Της Τέτης Ηγουμενίδη

Σημαντική αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας (EBITDA) και των εσόδων της από τα μερίσματα αναμένει η ΓΕΚ Τέρνα από την προσθήκη στο χαρτοφυλάκιο της των νέων παραχωρήσεων (μεταξύ άλλων) της Εγνατίας Οδού και της Αττικής Οδού.

Όπως εκτιμά η διοίκηση του Ομίλου (παράθεση σχετικών στοιχείων σε ανάλυση – παρουσίαση που δημοσιοποιήθηκε χθες) σε 5 χρόνια το EBITDA θα διαμορφωθεί σε 1,2 δις. (396,3 εκατ. ήταν στο 9μηνο φέτος) αν συνυπολογιστούν η Αττική Οδός (έχει αναδειχθεί προτιμητέος ανάδοχος από το ΤΑΙΠΕΔ) η Εγνατία (η σχετική σύμβαση αναμένεται να υπογραφεί μέχρι το τέλος του έτους), τα βραχυπρόθεσμα έργα της Τέρνα Ενεργειακής, αλλά και τα έσοδα από το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα με καζίνο στο Ελληνικό, τη νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο στην Κομοτηνή και το υπό κατασκευή αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου.

Τα συνολικά μερίσματα που θα εισπράξει ο Όμιλος από τις συμβάσεις παραχώρησης σε όλη τη διάρκεια ζωής τους (συνήθως 25 έτη) θα διαμορφωθούν σε 11 δις. ευρώ, εκ των οποίων τα 8 δις. θα προέλθουν από τις παραχωρήσεις των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων.

Βάσει επίσης των στοιχείων που δημοσιοποίησε η ΓΕΚ Τέρνα η αξία της παραχώρησης της Αττικής Οδού υπολογίζεται σε 3,3 δις ευρώ (η προσφορά της στο πλαίσιο του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ) με τα συνολικά μερίσματα (σε όλη την διάρκεια της 25ους σύμβασης) να εκτιμώνται σε περίπου 3 δις ευρώ και το EBITDA (κατά μέσο όρο) σε περίπου 300 εκατ. ετησίως. Όπως σημειώνεται πρόκειται για σύμβαση παραχώρησης χαμηλού ρίσκου, με μέσο περιθώριο λειτουργικής κερδοφορίας άνω του 80% και μονοψήφιο ρυθμό απόδοσης.

Αντίστοιχα από την Εγνατία Οδό που επίσης θα περιέλθει στο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων της ΓΕΚ Τέρνα, αναμένονται έσοδα από μερίσματα ύψους 3 δις. ευρώ (στο σύνολο της διάρκειας της σύμβασης) και κατά μέσο όρο ετήσια EBITDA 200 εκατ. ευρώ. Η εκτίμηση είναι για 217,6 εκατ. διελεύσεις το 2027.

Για το αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης η εκτίμηση είναι πως την περίοδο 2026 – 2055 θα αποφέρει συνολικά έσοδα 6,6 δις ευρώ, EBITDA 4,3 δις ευρώ και μέρισμα για τον Όμιλο 1,1 δις. ευρώ. Οι παραδοχές για τις προαναφερόμενες εκτιμήσεις δεν λαμβάνουν υπόψη την εμπορική εκμετάλλευση των περίπου 400 στρεμμάτων γης περιμετρικά του νέου αεροδρομίου.  Το νέο αυτό αεροδρόμιο θα μπορεί να εξυπηρετεί περί τα 15 εκατ. επιβάτες ετησίως, έχει κατασκευαστεί το 30% του έργου και αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία  το 2027.