίζουν, το στοίχημα της ύπαρξης ενός δικτύου υδατοδρομίων σε έξι μήνες, δηλαδή τη θερινή σεζόν του 2020. Οι πτήσεις με υδροπλάνα την επόμενη χρονιά αποτελεί μία από τις εξαγγελίες του υπουργού Ανάπτυξης Άδωνιδος Γεωργιάδη και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πολλοί θεωρούν ότι το εγχείρημα θα στεφθεί με επιτυχία. Ποια είναι όμως τα πραγματικά δεδομένα της υπόθεσης;

Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Ν. Σταθόπουλος προχώρησε, πρόσφατα, στη σύσταση Ομάδας Εργασίας με στόχο την επίσπευση των διαδικασιών αδειοδότησης και της λειτουργίας των υδατοδρομίων. Η κίνηση αυτή λειτουργεί συμπληρωματικά με το σχέδιο νόμου, που θα τεθεί σε διαβούλευση την επόμενη εβδομάδα.

Ουσιαστικά, με τις νέες νομοθετικές ρυθμίσεις θα “ξηλωθεί” ο νόμος 4568/2018 Σπίρτζη, που λειτουργούσε ως τορπίλη για τις επενδύσεις σε υδατοδρόμια. Σύμφωνα, δηλαδή, με το σημερινό νόμο, μόνο οι Oργανισμοί Λιμένων και τα λιμενικά ταμεία μπορούν να “τρέξουν” τη διαδικασία αδειοδότησης των υδατοδρομίων. Έτσι, αποκλείονται τα υδατοδρόμια σε μαρίνα ή λιμάνι, όπως του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, που έχει παραχωρηθεί σε ιδιώτη. Κατ’ επέκταση, δεν επιτρέπεται η υλοποίηση υδατοδρομίου σε μαρίνες ξενοδοχείων, γεγονός που καταδικάζει τις αποδόσεις για όσους επενδυτές σχεδιάζουν να επενδύσουν στη συγκεκριμένη δραστηριότητα.

Τι θα αλλάξει

Με τη νέα νομοθετική πρωτοβουλία προβλέπεται :

-η υπαγωγή της δραστηριότητας των υδατοδρομίων στην κατηγορία περιβαλλοντικής όχλησης Β, από την κατηγορία Α2. Η αλλαγή…κατηγορίας θα πραγματοποιηθεί σε τρεις μήνες μετά την έναρξη ισχύος του νόμου και θα επιτρέψει να μειωθεί ο χρόνος που απαιτείται για την περιβαλλοντική αδειοδότηση. Αυτό πολύ απλά επειδή για την έκδοση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων χρειάζεται περίπου ένας χρόνος. Αντίθετα, απαιτείται μόλις μία εβδομάδα για την ολοκλήρωση των Πρότυπων Περιβαλλοντικών Δεσμεύσεων (ΠΠΔ), όπου θα υπόκεινται τα υδατοδρόμια μετά την υπαγωγή τους στην κατηγορία Β.

-η μείωση του χρόνου ελέγχου ενός φακέλου από τις αρμόδιες υπηρεσίες σε περίπου 30 από 45 ημέρες.

η δυνατότητα χορήγησης άδειας ίδρυσης υδατοδρομίου σε εταιρείες παραχώρησης λιμένων και μαρίνων, όπως, για παράδειγμα, ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς, ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης και η εταιρεία, με επικεφαλής την Άκτωρ, που θα διαχειρίζεται την μαρίνα Αλίμου. Έτσι, θα επιτραπεί η δημιουργία υδατοδρομίου στην Αττική, που αποτελεί το μεγάλο ζητούμενο για τη διασφάλιση καλών αποδόσεων στις επενδύσεις που θα πραγματοποιηθούν.

Κρίσιμος ο ρόλος της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων

Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Economix.gr, ο Άδωνις Γεωργιάδης έχει ζητήσει από την Περιφερειάρχη Ιονίων Νήσων να επισπεύσει τις διαδικασίες ίδρυσης υδατοδρομίων (στην περιφέρειά της), ώστε να γίνει δυνατό να πετάξουν τα πρώτα υδροπλάνα το καλοκαίρι του 2020.

Η περιφέρεια Ιονίων Νήσων, επί ΣΥΡΙΖΑ και επί Θοδωρή Γαλιατσάτου, είχε αναλάβει, με δικά της έξοδα, την ίδρυση των υδατοδρομίων σε Κεφαλονιά, Ιθάκη, Λευκάδα, Μεγανήσι και Ζάκυνθο. Έτσι, η διαδικασία, σύμφωνα με πληροφορίες, θα μπορούσε να προχωρήσει προτού περάσει από τη Βουλή το σχέδιο νόμου του Υποδομών, γεγονός που θα οδηγούσε στη δημιουργία ενός πιλοτικού δικτύου, που θα αποτελούνταν από οκτώ υδατοδρόμια, που περιλαμβάνει εκτός από τα πέντε στο Ιόνιο, τα τρία (Κέρκυρας, Παξών και Πάτρας), που έχουν, ήδη, αδειοδοτηθεί.