Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Στην αξιολόγηση της δομικής απόκρισης επιλεγμένων οδικών και σιδηροδρομικών γεφυρών σε πραγματικό χρόνο, μέσω σύγχρονων συστημάτων (state-of-the-art) και μεθοδολογιών ενόργανης  παρακολούθησης, στοχεύει το έργο των «Έξυπνων Γεφυρών» υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με αναθέτουσα αρχή το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ).

Θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και ο συνολικός προϋπολογισμός του, συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων προαίρεσης, ανέρχεται σε 157,924 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ).

Με βάση την προκήρυξή του από το ΤΕΕ οι ενδιαφερόμενοι θα υποβάλουν τις προσφορές τους έως 15 Μαΐου.

Ειδικότερα, αντικείμενο του έργου είναι η δημιουργία ενός δικτύου «έξυπνων» γεφυρών (Smart Bridges Network – SBN) βασισμένο στην τεχνολογία του Διαδικτύου των Πραγμάτων (Internet of Things).

Οι υποδομές γεφυρών θα εξοπλιστούν με ειδικά συστήματα μέτρησης της δομικής απόκρισης, αισθητήρες τεχνολογίας οπτικών ινών που θα μετρούν και θα καταγράφουν τις απαραίτητες πληροφορίες, σε πραγματικό χρόνο με σύγχρονες και αποδεκτές τεχνολογικές μεθόδους.

Οι διαδικασίες αξιολόγησης και ελέγχου θα υλοποιηθούν με χρήση σύγχρονων συστημάτων ενόργανης δομικής παρακολούθησης σε πραγματικό χρόνο (Real Time Structural Health Monitoring, RTSHM).

Στο αντικείμενο της Σύμβασης αναλυτικότερα περιλαμβάνεται (α) ο πρωτοβάθμιος έλεγχος των γεφυρών και ο σχεδιασμός της ενόργανης παρακολούθησης καθώς και του συστήματος IoT, (β) ο δευτεροβάθμιος έλεγχος των γεφυρών μέσω κατάλληλης μοντελοποίησης των τεχνικών σε επίπεδο προμελέτης, (γ) η δημιουργία Ψηφιακού Αποθετηρίου και Πλατφόρμας «Έξυπνων Γεφυρών», (δ) η προμήθεια μετά της εγκατάστασης και θέσης σε λειτουργία των Συστημάτων Ενόργανης Παρακολούθησης σε πραγματικό χρόνο (RTSHM), (ε) η διεξαγωγή Μη Καταστροφικών Δοκιμαστικών Φορτίσεων στις γέφυρες και η επικαιροποίηση των μελετών, (στ) η πιλοτική λειτουργία των συστημάτων, και (ζ) η ενόργανη δομική παρακολούθηση των τεχνικών, παραγωγική και εγγυημένη λειτουργία των συστημάτων.

Όπως επισημαίνεται στην προκήρυξη του έργου οι κύριοι οδικοί και σιδηροδρομικοί άξονες της χώρας κατασκευάστηκαν στις δεκαετίες ’50 έως ’90, έχουν μία μέση ηλικία 50 περίπου ετών και οδεύουν προς το τέλος της θεωρητικής ζωής τους.

Η σημαντικότερη πτυχή του προβλήματος που αντιμετωπίζει το εν λόγω έργο εστιάζεται στην έλλειψη συστηματικής παρακολούθησης, συντήρησης και αναβάθμισης των υφιστάμενων γεφυρών για την έγκαιρη και αποτελεσματική αντιμετώπιση πιθανών αστοχιών.

Δεδομένου ότι οι γέφυρες έχουν κατασκευαστεί σε διαφορετικές χρονικές περιόδους, με διαφορετικά κανονιστικά πλαίσια και μεταβλητές παραδοχές φορτίων λειτουργίας, επιλέχθηκε η αξιολόγηση της φέρουσας ικανότητας συγκεκριμένων τεχνικών (150 γεφυρών του οδικού δικτύου και 100 του σιδηροδρομικού δικτύου).

Οι προς παρακολούθηση Γέφυρες

Ανάμεσα στις προς παρακολούθηση σιδηροδρομικές γέφυρες του ενεργού δικτύου είναι: γέφυρα Κηφισού, Ευβοίας, Κ. Παλαμά, πάνω από Αττική Οδό, άνω διάβαση σιδηροδρομικής γραμμής ΣΚΑ, Κύμης (προς ολυμπιακό χωριό), κάτω διάβαση εθνικής οδού, Βοιωτικού Κηφισού, Θολορέματος, Ρεγγινίου (γεφ. Σαραντοπούλου), Λατζορέματος, Θερμοπυλών, Μερίστη, Ενιπέα, Καλαμίτσας, Πηνειού, Αλιάκμονα, Λουδία, Αξιού,   Αγίων Θεοδώρων, Μηχανικής διυλιστηρίων Αγ. Θεοδώρων, ισθμού Άγ. Θεόδωροι – Κόρινθος, Ασωπός (παλαιά γραμμή), Σπερχειού – Λιανοκλάδι (παλαιά γραμμή) κ.α.

Στις προς παρακολούθηση οδικές γέφυρες του ενεργού δικτύου περιλαμβάνονται διάφορες σε: Αττική (Ολυμπιακό Χωριό – Θρακομακεδόνες, Καλυβίων – Μαρκόπουλο, Θορικό, Δ/ση Αττικής Οδού (Ζωφριά) – κ.α.), Ημαθία, Θεσσαλονίκη, Κιλκίς, Πέλλα, Πιερία, Σέρρες, Χαλκιδική, Αχαΐα, Καρδίτσα, Λάρισα, Μαγνησία, Τρίκαλα, Βοιωτία, Εύβοια, Ευρυτανία, Φθιώτιδα, Φωκίδα, Αργολίδα, Αρκαδία, Μεσσηνία, Λακωνία, Ιωάννινα, Γρεβενά, Καστοριά, Κοζάνη, Φλώρινα, Έβρο, Καβάλα, Δράμα, Ξάνθη, Ροδόπη.

 

[ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ]