Νέα οχήματα που παρέλαβε η Δασική Υπηρεσία από το ΥΠΕΚΑ μετά από διαγωνισμό το 2014
Πηγή: ΥΠΕΚΑ - Γραφείο Τύπου
Νέα οχήματα που παρέλαβε η Δασική Υπηρεσία από το ΥΠΕΚΑ μετά από διαγωνισμό το 2014

Ολοκλήρωση των δασικών χαρτών έως το τέλος του 2020, αντιπυρικός σχεδιασμός με έμφαση στην πρόληψη των πυρκαγιών και στην αποκατάσταση των καμένων εκτάσεων, ενεργοποίηση κονδυλίων και διαχωρισμό αρμοδιοτήτων στους εμπλεκόμενους φορείς, περιλαμβάνονται στον σχεδιασμό της κυβέρνησης για την δασική πολιτική.

Όπως σημείωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας στο 19ο Δασολογικό Συνέδριο στην Πιερία, ο πρώτος άξονας είναι η ολοκλήρωση του έργου των δασικών χαρτών «έως σήμερα έχουν θεωρηθεί δασικοί χάρτες που καλύπτουν το 55% της χώρας, εκ των οποίων έχει αναρτηθεί το 52% και κυρωθεί το 44,25%. Στρατηγικός μας στόχος είναι οι υπό κατάρτιση σήμερα δασικοί χάρτες να θεωρηθούν και να αναρτηθούν εντός του Ιανουαρίου 2020, ώστε να υπάρχουν μερικώς κυρωμένοι δασικοί χάρτες, για όλες τις περιοχές της χώρας, στο τέλος του 2020» τόνισε χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία από το ΥΠΕΝ:

  • Η έκταση που έχει κυρωθεί αντιστοιχεί σε 3.725.146 στρέμματα.
  • Τα 2.762.598 στρέμματα (74,16%) από αυτά, είναι εκτάσεις που προστατεύονται από τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας.
  • Τα υπόλοιπα 962.548 στρέμματα (25,84%) είναι εκτάσεις άλλης μορφής.
  • Οι συνολικές αντιρρήσεις είναι 6.690 που αντιστοιχούν σε 212.604 στρέμματα.
  • Τα πρόδηλα σφάλματα αντιστοιχούν σε 33.781 στρέμματα.
  • Οι αιτήσεις εξαγοράς/χρήσης αντιστοιχούν σε 1.199 στρέμματα.
  • Για τη συνολική κύρωση στο 44,3% της επικράτειας έως σήμερα οι εκτάσεις που προστατεύονται από τη δασική νομοθεσία είναι περίπου στο 62% της παραπάνω έκτασης.

Ο δεύτερος άξονάς, είναι ο αντιπυρικός σχεδιασμός, με έμφαση στην πρόληψη των δασικών πυρκαγιών και στην αποκατάσταση των καμένων εκτάσεων. Όπως είπε ο υπουργός, «οφείλουμε να διασφαλίσουμε μια ευέλικτη και αποτελεσματική στρατηγική διαχείρισης δασικών πυρκαγιών. Ώστε με συγκεκριμένο σχέδιο όχι μόνο να προλαμβάνεται, αλλά και να αποτρέπεται άμεσα η επέκταση οποιοδήποτε καταστροφικού φαινομένου». Παράλληλα, σημείωσε ότι αναμένεται να επικαιροποιηθεί  ο χάρτης επικινδυνότητας δασικών πυρκαγιών σε επίπεδο Δασικής Υπηρεσίας, που μάλιστα, ο υφιστάμενος έχει παραμείνει ίδιος από το 1980.

Σε αυτό το πλαίσιο, το ΥΠΕΝ δρομολογεί να ξεκινήσουν τα Εθνικά Προγράμματα Αναδασώσεων. «Γνωρίζουμε ότι όσον αφορά στις αναδασώσεις η Ελλάδα είναι πολύ πίσω όχι μόνο από άλλες χώρες της Ευρώπης, αλλά και από χώρες όπως η Τουρκία. Οφείλουμε να ασχοληθούμε σοβαρά με την αναδάσωση, ακολουθώντας καλές ευρωπαϊκές πρακτικές άλλων μεσογειακών χωρών όπως η Ισπανία. Ειδική έμφαση πρέπει να δοθεί στις περιοχές όπου η φυσική αναγέννηση δεν μπορεί να λειτουργήσει» εξήγησε.

Όσον αφορά στα έργα, η κυβέρνηση προχωρά στην άμεση υλοποίηση όλων των απαιτούμενων διαδικασιών για τα δασικά μέτρα της προγραμματικής περιόδου 2014 – 2020 του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης.  Πρόκειται για συνολικό προϋπολογισμό 245 εκατομμυρίων ευρώ περίπου.

Προβλήματα στην Δασική Διοίκηση και στις Δασικές Υπηρεσίες

Για το ζήτημα της Δασικής Διοίκησης, ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε ότι είναι «σημαντικό να συζητηθεί, τόσο σε κυβερνητικό επίπεδο, όσο και μεταξύ κυβέρνησης και όλων των αρμόδιων δασικών υπηρεσιών, η βελτίωση του σημερινού μοντέλου για την άσκηση της δασικής πολιτικής: Τι κάνει το ΥΠΕΝ. Τι κάνουν οι αποκεντρωμένες διοικήσεις. Τι κάνουν τα δασαρχεία. Πρέπει να υπάρχει μια σαφής διοικητική δομή!».

Κατά τον υπουργό, είναι δεδομένο ότι απαιτείται αναβάθμιση της Δασικής Υπηρεσίας με σύγχρονα μέσα και υποδομές, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί με επιτυχία στο ρόλο της. «Σήμερα γνωρίζουμε ότι η δασική υπηρεσία δεν έχει καν στολές! Δεν γίνεται να προχωρήσουμε αν δεν κάνουμε ούτε τα βασικά που γίνονται σε άλλες χώρες!» συμπλήρωσε.

Όπως έχει ήδη γράψει το economix.gr, ένα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι δασικοί υπάλληλοι αποτελεί το γεγονός ότι έχουν έλλειψη από τα… εργαλεία της δουλειάς τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η απουσία ασυρμάτων αλλά και οχημάτων. Στην πρώτη περίπτωση, οι επικοινωνίες πραγματοποιούνται κατά κύριο λόγο με τα προσωπικά τους τηλέφωνα, ενώ οι περίπολοι γίνονται με τα ΙΧ αυτοκίνητα τους.

Υπενθυμίζεται, ότι με Προεδρικό Διάταγμα τον Οκτώβριο του 2016, οι δασικοί υπάλληλοι πήραν πιο ενεργό ρόλο στη φύλαξη των δασών. Μάλιστα, μερίδα εξ’ αυτών ξεκίνησε να φορά υπηρεσιακή στολή έτσι ώστε να έχουν τη δυνατότητα να διενεργούν ελέγχους σε οδηγούς και εκτός δασών, με την επίδειξη όμως πάντα της υπηρεσιακή τους ταυτότητας.

Σύμφωνα με τα όσα προβλέπονταν, οι δασικοί υπάλληλοι μπορούσαν να προβαίνουν σε ελέγχους της ταυτότητας οδηγών και να διενεργούν έρευνα στα αυτοκίνητα τους και στην περίπτωση που κάποιος από τους οδηγούς αρνιόταν τον έλεγχο, τότε οι δασικοί υπάλληλοι μπορούσαν να ζητούν αμέσως τη συνδρομή της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, αλλά και του Λιμενικού ανάλογα με την περίπτωση.

Πάντως, όπως ανέδειξε εγκαίρως το economix.gr, με την αλλαγή του Ποινικού Κώδικα υπήρξε πισωγύρισμα, καθώς οι διασικοί υπάλληλοι έμειναν μετέωροι, καθώς με την εφαρμογή του νέου Ποινικού Κώδικα καταργούνται όλα τα πταίσματα όπως και τα πταισματοδικεία και κατά συνέπεια προκύπτει σοβαρό νομικό ζήτημα, σχετικά με το χειρισμό των περιστατικών που διαπιστώνονται από τους δασικούς υπαλλήλους και τις παραβάσεις, οι οποίες με τον παλιό Π.Κ. εντασσόταν στην κατηγορία των πταισμάτων (παράνομη υλοτομία και μεταφορά, κλαδονομή, παράβαση ΔΑΔ, ορισμένα αδικήματα θήρας, κ.λπ.).

Προβλήματα με τον νέο Ποινικό Κώδικα αντιμετωπίζουν οι δασικοί υπάλληλοι – τι άλλο τους δένει τα χέρια

Αξίζει να σημειωθεί ότι η δασική υπηρεσία αποτελείται από τέσσερις κλάδους  και συγκεκριμένα τους: δασολόγους, δασοπόνους, οδηγούς και δασοφύλακες.