Πώς μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα εργαλεία της Τεχνητής Νοημοσύνης οι Βορειοελλαδίτες και οι Βούλγαροι ξενοδόχοι, για να κάνουν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις τους πιο «ορατές» στις αγορές του εξωτερικού; Πώς μπορούν τα μικρά και μεσαία ξενοδοχεία των δύο χωρών να προσελκύσουν περισσότερους ψηφιακούς νομάδες; Και πώς μπορεί η εκπαίδευση των εργαζομένων στα ξενοδοχεία ν’ αναβαθμίσει την απασχολησιμότητά τους αλλά και την εμπειρία των επισκεπτών; Η μεταφορά τεχνογνωσίας γύρω από αυτά τα θέματα, η δικτύωση, η εκπαίδευση και το μάρκετινγκ βρέθηκαν στο επίκεντρο του διασυνοριακού προγράμματος «CapTour: An Initiative on Capitalizing Tourism’s prospects of the region», που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του INTERREG V-A «Ελλάδα-Βουλγαρία 2014-2020» και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και από εθνικούς πόρους των συμμετεχουσών χωρών.

Πρόκειται για πρόγραμμα που ολοκληρώνεται σε λίγες ημέρες, με επικεφαλής εταίρο την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ), στο οποίο μετέχουν ακόμα ως εταίροι το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και δύο βουλγαρικοί φορείς του τουρισμού: η Ένωση Ξενοδόχων, Εστιατόρων και Ταξιδιωτικών Πρακτόρων του Σαντάνσκι και η Rhodopes Hoteliers and Restauranteurs Association. Από ελληνικής πλευράς, από την ανταλλαγή τεχνογνωσίας στο πλαίσιο του προγράμματος ωφελήθηκαν επιχειρήσεις-μέλη των ενώσεων ξενοδόχων Δράμας, Σερρών και Θεσσαλονίκης και ο Σύνδεσμος Ξενοδόχων Θράκης.

Όπως γνωστοποίησαν σε σημερινή συνέντευξη Τύπου ο απερχόμενος πρόεδρος της ΠΟΞ, Γρηγόρης Τάσιος και ο πρώτος αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας, Ιωάννης Μανδρίνος, στο πρόγραμμα μετέχει περίπου το 25% των επιχειρήσεων-μελών των τεσσάρων φορέων από τη Βόρεια Ελλάδα. 

Το πρόγραμμα, που θα κλείσει επισήμως με δύο διαφορετικές δράσεις στις 9 Νοεμβρίου, περιλάμβανε σύνολο δράσεων και συμβουλευτικής, διάρκειας δύο ετών, μεταξύ των οποίων θεματικά εργαστήρια. Αναπτυσσόταν δε, πάνω στις εξής θεματικές ενότητες: καινοτομία, εξωστρέφεια, κοινωνική οικονομία, εταιρική κοινωνική ευθύνη και ταξιδιωτικό blogging.

Στο μεταξύ, κατά την project manager του έργου, Τίνα Αμπελιά, εκ μέρους των Futurecats, στο πλαίσιο του Captour δημιουργήθηκε και μια πλατφόρμα ευκαιριών, στην οποία επιχειρήσεις των δύο χωρών είχαν τη δυνατότητα να καταχωρήσουν τα στοιχεία τους και μέσω ειδικών «ετικετών» να έρθουν σε επαφή με άλλους/ες επιχειρηματίες του τουριστικού κλάδου, ώστε να δρομολογηθούν συνεργασίες. Εν αναμονή των εξελίξεων, στις 9 Νοεμβρίου πρόκειται να πραγματοποιηθεί το επιχειρηματικό φόρουμ «Hospitality Financial Management» από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, ένα εκ των τεσσάρων δικαιούχων του έργου. Το Business Forum θα πραγματοποιηθεί στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και θα δώσει σε 120 επαγγελματίες, ακαδημαϊκούς και λοιπούς ενδιαφερόμενους τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν παρουσιάσεις που αφορούν τις πρόσφατες εξελίξεις σχετικά με τη χρηματοοικονομική διαχείριση μονάδων φιλοξενίας και την προσέγγισή τους ως προς τη βιώσιμη ανάπτυξη, καθώς και να συζητήσουν σχετικά με τις προκλήσεις που βιώνει ο κλάδος. Η τελετή λήξης του έργου θα πραγματοποιηθεί την ίδια ημέρα, στο Μέγαρο Μουσικής, με ώρα έναρξης τις 17:00.

Η ΠΟΞ δεν σταματάει πάντως εδώ. Μετέχει ακόμα σε πρόγραμμα εκπαίδευσης 1100 εργαζομένων, που ολοκληρώνεται στο τέλος του 2023, ενώ έπεται πρόγραμμα κατάρτισης 4000 ανέργων στον κλάδο, που θα «τρέξει» το 2024 και το 2025. Πσράλληλα, η ΠΟΞ πρόκειται να συμμετάσχει στο INTERREG Ελλάδας- Βόρειας Μακεδονίας και σε ένα ακόμα επιχειρηματικό πρόγραμμα, τύπου ERASMUS.

Σε ερώτημα σχετικά με το έλλειμμα εργαζομένων, που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στον τομέα του τουρισμού στην Ελλάδα, ο κ.Τάσιος διατύπωσε την εκτίμηση ότι στην επόμενη διετία-τριετία, η κατάσταση αναμένεται να ισορροπήσει για τρεις λόγους: πρώτον, οι ξενοδόχοι έχουν σπεύσει να βελτιώσουν θέματα εργασιακών σχέσεων, με τις μικτές μηνιαίες αποδοχές των εργαζομένων να έχουν ανέλθει, όπως υποστήριξε, στα 1200-1300 ευρώ, έναντι περίπου 900 ευρώ το 2019. «Η κυβέρνηση μιλάει για 1500 ευρώ μικτά ώς το 2027, αλλά ως κλάδος πιστεύουμε ότι θα το έχουμε πετύχει ήδη από το 2025» σημείωσε. Ο δεύτερος λόγος είναι το γεγονός ότι η τουριστική σεζόν παρατείνεται λόγω των καλών καιρικών συνθηκών, κάτι που σημαίνει ότι υπάρχει δουλειά για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και άρα κίνητρο παραμονής των εργαζομένων στα ξενοδοχεία: «στη Χαλκιδική περισσότερα ξενοδοχεία σε σχέση με το παρελθόν παραμένουν ανοιχτά και πέραν της θερινής σεζόν, ενώ στη Νότια Ελλάδα και την Κρήτη κάποιες μονάδες δουλεύουν ακόμα και πάνω από οκτώ μήνες» εξήγησε. Και, τρίτον, τα στοχευμένα προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) «εξοπλίζουν» τους εργαζομένους με δεξιότητες που βοηθούν στην απασχολησιμότητά τους.