Βουνά από σκουπίδια - σκουπιδότοπος - προβληματική αποκομιδή και μεταφορά απορριμμάτων
Βουνά από σκουπίδια - σκουπιδότοπος - προβληματική αποκομιδή και μεταφορά απορριμμάτων
Πηγή Εικόνας: Ben Kerckx Pixabay

Η σημερινή επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στο υπερσύγχρονο εργοστάσιο διαχείρισης απορριμμάτων στην Ήπειρο, που έχει υλοποιήσει η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, μέσω της εταιρείας Αειφορική Ηπείρου, επιδιώκει να δώσει το μήνυμα ότι ο “φάκελος σκουπίδια” και η προστασία περιβάλλοντος ανήκουν στις πρώτες προτεραιότητες της κυβέρνησης.

Αυτή, εξάλλου, είναι μία από τις πολυάριθμες διαφορές που χωρίζουν τη σημερινή κυβέρνηση, σε σχέση με το ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος, όταν ανέλαβε την εξουσία έσπευσε, μέσω του τότε αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος Γιάννη Τσιρώνη, να προαναγγείλει την ακύρωση όλων των έργων – διαχείρισης απορριμμάτων, που προωθούνταν με την μορφή των Συμπράξεων Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Χρόνος -ρεκόρ

Το έργο διαχείρισης απορριμμάτων Ηπείρου υλοποιήθηκε σε χρόνο – ρεκόρ: τέθηκε σε λειτουργία αρχές του περασμένου Ιανουαρίου, δηλαδή ολοκληρώθηκε σε περίπου 340 ημέρες από την έναρξη κατασκευής. Η μονάδα, προϋπολογισμού 52 εκατ. ευρώ, δέχεται 105.000 τόνους απορριμμάτων και είναι η πρώτη στην Ελλάδα, που παράγει ηλεκτρική ενέργεια από βιοαέριο, προερχόμενο από επεξεργασία στερεών αποβλήτων. Η δυναμικότητα της μονάδας παραγωγής ενέργειας που θα λειτουργεί στην εγκατάσταση θα είναι 1,5 MW.

Οι προδιαγραφές της μονάδας προβλέπουν την ανακύκλωση τουλάχιστον 17.000 τόνων χρήσιμων υλικών και την παραγωγή πράσινης ενέργειας ικανής να καλύψει τις ανάγκες 3.000 οικογενειών με εξοικονόμηση 12.000 τόνων διοξειδίου του άνθρακα (CO2).

Η διάρκεια λειτουργίας του έργου από την Αειφορική Ηπείρου είναι 25 χρόνια, με τα έσοδα του έργου να προέρχονται από το τέλος εισόδου (gate fee), που ανέρχεται σε 39,54 ευρώ ανά τόνο, αλλά και από τρίτους (ανακύκλωση-πράσινη ενέργεια).

Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, υπάρχουν συζητήσεις τα σκουπίδια της Κέρκυρας, που κατακλύζουν τους δρόμους του νησιού, να μεταφερθούν, προσωρινά, στην μονάδα της Ηπείρου. Το εν λόγω εξάλλου, σενάριο τροφοδότησε ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης, ο οποίος με πρόσφατες δηλώσεις του στο Open, σημείωσε ότι “οι περιφέρειες Ηπείρου και Δυτικής Μακεδονίας είναι οι μοναδικές οι οποίες σήμερα έχουν σύγχρονους σταθμούς επεξεργασίας απορριμμάτων και θα χρησιμοποιηθούν έστω και παρενθετικώς για ένα χρονικό διάστημα για να ανακουφίσουν περιοχές όπως τα Ιόνια νησιά”.

Μένει όμως, να φανεί, εάν η λύση αυτή θα υλοποιηθεί, καθώς οι τοπικοί άρχοντες φαίνεται να διαφωνούν με την μεταφορά των σκουπιδιών του νησιού των Φαιάκων στην μονάδα Ηπείρου.

Στο σημείο μηδέν η κατάσταση στην Αττική

Μπορεί σε πολλές περιοχές της Περιφέρειας να έχει ολοκληρωθεί (π.χ. Ήπειρος, Δυτική Μακεδονία, Σέρρες) ή να δρομολογείται η κατασκευή μονάδων διαχείρισης απορριμμάτων, όπως στην Πελοπόννησο ή την Κεντρική Μακεδονία, όπου ένα σημαντικό έργο – ΣΔΙΤ εγκρίθηκε, χθες, από την αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή  όμως, στην Αττική η πρόοδος παραμένει μηδενική.

Κι αυτό επειδή, τον Δεκέμβριο του 2014, η, τότε, νεοεκλεγείσα περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου, προχώρησε στην ακύρωση των “κλειδωμένων” διαγωνισμών για την κατασκευή τεσσάρων μονάδων επεξεργασίας. συνολικού προϋπολογισμού 450 εκατ. ευρώ, σε Φυλή, Άνω Λιόσια, Γραμματικό και Κερατέα.

Ωστόσο, η Ρένα Δούρου, όσο ήταν στην Περιφέρεια Αττικής, επέδειξε μηδενικό έργο, καθώς οι στόχοι που είχε θέσει για ανακύκλωση του 78% των παραγόμενων απορριμμάτων με ορίζοντα το 2020 ήταν από την αρχή καταδικασμένοι να αποτύχουν. Αυτό πρακτικά, σημαίνει ότι τουλάχιστον το 90% των σκουπιδιών της Αττικής καταλήγει στον ΧΥΤΑ Φυλής, οποίος βρίσκεται αντιμέτωπος με τον κορεσμό.

Πλέον, τα βλέμματα είναι στραμμένα στο νέο περιφερειάρχη Γιώργο Πατούλη, ο οποίος αναμένεται να ανακοινώσει, μέσα στις προσεχείς εβδομάδες, το “σχέδιο δράσης” για την επίλυση του χρόνιο προβλήματος με τα σκουπίδια της Αττικής.

Αξίζει πάντως, να σημειώσουμε ότι το μέλλον για τις ΣΔΙΤ είναι ευοίωνο, καθώς το υπό διαβούλευση αναπτυξιακό σχέδιο νόμου προβλέπει ότι τα συγκεκριμένα έργα, που έχουν εγκριθεί από τη Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ, εντάσσονται στο ειδικό καθεστώς των στρατηγικών επενδύσεων. Για τις τελευταίες προβλέπονται ειδικοί όροι με στόχο τους γρήγορους ρυθμούς υλοποίησής τους.