Η περιοχή του Λιμένα Αλεξανδρούπολης από την googlemaps
Η περιοχή του Λιμένα Αλεξανδρούπολης από την googlemaps
Πηγή Εικόνας: Google Maps
Στρατηγικό ενδιαφέρον για την περιφερειακή ασφάλεια και τη σταθερότητα της ευρύτερης περιοχής των Βαλκανίων καθώς και τις στρατιωτικές μετακινήσεις στο πλαίσιο εκπαιδευτικών ασκήσεων στρατιωτικών δυνάμεων παρουσιάζει το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Αυτό κατέστησε σαφές, κατά την επιθεώρηση των εργασιών για την ανέλκυση της Βυθοκόρου «Όλγα», που πραγματοποιείται με έξοδα του αμερικανικού στρατού ύψους 2,3 εκατ. δολαρίων, ο αμερικανός πρέσβης στην Αθήνα, κ. Τζέφρι Πάιατ.
Η σημασία του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης έγκειται στη γεωγραφική του τοποθεσία που, λόγω των υποδομών και της στρατηγικής του θέσης, μπορούν να υποστηρίξουν ασκήσεις στην περιοχή. Η ροή προσωπικού και εξοπλισμού από το λιμάνι είναι ιδιαζόντως σημαντική καθώς οι σύμμαχες χώρες και τα συνεργαζόμενα κράτη εξακολουθούν να πραγματοποιούν προγράμματα εκπαίδευσης στην ευρύτερη περιοχή. Μάλιστα, χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί και η άσκηση Saber Guardian 2019, που πραγματοποιήθηκε σε Ουγγαρία, Βουλγαρία και Ρουμανία και περιελάμβανε 800 τεμάχια εξοπλισμού και περίπου 400 στρατιώτες μέσω Αλεξανδρούπολης.
Η Αλεξανδρούπολη θεωρείται ακόμη ένας ενεργειακός κόμβος με ιδιαίτερη σημασία για τον πλωτό σταθμό υγροποιημένου αερίου καθώς και έναν σταθμό για την παραγωγή ενέργειας με βάση το αέριο. Μάλιστα, όπως σημείωσε ο κ. Πάιατ, έχει κρίσιμη γεωπολιτική σημασία ως πύλη για τη Μαύρη Θάλασσα και τα Βαλκάνια και, κάτω από αυτές τις συνθήκες, έχει πραγματοποιήσει περισσότερες επισκέψεις στην πόλη από κάθε προκάτοχό του. «Η Ελλάδα και οι ΗΠΑ έχουν επιλέξει να συνεργαστούν στενά σε αυτή την περιοχή για να προωθήσουμε τα κοινά μας ενδιαφέροντα και να προωθήσουμε την ασφάλεια», συμπλήρωσε ο αμερικανός πρέσβης που εξήρε τη συνεργασία μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ σημειώνοντας πως οι διμερείς σχέσεις βρίσκονται στο καλύτερο σημείο τους.
Η ΒΥΘΟΚΟΡΟΣ «ΟΛΓΑ»
Η ανέλκυση της βυθοκόρου αποτελεί πρόβλημα από το 2010, οπότε και βυθίστηκε στο σημείο, καθώς ποτέ δεν κατόρθωσαν, παρά τις προσπάθειες, να ανελκύσουν το ναυάγιο, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνει τη χρήση ολόκληρης της προβλήτας του Λιμανιού.
Πιο συγκεκριμένα, η προβλήτα έχει μήκος 500μ ενώ δίπλα σ’ αυτήν υπάρχουν περί τα 50.000 τ.μ. ανοιχτού χώρου. Η βυθοκόρος (μήκος 53 μ., πλάτος 11,5 μ., βύθισμα 2.9μ) αφήνει λιγότερα από 200 μ. προβλήτας προς τη θάλασσα ενώ εκτείνεται περί τα 270 μ. παράλληλα με την ξηρά. Οι εργασίες για την ανέλκυσή της ξεκίνησαν αρχές Αυγούστου και αναμένεται να ολοκληρωθούν σε διάστημα δύο μηνών, ύστερα από το οποίο θα μπορεί να αξιοποιηθεί ολόκληρη η προβλήτα.
Η απόφαση των ΗΠΑ να χρηματοδοτήσουν την ανέλκυσή της οφείλεται στη σημασία που αποδίδουν στο Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Προς αυτή την κατεύθυνση, το αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό αξιοποίησε το συμβόλαιο με την εταιρεία DonJon Marine, προκειμένου να πραγματοποιηθεί η ανέλκυση της Βυθοκόρου και η αμερικανική εταιρεία, με τη σειρά της, προσέλαβε την ελληνική εταιρεία ανέλκυσης Five Oceans Salvage.

Η επιχείρηση περιλαμβάνει δύο αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, που βρίσκονται στο σημείο, καθώς και 20-30 άτομα προσωπικό του Πολεμικού Ναυτικού και του Στρατού που παρέχουν εξ’ αποστάσεως υποστήριξη. Ακόμη, η αμερικανική εταιρεία έχει 1-3 εργολάβους των ΗΠΑ στο σημείο ενώ η Five Oceans Salvage έχει μεταφέρει 9 – 13 εργαζόμενούς της στο σημείο της επιχείρησης.