Πηγή Εικόνας: attiki-odos

της Τέτης Ηγουμενίδη

Με σημαντική αύξηση στις διελεύσεις οχημάτων και στα έσοδα έκλεισε το 2023 για την Αττική Οδό. Οι επιδόσεις του αστικού αυτοκινητοδρόμου ξεπέρασαν ακόμα και τα νούμερα του 2019, δηλαδή πριν η πανδημία επηρεάσει την κίνηση του για δύο συνεχή έτη (2020 και 2021).

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, το 2023 έκλεισε για την Αττική Οδό με έσοδα 214 εκατ. ευρώ (δεν περιλαμβάνει ΦΠΑ) αυξημένα έναντι του 2022 κατά 9% και σε σχέση με το 2019 κατά περίπου 10,3%. Να σημειωθεί ότι τα δύο δυσκολότερα έτη της πανδημίας, 2020 και 2021, τα έσοδα του αστικού αυτοκινητόδρομου ήταν 150,9 εκατ. και 176,7 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.

Σε επίπεδο διελεύσεων η μέση ημερήσια κυκλοφορία οχημάτων το 2023 αυξήθηκε σε σχέση με ένα χρόνο πριν κατά 9,5% και έναντι του 2019, 9,8%.

Το 2023 η μέση ημερήσια κυκλοφορία διαμορφώθηκε σε περίπου 259 χιλ. διελεύσεις με τους μήνες που πρωταγωνίστησαν να είναι ο Ιούνιος 293 χιλ. (10% αύξηση σε σχέση με το 2022) και ο Ιούλιος 285 χιλ. (συν 11%). Το ίδιο συμβαίνει όλα τα τελευταία χρόνια τους δύο αυτούς καλοκαιρινούς μήνες, λόγω των μετακινήσεων προς εξοχικά, παραλίες αλλά και της κίνησης από και προς το αεροδρόμιο.

Αντίθετα, την λιγότερη μέση ημερήσια κυκλοφορία έχει ο αστικός αυτοκινητόδρομος τον Αύγουστο (211 χιλ. πέρυσι και 198 χιλ. το 2022) μήνα που παραδοσιακά ο παραγωγικός πληθυσμός της πρωτεύουσας κάνει χρήση της άδειας του.

Καλοί μήνες είναι επίσης ο Σεπτέμβριος με 278,4 χιλ. οχήματα μέση ημερήσια κυκλοφορία το 2023, ο Μάιος με 276,7 χιλ., ο Οκτώβριος με 272,6 χιλ. και ο Νοέμβριος 269,9 χιλ.

Αναφορικά με τον διαγωνισμό που βρίσκεται σε εξέλιξη από το ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, σε αυτή τη φάση δεν είναι δυνατόν να εκτιμηθεί αν θα περάσει στον νέο της λειτουργό μέχρι τον Οκτώβριο (όταν δηλαδή λήγει η υφιστάμενη σύμβαση) ή θα χρειαστεί μια ενδιάμεση περίοδος κατά την οποία ένας τρίτος φορέας θα αναλάβει τη λειτουργία της.

Όπως είναι γνωστό προτιμητέος επενδυτής – πλειοδότης για τη νέα παραχώρηση, με προσφορά 3,27 δις ευρώ έχει αναδειχθεί η ΓΕΚ Τέρνα. Επιλαχόντας προτιμητέος επενδυτής, με προσφορά 3,106 δις ευρώ, είναι η κοινοπραξία Vinci – Mytilineos, η οποία να έχει προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) κατά της διαγωνιστικής διαδικασίας. Η εκδίκαση της προσφυγής έχει προγραμματιστεί για τις 30 Ιανουαρίου.

Την ίδια στιγμή αναγκαίες έχουν καταστεί οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού καθώς, μεταξύ άλλων, κυκλοφοριακή συμφόρηση δημιουργείται στην έξοδο προς εθνική οδό. Για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος έχει σχεδιαστεί το έργο της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης, το οποίο όμως αν και έχει ανάδοχο την κοινοπραξία Τέρνα – Άκτωρ – Ιntrakat, είναι παγωμένο, λόγω έλλειψης χρηματοδότησης και προσφυγών.